Nieuws en actueel
BrightEchidna89
02-10-2022 om 16:31
Klimaatsceptici verzamel u.
Wie zijn ze, wat drijft hen, hoe doen ze het?
Neen, zonder lolligheid: wie noemt zichzelf op dit moment nog een klimaatscepticus?
Hoe kun je in deze tijden, waarop rapport na rapport alarmerende cijfers laat zien, er nog overtuigd van zijn dat de klimaatopwarming niets anders is dan een model om mensen bang te maken?
Hoe sta jij hierin?
Welke invloed heeft dit in je dagelijkse leven?
DS1971
04-10-2022 om 20:59
Elaine68 schreef op 04-10-2022 om 19:39:
[..]
Glazen bol?
Nee, ik lees wat deskundigen hierover zeggen.
SuzyQFive
04-10-2022 om 21:06
Elaine68 schreef op 04-10-2022 om 11:26:
Zou me trouwens niks verbazen als in de toekomst de oudjes gewoon geruimd worden. Er is een film dat daar koekjes van gebakken worden. Naar idee.
De pil van Drion is daar een voorbeeld van 😅.
SuzyQFive
04-10-2022 om 21:15
redbulletje schreef op 04-10-2022 om 15:12:
Dit is wel beangstigend: door de uitbarsting van de Tonga vulkaan afgelopen januari kan de winter bij ons extreem streng worden. De kans bestaat gelukkig wel dat het hoge druk gebied wat hierdoor veroorzaakt wordt over zuidoost Europa komt te liggen ipv op het noordwesten. Laten we dat dan maar hopen!
https://www.weatherandradar.co.uk/weather-news/hunga-tonga-impacts-will-the-eruption-alter-our-winter--fe4cb638-aa7c-4f58-86d6-223b41e9a79a
Toen die vulkaan in 18zoveel uitbarstte was de zomer hier een heel stuk kouder.
Er is zoveel van invloed op het weer, maar dat is nog geen klimaat (=gemiddelde weer over een periode van ongeveer 30 jaar). Veel mensen halen dat door elkaar.
BrightEchidna89
04-10-2022 om 21:56
Paracelsus schreef op 04-10-2022 om 15:24:
[..]
Nee daarom vind ik het zo kwalijk. Je schrijft iets als volwassenen wat niet door de beugel kan en verschuilt je achter een 9 jarig kind.
Man wat kunnen jullie lullen.
RB schrijft letterlijk dat we nu maar moeten consumeren zonder na te denken over de gevolgen voor toekomstige generaties. Ik heb het mijn stiefzoon niet gevraagd, maar als 9 jarige zou ik dan inderdaad denken waarom we haar niet uit de vergelijking nemen.
Daarnaast geeft DS aan of iemand werkelijk een verandering ziet over 15 à 30 jaar; daar gaat het niet over. Ik wil inderdaad deze discussie eens herlezen over dertig jaar, maar mijn tijdspanne reikt tot het einde van deze eeuw en langer.
Zoals ik al eerder schreef: dit is een vrij belachelijk hoopje dat niet verder reikt dan hun eigen belangen en er nu zelfs de situatie in Oekraïne bijsleept om hun standpunt te maken.
Yasminaaa
05-10-2022 om 08:10
Valdemar schreef op 04-10-2022 om 21:56:
[..]
Man wat kunnen jullie lullen.
RB schrijft letterlijk dat we nu maar moeten consumeren zonder na te denken over de gevolgen voor toekomstige generaties. Ik heb het mijn stiefzoon niet gevraagd, maar als 9 jarige zou ik dan inderdaad denken waarom we haar niet uit de vergelijking nemen.
Daarnaast geeft DS aan of iemand werkelijk een verandering ziet over 15 à 30 jaar; daar gaat het niet over. Ik wil inderdaad deze discussie eens herlezen over dertig jaar, maar mijn tijdspanne reikt tot het einde van deze eeuw en langer.Zoals ik al eerder schreef: dit is een vrij belachelijk hoopje dat niet verder reikt dan hun eigen belangen en er nu zelfs de situatie in Oekraïne bijsleept om hun standpunt te maken.
Dus je vindt eventuele problemen die aan het einde van de eeuw misschien kunnen optreden belangrijker dan accute problemen voor veel mensen mbt het nu kunnen voorzien in hun eigen levensbehoefte zoals eten, drinken en een warm huis. Dat vind ik bijzonder.
felija
05-10-2022 om 08:19
Yasminaaa schreef op 05-10-2022 om 08:10:
[..]
Dus je vindt eventuele problemen die aan het einde van de eeuw misschien kunnen optreden belangrijker dan accute problemen voor veel mensen mbt het nu kunnen voorzien in hun eigen levensbehoefte zoals eten, drinken en een warm huis. Dat vind ik bijzonder.
De generatie na ons doet er niet toe?
Yasminaaa
05-10-2022 om 08:23
felija schreef op 05-10-2022 om 08:19:
[..]
Dat zeg ik niet. Er zijn nu andere meer accutere problemen die naar mijn mening nu meer de prioriteit moeten hebben. En mensen moeten nu niet nog meer de ellende worden ingestort terwijl het niet eens helpt en al zeker niet voor nu. Primaire levensbehoeften gaan nu voor vind ik. Ik praat hier niet over luxe zaken.
Moxxie
05-10-2022 om 08:39
Yasminaaa schreef op 05-10-2022 om 08:23:
[..]
Dat zeg ik niet. Er zijn nu andere meer accutere problemen die naar mijn mening nu meer de prioriteit moeten hebben. En mensen moeten nu niet nog meer de ellende worden ingestort terwijl het niet eens helpt en al zeker niet voor nu. Primaire levensbehoeften gaan nu voor vind ik. Ik praat hier niet over luxe zaken.
Je praat alsof er niets gedaan wordt aan die 'acutere problemen' en we alleen bezig zijn met het klimaat terwijl we de helft van Nederland laten creperen van de honger. Zo is het niet hoor, er wordt vanalles gedaan om de problemen op te vangen, dat is elke dag volop in het nieuws.
ShowyHummingbird30
05-10-2022 om 08:52
Yasminaaa schreef op 05-10-2022 om 08:23:
[..]
Zolang "we" nog auto rijden, op (vlieg) vakantie gaan, internetten, uit eten gaan, vlees (!) eten, roken, een zwembad in de tuin hebben, airco in de zomer gebruiken... Gaat het voor verreweg meeste mensen hier in Nederland echt niet om primaire levensbehoeften.
felija
05-10-2022 om 08:55
Coreopsis schreef op 05-10-2022 om 08:52:
[..]
Zolang "we" nog auto rijden, op (vlieg) vakantie gaan, internetten, uit eten gaan, vlees (!) eten, roken, een zwembad in de tuin hebben, airco in de zomer gebruiken... Gaat het voor verreweg meeste mensen hier in Nederland echt niet om primaire levensbehoeften.
En dan gaat men straks weer gillen dat de overheid geen langetermijnvisie heeft, als het klimaat toch wel een dingetje blijkt te zijn.
ShowyHummingbird30
05-10-2022 om 08:56
Moxxie schreef op 05-10-2022 om 08:39:
[..]
Je praat alsof er niets gedaan wordt aan die 'acutere problemen' en we alleen bezig zijn met het klimaat terwijl we de helft van Nederland laten creperen van de honger. Zo is het niet hoor, er wordt vanalles gedaan om de problemen op te vangen, dat is elke dag volop in het nieuws.
En dit. Er wordt hier gedaan alsof het õf het een óf het ander moet zijn.
Daarnaast: het is erg dom om alleen naar korte termijn problemen, belangen, oplossingen te kijken zonder rekening te houden met de lange termijn gevolgen. Daar is onze regering overigens wel erg goed in.
DS1971
05-10-2022 om 08:58
felija schreef op 05-10-2022 om 08:19:
[..]
Natuurlijk wel. Alleen heb je mensen die overdreven pessimistisch zijn en denken dat als we nu niet allemaal direct teruggaan naar een welvaartsniveau van 100 jaar terug (we zijn hard op weg overigens), dat er dan een soort van drempel is waar we overheen gaan en dat vervolgens de wereld onleefbaar wordt voor de volgende generaties.
Maar dat is niet wat in het IPCC rapport staat.
Er zijn ook heel veel mensen die op basis van de wetenschappelijke inzichten en de ontwikkelingen die er zijn weliswaar stappen zetten, maar ook vertrouwen op nieuwe technieken. Die er deels al zijn en die deels nog ontwikkeld worden. En die zich realiseren dat de mensheid veel vaker bij momenten heeft gedacht dat ze met een schier onoplosselijk probleem zaten. Om vervolgens achteraf te constateren dat het heel erg meeviel.
Het is bepaald niet de eerste milieucrisis die ik meemaak in mijn leven. Zo lang als ik herinneringen heb waren er crises.
DS1971
05-10-2022 om 09:04
Moxxie schreef op 05-10-2022 om 08:39:
[..]
Toch is de energiecrisis in Europa juist zo heftig omdat we al oude alternatieven aan het uitfaseren waren, voordat we de nieuwe alternatieven voorhanden hadden.
Tot op de dag van vandaag maakt Milieudefensie reclame waarin ze zeggen hoe belachelijk het is om nog te investeren in fossiele brandstoffen. Maar iedereen met meer dan twee werkende hersencellen weet dat we dat onvoldoende hebben gedaan de afgelopen jaren en dat we daardoor niet alleen met mogelijke tekorten zitten, maar ook onze energie-intensieve industrie kapot aan het maken zijn.
En het resultaat daarvan is niet alleen armoede in de EU die langjarig fors zal toenemen. Het resultaat daarvan is ook dat het verplaatst wordt naar landen waar de milieunormen veel minder strikt zijn. Kortom: we bereiken er ook nog eens het omgekeerde mee dan wel beogen.
Van wensdenken is nog nooit iets of iemand beter geworden.
redbulletje
05-10-2022 om 09:05
DS1971 schreef op 05-10-2022 om 08:58:
[..]
Natuurlijk wel. Alleen heb je mensen die overdreven pessimistisch zijn en denken dat als we nu niet allemaal direct teruggaan naar een welvaartsniveau van 100 jaar terug (we zijn hard op weg overigens), dat er dan een soort van drempel is waar we overheen gaan en dat vervolgens de wereld onleefbaar wordt voor de volgende generaties.
Maar dat is niet wat in het IPCC rapport staat.
Er zijn ook heel veel mensen die op basis van de wetenschappelijke inzichten en de ontwikkelingen die er zijn weliswaar stappen zetten, maar ook vertrouwen op nieuwe technieken. Die er deels al zijn en die deels nog ontwikkeld worden. En die zich realiseren dat de mensheid veel vaker bij momenten heeft gedacht dat ze met een schier onoplosselijk probleem zaten. Om vervolgens achteraf te constateren dat het heel erg meeviel.
Het is bepaald niet de eerste milieucrisis die ik meemaak in mijn leven. Zo lang als ik herinneringen heb waren er crises.
Maar nooit met zoveel impact als nu bij mijn weten. In het FD stond een artikel dat de chemische industrie moet afschalen als de energieprijzen zo blijven en voor vrijwel alles wat we in ons dagelijks leven nodig hebben is die industrie van levensbelang: droogijs voor vaccinaties, zuurstof voor patiënten werd o.a. genoemd.
DS1971
05-10-2022 om 09:08
Coreopsis schreef op 05-10-2022 om 08:52:
[..]
Vlees eten hoort bij de primaire levensbehoeften.
Maar dat niet alleen: hoe moeten mensen hun werk doen zonder fatsoenlijke mobiliteit? Als 10% van de automobilisten besluit om vanaf nu met het OV te gaan loopt het OV compleet vast.
Vliegen is in totaal (inclusief vracht dus!) 2% van de uitstoot.
Zonder internet functioneert de samenleving niet meer (het is echt meer dan forummen).
Airco in de winter aanzetten is gewoon dom.
Hoe dan ook: met jouw opsomming laat je alleen maar zien hoe ver mensen die vinden dat we niet genoeg doen voor het klimaat doorgaans zijn afgedreven van de realiteit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.