Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend

Rondstruiner

Rondstruiner

09-08-2021 om 14:36 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2021 om 14:20:

Ik krijg er buikpijn van. Vind het echt heel verontrustend allemaal en hoop zo dat de overheden nu eens ècht zullen ingrijpen...

Ik ook ja. Misschien hebben overheden door corona ingezien dat ze wel degelijk snel kunnen en moeten handelen.

Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 14:36:

[..]

Ik ook ja. Misschien hebben overheden door corona ingezien dat ze wel degelijk snel kunnen en moeten handelen.

Misschien kunnen overheden educatie voor volwassenen opzetten zodat iedereen uiteindelijk wel probeert mee te helpen negatieve effecten te verminderen op klimaat en misschien zelfs creatieve verbeteringen kan bedenken. Het is voor sommigen een beetje zoals met vaccineren, meeliften kan, maar only so far...

Gr Angela

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

09-08-2021 om 15:26

Ik ben wel bang dat als ze (de overheden) al proberen drastische maatregelen te nemen, dat dan bij voorbaat al de pleuris uitbreekt.  Mensen zullen dat soort maatregelen niet zomaar braaf accepteren. Alles wordt altijd zo gedraaid dat het om vrijheid van meningsuiting gaat. Je ziet dat nu al tijdens de hele Covid toestand.

Rondstruiner

Rondstruiner

09-08-2021 om 15:40 Topicstarter

Nera schreef op 09-08-2021 om 15:26:

Ik ben wel bang dat als ze (de overheden) al proberen drastische maatregelen te nemen, dat dan bij voorbaat al de pleuris uitbreekt. Mensen zullen dat soort maatregelen niet zomaar braaf accepteren. Alles wordt altijd zo gedraaid dat het om vrijheid van meningsuiting gaat. Je ziet dat nu al tijdens de hele Covid toestand.

Nou ja, uiteindelijk was dat maar een handjevol mensen. Ik geloof niet dat de pleuris uitbreekt. De meeste mensen hebben wel genoeg gezond verstand om te snappen dat het nodig is. Wij moeten alleen geholpen/gestuurd worden, want veranderen is moeilijk.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

09-08-2021 om 15:51

Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 15:40:

[..]

Nou ja, uiteindelijk was dat maar een handjevol mensen. Ik geloof niet dat de pleuris uitbreekt. De meeste mensen hebben wel genoeg gezond verstand om te snappen dat het nodig is. Wij moeten alleen geholpen/gestuurd worden, want veranderen is moeilijk.

Handjevol mensen? Half Frankrijk is momenteel elk weekend aan het protesteren tegen de corona pas. Die hebben we hier nog niet eens.

Maar kijk alleen al naar het boerenprotest ivm het stikstofbeleid. Als dingen compleet moeten worden veranderd in bepaalde sectoren, dan gaan die sectoren moeilijk doen. Omdat ze niet willen veranderen, omdat mensen dan hun inkomen verliezen, of omdat ze gewoon niet geloven in klimaatverandering.

En grote machten als Rusland en China (en Amerika zodra daar weer zo'n gekke president komt) krijg je ook niet zomaar mee.

En zoals Geronimo ook al zei: de boskap moet stoppen. Gisteren al eigenlijk. Maar ja, daar hebben heel erg veel mensen belangen bij. Net als bij de luchtvaart en de toeristenbranche. Er zal toch echt heel veel minder gevlogen moeten worden, maar daar zijn mensen nu met Corona ook al niet toe bereid. 

Rondstruiner

Rondstruiner

09-08-2021 om 16:52 Topicstarter

Nera schreef op 09-08-2021 om 15:51:

[..]

Handjevol mensen? Half Frankrijk is momenteel elk weekend aan het protesteren tegen de corona pas. Die hebben we hier nog niet eens.

Maar kijk alleen al naar het boerenprotest ivm het stikstofbeleid. Als dingen compleet moeten worden veranderd in bepaalde sectoren, dan gaan die sectoren moeilijk doen. Omdat ze niet willen veranderen, omdat mensen dan hun inkomen verliezen, of omdat ze gewoon niet geloven in klimaatverandering.

En grote machten als Rusland en China (en Amerika zodra daar weer zo'n gekke president komt) krijg je ook niet zomaar mee.

En zoals Geronimo ook al zei: de boskap moet stoppen. Gisteren al eigenlijk. Maar ja, daar hebben heel erg veel mensen belangen bij. Net als bij de luchtvaart en de toeristenbranche. Er zal toch echt heel veel minder gevlogen moeten worden, maar daar zijn mensen nu met Corona ook al niet toe bereid.

Oeps, ik moet toegeven dat ik even alleen aan Nederland dacht , maar in veel landen is het natuurlijk anders. 

Het zal heus niet vanzelf gaan. Maar protest betekent niet dat het niet kan of gebeurt. In Frankrijk zijn ondanks de protesten hele zware maatregelen getroffen. In bijna de hele wereld. En nu weer met de indirecte "vaccinatieplicht" in Frankrijk, de overgrote meerderheid steunt die protesten trouwens niet las ik net, ongeveer een derde wel. Maar het kan sowieso heel ontwrichtend werken natuurlijk, net als die rellen bij ons bij de avondklok. 

Ik hoop tegen beter weten in. Maar de hoop opgegeven is ook geen optie voor mij.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-08-2021 om 17:00

Vergeet ook niet dat demonstreren en staken bijna een nationale sport is in Frankrijk. Men gaat daar graag en snel de barricaden op.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

09-08-2021 om 17:02

Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 16:52:

[..]

Oeps, ik moet toegeven dat ik even alleen aan Nederland dacht , maar in veel landen is het natuurlijk anders.

Het zal heus niet vanzelf gaan. Maar protest betekent niet dat het niet kan of gebeurt. In Frankrijk zijn ondanks de protesten hele zware maatregelen getroffen. In bijna de hele wereld. En nu weer met de indirecte "vaccinatieplicht" in Frankrijk, de overgrote meerderheid steunt die protesten trouwens niet las ik net, ongeveer een derde wel. Maar het kan sowieso heel ontwrichtend werken natuurlijk, net als die rellen bij ons bij de avondklok.

Ik hoop tegen beter weten in. Maar de hoop opgegeven is ook geen optie voor mij.

Dat dacht ik al ja, maar we moeten natuurlijk wel realistisch zijn. Wij als klein landje gaan dit zeker niet in ons eentje kunnen keren. Het moet wereldwijd op grote schaal en iedereen moet meedoen, anders heeft het geen zin.

Ja, ik hoop ook, hoe kun je ook anders.

Rondstruiner schreef op 09-08-2021 om 16:52:

[..]

Rondstruiner gisteren:"

Wat een arrogante uitspraak, dat niemand hier verder komt dan met de trein op vakantie gaan of geen vlees eten. Nee joh, wij zijn allemaal dom. Gelukkig hebben we jou roll.gif.

Als je zo begint gaat niemand naar je luisteren, dan haken mensen direct af. Volkomen terecht ook wat mij betreft.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

09-08-2021 om 17:13

Ik moet steeds denken aan iets wat ik iemand op tv hoorde zeggen een tijd geleden. Ik weet niet meer wie of in welk programma. Maar hij zei: Er wordt maar steeds geroepen dat je geen kinderen moet krijgen, omdat dat de aarde teveel belast. Maar als ik geen kinderen krijg en de aarde wordt gered, voor wie heb ik dat dan gedaan als ik geen kinderen nalaat?

Ik vond dat ZO dom. Ik riep echt naar de tv: Voor de DIEREN natuurlijk, voor de NATUUR!!!
 Het grootste probleem is dat de mens zichzelf het belangrijkste vindt op de aarde. Hoezo voor wie hebben we dat dan gedaan als het niet voor onze kinderen is? De dieren zouden zich prima redden zonder ons en zouden veel beter af zijn zonder de zooi die wij ervan hebben gemaakt. 

Geronimo3 schreef op 09-08-2021 om 11:56:

[..]

[..]

Maar het is wel een heel goede afspiegeling van wat de algemene denkwijze is. We denken dat we met minimale aanpassingen de desastreuze effecten kunnen uitstellen of voorkomen en dat punt zijn we dus nu voorbij. Sinds 11 uur weten we dat de CO2 binnen 20 jaar al de helft lager moet zijn om in 2050 0 CO2 uitstoot te halen om onszelf te redden.

Dit weten we allang en nobody cares. Ik snap niet waarom dit ineens nieuws is. Zal de komkommertijd wel zijn, morgen is iedereen het weer vergeten en volgend jaar in de zomer krijgen we dan weer een kopje in de krant.

Nera schreef op 09-08-2021 om 17:02:

[..]

Dat dacht ik al ja, maar we moeten natuurlijk wel realistisch zijn. Wij als klein landje gaan dit zeker niet in ons eentje kunnen keren. Het moet wereldwijd op grote schaal en iedereen moet meedoen, anders heeft het geen zin.

Ja, ik hoop ook, hoe kun je ook anders.

Wij zijn klein maar super rijk en medeverantwoordelijk voor deze ellende. Het westen vervuild al sinds de industriële revolutie op grote schaal en hebben daar ook onze rijkdom aan te danken. We moeten nu niet weer hetzelfde doen als wat we doen met ons migratieprobleem. 

De migratieproblemen in het westen hebben we ook zelf veroorzaakt en helemaal sinds we de EU hebben gevormd. Lokale bedrijven duwen we van hun markten door onder hun prijs grote hoeveelheden consumptiegoederen te dumpen. De hoge werkeloosheid en armoede die we veroorzaken daar interesseert ons niet maar zijn wel diep verontwaardigt als die mensen, op de vlucht voor armoede, hier hun heil komen zoeken.

Nu kunnen we weer roepen dat alle landen ter wereld en met name China en India heel veel moeten doen maar het westen zal het voortouw moeten nemen. We hebben ons altijd verrijkt ten koste van andere landen en de wereld zwaar vervuild. 

Rockstar schreef op 09-08-2021 om 17:17:

[..]

Dit weten we allang en nobody cares. Ik snap niet waarom dit ineens nieuws is. Zal de komkommertijd wel zijn, morgen is iedereen het weer vergeten en volgend jaar in de zomer krijgen we dan weer een kopje in de krant.

Dit is ineens nieuws omdat er nu echt harde bewijzen liggen en de tijdlijn naar voren is opgeschoven. Op korte termijn moeten er vervelende beslissingen genomen worden die we allemaal gaan merken. 

Nera schreef op 09-08-2021 om 17:13:

Ik moet steeds denken aan iets wat ik iemand op tv hoorde zeggen een tijd geleden. Ik weet niet meer wie of in welk programma. Maar hij zei: Er wordt maar steeds geroepen dat je geen kinderen moet krijgen, omdat dat de aarde teveel belast. Maar als ik geen kinderen krijg en de aarde wordt gered, voor wie heb ik dat dan gedaan als ik geen kinderen nalaat?

Ik vond dat ZO dom. Ik riep echt naar de tv: Voor de DIEREN natuurlijk, voor de NATUUR!!!
Het grootste probleem is dat de mens zichzelf het belangrijkste vindt op de aarde. Hoezo voor wie hebben we dat dan gedaan als het niet voor onze kinderen is? De dieren zouden zich prima redden zonder ons en zouden veel beter af zijn zonder de zooi die wij ervan hebben gemaakt.

Wacht effe, als iemand serieus voorstelt om alle huidige wereldburgers geen kinderen meer te laten krijgen zodat de wereld nog enigszins geschikt blijft voor alleen dieren en planten, dan krijgt zij/hij toch echt niet mijn stem. Het menselijk ras in combinatie met natuur en dieren in goede balans is mijn uitgangspunt. En hoe die balans r er dan precies uitziet is ander verhaal. 

Gr Angela

en de mentale kant van dit ernstige verhaal? Hoe gaan wij ( ouders, grootouders, leerkrachten, sociaal werkers, psychologen) de jongste generatie grootbrengen die volop in de orkaan komt te staan? Hoe zullen zij moed vinden om er wat van te maken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.