Nieuws en actueel
wild-flower
06-11-2022 om 18:35
Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?
De kogel is door de kerk : Het kabinet gaat excuses maken voor het slavernijverleden .
Ook wordt er 200 miljoen euro vrijgemaakt voor projecten die het bewustzijn rondom het slavernijverleden moeten vergroten .
"De vraag is of je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk kunt houden voor het verleden. Dat kunnen anderen weer als pijnlijk ervaren", zei Mark Rutte onlangs in een debat in de Tweede Kamer.
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh vindt trouwens dat onze koning excuses moet maken en niet het kabinet.
Vinden jullie deze excuses een 'juiste historische zet' , of juist hypocriet ?
Libertine
07-11-2022 om 15:42
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 15:19:
[..]
we komen elke keer weer op hetzelfde uit, hoe we een topic ook starten.
en Libertine, ik wil best mee gaan in het slavernijverleden, zal het zeker niet ontkennen, en er zijn verschrikkelijke dingen gebeurt. Maar om hier nu nog een keer miljoenen naar toe te gooien, doen of heeft half Nederland hier last van, nee, dan raak je me kwijt.
Nog een keer miljoenen? Gooien? Hebben we al eerder iets betaald dan? Bovendien gaat het naar educatie en bewustwording. Aanpassen van lesmateriaal, een museum etc.
Er is geen nazaat die iets op rekening gestort krijgt. Er wordt niemand gecompenseerd voor al het werk dat hun voorouders hebben verricht en het geld dat ze daarmee voor slavenhandelaren en de Nederlandse economie hebben verdiend. Terwijl de gemiddelde Nederlander al een rolberoerte krijgt als ie erfbelasting moet betalen over de erfenis van z’n (groot)ouders
Ergo: we hebben vooral miljoenen verdiend aan de slavenhandel en aan onze koloniën.
Friezinnetje
07-11-2022 om 15:53
Libertine schreef op 07-11-2022 om 15:42:
[..]
Nog een keer miljoenen? Gooien? Hebben we al eerder iets betaald dan? Bovendien gaat het naar educatie en bewustwording. Aanpassen van lesmateriaal, een museum etc.
Er is geen nazaat die iets op rekening gestort krijgt. Er wordt niemand gecompenseerd voor al het werk dat hun voorouders hebben verricht en het geld dat ze daarmee voor slavenhandelaren en de Nederlandse economie hebben verdiend. Terwijl de gemiddelde Nederlander al een rolberoerte krijgt als ie erfbelasting moet betalen over de erfenis van hun (groot)ouders
Ergo: we hebben vooral miljoenen verdiend aan de slavenhandel en aan onze koloniën.
En dit is dus precies wat ik bedoel, je maakt er iets van voor ons nu. Ik kan er niets doen aan het feit wat toen gebeurd is. Jij kan er niets aan doen, niemand die nu leeft kan er iets aan doen. Maar toch wordt het 'ons' verweten dat er miljoenen zijn verdiend. Ik heb er ook geen dubbeltje van gezien hoor.
En ik heb al eerder aangegeven dat ik het prima vind dat er geld beschikbaar wordt gesteld, maar 227 miljoen vind ik echt absurd.
Rockstar
07-11-2022 om 16:03
Zilver_gray schreef op 07-11-2022 om 15:32:
[..]
Misschien is het handig om onderstaande links te lezen?
Van Cookielover;
https://cbg.nl/actueel/slavernijverleden-familienamen/
Van Libertine;
https://npokennis.nl/serie/43/hoe-werkt-het-slavernijverleden-door-in-het-heden
Die heb ik gelezen. Ik vraag me alleen af wat dat te maken heeft met de mensen te maken heeft die geen slaaf als voorouder hadden.
Libertine
07-11-2022 om 16:08
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 15:53:
[..]
En dit is dus precies wat ik bedoel, je maakt er iets van voor ons nu. Ik kan er niets doen aan het feit wat toen gebeurd is. Jij kan er niets aan doen, niemand die nu leeft kan er iets aan doen. Maar toch wordt het 'ons' verweten dat er miljoenen zijn verdiend. Ik heb er ook geen dubbeltje van gezien hoor.
En ik heb al eerder aangegeven dat ik het prima vind dat er geld beschikbaar wordt gesteld, maar 227 miljoen vind ik echt absurd.
Het is in dit soort dialogen echt handiger om niet alles op microniveau te bekijken, het los van je persoon te zien en wat meer overstijgend te benaderen. Dan zie je ook meer.
Friezinnetje
07-11-2022 om 16:11
Libertine schreef op 07-11-2022 om 16:08:
[..]
Het is in dit soort dialogen echt handiger om niet alles op microniveau te bekijken, het los van je persoon te zien en wat meer overstijgend te benaderen. Dan zie je ook meer.
Het helpt ook een stuk, dat je niet doet of is het 20 jaar geleden gebeurt. Wat ik eerder zei, jij maakt het ervan dat het 'onze' schuld is.
Libertine
07-11-2022 om 16:14
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 16:11:
[..]
Het helpt ook een stuk, dat je niet doet of is het 20 jaar geleden gebeurt. Wat ik eerder zei, jij maakt het ervan dat het 'onze' schuld is.
Wil je even het stukje kopieëren waarin ik de schuld bij iemand leg?
ZanyHeron88
07-11-2022 om 16:23
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 16:11:
[..]
Laatst was ik in Yad Vashem. Een groep schoolkinderen kreeg een rondleiding. De gids vertelde op het eind een heel mooi verhaal. Het kwam erop neer dat we de Duitsers niets kwalijk kunnen nemen , niet mogen haten of ergens verantwoordelijk voor mogen houden ( tenzij ze natuurlijk nog leven en een aandeel hadden) maar dat het belangrijk is hoe we ons leven nu leven en dat we moeten zorgen dat zoiets nooit meer gebeurd. En ook dat vergeven een groot goed is. Dat kan niemand van je eisen overigens, maar voor jezelf kan het wel een groot verschil maken.
Miraval
07-11-2022 om 16:56
Paracelsus schreef op 07-11-2022 om 16:23:
[..]
Laatst was ik in Yad Vashem. Een groep schoolkinderen kreeg een rondleiding. De gids vertelde op het eind een heel mooi verhaal. Het kwam erop neer dat we de Duitsers niets kwalijk kunnen nemen , niet mogen haten of ergens verantwoordelijk voor mogen houden ( tenzij ze natuurlijk nog leven en een aandeel hadden) maar dat het belangrijk is hoe we ons leven nu leven en dat we moeten zorgen dat zoiets nooit meer gebeurd. En ook dat vergeven een groot goed is. Dat kan niemand van je eisen overigens, maar voor jezelf kan het wel een groot verschil maken.
Dat is wel een hele mooie gedachte inderdaad. Er schuilt veel kracht achter vergeven wanneer je dit kunt.
Nu weet ik natuurlijk niet of het maken van excuses ook in relatie staat tor vergeving. Ik ben geen nazaat van iemand die tot slaaf gemaakt was. Ik ben ook geen nazaat van een slavenhandelaar. Vandaar ook dat ik persoonlijk geen excuus hoef te maken maar dat dit vanuit de regering komt voor de geschiedenis vind ik wel goed zeker wanneer dit dan leidt tot een vorm van vergeving maar meer nog bewustwording van...
Maar dat geldt voor alle zwarte bladzijdes van de geschiedenis. Niet alleen de Nederlandse maar meer wereldwijd. Het moet ons in ieder geval bewust maken dat bepaalde dingen nooit meer mogen gebeuren.
Friezinnetje
07-11-2022 om 17:07
Libertine schreef op 07-11-2022 om 16:14:
[..]
Wil je even het stukje kopieëren waarin ik de schuld bij iemand leg?
Er is geen nazaat die iets op rekening gestort krijgt. Er wordt niemand gecompenseerd voor al het werk dat hun voorouders hebben verricht en het geld dat ze daarmee voor slavenhandelaren en de Nederlandse economie hebben verdiend. Terwijl de gemiddelde Nederlander al een rolberoerte krijgt als ie erfbelasting moet betalen over de erfenis van hun (groot)ouders
NippyDunlin42
07-11-2022 om 17:19
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 17:07:
[..]
Waar legt ze de schuld dan bij jou?
Libertine
07-11-2022 om 17:20
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 17:07:
[..]
Nederlanders hebben zich schuldig gemaakt aan slavernij. Feit. Dat jij je persoonlijk aangesproken voelt en het idee hebt dat je de schuld krijgt is natuurlijk iets anders. Die aap zit op jouw schouder.
Friezinnetje
07-11-2022 om 17:21
Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 17:19:
[..]
Waar legt ze de schuld dan bij jou?
dat was haar vraag niet, ze wilde weten bij wie er schuld werd gelegd. Dat vind ik uit die quote.
NippyDunlin42
07-11-2022 om 17:21
Paracelsus schreef op 07-11-2022 om 16:23:
[..]
Tenzij het Duitsers zijn die Joden nog steeds achterstellen natuurlijk. Omdat er toch nog iets doorgesijpeld is naar latere generaties. Dan is het toch wel belangrijk om dan misschien niet te oordelen maar wel te trachten eea toch een beetje terug te buigen.
NippyDunlin42
07-11-2022 om 17:23
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 17:21:
[..]
dat was haar vraag niet, ze wilde weten bij wie er schuld werd gelegd. Dat vind ik uit die quote.
Dat is gewoon een feitelijke constatering. Dat van die belasting over erfenissen is misschien een beetje persoonlijk, maar verder is het gewoon zoals het is.
Friezinnetje
07-11-2022 om 17:26
Elaine68 schreef op 07-11-2022 om 17:23:
[..]
Dat is gewoon een feitelijke constatering. Dat van die belasting over erfenissen is misschien een beetje persoonlijk, maar verder is het gewoon zoals het is.
maar kan ik er iets aan doen dat er miljoenen zijn verdiend? Nee toch, dus waarom moet er dan nu 227 miljoen geïnvesteerd worden in ik weet niet wat allemaal. Een excuus was dus niet genoeg.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.