Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 15:58:

[..]

dus praat je racisme naar witte mensen maar goed. Want ja tegen zwarte mensen gebeurd het al eeuwen. Ik kan er met mijn pet niet bij. En dan noem je mij een kleuter.

Ik praat het nergens goed, dat zeg jij, leg me niks in de mond.

Ik zeg dat ik het ongepast vind én kleutergedrag dat jij in deze discussie, die nota bene gaat over excuses over het slavernijverleden, daar de aandacht op vestigt.  (ja maar zíj ….) 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-12-2022 om 16:07

Libertine je praat tegen dovemansoren. Ik ben het helemaal met je eens en je weet ook heel goed te formuleren en de vinger op de zere plekken te leggen. Ik heb inderdaad eerder in dit topic gedacht "Zal ik staffen wegens rascisme?" maar goed dat vond ik te kinderachtig (al word ik wel regelmatig gestaft, maar dat terzijde). Dat was naar aanleiding van 1 van de voorbeelden die jij ook aandroeg.

Een kind snapt dat een Joodse politicus niet namens de staat excuses zou maken tegen de holocaust, maar ik denk dat het hier meer een kwestie is van het niet willen snappen. Of van "kleurenblind" zijn, ook zoiets bijzonders.

Libertine schreef op 15-12-2022 om 15:58:

[..]

Al vanaf 7 November doe je je duit in het zakje en verbaas je je er hier met regelmaat over dus kennelijk zit het je toch best hoog.

Ja ik reageer af en toe in dit topic als er een nieuwtje gedeeld wordt. Maar ik reageer overal en nergens. Niks wat ik op dit forum doe zit me hoog (zélfs het Funda topic niet, ondanks de wanstaltigheden die daar soms voorbij komen), het is maar een forum.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 16:10

Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 16:07:

Libertine je praat tegen dovemansoren. Ik ben het helemaal met je eens en je weet ook heel goed te formuleren en de vinger op de zere plekken te leggen. Ik heb inderdaad eerder in dit topic gedacht "Zal ik staffen wegens rascisme?" maar goed dat vond ik te kinderachtig (al word ik wel regelmatig gestaft, maar dat terzijde). Dat was naar aanleiding van 1 van de voorbeelden die jij ook aandroeg.

Een kind snapt dat een Joodse politicus niet namens de staat excuses zou maken tegen de holocaust, maar ik denk dat het hier meer een kwestie is van het niet willen snappen. Of van "kleurenblind" zijn, ook zoiets bijzonders.

Ik heb Joodse familiebanden en kan je vertellen dat ik er geen moeite mee zou hebben. Het is de staat die excuses aanbiedt. Niet de persoon. Je kan ook stellen dat het goed gaat met deze mensen en dat ze nu hoge posities kunnen bekleden in de maatschappij in tegenstelling tot 150 jaar geleden. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-12-2022 om 16:11

Rockstar schreef op 15-12-2022 om 16:07:

[..]

Ja ik reageer af en toe in dit topic als er een nieuwtje gedeeld wordt. Maar ik reageer overal en nergens. Niks wat ik op dit forum doe zit me hoog (zélfs het Funda topic niet, ondanks de wanstaltigheden die daar soms voorbij komen), het is maar een forum.

"Het is maar een forum" dus we mogen best racistische dingen zeggen?

Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 16:11:

[..]

"Het is maar een forum" dus we mogen best racistische dingen zeggen?

Nee natuurlijk niet.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-12-2022 om 16:12

Affijn ik ga weer wat nuttigs doen, hier zo geen zin in.

Ik doe met je mee.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

15-12-2022 om 16:13

Rockstar schreef op 15-12-2022 om 16:11:

[..]

Nee natuurlijk niet.

Maar dat gebeurt wel (misschien niet door jou maar ze zijn gezegd). En dat is niet oke ook niet op een forum.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-12-2022 om 16:16

Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 16:05:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/766474670/live-rechter-wijst-eis-af-om-excuses-over-slavernijverleden-uit-te-stellen

Dat vind ik eerlijk gezegd ook niet zo raar. Het aanbieden van excuses over misstanden is voor zover ik weet nergens in wetgeving vastgelegd, dus lastig af te dwingen.

Het had het kabinet wel gesierd als ze vooraf met betrokkenen/belanghebbenden (in persoon danwel organisaties) hadden overlegd over het moment en de vorm. Juist omdat excuses vooral symbolische waarde hebben.

Door als kabinet (als vertegenwoordiger van de voormalig dader) eenzijdig te bepalen wanneer en hoe, geef je weinig blijk van historisch inzicht of begrip voor de negatieve effecten van slavernij die er nog steeds zijn en de gevoeligheden rond dit onderwerp. En daarmee drijf je bevolkingsgroepen verder uit elkaar. Had makkelijk (deels) voorkómen kunnen worden door dit wat handiger aan te pakken.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 16:17

Het is het kabinet, wat pakken ze wel goed aan ?

Elaine68 schreef op 15-12-2022 om 16:07:

Ik weet het en je hebt gelijk. Ik kon het niet langer laten

Eigenlijk Is m’n doel ook niet anderen van mijn mening te overtuigen (kansloos en nooit m’n doel) maar het bashen door gelijkgestemde op één groep in dit draadje te stoppen. Dát is wat me echt te ver gaat en waarvan ik vind dat daar allang op Ingegrepen had moeten worden. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-12-2022 om 16:23

Paracelsus schreef op 15-12-2022 om 16:17:

Het is het kabinet, wat pakken ze wel goed aan ?

Wat een dooddoener. Suggereer je nu dat omdat er meer dingen verkeerd worden aangepakt, dit er niet toe doet?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

15-12-2022 om 16:27

Coreopsis schreef op 15-12-2022 om 16:23:

[..]

Wat een dooddoener. Suggereer je nu dat omdat er meer dingen verkeerd worden aangepakt, dit er niet toe doet?

Nee, ik wil hiermee zeggen dat ze alles z’n beetje vernaggelen wat ze aanraken of waar ze zich mee bezighouden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.