Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 21:17

Libertine schreef op 15-12-2022 om 20:58:

[..]

Volgens mij mag iedereen zeggen wat ie wil, en maakt daar ook gretig gebruik van. Naar mijn mening zelfs af en toe op een zeer grensoverschrijdende manier. Dat is precies waarom ik me ben gaan mengen in deze draad.

Daarnaast: jij hebt het over okay en goed of niet okay. Dat is niet hoe ik naar de wereld kijk en mensen indeel.

Voor mij zijn gelijkwaardige behandeling, empathie, iets durven/willen inleveren ten koste van mijzelf en ten bate van een ander, en solidariteit van grote waarde in het leven. Ik kijk vanuit die waardes en niet vanuit goed of fout.

Laat ik zeggen dat ik in dit draadje/op dit forum vrij weinig gelijkgestemde vind naar mijn smaak. Zoveel harde woorden, zo schokkend weinig empathie. Tamelijk verdrietig wel. Vind ik.

Er staat nergens dat het goed of fout is. 

Ik zou wel graag nog even hier op terug willen komen;

Libertine schreef op 15-12-2022 om 16:58:

[..]

Dat überhaupt het woord neger gebruikt is al voldoende om als racistisch te bestempelen.

Waarom noem je mijn post met het woord neger racistisch? Op mijn reactie heb je namelijk niet gereageerd en ik vind een verklaring wel op z'n plaats als je iemand voor racist uitmaakt.

Tickel schreef op 15-12-2022 om 21:17:

[..]

Er staat nergens dat het goed of fout is.

Ik zou wel graag nog even hier op terug willen komen;

Libertine schreef op 15-12-2022 om 16:58:

[..]

Dat überhaupt het woord neger gebruikt is al voldoende om als racistisch te bestempelen.

Waarom noem je mijn post met het woord neger racistisch? Op mijn reactie heb je namelijk niet gereageerd en ik vind een verklaring wel op z'n plaats als je iemand voor racist uitmaakt.

Je schrijft letterlijk: okay en goed en niet okay. Dat is ook wat ik letterlijk herhaal. Later zeg ik dat ik (let wel ík) niet indeel op goed of fout. Wil je het graag semantisch maken?

wat betreft het je volgende punt: omdat ik het gebruik van het woord neger racistisch, discriminerend en ongepast vind. Overigens niet alleen ik maar dat is inmiddels echt wijdverbreid not done. 

Wiki zegt dit er over: Lange tijd was het een relatief neutraal woord, maar sinds het eind van de 20e en het begin van de 21e eeuw wordt het door een deel van de samenleving als beledigend[1] en racistisch ervaren.

Waarom spring je uit je panty (om je eigen maar eens te gebruiken) als ik zeg dat je je racistisch uit? 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 21:26

Libertine schreef op 15-12-2022 om 21:22:

[..]

Je schrijft letterlijk: okay en goed en niet okay. Dat is ook wat ik letterlijk herhaal. Later zeg ik dat ik (let wel ík) niet indeel op goed of fout. Wil je het graag semantisch maken?

wat betreft het je volgende punt: omdat ik het gebruik van het woord neger racistisch, discriminerend en ongepast vind. Overigens niet alleen ik maar dat is inmiddels echt wijdverbreid not done.

Wiki zegt dit er over: Lange tijd was het een relatief neutraal woord, maar sinds het eind van de 20e en het begin van de 21e eeuw wordt het door een deel van de samenleving als beledigend[1] en racistisch ervaren.

Heb jij wel gelezen waarom het woord neger er staat? Heb je überhaupt de post waarin dat woord staat wel goed gelezen?

Tickel schreef op 15-12-2022 om 21:26:

[..]

Heb jij wel gelezen waarom het woord neger er staat? Heb je überhaupt de post waarin dat woord staat wel goed gelezen?

ik heb al je post gelezen ja. 

[..]

Dat heb je gelukkig nog maar een keer of wat gezegd.  

Libertine schreef op 15-12-2022 om 20:58:

[..]
Laat ik zeggen dat ik in dit draadje/op dit forum vrij weinig gelijkgestemde vind naar mijn smaak. Zoveel harde woorden, zo schokkend weinig empathie. Tamelijk verdrietig wel. Vind ik. 

Ik ben redelijk afgehaakt, omdat de discussie verzandde in gehakketak. En ook omdat ik denk dat ik nu niet heel veel meer kan bijdragen. Mensen direct aanspreken op vermeend racisme werkt vrijwel altijd averechts. Zeker in zo’n late fase van een discussie waarin de “casual volger” wel afgehaakt zal zijn. 

Maar geloof me, bij de opmerking over de plaggenhut klikte ik ook bijna op de meldknop. Maar ik probeer dat zo weinig mogelijk te doen. En dacht eerlijk gezegd dat er wel ingegrepen zou worden. 

Er loopt gewoon heel veel door elkaar in deze discussie die nu vooral op sentiment gebaseerd lijkt. Dat soort discussies probeer ik me niet meer in te laten zuigen. Al gebeurt het soms nog wel. 

Ik troost me met de gedachte dat we ook op dit forum kleine stapjes maken. In de vorige discussie hierover (keti koti topic) ontkenden nog heel veel mensen het Nederlandse aandeel in slavernij en ontkenden velen zelfs dat dat in Nederland plaats heeft gevonden. Dat kan met deze excuses niet meer ontkent worden en dat gebeurt ook niet of nauwelijks meer in dit draadje. 

Elke keer een klein stapje. En je staat zéker niet alleen, ik geloof dat ik redelijk gelijk gestemd ben.

Tickel schreef op 10-12-2022 om 23:46:

[..]

Het woord neger moet strafbaar worden gesteld, zwarte piet moet verdwijnen en "mag" dan alleen nog achter de voordeur, erkenning, excuses en herstel(betalingen) van de schade moet in een wet verankerd worden én de koning moet een toespraak houden. Ik krijg echt het gevoel dat ze aan het uitmelken zijn. Vorig jaar nog wilde het kabinet geen excuses maken, nu zijn ze zo ver en is het nog niet goed.

Hier heb je je post. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-12-2022 om 21:33

[..]

Ik heb het gelezen. Je zegt dat je alleen de eisen herhaalt en dat klopt. Ik vraag me wel af waarom het je zo stoort dat een woord, dat mensen als kwetsend ervaren, verboden zou worden. Voor zover je woorden kunt verbieden natuurlijk. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 21:34

Doemijdieglazenbol schreef op 15-12-2022 om 21:29:

[..]

Ik ben redelijk afgehaakt, omdat de discussie verzandde in gehakketak. En ook omdat ik denk dat ik nu niet heel veel meer kan bijdragen. Mensen direct aanspreken op vermeend racisme werkt vrijwel altijd averechts. Zeker in zo’n late fase van een discussie waarin de “casual volger” wel afgehaakt zal zijn.

Maar geloof me, bij de opmerking over de plaggenhut klikte ik ook bijna op de meldknop. Maar ik probeer dat zo weinig mogelijk te doen. En dacht eerlijk gezegd dat er wel ingegrepen zou worden.

Er loopt gewoon heel veel door elkaar in deze discussie die nu vooral op sentiment gebaseerd lijkt. Dat soort discussies probeer ik me niet meer in te laten zuigen. Al gebeurt het soms nog wel.

Ik troost me met de gedachte dat we ook op dit forum kleine stapjes maken. In de vorige discussie hierover (keti koti topic) ontkenden nog heel veel mensen het Nederlandse aandeel in slavernij en ontkenden velen zelfs dat dat in Nederland plaats heeft gevonden. Dat kan met deze excuses niet meer ontkent worden en dat gebeurt ook niet of nauwelijks meer in dit draadje.

Elke keer een klein stapje. En je staat zéker niet alleen, ik geloof dat ik redelijk gelijk gestemd ben.

Ik neem nu even aan dat dit over mijn post gaat. Als ik het N woord had gebruikt om zwarte mensen aan te duiden dan had je een punt. Als ik vanwege dat woord als racist weggezet wordt omdat iemand niet leest dat ik één van de eisen citeer, en vervolgens overal overheen praat, dan trek ik aan de bel. Net zoals anderen doen bij racistische uitlatingen.

Doemijdieglazenbol schreef op 15-12-2022 om 21:29:

[..]

Kleine stapjes, mét gelijkgestemde. Af en toe een flinke discussie voeren is niet voor niets en gewoon nodig. Maar voor nu is het inderdaad wel weer even genoeg geweest

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 21:36

Libertine schreef op 15-12-2022 om 21:35:

[..]

Kleine stapjes, mét gelijkgestemde. Af en toe een flinke discussie voeren is niet voor niets en gewoon nodig. Maar voor nu is het inderdaad wel weer even genoeg geweest

Iemand als racist wegzetten die onschuldig is vind ik niet passen onder een flinke discussie waar je verder mee komt.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 21:39

Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 21:33:

[..]

Ik heb het gelezen. Je zegt dat je alleen de eisen herhaalt en dat klopt. Ik vraag me wel af waarom het je zo stoort dat een woord, dat mensen als kwetsend ervaren, verboden zou worden. Voor zover je woorden kunt verbieden natuurlijk.

Waar staat dat het mij stoort? Ik zeg in die post alleen dat er steeds meer eisen bij komen. Eerst was het excuses, daarna excuses en 227 miljoen, en nu blijkt er steeds meer bij te komen omdat er heel veel mensen/stichtingen de voorwaarden willen bepalen. Nu komen er staatschulden in beeld, en betalingen die pas mogen stoppen totdat het genoeg is, wie bepaalt dat het genoeg is? Wat komt er hierna nog bij, waar/wanneer stopt het?

Tickel schreef op 15-12-2022 om 21:34:

[..]

Ik neem nu even aan dat dit over mijn post gaat. Als ik het N woord had gebruikt om zwarte mensen aan te duiden dan had je een punt. Als ik vanwege dat woord als racist weggezet wordt omdat iemand niet leest dat ik één van de eisen citeer, en vervolgens overal overheen praat, dan trek ik aan de bel. Net zoals anderen doen bij racistische uitlatingen.

Het woord wordt inderdaad genoemd in context tot regelgeving, niet om zwarte mensen aan te duiden. Wat begrijpelijk niet (meer) oké is om te doen.

Ik begrijp niet echt dat mensen dit anders opvatten.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-12-2022 om 22:01

Tickel schreef op 15-12-2022 om 21:39:

[..]

Waar staat dat het mij stoort? Ik zeg in die post alleen dat er steeds meer eisen bij komen. Eerst was het excuses, daarna excuses en 227 miljoen, en nu blijkt er steeds meer bij te komen omdat er heel veel mensen/stichtingen de voorwaarden willen bepalen. Nu komen er staatschulden in beeld, en betalingen die pas mogen stoppen totdat het genoeg is, wie bepaalt dat het genoeg is? Wat komt er hierna nog bij, waar/wanneer stopt het?

Oh het is gewoon te veel? Dan is het mij duidelijk.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-12-2022 om 22:05

Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 22:01:

[..]

Oh het is gewoon te veel? Dan is het mij duidelijk.

Jij vindt dus dat het niet uitmaakt hoeveel geld er aan excuses uitgegeven wordt en hoe lang die betalingen doorgaan? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.