Nieuws en actueel
wild-flower
06-11-2022 om 18:35
Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?
De kogel is door de kerk : Het kabinet gaat excuses maken voor het slavernijverleden .
Ook wordt er 200 miljoen euro vrijgemaakt voor projecten die het bewustzijn rondom het slavernijverleden moeten vergroten .
"De vraag is of je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk kunt houden voor het verleden. Dat kunnen anderen weer als pijnlijk ervaren", zei Mark Rutte onlangs in een debat in de Tweede Kamer.
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh vindt trouwens dat onze koning excuses moet maken en niet het kabinet.
Vinden jullie deze excuses een 'juiste historische zet' , of juist hypocriet ?
ZanyHeron88
15-12-2022 om 18:14
Muurbloem1985 schreef op 15-12-2022 om 18:06:
En maar eisen en eisen, ze mogen blij zijn dat ze excuses krijgen
Het excuus snap ik wel, dat was 160 jaar geleden al nodig.
Muurbloem1985
15-12-2022 om 18:15
Cookielover schreef op 15-12-2022 om 18:13:
[..]
Valt me nog mee dat er deze keer ‘blij’ staat en niet ‘dankbaar’.
Mag iemand een andere mening hebben of is dat verboden hier?
Muurbloem1985
15-12-2022 om 18:16
Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 18:14:
[..]
Het excuus snap ik wel, dat was 160 jaar geleden al nodig.
Dat vind ik prima, maar dan hoeven ze daarna niet zo hoog van de toren de blazen.
Zilver_gray
15-12-2022 om 18:17
Muurbloem1985 schreef op 15-12-2022 om 18:16:
[..]
Dat vind ik prima, maar dan hoeven ze daarna niet zo hoog van de toren de blazen.
Nee ze moeten dankbaar zijn en verder vooral hun bek houden, wat denken ze wel?
Bleekwitje
15-12-2022 om 18:17
Ik heb het heel moeilijk met de tweedeling in de maatschappij en de scheidslijn die nu keihard zichtbaar wordt, ’wij en de andere partij’. Vroeger was het er natuurlijk ook maar voelde alles wel iets meer hoopvol en alsof we op weg waren naar wederzijds begrip en vertrouwen. Hoewel dat waarschijnlijk ook komt doordat het wittere deel van de mensheid (onbedoeld?) te vaak blind was voor wat er buiten zicht speelde.
Ik ben eigenlijk altijd erg ongelukkig geweest met mijn (witte) huidskleur, (in elk geval sinds ik al jong leerde van wat er in de geschiedenis allemaal is voorgevallen). Ik vond het als kind vreselijk om steeds weer te moeten horen dat mijn huiskleur vanuit de geschiedenis werd geassocieerd met zich superieur wanen en onderdrukker zijn. Ik wilde niet bij die groep horen maar kon er niets aan veranderen. Als ik in de spiegel keek zag ik onvermijdelijk een bleek hoofdje.
Nu ik volwassen ben, vind ik mijn lichte huid nog steeds ongemakkelijk, onplezierig en totaal niet mooi. Ik weet dat ik voordelen heb omdat ik als witte Nederlander ben geboren maar ik ben daar niet bepaald blij mee. In tegendeel, het voelt meer als een last, een erfschuld die ik meedraag door wat mensen in het verleden hebben aangericht.
Ik realiseer me dat er dingen rechtgezet moeten worden. Ik ben dan ook voor excuses en vind dat de comités op dit gebied gehoord moeten worden. Ik weet daarnaast ook dat je je als withuidige niet persoonlijk geraakt hoort te voelen. Want de mensen die nu leven kunnen aan het verleden niets meer veranderen en hebben dus ook geen schuld. Verstandelijk weet ik dat. Maar gevoelsmatig voelt het heel anders en vecht ik net als vroeger, regelmatig tegen zelfhaat. Ik vind de positie van deel uitmaken van de groep ’nazaten van de daders’ heel naar. Ik word er ongelukkig van.
Ik heb inmiddels ook niet meer het gevoel dat het ooit goed gaat komen. De witte mens zal hoe dan ook in de schuld blijven staan als het gaat over zaken als de slavernij. De excuses zijn nodig en op zijn plaats. Maar zal het ooit zo worden dat we echt zonder een gevoel van tweedeling op kleur samen kunnen leven? Helpt het als de witte mens (symbolisch) door het stof gaat? En hoe lang zal dat dan nodig zijn om ooit het evenwicht te herstellen? (Heb even een nieuwe nick aangemaakt want ben hier niet trots op en er zijn onder mijn gewone nick mensen die weten wie ik ben.)
NippyDunlin42
15-12-2022 om 18:18
Muurbloem1985 schreef op 15-12-2022 om 18:15:
[..]
Een andere mening is niet verboden maar de agressie tussen de regels door is wel verontrustend (of vergis ik me misschien?). Ik vind overigens wel mijn mening de juiste mening dus ik reageer natuurlijk.
ZanyHeron88
15-12-2022 om 18:22
Muurbloem1985 schreef op 15-12-2022 om 18:16:
[..]
De eisen van bepaalde organisaties vind ik absurd. Maar in het echte leven ben ik gelukkig nog niemand tegen gekomen die er zo instaat. De meeste zijn een stuk gematigder.
Cookielover
15-12-2022 om 18:23
Muurbloem1985 schreef op 15-12-2022 om 18:15:
[..]
Klopt.
Muurbloem1985
Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 18:18:
[..]
Een andere mening is niet verboden maar de agressie tussen de regels door is wel verontrustend (of vergis ik me misschien?). Ik vind overigens wel mijn mening de juiste mening dus ik reageer natuurlijk.
De agressie van mij of andere? Ik vind het jammer dat als je hier niet de "juiste linkse" mening hebt je voor gek wordt verklaard.
Cookielover
Zilver_gray schreef op 15-12-2022 om 18:17:
[..]
Nee ze moeten dankbaar zijn en verder vooral hun bek houden, wat denken ze wel?
NippyDunlin42
Zelfhaat dat vind ik wel heftig Bleekwitje. Hoe heb je geleerd over de slavernij?
Bleekwitje
15-12-2022 om 18:24
Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 18:23:
Zelfhaat dat vind ik wel heftig Bleekwitje. Hoe heb je geleerd over de slavernij?
Op de basisschool werd er al beeldend over verteld bij ons. Verder had ik zelf al jong een grote interesse in geschiedenis.
NippyDunlin42
15-12-2022 om 18:25
Muurbloem1985 schreef op 15-12-2022 om 18:23:
[..]
De agressie van mij of andere? Ik vind het jammer dat als je hier niet de "juiste linkse" mening hebt je voor gek wordt verklaard.
Nou... Dat klinkt ook weer zo slachtofferig. Terwijl de teneur in dit topic volgens mij toch wel is "zijn ze nou helemaal gek geworden die uitvreters?" Het gaat me te ver om reacties te tellen maar volgens mij ben je in de meerderheid.
NippyDunlin42
15-12-2022 om 18:28
Bleekwitje schreef op 15-12-2022 om 18:24:
[..]
Op de basisschool werd er al beeldend over verteld bij ons. Verder had ik zelf al jong een grote interesse in geschiedenis.
Ok, misschien ben jij jonger dan ik? Ik kan me niet herinneren daar veel over gehoord te hebben op de lagere school. Wel heb ik natuurlijk de hut van Oom Tom gelezen. Daar was ik wel erg van onder de indruk.
Cookielover
15-12-2022 om 18:29
Muurbloem1985 schreef op 15-12-2022 om 18:23:
[..]
Mag iemand hier nog een mening over een mening hebben of is dat verboden hier?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.