Nieuws en actueel
Rondstruiner
06-08-2021 om 18:07
Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend
Ik vind het echt beangstigend hoe snel de klimaatverandering gaat, en ik schrik van de nieuwsberichten die ik de laatste tijd lees. We reageren veel te langzaam. Maar het lijkt nog steeds niet tot iedereen en vooral tot de politiek doorgedrongen hoe urgent het is.
Overstromingen, overal bosbranden, hitterecords. Er moet iets veranderen, we zijn niet alleen ons huis, maar dat van alle levende wezens op aarde aan het slopen. Ik word er verdrietig van, en ik maak me zorgen.
En jullie?
Golfstroom dreigt stil te vallen, met ijskoude gevolgen
https://www.trouw.nl/a-bed74256
https://www.ad.nl/wetenschap/14-000-wetenschappers-luiden-noodklok-over-klimaat-doodsbang-wat-volgende-generatie-gaat-overkomen~ad068235/
https://www.nu.nl/klimaat/6144123/extreme-hitte-canada-legt-onderschat-effect-klimaatverandering-bloot.html
Branden teisteren Zuidoost-Europa, het vuur en de verwoesting in beeld - https://nos.nl/l/2392120
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bosbranden-in-vs-en-siberie-na-extreme-droogte-en-hitte-uitermate-zorgelijk-en-niemand-heeft-er-een-goed-antwoord-op~be37cfc5/
Rondstruiner
09-08-2021 om 18:10
Geronimo3 schreef op 09-08-2021 om 17:11:
[..]
Rondstruiner gisteren:"
Wat een arrogante uitspraak, dat niemand hier verder komt dan met de trein op vakantie gaan of geen vlees eten. Nee joh, wij zijn allemaal dom. Gelukkig hebben we jou .Als je zo begint gaat niemand naar je luisteren, dan haken mensen direct af. Volkomen terecht ook wat mij betreft.
Ja. En?
Het is nog steeds een arrogante uitspraak en er is nog steeds niemand die naar je gaat naar je luisteren.
Rondstruiner
09-08-2021 om 18:15
Nera schreef op 09-08-2021 om 17:13:
Ik moet steeds denken aan iets wat ik iemand op tv hoorde zeggen een tijd geleden. Ik weet niet meer wie of in welk programma. Maar hij zei: Er wordt maar steeds geroepen dat je geen kinderen moet krijgen, omdat dat de aarde teveel belast. Maar als ik geen kinderen krijg en de aarde wordt gered, voor wie heb ik dat dan gedaan als ik geen kinderen nalaat?
Ik vond dat ZO dom. Ik riep echt naar de tv: Voor de DIEREN natuurlijk, voor de NATUUR!!!
Het grootste probleem is dat de mens zichzelf het belangrijkste vindt op de aarde. Hoezo voor wie hebben we dat dan gedaan als het niet voor onze kinderen is? De dieren zouden zich prima redden zonder ons en zouden veel beter af zijn zonder de zooi die wij ervan hebben gemaakt.
Helemaal mee eens. Ik heb geen kinderen, dus daar doe ik het niet voor nee. Daarom vroeg ik ook eerder aan Redbulletje: geef je dan niet om dieren? Maar nee dus. Helaas.
Rockstar
09-08-2021 om 18:20
Geronimo3 schreef op 09-08-2021 om 17:53:
[..]
Dit is ineens nieuws omdat er nu echt harde bewijzen liggen en de tijdlijn naar voren is opgeschoven. Op korte termijn moeten er vervelende beslissingen genomen worden die we allemaal gaan merken.
Harde bewijzen, er zijn al decennia harde bewijzen. Alleen omdat we er nu ietsjes eerder aangaan dan gepland is het ineens erg? 😅
redbulletje
09-08-2021 om 18:26
Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 18:15:
[..]
Helemaal mee eens. Ik heb geen kinderen, dus daar doe ik het niet voor nee. Daarom vroeg ik ook eerder aan Redbulletje: geef je dan niet om dieren? Maar nee dus. Helaas.
Er zullen altijd soorten wegvallen en nieuwe soorten ontstaan, dus het lijkt me onzin om kost wat 't kost een bepaalde diersoort te willen redden.
BrightEchidna89
09-08-2021 om 18:50
Nera schreef op 09-08-2021 om 17:13:
Ik moet steeds denken aan iets wat ik iemand op tv hoorde zeggen een tijd geleden. Ik weet niet meer wie of in welk programma. Maar hij zei: Er wordt maar steeds geroepen dat je geen kinderen moet krijgen, omdat dat de aarde teveel belast. Maar als ik geen kinderen krijg en de aarde wordt gered, voor wie heb ik dat dan gedaan als ik geen kinderen nalaat?
Ik vond dat ZO dom. Ik riep echt naar de tv: Voor de DIEREN natuurlijk, voor de NATUUR!!!
Het grootste probleem is dat de mens zichzelf het belangrijkste vindt op de aarde. Hoezo voor wie hebben we dat dan gedaan als het niet voor onze kinderen is? De dieren zouden zich prima redden zonder ons en zouden veel beter af zijn zonder de zooi die wij ervan hebben gemaakt.
Zelf ben ik bewust kindvrij en ben ik een groot voorstander van passieve bevolkingsreductie, dus dat men mensen aanmoedigt om zich niet meer voort te planten lijkt me een prima idee; maar een aarde zonder mensen lijkt me vrij waardeloos.
Tot op heden zijn we de enige intelligente soort die in staat is om de wereld te onderzoeken en te beschrijven, zijn we de enige soort die niet gebonden is aan de grenzen van deze planeet en die het potentieel heeft om de ruimte te verkennen.
Dus voor mij is het evident dat we er alles aan doen om onze soort te laten overleven en dragen we de verantwoordelijkheid om deze intelligentie te conserveren zodat we ook het toekomstig potentieel ervan kunnen benutten. Uiteraard niet op de manier waarop we het nu doen maar in vreedzame coëxistentie met het andere leven op deze planeet.
Mick87
09-08-2021 om 19:42
Julali schreef op 09-08-2021 om 11:22:
In welk deel van de wereld, of in welk land kun je het beste wonen gezien de klimaatverandering. Weet iemand dat? Waar ben je sowieso nog veilig over 50 jaar, is daarover iets duidelijk?
Nieuw Zeeland dacht ik laatst ergens te lezen .
Mick87
09-08-2021 om 19:43
Nera schreef op 09-08-2021 om 15:26:
Ik ben wel bang dat als ze (de overheden) al proberen drastische maatregelen te nemen, dat dan bij voorbaat al de pleuris uitbreekt. Mensen zullen dat soort maatregelen niet zomaar braaf accepteren. Alles wordt altijd zo gedraaid dat het om vrijheid van meningsuiting gaat. Je ziet dat nu al tijdens de hele Covid toestand.
Dat dus. we zien individuele vrijheid als het grootste goed. En dat wordt onze ondergang.
Julali
09-08-2021 om 19:44
Mick87 schreef op 09-08-2021 om 19:42:
[..]
Nieuw Zeeland dacht ik laatst ergens te lezen .
Dat klinkt goed, gelukkig heb ik daar vrienden wonen
Herfstappeltaart
09-08-2021 om 19:49
Mick87 schreef op 09-08-2021 om 19:43:
[..]
Dat dus. we zien individuele vrijheid als het grootste goed. En dat wordt onze ondergang.
Ik zie dat ook echt niet als het hoogste goed. Ik ben best bereid dingen te doen of te laten voor het collectief.
Sun.lover
09-08-2021 om 19:52
Wilgenkatje- schreef op 09-08-2021 om 18:07:
en de mentale kant van dit ernstige verhaal? Hoe gaan wij ( ouders, grootouders, leerkrachten, sociaal werkers, psychologen) de jongste generatie grootbrengen die volop in de orkaan komt te staan? Hoe zullen zij moed vinden om er wat van te maken?
Als ik zie wat voor invloed de Corona al had op de psyche van jongeren denk ik niet dat de jonge generatie dat aankan.
Mick87
09-08-2021 om 20:11
Herfstappeltaart schreef op 09-08-2021 om 19:49:
[..]
Ik zie dat ook echt niet als het hoogste goed. Ik ben best bereid dingen te doen of te laten voor het collectief.
Ik ook. Maar heel veel mensen niet. DaT is tijdens corona wel gebleken.
En wat Sun.Lover schrijft : jongeren kunnen het niet aan .
Geronimo3
09-08-2021 om 20:19
Sun.lover schreef op 09-08-2021 om 19:52:
[..]
Als ik zie wat voor invloed de Corona al had op de psyche van jongeren denk ik niet dat de jonge generatie dat aankan.
Maar ze hebben geen keus en ze zullen leren leven met wat er dan is, maar het zal niet het leven zijn zoals wij hebben gekend. Niettemin kan er nog wel op de rem getrapt worden maar dan moet ie fors ingetrapt worden en ik denk niet dat mensen beseffen hoe diep dat wordt en hoe ingrijpend. Ik denk dat ik nu nog snel even een paar vakanties ga boeken.
Rondstruiner
09-08-2021 om 20:37
redbulletje schreef op 09-08-2021 om 18:26:
[..]
Er zullen altijd soorten wegvallen en nieuwe soorten ontstaan, dus het lijkt me onzin om kost wat 't kost een bepaalde diersoort te willen redden.
Ik vind jou zo naïef hierin. Lees jij de berichten van wetenschappers wel? Het gaat niet om een bepaalde diersoort willen redden. Sowieso staan er nu al 500 diersoorten op uitsterven door ons de komende jaren. Nu al.
Rondstruiner
09-08-2021 om 20:40
redbulletje schreef op 09-08-2021 om 18:26:
[..]
En daarnaast: al die bosbranden en overstromingen nu, dat kost héél véél dierenlevens. Jou boeit dat niet, mij wel. Het gaat niet alleen om soorten.
redbulletje
09-08-2021 om 20:42
Je kunt daar wel wakker van gaan liggen maar daar heb je alleen jezelf maar mee. Ik heb psychisch al genoeg aan m'n hoofd, ik kan daar de wereldproblematiek niet bij hebben. Probeer daarom te genieten zoveel dat nog kan. En idd nog proberen wat mooie reizen te maken voor 't onbetaalbaar wordt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.