Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 08:21 Topicstarter

Is het zo dat een propalestina demonstratie op de Dam wèl door mag gaan? 
Ik heb gezocht of ik instemming van de gemeente met deze demonstratie kon vinden, maar dat is niet gelukt.

Correctie: ik zie dat AT5 inderdaad schrijft dat deze van de gemeente wel door mag gaan.

Miraval schreef op 27-11-2024 om 08:12:

[..]

Hmmm... jammer dat de "linkse" forummers in jouw ogen zo genuanceerd zijn en anderen (dus rechtse?) Niet. Volgens mij zijn er meer die hun standpunten nuanceren alleen zijn die standpunten anders.

dat eerste heb je gelijk in, de meningen liggen te ver uit elkaar om het eens te worden. Maar ook mijn standpunt omtrent de demonstratie wordt nu verdraaid als stemmingmakerij en een verkapte "ze zijn tegen de Joden" uitspraak. Dat heb ik helemaal nergens beweerd.

Ik heb het voor het gemak “links” genoemd. Ik heb er zelf ook een hekel aan om groepen te kwalificeren als louter links en rechts. Natuurlijk zit daar nog een heel gedeelte tussen. Maar zo zijn we al snel ingedeeld, ik heb het niet zelf bedacht.

Maar het is wat mij opvalt dat het de algehele tendens hier is. 

Miraval schreef op 27-11-2024 om 08:09:

[..]

Het is wel zo dat zaterdag een Pro Palestijnse demonstratie wel door mag gaan op de Dam, uhm zaterdag? Ook druk met winkelend publiek.... dus dat vind ik al dubieus.

En wie waren dat die vonden dat de demonstratie op de Dam wel had moeten kunnen? Ik heb best wat programma's of artikelen gelezen waarin dat stond. Of mensen gehoord in de media die dat vonden.

En wat jij zegt "kijk ze zijn tegen de Joden" maak je er echt zelf van, want dat heb ik nooit gezegd. Over stemmingmakerij gesproken.

Gelijke monniken gelijke kappen. Dan ook die demonstratie van zaterdag verplaatsen. Maar niet de ene wel en de andere niet. Dat is voor mij toch echt meten met 2 maten.

De antisemitisme demo is in de avond. Dan is het donker en de politie kan dan het winkelend publiek en eventuele relschoppers niet uit elkaar houden. Dat is een groot veiligheidsrisico en op de alternatieve plekken (Museumplein en stadhuis, ook niet bepaald ergens achteraf natuurlijk) is er geen winkelend publiek dus dat scheelt een fors risico. 

De pro Palestina bijeenkomst is om 14.00.  Dus de politie heeft met een ander soort risico te maken. 

Staat allemaal gewoon in de krant hè jongens! Verdiepen en op een iets geaggregeerder niveau kijken zorgt echt voor meer begrip en minder verontwaardiging. 

Libertine schreef op 27-11-2024 om 08:27:

[..]

De antisemitisme demo is in de avond. Dan is het donker en de politie kan kan het winkelend publiek en eventuele relschoppers niet uit elkaar houden. Dat is een groot veiligheidsrisico en dop de alternatieve plekken (Museumplein en stadhuis) is er geen winkelend publiek dus dat scheelt een risico.

De pro Palestina bijeenkomst is om 14.00. Dus de politie heeft met een ander soort risico te maken.

Staat allemaal gewoon in de krant hè jongens! Verdiepen en op een iets geaggregeerder niveau kijken zorgt echt voor meer begrip en minder verontwaardiging.

Ik weet dat het in de krant staat, maar ik mag die reden of afweging toch ook gewoon kul vinden? Denk je echt dat een demonstratie tegen antisemitisme problemen op gaat leveren? Ik niet namelijk. Sterker nog, als je kijkt naar de geschiedenis is d'r kans op problemen bij een Pro Palestijnse demonstratie wel iets groter. Verplaats die dan ook, want op zaterdag is het ook druk in de stad. En moeten er veel politie eenheden zijn om alles in de gaten te houden. 

en sorry maar ik wordt wel een beetje moe van, om maar in de termen van Zilvergray te spreken, de "linkse" framing hier dat "rechts" niet goed leest of bezig is met stemmingmakerij of zich niet verdiept. Dat mijn mening hierover anders is wil niet zeggen dat wat de driehoek Amsterdam heeft besloten per definitie de juiste beslissing is. Ik denk dat deze beslissing veel vragen oplevert vanuit de samenleving, en ja ook onbegrip.

Miraval schreef op 27-11-2024 om 08:33:

[..]

Ik weet dat het in de krant staat, maar ik mag die reden of afweging toch ook gewoon kul vinden? Denk je echt dat een demonstratie tegen antisemitisme problemen op gaat leveren? Ik niet namelijk. Sterker nog, als je kijkt naar de geschiedenis is d'r kans op problemen bij een Pro Palestijnse demonstratie wel iets groter. Verplaats die dan ook, want op zaterdag is het ook druk in de stad. En moeten er veel politie eenheden zijn om alles in de gaten te houden.

en sorry maar ik wordt wel een beetje moe van, om maar in de termen van Zilvergray te spreken, de "linkse" framing hier dat "rechts" niet goed leest of bezig is met stemmingmakerij of zich niet verdiept. Dat mijn mening hierover anders is wil niet zeggen dat wat de driehoek Amsterdam heeft besloten per definitie de juiste beslissing is. Ik denk dat deze beslissing veel vragen oplevert vanuit de samenleving, en ja ook onbegrip.

Dan denk je het beter te weten dan de driehoek van Amsterdam. En dat vind ik dan weer kul. 

Libertine schreef op 27-11-2024 om 09:16:

[..]

Dan denk je het beter te weten dan de driehoek van Amsterdam. En dat vind ik dan weer kul.

Tja dat mag jij ook vinden. 

Ik vind dat gezien de gebeurtenissen van een aantal weken geleden in Amsterdam, de driehoek er juist alles aan zou moeten doen deze demonstratie veilig te laten verlopen op de Dam. 

Ik denk namelijk dat deze demonstratie gewoon vreedzaam zal verlopen. En als er al problemen zijn dan denk ik dat die komen vanuit Pro Palestijnse hoek, aangezien de partij Christenen voor Israël bijvoorbeeld meedoet. Daarnaast denk ik niet dat winkelend publiek dwars door die demonstratie gaat lopen maar goed, dat zou natuurlijk kunnen. Dan kun je als driehoek ook zorgen voor afzetting van het terrein en toezicht op wie binnen het terrein kan komen. Oid. 

Ik had liever gezien dat de demonstratie van zaterdag ook verplaatst zou worden, wie weet gebeurd dit alsnog aangezien voor deze demonstratie ook eerst toestemming is gegeven en pas 53 uur vantevoren is ingetrokken. Daar kan ik dan alleen nog op hopen. Al is het maar om de schijn van neten met 2 maten tegen te gaan. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 09:26 Topicstarter

Het is natuurlijk ook selectieve verontwaardiging. Bijvoorbeeld anti zwarte piet demonstraties worden ook vrijwel altijd verplaatst. Ook omdat er geweld tegen deze demonstranten verwacht wordt en je dat niet wilt daar waar ook het publiek van de intocht is.
ProPalestina demonstraties worden ook heel geregeld verplaatst (en ja daar wordt regelmatig niet aan gehouden door deze demonstranten, en die demonstraties worden dan ook regelmatig terecht door de politie opgebroken).

Daglichtlamp schreef op 27-11-2024 om 09:26:

Het is natuurlijk ook selectieve verontwaardiging. Bijvoorbeeld anti zwarte piet demonstraties worden ook vrijwel altijd verplaatst. Ook omdat er geweld tegen deze demonstranten verwacht wordt en je dat niet wilt daar waar ook het publiek van de intocht is.
ProPalestina demonstraties worden ook heel geregeld verplaatst (en ja daar wordt regelmatig niet aan gehouden door deze demonstranten, en die demonstraties worden dan ook regelmatig terecht door de politie opgebroken).

Dus niet luisteren loont en kost iedere keer enorm veel politiekracht. Het braafste jongetje van de klas zijn loont dus niet. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 09:34 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-11-2024 om 09:30:

[..]

Dus niet luisteren loont en kost iedere keer enorm veel politiekracht. Het braafste jongetje van de klas zijn loont dus niet.

En dit soort 'demonstraties' ondermijnen straks het demonstratierecht voor iedereen. Maar helaas daar heb ik ook geen oplossing voor, behalve dan dat je als overheid altijd de wel echte demonstraties zo goed mogelijk moet faciliteren. Gelukkig zie ik de overheid dat ook doen. Dus krijgt de pro-Israël demonstratie gewoon een prominente plek in het centrum van de stad, en geen achteraf locatie.

Fleurtje_5 schreef op 27-11-2024 om 01:05:

[..]

Ik heb laatst een bericht met heel andere cijfers geplaatst. Ik hoef niet jou mening over te nemen als ik een andere mening heb. Die kun je ook lezen. Post na post. En nog steeds ben je het niet met mij eens.

Nederland is geen moslimland. Ik weet niet hoeveel mensen met een islamitische achtergrond er wonen. Die 20% zegt mij dus niets. Als die 20% in één stad wonen is het veel, is het verdeeld over het hele land dan is het nog steeds teveel. Antisemitisme is gewoon fout.

Je begrijpt het punt  totaal niet, laat maar, heb je überhaupt de link gelezen van de Anne Frank stichting? 

Daglichtlamp schreef op 27-11-2024 om 09:26:

Ja omdat je daar zeker bent van geweld, gescheld en geroep tegen elkaar, in een omgeving waar juist heel erg veel kinderen (gezinnen) aanwezig zijn. Toch even iets anders dan demonstreren op de Dam. Een plaats die juist erg bekend is onder demonstranten en daardoor veel aandacht krijgt van het publiek en de pers. 

XR blijft maar demonstreren op de A12. Geeft bijzonder veel overlast daardoor. Ook van hen zijn andere demonstraties verplaatst. Dat klopt. Maar de bekendste en belangrijkste voor hen zijn dan denk ik wel die op de A12.

De boerenprotesten voor Paleis Huis ten Bosch werden ook verplaatst, omdat dit ook gewoon geen geschikte plaats is ok te demonstreren, wat de Dam eigenlijk wel is. 

Miraval schreef op 27-11-2024 om 08:09:

[..]

Het is wel zo dat zaterdag een Pro Palestijnse demonstratie wel door mag gaan op de Dam, uhm zaterdag? Ook druk met winkelend publiek.... dus dat vind ik al dubieus.

En wie waren dat die vonden dat de demonstratie op de Dam wel had moeten kunnen? Ik heb best wat programma's of artikelen gelezen waarin dat stond. Of mensen gehoord in de media die dat vonden.

En wat jij zegt "kijk ze zijn tegen de Joden" maak je er echt zelf van, want dat heb ik nooit gezegd. Over stemmingmakerij gesproken.

Gelijke monniken gelijke kappen. Dan ook die demonstratie van zaterdag verplaatsen. Maar niet de ene wel en de andere niet. Dat is voor mij toch echt meten met 2 maten.

Ik denk dat de driehoek veel meer inzicht heeft dan jij en ik in zaken als veiligheidsrisico's. En dat ze op grond daarvan een afweging maken.

Begrijp ik het goed dat jij en anderen hier suggereren dat ze het ene wel verplaatsen en het andere niet puur vanwege het onderwerp van de demonstratie? Omdat ze meer voor pro-Palestina demonstranten zouden zijn dan voor anti-semitisme demonstranten? Misschien lees ik je niet goed, maar als je dat zo vindt dan vind ik dat nogal een aantijging, zonder dat je precies weet waarom bepaalde beslissingen genomen zijn. Je bent dan enorm zelf aan het invullen over de intenties van de driehoek. Je krijgt daar echt niet meer begrip door en het komt ook niet heel genuanceerd over als je het zelf beter denkt te weten dan burgemeester en politie.

ik begrijp eigenlijk helemaal niet waarom alle demonstraties tegenwoordig op de relatief kleine Dam moeten.
Vaak staan er meerdere nog kriskras door elkaar terwijl dat naar mijn mening gewoon een gezellige hub zou moeten zijn voor bezoekers en winkelend publiek.

Vroeger was dat gewoonlijk op het veel ruimere Museumplein. 

felija schreef op 27-11-2024 om 09:46:

[..]

Je begrijpt het punt totaal niet, laat maar, heb je überhaupt de link gelezen van de Anne Frank stichting?

Worden nu zelfs de cijfers van de Anne Frank Stichting hier door sommigen weggezet als 'die geloven we niet of willen we niet eens zien'? Dan laten mensen zich wel heel erg in de kaart kijken, dan is het blijkbaar helemaal niet te doen om strijden tegen antisemitisme. Als je je informatie liever haalt van een foto van een demonstratie in het buitenland en je eigen invulling daarbij dan van een uitgebreid onderzoek over antisemitisme onder Nederlandse jongeren door een organisatie die als doel heeft te strijden tegen antisemitisme. 

Miraval schreef op 27-11-2024 om 08:33:

[..]

Er was hier vooral een 'rechtse' forummer die graag deze indeling van rechts en links hanteert. Ik vind die verdeling in kampen ook niet fijn discussiëren, bovendien doe je daar mensen mee tekort. 

Maar eerlijk: ik weet soms niet wat ik lees hier, ik sla er steil van achterover, vind het erg verontrustend. Alleen denk ik niet dat het 'het rechtse kamp' is maar meer populistisch/radicaal-rechts gedachtengoed, wat onder andere op wordt gedaan door discutabele sites/discussieplatforms.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.