Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?

keti koti een nationale feestdag vind ik trouwens prima.  Staat veel dichterbij dan suikerfeest en halloween en overige feesten die niets met nl van origine van doen hebben 

Excuses en een nationale vrije dag erbij, ja prima. En een museum. Ook goed.  Maar 200 miljoen??  Tja ik werk in de zorg en zie hoe schraal alles is dus vind dat laatste raar.  

NippyDunlin42

NippyDunlin42

07-11-2022 om 17:29

Ik zou het trouwens ook toejuichen als Joden terugkregen wat van hun gestolen is in de tweede wereldoorlog. Genoeg Joden die terugkeerden en ontdekten dat al hun kostbaarheden bij de buren lagen bij wijze van spreken. Dat zou je toch ook teruggeven als je zoiets in je bezit had?

En nu is het de slavernij, straks is er weer een holbewoner in 300 na chr die zijn grot is afgepakt. Moet die dan ook een excuus krijgen? Hoe ver gaan we? 
De wereld leefde op dat moment, zoals het ging en nee tuurlijk ging dat niet altijd goed. Maar dat is de voortgang op de planeet en de ontwikkeling die er is. Maar we kunnen toch niet alles in geld gaan uitdrukken en overal je schuldig over voelen? 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

07-11-2022 om 17:32

absor schreef op 07-11-2022 om 17:28:

keti koti een nationale feestdag vind ik trouwens prima. Staat veel dichterbij dan suikerfeest en halloween en overige feesten die niets met nl van origine van doen hebben

Excuses en een nationale vrije dag erbij, ja prima. En een museum. Ook goed. Maar 200 miljoen?? Tja ik werk in de zorg en zie hoe schraal alles is dus vind dat laatste raar.

Als die 200 miljoen niet hieraan besteedt wordt komt het echt niet bij de zorg terecht hoor. Niks komt bij de zorg terecht.

Keti Koti nationale feestdag vind ik ook een goed idee.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

07-11-2022 om 17:34

Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 17:29:

En nu is het de slavernij, straks is er weer een holbewoner in 300 na chr die zijn grot is afgepakt. Moet die dan ook een excuus krijgen? Hoe ver gaan we?
De wereld leefde op dat moment, zoals het ging en nee tuurlijk ging dat niet altijd goed. Maar dat is de voortgang op de planeet en de ontwikkeling die er is. Maar we kunnen toch niet alles in geld gaan uitdrukken en overal je schuldig over voelen?

Ik voel me niet persoonlijk schuldig eerlijk gezegd. 

En rijke mensen (landen) drukken juist alles in geld uit.

Had bij het afschaffen van de slavernij de slaven gecompenseerd ipv de slavenhouders, het is toch gewoon bezopen ook zeg.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

07-11-2022 om 17:47

Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 17:21:

[..]

Tenzij het Duitsers zijn die Joden nog steeds achterstellen natuurlijk. Omdat er toch nog iets doorgesijpeld is naar latere generaties. Dan is het toch wel belangrijk om dan misschien niet te oordelen maar wel te trachten eea toch een beetje terug te buigen.

Maar dan komt het neer op rasisme. En dat bestaat helaas in verschillende gradaties. Mijn schoonouders komen uit Suriname en daar werd ook gediscrimineerd tussen bepaalde bevolkingsgroepen op huidskleur en dan heb ik het niet over wit - zwart , maar zwart - nog iets zwarter. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-11-2022 om 17:47

Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 17:29:

Van wie moet jij je schuldig voelen? En ook niemand beweert dat alles in geld uitgedrukt moet worden. Je haalt er van alles bij dat bijzonder weinig of niets met het onderwerp te maken heeft.

Als antwoord op de topicvraag: Nee. Mensen die vandaag leven hoor je niet verantwoordelijk te houden voor het verleden. Je mag wat mij betreft best zeggen dat je het erg vindt wat er vroeger is gebeurd maar excuses maken vind ik erg hypocriet. 

In het slavernijdebat blijk ik me aan beide kanten te bevinden met zowel voorouders die slaaf waren als noord-europese voorouders. Moet ik mezelf dan excuses gaan aanbieden? En hoe ver moet je gaan? Moeten de Afrikanen die mijn voorouders verkochten dan ook hun excuses aan mij aanbieden?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

07-11-2022 om 17:55

Malibu2 schreef op 07-11-2022 om 17:49:

Als antwoord op de topicvraag: Nee. Mensen die vandaag leven hoor je niet verantwoordelijk te houden voor het verleden. Je mag wat mij betreft best zeggen dat je het erg vindt wat er vroeger is gebeurd maar excuses maken vind ik erg hypocriet.

In het slavernijdebat blijk ik me aan beide kanten te bevinden met zowel voorouders die slaaf waren als noord-europese voorouders. Moet ik mezelf dan excuses gaan aanbieden? En hoe ver moet je gaan? Moeten de Afrikanen die mijn voorouders verkochten dan ook hun excuses aan mij aanbieden?

Daarnaast had Nederland ook maar 1 tot 2 miljoen inwoners in de Gouden Eeuw. Tegenwoordig zijn dat er 17 miljoen, waarvan veel met een migratie achtergrond en niet afkomstig uit “Nederland”

Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 17:26:

[..]

maar kan ik er iets aan doen dat er miljoenen zijn verdiend? Nee toch, dus waarom moet er dan nu 227 miljoen geïnvesteerd worden in ik weet niet wat allemaal. Een excuus was dus niet genoeg.

Gokje, waar die 227 miljoen geinversteerd gaan worden: aan inclusiecursussen door bull shit jobbers die mensen van hun eigenlijke nuttige werk afhouden.

Excuses voor iets waar je zelf part noch deel aan hebt gehad vind ik gekunsteld,  onwaarachtiger nog dan twee kleuters die elkaar een handje moeten geven van de juf. En al helemaal  als die dadelijk door iemand aangeboden worden door iemand die zelfs aan recente gebeurtenissen geen actief geheugen heeft en na het grootste schandaal met racistische ondertoon ooit doodleuk aan het pluche is blijven plakken.

Erken dat er hele zwarte bladzijden zitten in de Nederlandse geschiedenis, geef die een prominente in de schoolboeken, geef mensen die van een naam als Graanoogst afwillen gratis die mogelijkheid, wissel tweede pinksterdag in voor keta koti,  zet extra informatie bij museumstukken,ruk JP Coen eindelijk van zijn sokkel,  bestrijd discriminatie op de werklvoer en de kansongelijkheid in het onderwijs die mensen van kleur het meeste treft. 

Malibu2 schreef op 07-11-2022 om 17:49:

Jij hoeft niets. Het wordt een beetje eentonig maar niemand wordt persoonlijk verantwoordelijk gehouden. De Nederlandse staat maakt excuses. En erkent daarmee dat het slavernijverleden een foute gebeurtenis was. Door dit te erkennen bekijken we het slavernijverleden niet alleen vanuit het witte perspectief. Maar ook vanuit het perspectief van hen die geleden hebben.

Ik citeer Wouter Veraart even (hoogleraar rechtsfilosofie) ”Voor hen is erkenning wel van belang. Zij ervaren of bemerken wel de gevolgen van ons slavernijverleden en vinden het pijnlijk dat onze samenleving hier tot nu toe onverschillig op heeft gereageerd. Door excuses neem je ze serieus. Je sluit ze niet uit maar juist in in de geschiedenis. En met excuses leg je je eigenlijk vast om voortaan anders om te gaan met het verleden”. 

En voor dat laatste punt zijn die miljoenen bedoeld, voor voorlichting en educatie.

Paracelsus schreef op 07-11-2022 om 17:55:

[..]

Daarnaast had Nederland ook maar 1 tot 2 miljoen inwoners in de Gouden Eeuw. Tegenwoordig zijn dat er 17 miljoen, waarvan veel met een migratie achtergrond en niet afkomstig uit “Nederland”

Klopt.

Hoewel ik het erg vind wat mijn voorouders is overkomen, ben ik voor mezelf blij dat ik hier in NL ben geboren en niet in Nigeria hoef te wonen. 

Libertine schreef op 07-11-2022 om 18:15:

[..]

Jij hoeft niets. Het wordt een beetje eentonig maar niemand wordt persoonlijk verantwoordelijk gehouden. De Nederlandse staat maakt excuses. En erkent daarmee dat het slavernijverleden een foute gebeurtenis was. Door dit te erkennen bekijken we het slavernijverleden niet alleen vanuit het witte perspectief. Maar ook vanuit het perspectief van hen die geleden hebben.

Ik citeer Wouter Veraart even (hoogleraar rechtsfilosofie) ”Voor hen is erkenning wel van belang. Zij ervaren of bemerken wel de gevolgen van ons slavernijverleden en vinden het pijnlijk dat onze samenleving hier tot nu toe onverschillig op heeft gereageerd. Door excuses neem je ze serieus. Je sluit ze niet uit maar juist in in de geschiedenis. En met excuses leg je je eigenlijk vast om voortaan anders om te gaan met het verleden”.

En voor dat laatste punt zijn die miljoenen bedoeld, voor voorlichting en educatie.

Mijn voorouders hebben in eerste instantie geleden onder de Afrikaanse slavenhandelaren die hen hebben verkocht. Ik hoef daarvoor ook geen excuses en erkenning van de Nigeriaanse staat. Want zij zijn daar niet verantwoordelijk voor, net als de huidige Nederlandse staat niet verantwoordelijk is voor wat er meer dan 150 jaar geleden is gebeurd. 

Libertine schreef op 07-11-2022 om 18:15:

[..]

Ik citeer Wouter Veraart even (hoogleraar rechtsfilosofie) ”Voor hen is erkenning wel van belang. Zij ervaren of bemerken wel de gevolgen van ons slavernijverleden en vinden het pijnlijk dat onze samenleving hier tot nu toe onverschillig op heeft gereageerd. Door excuses neem je ze serieus. Je sluit ze niet uit maar juist in in de geschiedenis. En met excuses leg je je eigenlijk vast om voortaan anders om te gaan met het verleden”.

wij moeten onze belastingcenten ophoesten, die ik liever anders besteed zie.

Er lijkt een soort collectief (opgedrongen) schuldgevoel te heersen. Maar dat raak je niet kwijt door excuses aan te bieden voor iets waarvoor je niet verantwoordelijk bent. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.