Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Fleurtje_5
17-12-2024 om 19:39
rionyriony schreef op 17-12-2024 om 12:52:
[..]
Niets zeggen is niet verboden hè. Als je echt alles moet zeggen wat je niet 100% bevalt dan krijg je van die psychopatische toestanden.
Fleurtje_5
17-12-2024 om 19:41
Zilver_gray schreef op 17-12-2024 om 13:25:
[..]
Waar heb je dat vandaan? Heb je een bron?
Je stelt deze vraag niet aan mij maar ik geef wel antwoord:
https://nos.nl/artikel/2220986-plaatselijke-partijen-committeren-zich-aan-amsterdam-joods-akkoord
Daglichtlamp
17-12-2024 om 20:03
Deze twee initiatiefwetsvoorstellen laten precies zien welke partijen er echt iets aan willen doen, en welke partijen alleen maar de publieke opinie willen bespelen.
Dit wetsvoorstel van de PVV: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A33369
wil ervoor zorgen dat groepsbelediging niet meer strafbaar is. Dus dan mag je ook verschrikkelijke dingen over joden zeggen.
Dit wetsvoorstel van GroenLinks-PvdA en de CU:https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A35709
wil dat als een misdaad gepleegd wordt met als achtergrond discriminatie (bijvoorbeeld antisemitisme) dat er dan strenger gestraft kan worden.
felija
17-12-2024 om 20:10
Daglichtlamp schreef op 17-12-2024 om 19:26:
Ik vind het ook niet meer dan terecht dat degene die verdacht wordt van het tegen het hoofd schoppen dat deze ook vervolgd wordt voor poging tot doodslag.
Ik hoop ook dat dit wetsvoorstel van Timmermans en Bikker wordt aangenomen: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2024A06765
Dat regelt strafverzwaring wanneer er ook sprake is van discriminatie (daar valt ook antisemitisme onder).De Kamer debatteert daar morgen over.
O ja, helemaal mee eens.
Miraval
17-12-2024 om 20:27
Ik heb weinig tot geen andere politici hun afkeur zien uiten over de fans van AZ. Of ik heb het gemist? Niet alleen Wilders dus die zwijgt maar meerderen.
En ja, misschien zijn we inmiddels allemaal zo geconditioneerd geworden dat we alleen bij geweld nog opstaan als volk. Dat spreekkoren, of woordelijke uitspraken ons minder raken? Hoe erg het allemaal ook is, de hele godganse dag worden we geconfronteerd met gruwelijke beelden wereldwijd maar ook in Nederland, dus wat zijn nou een paar spreekkoorden? (Sarcastisch natuurlijk maar ik denk dat het wel de werkelijkheid is)
Gebeurd er in Den Haag of Amsterdam een ramp met een aanslag op woningen lees je weer "ja de mensen in Gaza maken dit dagelijks mee, Nederland helpt mee aan een genocide dus waarom is dit in het nieuws?"
De maatachappij zoals die is momenteel is om te kotsen. En dat is van arm tot rijk, van links tot rechts, in alle lagen van de bevolking en onder alle afkomsten.
felija
17-12-2024 om 20:52
Miraval schreef op 17-12-2024 om 20:27:
Ik heb weinig tot geen andere politici hun afkeur zien uiten over de fans van AZ. Of ik heb het gemist? Niet alleen Wilders dus die zwijgt maar meerderen.
En ja, misschien zijn we inmiddels allemaal zo geconditioneerd geworden dat we alleen bij geweld nog opstaan als volk. Dat spreekkoren, of woordelijke uitspraken ons minder raken? Hoe erg het allemaal ook is, de hele godganse dag worden we geconfronteerd met gruwelijke beelden wereldwijd maar ook in Nederland, dus wat zijn nou een paar spreekkoorden? (Sarcastisch natuurlijk maar ik denk dat het wel de werkelijkheid is)
Gebeurd er in Den Haag of Amsterdam een ramp met een aanslag op woningen lees je weer "ja de mensen in Gaza maken dit dagelijks mee, Nederland helpt mee aan een genocide dus waarom is dit in het nieuws?"
De maatachappij zoals die is momenteel is om te kotsen. En dat is van arm tot rijk, van links tot rechts, in alle lagen van de bevolking en onder alle afkomsten.
Ja, ik zie het ook somber in....de maatschappij verhardt zich, tolerantie is ver te zoeken en dat fenomeen zie je helaas terug in meer westerse landen.
Om nog maar te zwijgen van alle mensen die in niet-westerse landen gebukt gaan onder uitzichtloze oorlogen, de wereld wordt er niet bepaald beter op, eufemistisch uitgedrukt.
Miraval
17-12-2024 om 20:59
felija schreef op 17-12-2024 om 20:52:
[..]
Ja, ik zie het ook somber in....de maatschappij verhardt zich, tolerantie is ver te zoeken en dat fenomeen zie je helaas terug in meer westerse landen.
Om nog maar te zwijgen van alle mensen die in niet-westerse landen gebukt gaan onder uitzichtloze oorlogen, de wereld wordt er niet bepaald beter op, eufemistisch uitgedrukt.
Nee klopt. En weet je, misschien heel stom om te zeggen, maar ik ben nu wel extra blij dat ik toch kinderloos ben gebleven. Okee dat hoor je natuurlijk vaker vanuit alle generaties maar op dit moment lijkt de wereld wel 1 groot kruitvat.
felija
17-12-2024 om 21:26
Miraval schreef op 17-12-2024 om 20:59:
[..]
Nee klopt. En weet je, misschien heel stom om te zeggen, maar ik ben nu wel extra blij dat ik toch kinderloos ben gebleven. Okee dat hoor je natuurlijk vaker vanuit alle generaties maar op dit moment lijkt de wereld wel 1 groot kruitvat.
Zat ik ook letterlijk te denken: hopelijk komen mijn zoon en zijn eventuele kinderen niet in een onleefbare wereld terecht.....
rionyriony
17-12-2024 om 21:47
We hebben het heel lang onwaarschijnlijk goed gehad wat betreft financiële welvaart. Dat kón gewoon niet eeuwig duren. Wat omhoog gaat, moet weer omlaag komen. Alles wordt tenslotte weer rechtgetrokken en mogelijk wordt het ons fataal.
Door de welvaart zijn er vele andere volkeren hierheen gekomen en de kans dat er daardoor tweedracht zou komen was gewoon erg groot. Mensen voelen toch vooral loyaliteit voor degenen op wie ze lijken. Dus ik denk dat er steeds meer burgeroorlogen zullen komen, mochten we niet eerder al geknecht worden door nieuwe opkomende mogendheden die nog een appeltje met ons te schillen hebben. Dat zullen ze met genoegen doen.
Ik denk ook dat vrijheid zó vanzelfsprekend is geworden, dat mensen verleerd hebben het te waarderen, en je kan het razendsnel verliezen als je er even niet op attent bent.
Nicole123
17-12-2024 om 23:40
Maar wie worden nou bedoeld met die 'daders' waar men hier slachtoffers van zou maken?
Of was dat gewoon een loze kreet en wordt er eigenlijk niks specifieks mee bedoeld?
Fleurtje_5
18-12-2024 om 08:49
Daglichtlamp schreef op 17-12-2024 om 19:26:
Ik vind het ook niet meer dan terecht dat degene die verdacht wordt van het tegen het hoofd schoppen dat deze ook vervolgd wordt voor poging tot doodslag.
Ik hoop ook dat dit wetsvoorstel van Timmermans en Bikker wordt aangenomen: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2024A06765
Dat regelt strafverzwaring wanneer er ook sprake is van discriminatie (daar valt ook antisemitisme onder).De Kamer debatteert daar morgen over.
Er moeten hogere straffen komen op discriminerend geweld. Daarover spraken wij vandaag met Frans Timmermans (GL|PvdA) en Mirjam Bikker (CU).
Bovenstaande las ik in een bericht van september 2024. Dat vind ik ook.
Onderstaande las ik drie dagen geleden:
https://www.limburger.nl/politiek/frans-timmermans-strengere-straffen-haatmisdrijven-heel-snel-invoeren-want-er-is-brede-politieke-steun-voor/29922228.html 15 dec. 2024
Frans Timmermans: strengere straffen haatmisdrijven heel snel invoeren, want er is brede politieke steun voor.
Klein stukje uit dit artikel:
De voorgestelde wet is aanzienlijk breder dan enkel antisemitisme, benadrukte Timmermans. „Omdat elke vorm van haat nou eenmaal resulteert in nog meer haat. Jodenhaat leidt bijvoorbeeld tot moslimhaat; haat tegen homo’s tot haat tegen transmensen. In het strafrecht moet verankerd zijn dat wanneer je iemand in elkaar slaat of iets vernielt er niet alleen naar die mishandeling of die vernieling wordt gekeken, maar ook naar de motivering daarachter. Als dan blijkt dat er haat aan ten grondslag ligt, moet dat tot een verzwaring van de straf met een derde kunnen leiden.
Ook dat haat strenger aangepakt word vind ik prima. Maar dit geld dan ook als bv Wilders het slachtoffer is van haat. Maar ook als een politicus opruiend op het podium staat om zijn tegenstander er onderuit te halen en door de microfoon roept dat ze 'Niets zullen nalaten om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt'. Dat is toch ook haat. Toch?
Timmermans zegt:Jodenhaat leidt bv tot moslimhaat. ???? Dus als de dader een moslim is, en men tig keren zegt 'nee nee, we bedoelen echt niet alle moslims', moet men dit toch tig keren blijven herhalen, want dit mag dus niet benoemd worden omdat het dan al gauw onder moslimhaat valt?En daar kun je ondanks je tig keren herhaalt dat het echt niet is wat er beweerd word opgepakt worden. Niet vanwege belediging, bedreiging, moord of doodslag maar vanwege het woord 'haat'. Eng hoor.
Jodenhaat is Jodenhaat en is gewoon fout. Dat hoort strenger gestraft te worden. En dan moet men niet uit wijken naar iets anders. Niet oké als je gestraft kan worden omdat je Jodenhaat wil benoemen en de vinger naar de dader wijst. Wat is het volgende? Bijbelteksten opzeggen als je word aangehouden voor te snel rijden want te snel rijden kan resulteren in nog harder rijden, en dat je niet aandachtig deelnam in het verkeer?
krulliebollie
18-12-2024 om 10:46
Fleurtje_5 schreef op 18-12-2024 om 08:49:
Ook dat haat strenger aangepakt word vind ik prima. Maar dit geld dan ook als bv Wilders het slachtoffer is van haat. Maar ook als een politicus opruiend op het podium staat om zijn tegenstander er onderuit te halen en door de microfoon roept dat ze 'Niets zullen nalaten om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt'. Dat is toch ook haat. Toch?
Ik had mij eigenlijk voor genomen om niet meer te reageren in dit topic maar moet hier wel echt even op reageren.
Ik snap echt dat je geen fan bent van Timmermans maar dit soort uitspraken vind ik echt zo niet oke.. Hoe kun je zoiets vergelijken met haat voor een Volk. Misschien moet je toch nog even je fangirl dagboeken van Wilders nakijken want hij heeft echt veel heftigere gezegd.
Zucht.. ik laat het hier bij voor ik dingen zeg waar ik zelf ook niet achter sta.
Fleurtje_5
18-12-2024 om 11:08
krulliebollie schreef op 18-12-2024 om 10:46:
[..]
Ik had mij eigenlijk voor genomen om niet meer te reageren in dit topic maar moet hier wel echt even op reageren.
Ik snap echt dat je geen fan bent van Timmermans maar dit soort uitspraken vind ik echt zo niet oke.. Hoe kun je zoiets vergelijken met haat voor een Volk. Misschien moet je toch nog even je fangirl dagboeken van Wilders nakijken want hij heeft echt veel heftigere gezegd.
Zucht.. ik laat het hier bij voor ik dingen zeg waar ik zelf ook niet achter sta.
Ik had het erover dat Wilders al jaren zware beveiliging nodig heeft. Dat vind ik echt niet-niks. Als een politicus dan (ná de verkiezingen) nog op een podium gaat roepen dat ze 'Niets zullen nalaten om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt', is dat olie op het vuur. Ik denk dat diegenen die Wilders willen vermoorden zich door zo'n uitspraak alleen maar gesterkt zullen voelen.
En dat vind ik dus haatopruiend. Timmerman's eigen woorden: Omdat elke vorm van haat nou eenmaal resulteert in nog meer haat.
Jorni
18-12-2024 om 11:11
Fleurtje_5 schreef op 18-12-2024 om 08:49:
[..]
Er moeten hogere straffen komen op discriminerend geweld. Daarover spraken wij vandaag met Frans Timmermans (GL|PvdA) en Mirjam Bikker (CU).
Bovenstaande las ik in een bericht van september 2024. Dat vind ik ook.
Onderstaande las ik drie dagen geleden:
https://www.limburger.nl/politiek/frans-timmermans-strengere-straffen-haatmisdrijven-heel-snel-invoeren-want-er-is-brede-politieke-steun-voor/29922228.html 15 dec. 2024
Frans Timmermans: strengere straffen haatmisdrijven heel snel invoeren, want er is brede politieke steun voor.Klein stukje uit dit artikel:
De voorgestelde wet is aanzienlijk breder dan enkel antisemitisme, benadrukte Timmermans. „Omdat elke vorm van haat nou eenmaal resulteert in nog meer haat. Jodenhaat leidt bijvoorbeeld tot moslimhaat; haat tegen homo’s tot haat tegen transmensen. In het strafrecht moet verankerd zijn dat wanneer je iemand in elkaar slaat of iets vernielt er niet alleen naar die mishandeling of die vernieling wordt gekeken, maar ook naar de motivering daarachter. Als dan blijkt dat er haat aan ten grondslag ligt, moet dat tot een verzwaring van de straf met een derde kunnen leiden.
Timmermans zegt:Jodenhaat leidt bv tot moslimhaat. ???? Dus als de dader een moslim is, en men tig keren zegt 'nee nee, we bedoelen echt niet alle moslims', moet men dit toch tig keren blijven herhalen, want dit mag dus niet benoemd worden omdat het dan al gauw onder moslimhaat valt?En daar kun je ondanks je tig keren herhaalt dat het echt niet is wat er beweerd word opgepakt worden. Niet vanwege belediging, bedreiging, moord of doodslag maar vanwege het woord 'haat'. Eng hoor.
Jodenhaat is Jodenhaat en is gewoon fout. Dat hoort strenger gestraft te worden. En dan moet men niet uit wijken naar iets anders. Niet oké als je gestraft kan worden omdat je Jodenhaat wil benoemen en de vinger naar de dader wijst. Wat is het volgende? Bijbelteksten opzeggen als je word aangehouden voor te snel rijden want te snel rijden kan resulteren in nog harder rijden, en dat je niet aandachtig deelnam in het verkeer?
En dan nog een dingetje wanneer valt iets nu precies onder haat? Sommige dingen vallen duidelijk onder haat, maar er zijn ook veel dingen waarvan de een zal vinden dat dat onder haat valt en de ander weer niet. Dat worden dan enorm veel onnodige discussies hetgeen de aandacht af zou leiden van het oplossen van de echte problemen die er spelen.