Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 12:51:

[..]

Dat is natuurlijk nonsens, je kunt ook een deel van een probleem proberen uit te roeien, zodat het probleem voor een zeker gedeelte wordt aangepakt, zoals dit:

BIZAR: Moslims reageren zeer heftig op keppeltje!

Nogmaals: hoe zou jij het vinden wanneer jij er voortdurend waarschuwend en belerend op wordt aangesproken dat antisemitisme discriminatie is, omdat een klein gedeelte binnen jouw groep zich daar schuldig aan maakt? 

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 12:56:

[..]

Zucht daar gaan we weer, wijzen wijzen.

Nee, jij wijst. Ik maak een vergelijk van iets wat je dus juist niet zou willen. Als jij het opvat als een 'ja maar de katholieken plegen vaker misbruik hoor!' dan is dat jouw eigen inlegkunde. Mijn punt was dat je groepen niet het gedrag van individuen moet kwalijknemen. Of het nou gaat om katholieken, om moslims, om joden, of wie dan ook.

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 12:59:

[..]

Dat heb ik dan ook precies geschreven. Bij alle scholen aanpakken en in het bijzonder daar waar het probleem het meest voorkomt. En dus niet omdat er bepaalde bevolkingsgroepen op zitten en je aanneemt dat er dus wel antisemitisme op die school zal heersen, maar omdat daadwerkelijk op die school veel antisemitisme heerst. Dan pak je het probleem aan en niet de bevolkingsgroep.

En voor de zoveelste keer, in bepaalde wijken in Nederland waar veel moslims wonen hebben veel mensen ook antisemitische ideeën, dus kun je het wel degelijk specifiek daar aanpakken.

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 13:00:

[..]

Nee, jij wijst. Ik maak een vergelijk van iets wat je dus juist niet zou willen. Als jij het opvat als een 'ja maar de katholieken plegen vaker misbruik hoor!' dan is dat jouw eigen inlegkunde. Mijn punt was dat je groepen niet het gedrag van individuen moet kwalijknemen. Of het nou gaat om katholieken, om moslims, om joden, of wie dan ook.

Nou dat is precies wat je doet, wijzen "ja maar katholieken, ja maar pedofielen" Daar gaat het nu helemaal niet om. Je maakt helemaal geen punt, behalve mijden waar het onderwerp echt over zou moeten gaan, namelijk jodenhaat bij moslims.

felija schreef op 25-11-2024 om 12:59:

[..]

Nogmaals: hoe zou jij het vinden wanneer jij er voortdurend waarschuwend en belerend op wordt aangesproken dat antisemitisme discriminatie is, omdat een klein gedeelte binnen jouw groep zich daar schuldig aan maakt?

Nogmaals het is helemaal geen klein gedeelte, daarvoor zijn er al te veel van zulke dingen gebeurt.

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 13:02:

[..]

Nou dat is precies wat je doet, wijzen "ja maar katholieken, ja maar pedofielen" Daar gaat het nu helemaal niet om. Je maakt helemaal geen punt, behalve mijden waar het onderwerp echt over zou moeten gaan, namelijk jodenhaat bij moslims.

Nee, ze wijst jou op wat je zelf voortdurend doet: een totale groep verantwoordelijk houden voor waar een klein gedeelte daarvan zich schuldig aan maakt.

felija schreef op 25-11-2024 om 13:06:

[..]

Nee, ze wijst jou op wat je zelf voortdurend doet: een totale groep verantwoordelijk houden voor waar een klein gedeelte daarvan zich schuldig aan maakt.

Nou nee, in dit topic proberen we te discussiëren over jodenhaat toch, ik kan dan niks met het argument "maar katholieken, maar pedofielen" want daar hebben we het in dit topic helemaal niet over, en bovendien slaat het ook nergens op omdat je wijst naar iets heel anders wat dit onderwerp niet anders maakt. 

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 13:02:

[..]

Nee, ik wijs niet, het is geen 'ja maar'. Ik laat je zien hoe het overkomt als je er een andere groep voor invult. Als je als katholiek aangesproken wordt met 'de katholieken doen zus en zo' of als 50+ man met 'oudere mannen zijn zus of zo'. Ik geef aan hoe vervelend het is als je bij zo'n groep hoort dat je met de daders van heel nare dingen over één kam geschoren wordt. Snap je zo'n vergelijking echt niet? Jij vat wat ik schrijf 180 graden omgekeerd op.

En dit topic zou niet moeten gaan over jodenhaat bij moslims en al helemaal niet over 'moslims zijn jodenhaters' maar over jodenhaat. Jodenhaat vanuit moslims lijkt voor jou erger te zijn dan jodenhaat vanuit anderen, waarom is dat?

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 13:04:

[..]

Nogmaals het is helemaal geen klein gedeelte, daarvoor zijn er al te veel van zulke dingen gebeurt.

Twintig procent is een klein gedeelte, om zomaar een hele groep over één kam te scheren. 

Nicole123 schreef op 25-11-2024 om 13:10:

[..]

Nee, ik wijs niet, het is geen 'ja maar'. Ik laat je zien hoe het overkomt als je er een andere groep voor invult. Als je als katholiek aangesproken wordt met 'de katholieken doen zus en zo' of als 50+ man met 'oudere mannen zijn zus of zo'. Ik geef aan hoe vervelend het is als je bij zo'n groep hoort dat je met de daders van heel nare dingen over één kam geschoren wordt. Snap je zo'n vergelijking echt niet? Jij vat wat ik schrijf 180 graden omgekeerd op.

En dit topic zou niet moeten gaan over jodenhaat bij moslims en al helemaal niet over 'moslims zijn jodenhaters' maar over jodenhaat. Jodenhaat vanuit moslims lijkt voor jou erger te zijn dan jodenhaat vanuit anderen, waarom is dat?

In Urk zie ik geen jodenhaat, waarom is dat? ook een stomme vraag.

felija schreef op 25-11-2024 om 11:39:

[..]

Feit is dat dat geldt voor 20% van de Marokkanen, 80% komt van anderen. Nergens wordt gedaan alsof het probleem niet zou bestaan, dat maak jij ervan.

Wie zijn die 80% anderen dan? De nazi's?

Ik kan geen cijfers noemen en ook niet vinden. Behalve dit:

Wat we weten over islam en antisemitisme - NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/20/wat-we-weten-over-islam-en-antisemitisme-a4856961 20 jun 2024

Tientallen peilingen bij in totaal 38.000 moslims vonden dat antisemitische stereotypen bij hen twee tot drie keer zo vaak voorkwamen als bij niet-moslims. Typische percentages zijn 50 procent antisemitisme bij moslims, tegenover 20 procent bij de anderen.

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 13:04:

[..]

Het is wel een klein gedeelte. Nogmaals, uit het rapport van de Anne Frank stichting:

Na een bombardement waar veel Palestijnse vrouwen en kinderen omkomen heeft van de Islamitische jongeren 12% enig of veel begrip voor het naroepen of uitschelden van joodse mensen, 8% voor het bekladden van Joodse begraafplaatsen of synagogen en 7% voor het slaan en schoppen van Joodse mensen. Dat is uiteraard 12%, 8% en 7% teveel. Maar doe niet alsof het bijna 100% is.

Lees het rapport eens, in plaats van steeds weer je eigen vooroordelen erin te gooien: https://www.annefrank.org/nl/over-ons/onderzoek/sociaal-onderzoek/onderzoek-naar-antisemitisme/antisemitisme-onder-jongeren-nederland/

Muurbloem jij zou echt tegen jezelf beschermd moeten worden. Misschien moet je  even stoppen met overal meteen op te reageren. Eerst lezen wat er geschreven wordt. Je maakt jezelf echt gigantisch belachelijk zo. Menig meelezer krijgt hier plaatsvervangende schaamte van..

Muurbloem1985 schreef op 25-11-2024 om 13:09:

[..]

Nou nee, in dit topic proberen we te discussiëren over jodenhaat toch, ik kan dan niks met het argument "maar katholieken, maar pedofielen" want daar hebben we het in dit topic helemaal niet over, en bovendien slaat het ook nergens op omdat je wijst naar iets heel anders wat dit onderwerp niet anders maakt.

Denk eens wat verder door, het heeft er juist alles mee te maken. 

Hoe kun je het beste antisemitisme/jodenhaat bij een groep aanpakken? Is dat door de hele groep verantwoordelijk te maken voor waar een kleine gedeelte van die groep zich schuldig aan heeft gemaakt?

Alsof ze jou gaan waarschuwen dat antisemitisme discriminatie is, terwijl je je daar juist helemaal niet schuldig aan maakt. Maar omdat andere leden binnen jouw groep dat wel doen, moet jij ook boeten, omdat het zo met 'wortel en tak' kan worden uitgeroeid?

Denk je dat dat gaat werken? 

https://www.trouw.nl/opinie/opinie-jodenjacht-beledigt-de-holocaustslachtoffers~b58ab7d4/

Interessant opiniestuk in trouw van de dochter van een Holocaustoverlevende.

'Die Israëlische Maccabi-hooligans werden niet aangevallen omdat ze Joden zijn. Deze ‘fans’ vertegenwoordigen een regime dat, in Den Haag nota bene, terechtstaat voor genocide. Dat ze daar reuze­trots op zijn, lieten ze luid en duidelijk horen: Kill all Arabs.

Is het geweld tegen hen dan geen Jodenjacht? Laat ik antwoorden met een wedervraag. Stel Ajax speelt tegen Saudi-Arabië en die Saudische fans marcheren met honderden door de Amsterdamse binnenstad, gewapend met ijzeren staven. Ze trekken Buitenveldert in, molesteren een taxi en een Joodse taxichauffeur en scanderen onderwijl: ‘Dood aan alle Joden’.

Een paar jonge Joodse gasten besluiten die lui een lesje te leren. We gaan op ‘moslimjacht’ roepen ze, en ze geven er een paar een flinke afranseling. Na deze ‘rellen’ zijn er zes gewonde Saudiërs.

Zouden politici de volgende dag spreken van ‘moslimjacht’? Zouden die Saudiërs de slachtoffers zijn en die Joodse testosteronbommen de daders? Zouden Saudische ministers komen invliegen om onze politici op te dragen deze Joodse relschoppers te straffen?

Zouden politici spreken over een ‘integratieprobleem’ van Joodse jongeren die ‘moslimhaat in de genen’ hebben? Of zouden ze misschien toch vooral schande spreken van het Kill all Jews en het wangedrag van die hooligans?'

Interessant gedachte experiment wel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.