Nieuws en actueel
wild-flower
06-11-2022 om 18:35
Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?
De kogel is door de kerk : Het kabinet gaat excuses maken voor het slavernijverleden .
Ook wordt er 200 miljoen euro vrijgemaakt voor projecten die het bewustzijn rondom het slavernijverleden moeten vergroten .
"De vraag is of je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk kunt houden voor het verleden. Dat kunnen anderen weer als pijnlijk ervaren", zei Mark Rutte onlangs in een debat in de Tweede Kamer.
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh vindt trouwens dat onze koning excuses moet maken en niet het kabinet.
Vinden jullie deze excuses een 'juiste historische zet' , of juist hypocriet ?
Zilver_gray
15-12-2022 om 18:29
Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 18:25:
[..]
Nou... Dat klinkt ook weer zo slachtofferig. Terwijl de teneur in dit topic volgens mij toch wel is "zijn ze nou helemaal gek geworden die uitvreters?" Het gaat me te ver om reacties te tellen maar volgens mij ben je in de meerderheid.
Ja bijzonder dat altijd die meerderheid in de slachtofferrol gaat zitten. Alsof ze er ook maar een cent minder van worden, stel je voor dat de ander het even goed krijgt als zij of god forbid; zelfs beter?
NippyDunlin42
15-12-2022 om 18:30
Bleekwitje schreef op 15-12-2022 om 18:24:
[..]
Op de basisschool werd er al beeldend over verteld bij ons. Verder had ik zelf al jong een grote interesse in geschiedenis.
Ik heb trouwens zelf het idee dat kleur tegenwoordig minder problemen oplevert dan geloof?
Bleekwitje
15-12-2022 om 18:33
Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 18:28:
[..]
Ok, misschien ben jij jonger dan ik? Ik kan me niet herinneren daar veel over gehoord te hebben op de lagere school. Wel heb ik natuurlijk de hut van Oom Tom gelezen. Daar was ik wel erg van onder de indruk.
Mogelijk ben ik jonger.. Ik ging tweede helft jaren 80 naar de basisschool. Ik kan me niet herinneren dat het in de schoolboeken werd behandeld eigenlijk. Kan zijn van wel.. weet ik niet meer. Wel dat de onderwijzer er uitgebreid over vertelde en dat ik het als kind in volle kleuren en geluid voor me zag gebeuren. Het was misschien eigenlijk wel wat te heftig voor de leeftijd die we toen hadden. Oom Tom las ik ook inderdaad. Zeker indrukwekkend.
ZanyHeron88
15-12-2022 om 18:35
Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 18:30:
[..]
Ik heb trouwens zelf het idee dat kleur tegenwoordig minder problemen oplevert dan geloof?
Ik zie niet echt een kleur als ik met mensen samenleef/ werk. Maar dat schijnt ook weg racistisch te zijn. In het bedrijf waar ik werk heeft van de tien mensen echt iedereen een andere afkomst. De school van mijn kind is ook divers, maar ik woon in de randstad, dus volgens mij is dat “normaal”
Mijn vriendengroep is ook gemengd, maar iedereen heeft wel hetzelfde geloof. Dat is niet gemengd.
Bleekwitje
15-12-2022 om 18:35
Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 18:30:
[..]
Ik heb trouwens zelf het idee dat kleur tegenwoordig minder problemen oplevert dan geloof? denk ook dat moslims het nu zwaarder hebben, ook als ze een lichte huid hebben.
Ja, dat zou goed kunnen. Ik denk dat bijvoorbeeld moslims het nu zwaarder hebben en meer last van vooroordelen, ook als ze een lichte huid hebben.
Zilver_gray
15-12-2022 om 18:46
Hebben moslims het niet al zwaarder te verduren sinds 9/11? En niet nu pas? Geen idee hoor oprechte vraag.
Cookielover
15-12-2022 om 18:47
Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 18:35:
[..]
Ik zie niet echt een kleur als ik met mensen samenleef/ werk. Maar dat schijnt ook weg racistisch te zijn. In het bedrijf waar ik werk heeft van de tien mensen echt iedereen een andere afkomst. De school van mijn kind is ook divers, maar ik woon in de randstad, dus volgens mij is dat “normaal”
Mijn vriendengroep is ook gemengd, maar iedereen heeft wel hetzelfde geloof. Dat is niet gemengd.
'Geen kleur zien' is in mijn ogen een modieuze dooddoener. Een argument om jezelf bij voorbaat al vrij te pleiten van elke vorm van discriminatie. Eigenlijk is het de intelligente vorm van 'ik ben geen racist, maar.....' En daarmee bedoel ik niet dat jij een racist bent, maar ik vind wel dat je dan voorbijgaat aan het feit dat je als persoon van kleur 1-0 achterstaat in deze samenleving.
ZanyHeron88
15-12-2022 om 18:51
Cookielover schreef op 15-12-2022 om 18:47:
[..]
'Geen kleur zien' is in mijn ogen een modieuze dooddoener. Een argument om jezelf bij voorbaat al vrij te pleiten van elke vorm van discriminatie. Eigenlijk is het de intelligente vorm van 'ik ben geen racist, maar.....' En daarmee bedoel ik niet dat jij een racist bent, maar ik vind wel dat je dan voorbijgaat aan het feit dat je als persoon van kleur 1-0 achterstaat in deze samenleving.
En dat herken ik dus niet in mijn omgeving. Iedereen die ik ken heeft dus een wo opleiding gedaan en een leuke baan. Maar dat zal vast aan de kring liggen waarin wij ons bevinden.
NippyDunlin42
15-12-2022 om 18:52
Zilver_gray schreef op 15-12-2022 om 18:46:
Hebben moslims het niet al zwaarder te verduren sinds 9/11? En niet nu pas? Geen idee hoor oprechte vraag.
Dat denk ik wel. Maar zo las ik net op Facebook dat kennelijk het Marokkaanse team zichzelf geidentificeerd heeft als Arabieren en dat Afrikanen daar erg boos om zijn. Ik weet niet wat er is voorgevallen, maar er zijn mensen zeer verbolgen over.
Zilver_gray
15-12-2022 om 18:57
Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 18:52:
[..]
Dat denk ik wel. Maar zo las ik net op Facebook dat kennelijk het Marokkaanse team zichzelf geidentificeerd heeft als Arabieren en dat Afrikanen daar erg boos om zijn. Ik weet niet wat er is voorgevallen, maar er zijn mensen zeer verbolgen over.
Ik vind ze er ook meer “Arabisch” uitzien dan Afrikaans. Maar het zal vast niet met uiterlijk te maken hebben denk ik.
EnchantedDragonfly18
15-12-2022 om 19:00
Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 18:25:
[..]
Nou... Dat klinkt ook weer zo slachtofferig. Terwijl de teneur in dit topic volgens mij toch wel is "zijn ze nou helemaal gek geworden die uitvreters?" Het gaat me te ver om reacties te tellen maar volgens mij ben je in de meerderheid.
Uitvreters? Dat maak jij er van hoor.
NippyDunlin42
15-12-2022 om 19:07
Tickel schreef op 15-12-2022 om 19:00:
[..]
Uitvreters? Dat maak jij er van hoor.
Nou, dat is een beetje de toon of voice "de hand bijten die ze voedt", ik zeg niet dat jij dat was hoor.
EnchantedDragonfly18
15-12-2022 om 19:35
Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 19:07:
[..]
Nou, dat is een beetje de toon of voice "de hand bijten die ze voedt", ik zeg niet dat jij dat was hoor.
Ik krijg hier heel sterk het gevoel dat je niet mag zeggen dat je miljarden, want daar komen de voorwaarden nu op neer, heel veel geld vindt en dat ook niet nodig vindt. Gelijk wordt er een racismekaart getrokken terwijl dit gaat over verantwoordelijk houden van de slavernij. Opeens schiet er een uit dr panty omdat ik het woord neger gebruik terwijl ik de "eis" hooguit herhaal.
Dan nog mensen die een plasje erover doen en zeggen dat men bang is tekort gedaan wordt als die betalingen er komen.
Ik zie duidelijk dat er verschillende meningen zijn over de voorwaarden die aan de excuses gehangen worden. Waarom is die van jou, of Libertine, of gray-nogwat wel oké en goed en van mensen die het te ver vinden gaan niet? Het is geen racisme als mensen hier anders over denken.
Miljarden is ook veel geld terwijl er tal van zaken zijn uit een recenter verleden, waar mensen financieel nog steeds heel veel last van hebben, nog opgelost moeten worden.
En nee, ik heb het niet over die 227 miljoen voor een slavernijmuseum en een bewustwordings campagne, maar over miljarden en betalingen waarvan niet bekend is wanneer het "genoeg" is.
Miraval
15-12-2022 om 19:59
Eens ik vind miljarden ook echt heel erg veel geld... plus hoe ga je uitzoeken wie waar recht op heeft en wie gaat het betalen... dat zijn uiteindelijk de belastingbetalers dus wij allemaal.
Excuses, bewustwordingsfonds en museum JA. Miljarden herstelbetalingen NEE.
Libertine
15-12-2022 om 20:58
Tickel schreef op 15-12-2022 om 19:35:
[..]
Ik krijg hier heel sterk het gevoel dat je niet mag zeggen dat je miljarden, want daar komen de voorwaarden nu op neer, heel veel geld vindt en dat ook niet nodig vindt. Gelijk wordt er een racismekaart getrokken terwijl dit gaat over verantwoordelijk houden van de slavernij. Opeens schiet er een uit dr panty omdat ik het woord neger gebruik terwijl ik de "eis" hooguit herhaal.
Dan nog mensen die een plasje erover doen en zeggen dat men bang is tekort gedaan wordt als die betalingen er komen.
Ik zie duidelijk dat er verschillende meningen zijn over de voorwaarden die aan de excuses gehangen worden. Waarom is die van jou, of Libertine, of gray-nogwat wel oké en goed en van mensen die het te ver vinden gaan niet? Het is geen racisme als mensen hier anders over denken.
Miljarden is ook veel geld terwijl er tal van zaken zijn uit een recenter verleden, waar mensen financieel nog steeds heel veel last van hebben, nog opgelost moeten worden.
En nee, ik heb het niet over die 227 miljoen voor een slavernijmuseum en een bewustwordings campagne, maar over miljarden en betalingen waarvan niet bekend is wanneer het "genoeg" is.
Volgens mij mag iedereen zeggen wat ie wil, en maakt daar ook gretig gebruik van. Naar mijn mening zelfs af en toe op een zeer grensoverschrijdende manier. Dat is precies waarom ik me ben gaan mengen in deze draad.
Daarnaast: jij hebt het over okay en goed of niet okay. Dat is niet hoe ik naar de wereld kijk en mensen indeel.
Voor mij zijn gelijkwaardige behandeling, empathie, iets durven/willen inleveren ten koste van mijzelf en ten bate van een ander, en solidariteit van grote waarde in het leven. Ik kijk vanuit die waardes en niet vanuit goed of fout.
Laat ik zeggen dat ik in dit draadje/op dit forum vrij weinig gelijkgestemde vind naar mijn smaak. Zoveel harde woorden, zo schokkend weinig empathie. Tamelijk verdrietig wel. Vind ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.