Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatactivisten

Gisteren met enige verbazing naar het klimaatprotest op de A12 gekeken. Dat je protesteert begrijp ik hoor. Maar dat je dat op de A12 doet terwijl je weet dat het niet mag en je dan ook nog vol trots weg laat slepen of los laat zagen omdat je ergens aan vast gelijmd bent. Ik kan er echt niet bij.... Ga gewoon op het Malieveld staan ofzo. 
Wat vinden jullie ervan? 


Ysenda schreef op 30-01-2023 om 14:23:

[..]

Ze werden niet vanwege de actie zelf van hun bed gelicht maar vanwege het oproepen tot een illegale actie.

De boerenprotesten werden vooraf en in overleg met de autoriteiten geregisseerd en georganiseerd. Dat maakt het grote verschil. Daarna ging het vaak mis en dat is niet goed te praten.


Ook bij een grootdeel van de boerenacties was het vooraf duidelijk dat ze de snelweg gingen blokkeren en ik betwijfel of ze daar toestemming van de autoriteiten voor hadden.

watertoren schreef op 30-01-2023 om 14:32:

[..]

Met die Jelle kun je in ieder geval wel lachen. Hij heeft zichzelf volkomen belachelijk gemaakt met het zogenaamde vastplakken aan tafel.

Je kunt je toch beter aan een tafel vastplakken dan de situatie van de boeren vergelijken met de holocaust lijkt me.  Zoals de miljonair en voorman van FDF deed. 

Lollypopje schreef op 30-01-2023 om 14:46:

[..]

Ook bij een grootdeel van de boerenacties was het vooraf duidelijk dat ze de snelweg gingen blokkeren en ik betwijfel of ze daar toestemming van de autoriteiten voor hadden.

Ze hadden toestemming om op de rechterrijbaan naar Den Haag te gaan, op een vooraf vastgesteld tijdstip zijn ze onder politiebegeleiding de snelweg op gegaan.  En ook op de terugweg zijn ze met politiebegeleiding gegaan. 

Het blokkeren was idd geen toestemming voor.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

30-01-2023 om 14:59

Libertine schreef op 30-01-2023 om 14:56:

[..]

Je kunt je toch beter aan een tafel vastplakken dan de situatie van de boeren vergelijken met de holocaust lijkt me. Zoals de miljonair en voorman van FDV deed.

Bepaalde mensen hier roepen altijd dat je niet mag vergelijken of naar andere mag wijzen, maar bepaalde mensen die hier de klimaatactivisten verdedigen hebben het zelf tot kunst verheven. Steeds maar naar de boeren wijzen. Kunnen jullie niet beter? 

Epic88 schreef op 30-01-2023 om 14:59:

[..]

Bepaalde mensen hier roepen altijd dat je niet mag vergelijken of naar andere mag wijzen, maar bepaalde mensen die hier de klimaatactivisten verdedigen hebben het zelf tot kunst verheven. Steeds maar naar de boeren wijzen. Kunnen jullie niet beter?

Waarom zouden we dat niet mogen vergelijken? Er is toch een groot verschil.
Ik maak me ook veel zorgen over het klimaat en gebrek aan urgentie en schrik van de reacties op de acties en het harde ingrijpen. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

30-01-2023 om 15:03

Loeki72 schreef op 30-01-2023 om 15:01:

[..]

Waarom zouden we dat niet mogen vergelijken? Er is toch een groot verschil.
Ik maak me ook veel zorgen over het klimaat en gebrek aan urgentie en schrik van de reacties op de acties en het harde ingrijpen.

Gister was er een jurist in opleiding bij 1 of ander opinie programma en zij gaf juist aan dat ze goed worden gefaciliteerd door de politie. 

De meeste mensen die over de schreef gingen tijdens de boerenprotesten waren overigens zelf geen boer.

Ysenda schreef op 30-01-2023 om 14:58:

[..]

Ze hadden toestemming om op de rechterrijbaan naar Den Haag te gaan, op een vooraf vastgesteld tijdstip zijn ze onder politiebegeleiding de snelweg op gegaan. En ook op de terugweg zijn ze met politiebegeleiding gegaan.

Het blokkeren was idd geen toestemming voor.

En dat is dus waarom het verschil in reactie steekt bij mensen. Zelfde soort actie, beiden vooraf bekend, totaal andere reacties van de autoriteiten. 

Maar wat zijn ze er nu mee opgeschoten? Het gaat in de media vooral om de blokkades maar niet om het doel van de demonstratie en dan gaan ze het in maart weer doen. Beetje dom toch. Ik hoop wel dat ze flinke boetes krijgen voordat straks elke demonstratie op de snelweg is.

Epic88 schreef op 30-01-2023 om 14:59:

[..]

Bepaalde mensen hier roepen altijd dat je niet mag vergelijken of naar andere mag wijzen, maar bepaalde mensen die hier de klimaatactivisten verdedigen hebben het zelf tot kunst verheven. Steeds maar naar de boeren wijzen. Kunnen jullie niet beter?

Twee vrijwel dezelfde acties vergelijken is toch wel wat anders dan twee dingen vergelijken die geen overeenkomsten hebben. Als het een boerenholocaust was, dan hadden ze daar hooguit één keer met hun tractors gestaan en dan had daarna nooit meer iemand iets van ze gehoord.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

30-01-2023 om 15:12

Lollypopje schreef op 30-01-2023 om 15:09:

[..]

En dat is dus waarom het verschil in reactie steekt bij mensen. Zelfde soort actie, beiden vooraf bekend, totaal andere reacties van de autoriteiten.

Nogmaals, er is een strafbaar feit gepleegd, dat was de reden voor ingrijpen. 

Epic88 schreef op 30-01-2023 om 15:12:

[..]

Nogmaals, er is een strafbaar feit gepleegd, dat was de reden voor ingrijpen.

Bij de boerenprotesten zijn ook genoeg strafbare feiten gepleegd, maar minder ingrijpen en heel veel minder arrestaties. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

30-01-2023 om 15:19

Loeki72 schreef op 30-01-2023 om 15:15:

[..]

Bij de boerenprotesten zijn ook genoeg strafbare feiten gepleegd, maar minder ingrijpen en heel veel minder arrestaties.

Waren er ook niet veel minder mensen? Veel zijn overigens ook achteraf van hun bed gelicht.
 

Maar hanteer jij nu, de klimaatactivisten mogen dit doe , want de boeren deden het ook? 

wat een zwak argument om de wet te overtreden en boos te zijn als te politie ingrijpt. 

Loeki72 schreef op 30-01-2023 om 15:15:

[..]

Bij de boerenprotesten zijn ook genoeg strafbare feiten gepleegd, maar minder ingrijpen en heel veel minder arrestaties.

Bij de acties van de boeren was het voor de politie veel moeilijker om in te grijpen. Daarin zit het verschil. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

30-01-2023 om 15:23

watertoren schreef op 30-01-2023 om 15:21:

[..]

Bij de acties van de boeren was het voor de politie veel moeilijker om in te grijpen. Daarin zit het verschil.

Ja en er zaten nog geen kentekens op de trekkers. 

watertoren schreef op 30-01-2023 om 15:10:

Maar wat zijn ze er nu mee opgeschoten? Het gaat in de media vooral om de blokkades maar niet om het doel van de demonstratie en dan gaan ze het in maart weer doen. Beetje dom toch. Ik hoop wel dat ze flinke boetes krijgen voordat straks elke demonstratie op de snelweg is.

Daar vergis je je denk ik in. De media-aandacht en de verontwaardiging over de arrestaties is fors. Ik denk dat er op 11 maart nog veel meer mensen bereid zullen zijn te demonstreren. Steeds meer mensen realiseren zich nu ook om hoeveel subsidie het gaat, en verdiepen zich in de schadelijke gevolgen van fossiele brandstof. Er sluiten zich ook steeds meer wetenschappers aan en bekende Nederlanders. Bénédicte Ficq bijvoorbeeld. 

Ik ben behoorlijk hoopvol 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.