Nieuws en actueel
wild-flower
06-11-2022 om 18:35
Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?
De kogel is door de kerk : Het kabinet gaat excuses maken voor het slavernijverleden .
Ook wordt er 200 miljoen euro vrijgemaakt voor projecten die het bewustzijn rondom het slavernijverleden moeten vergroten .
"De vraag is of je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk kunt houden voor het verleden. Dat kunnen anderen weer als pijnlijk ervaren", zei Mark Rutte onlangs in een debat in de Tweede Kamer.
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh vindt trouwens dat onze koning excuses moet maken en niet het kabinet.
Vinden jullie deze excuses een 'juiste historische zet' , of juist hypocriet ?
Friezinnetje
07-11-2022 om 14:49
Libertine schreef op 07-11-2022 om 14:45:
[..]
Ken je de podcast: “de plantage van onze voorouders?” Echt heel interessant om te leren over onze gedeelde geschiedenis. En dat er wel degelijk Nederlanders zijn wiens voorouders tot slaaf gemaakt zijn én Nederlanders wiens voorouders plantages hadden daar vandaag de dag nog bewust van zijn.
De gevolgen van slavernij bestaan nog steeds in ons land.
Ja, ergens mss nog wel, maar niet dagelijks en voor een klein percentage.
Maar doe nou niet, of heeft iedereen hier last van.
Cookielover
07-11-2022 om 15:01
Libertine schreef op 07-11-2022 om 14:45:
[..]
Ken je de podcast: “de plantage van onze voorouders?” Echt heel interessant om te leren over onze gedeelde geschiedenis. En dat er wel degelijk Nederlanders zijn wiens voorouders tot slaaf gemaakt zijn én Nederlanders wiens voorouders plantages hadden daar vandaag de dag nog bewust van zijn.
De gevolgen van slavernij bestaan nog steeds in ons land.
Dat dus.
Veel Nederlanders met een Antilliaanse of Surinaamse achtergrond hebben een achternaam die naar het slavernijverleden van hun voorouders verwijst. Bijvoorbeeld een verdraaiing van de naam van de slavenhouder:
Libertine
07-11-2022 om 15:02
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 14:49:
[..]
Ja, ergens mss nog wel, maar niet dagelijks en voor een klein percentage.
Maar doe nou niet, of heeft iedereen hier last van.
Doen we in ons land alleen iets aan zaken waar iedereen last van heeft?
Je hoeft het er niet mee eens te zijn natuurlijk. Neemt niet weg dat iedereen zich kan verdiepen in de gevolgen die voor een deel van de Nederlanders nog steeds dagelijkse praktijk is.
https://npokennis.nl/serie/43/hoe-werkt-het-slavernijverleden-door-in-het-heden
Rockstar
07-11-2022 om 15:15
Cookielover schreef op 07-11-2022 om 15:10:
Hopelijk wordt Keti Koti (1 juli) ook snel een nationale feestdag.
Oh weer deze discussie.🤣
LostJellyfish83
07-11-2022 om 15:15
Rockstar schreef op 07-11-2022 om 15:15:
[..]
Oh weer deze discussie.🤣
Datzelfde dacht ik ook 😂
Friezinnetje
07-11-2022 om 15:19
Mug schreef op 07-11-2022 om 15:15:
[..]
Datzelfde dacht ik ook 😂
we komen elke keer weer op hetzelfde uit, hoe we een topic ook starten.
en Libertine, ik wil best mee gaan in het slavernijverleden, zal het zeker niet ontkennen, en er zijn verschrikkelijke dingen gebeurt. Maar om hier nu nog een keer miljoenen naar toe te gooien, doen of heeft half Nederland hier last van, nee, dan raak je me kwijt.
Zilver_gray
07-11-2022 om 15:19
Net als de discussie wel/niet excuses aanbieden voor ons aandeel in het slavernij verleden.
Friezinnetje
07-11-2022 om 15:21
Zilver_gray schreef op 07-11-2022 om 15:19:
Net als de discussie wel/niet excuses aanbieden voor
onsaandeel in het slavernij verleden.
het aandeel, van degene die hier toen in Nederland woonden.
Zilver_gray
07-11-2022 om 15:22
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 15:21:
[..]
het aandeel, van degene die hier toen in Nederland woonden.
Ja en de mensen die nu in Nederland wonen ondervinden daar nog steeds de gevolgen van.
EnchantedDragonfly18
07-11-2022 om 15:25
Friezinnetje schreef op 07-11-2022 om 15:19:
[..]
we komen elke keer weer op hetzelfde uit, hoe we een topic ook starten.
en Libertine, ik wil best mee gaan in het slavernijverleden, zal het zeker niet ontkennen, en er zijn verschrikkelijke dingen gebeurt. Maar om hier nu nog een keer miljoenen naar toe te gooien, doen of heeft half Nederland hier last van, nee, dan raak je me kwijt.
Dat is het ook een beetje met dit soort topics. De één zegt "oke, excuses prima en door" en een ander komt weer op de proppen met linkjes over hoe erg het allemaal was en hoeveel mensen er nu nog "last" van hebben om een ander te overuigen.
Wat mij betreft zijn excuses en een museum prima. Misschien beter belichten in de geschiedenisboeken op school, en door.
Rockstar
07-11-2022 om 15:29
Zilver_gray schreef op 07-11-2022 om 15:22:
[..]
Ja en de mensen die nu in Nederland wonen ondervinden daar nog steeds de gevolgen van.
Ja. Maar niet van de mensen die nu leven.
Cookielover
07-11-2022 om 15:30
Rockstar schreef op 07-11-2022 om 15:15:
[..]
Oh weer deze discussie.🤣
Eh, discussie? Ik spreek een wens uit.
Zilver_gray
07-11-2022 om 15:32
Rockstar schreef op 07-11-2022 om 15:29:
[..]
Ja. Maar niet van de mensen die nu leven.
Misschien is het handig om onderstaande links te lezen?
Van Cookielover;
https://cbg.nl/actueel/slavernijverleden-familienamen/
Van Libertine;
https://npokennis.nl/serie/43/hoe-werkt-het-slavernijverleden-door-in-het-heden
ZanyHeron88
07-11-2022 om 15:34
De hele geschiedenis van de mensheid staat bol van de ellende die bepaalde mensen voordelen heeft gegeven en andere mensen achter hebben gesteld. Daar kunnen de mensen die nu leven niets aan veranderen.
het lijkt mij dat er nu belangrijkere zaken zijn om geld aan uit te geven. Als alles weer wat stabieler is mogen ze geld naar dit soort dingen overmaken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.