Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Daglichtlamp
20-11-2024 om 17:54
Ik wil hier graag ook nog linken naar het interview in de NRC met Rosanne Hertzberger. https://archive.is/p9NPj#selection-3079.44-3079.52
Vindt u het belangrijk om te weten wat daar precies gezegd is?
„Iedereen concentreert zich nu op wat er in de ministerraad is gezegd, en of dat racistisch was. Maar kijk naar wat er vóór de schermen gebeurt. PVV’ers hebben openlijk gezegd dat antisemitisme in het dna van moslims zit. Je kunt niet over vermeende gendefecten bij minderheden praten, dat is heel problematisch. Dat weet ik als lid van de Joodse gemeenschap maar al te goed.”
Is het racistisch, vindt u?
„Daarin ben ik dan weer heel erg NSC: ik voel me juridisch niet onderlegd om dat oordeel te geven. Maar de uitspraken die zijn gedaan kwetsen mensen, hitsen mensen tegen elkaar op. In een commentaar van NRC werden uitspraken van kabinetsleden ‘kroegpraat’ genoemd. Dat is een belediging voor de kroeg. Het is het landsbestuur, het Catshuis. Alleen al die plek, die verantwoordelijkheid, geeft een extra gewicht aan woorden.”
_____________
Dat is wel heel omfloerst.
„De wil om samen te werken, om het echt samen te doen, ontbreekt soms in de coalitie.”
Bij PVV, VVD én BBB bedoelt u?
„Ja. En het werkte dan zo dat NSC altijd de partij wordt die moeilijk doet. Bij VVD en BBB zie je, en daar maakte ik me zorgen over, een mate van radicalisering. Ik heb weinig remmingen gezien. Het ging veel te hard, echt véél te hard.”
Woog voor u mee dat alles gebeurde in de nasleep van de rellen in Amsterdam, waarbij geweld werd gebruikt tegen Israëlische voetbalsupporters?
„Amsterdam was zo’n griezelige gebeurtenis. De schrik in mijn Joodse gemeenschap zit er enorm in. Kinderen die naar een andere school moeten, mensen die niet meer over straat durven. Wij zijn zo kwetsbaar, zo zichtbaar. Dus het was goed dat we daar als coalitie hard op reageerden, maar de andere drie partijen gingen helemaal los in hun reacties. In taal, in hoe groepen tegenover elkaar werden geplaatst. Hoe er in zondebokkentaal over andere bevolkingsgroepen werd gesproken. Taal maakt uit.”
Luchtpost
20-11-2024 om 23:10
Luchtpost schreef op 20-11-2024 om 11:21:
[...]
Niet voor niets werd de term integratieprobleem razendsnel weggemoffeld. Opvallend snel werd de aandacht afgeleid. Blijkbaar mag dat niet ter tafel komen. Dus daar lijkt de kern te zitten.
Denkt de Volkskrant nu echt dat Nederlanders zich schuldig gaan voelen wanneer zij een interview plaatsen over Marokkanen die terug naar Marokko willen en uitspraken doen zoals:
dat zij in NL 'in vernedering zouden moeten leven'. dat 'hun (?) normen en waarden niet geaccepteerd worden', omdat zij 'klaar zijn (?) met alle LHBT-ers, abortus en prostitutie omdat dit niet strookt met hun (?) opvattingen over het gezinsleven'. enz.
(zie linkje onderaan).
Heeft iemand een linkje naar dat hele interview in de Volkskrant die volgens de "journalistieke code" werkt en dus ongetwijfeld heeft gevraagd wat deze mensen precies bedoelden en ook uitleg geeft over hoe een wél geslaagde integratie er dan volgens de Volkskrant uit moet zien?
[...]
Voor wie interesse heeft, hier het linkje naar het hele interview: https://archive.is/pClxH#selection-1111.0-1411.317
Voor wie geen zin heeft alles te lezen, hier vier quotes uit het interview (Volkskrant, 2-10-2024)
1."...Dit is heel herkenbaar voor Hajar, een 35-jarige Marokkaanse Nederlander. ‘Ik heb me altijd enorm ingezet voor de Nederlandse maatschappij’, vertelt ze. Hajar studeerde rechten, werkte bij een advocatenkantoor gespecialiseerd in mensenrechten, en richtte later haar eigen juridisch adviesbureau op. Daarnaast verscheen ze regelmatig in de media, waar ze zich uitsprak tegen de inperking van vrijheden voor moslimvrouwen en bijvoorbeeld kritiek op het dragen van een hoofddoek..." ... Haar achtergrond in Nederlands recht maakt het lastig om in het buitenland te werken, maar Hajar neemt dat verlies van carrièrekansen voor lief. ‘Ik wil leven op een plek waar ik me vrij kan ontwikkelen’, zegt ze vastberaden. ‘Dat is me veel waard.’
2."...‘Maar je weet in Marokko wat wel en niet kan. Ik heb liever dat de grenzen van de vrijheden duidelijk zijn, dan de schijnvrijheid die ik in Nederland ervaar.’
3."...Echt geschrokken van de rechtse verkiezingsuitslag is Yasmine niet. ‘Dat was altijd al een sluimerend gevaar.’ Maar ook van linkse partijen verwacht ze weinig. ‘Zij accepteren misschien dat we een baard of hoofddoek hebben, maar onze normen en waarden zien ze het liefst verdwijnen. Linkse ideeën over lhbti, abortus en prostitutie staan haaks op mijn ideeën over het gezinsleven.’
4."...Bourhim probeert de mensen die haar benaderen een realistisch beeld te geven van het leven in Marokko. ‘Anders leidt het alleen maar tot teleurstellingen.’ In het onderwijs ligt bijvoorbeeld veel meer nadruk op discipline dan in Nederland. Dat is voor veel nieuwkomers uit Nederland wennen.
_________
1. Dus.... naar school/studie gaan en dan een jaar of 15 gewoon gaan werken voor je brood via een werkgever of een eigen onderneming op zetten, betekent dat je je altijd "enorm hebt ingezet voor de NL maatschappij" en dus eigenlijk niets dan dankbaarheid mag verwachten? En alle recht hebt je te beklagen over het gebrek aan vrije ontwikkeling?
Nou, doe dan maar een lintje voor alle mensen die in hun tijd NIET de kans kregen te studeren en die 50 jaar moeten werken 'zich enorm hebben ingezet voor de NL maatschappij'.
3. Men baalt van rechts maar ook van links verwacht men niets "wegens onaangepaste normen en waarden" vanuit links over abortus, LHBT en zo.
2. en 4. Grappig dat het "pappen en nat houden" en vooral eisen dat iedereen begrip toont voor geweld en ongewenst gedrag (want: je mag niet discrimineren dus vooral nergens iets van zeggen en alle ongewenste gedrag alsmaar laten dóór etteren), nu aangegeven wordt als reden om NL te verlaten. Want: duidelijkheid ontbreekt.
Dat roep ik nou al járen, dat je duidelijk moet zijn en grenzen aan moet geven (en bewaken/handhaven): zachte heelmeesters, stinkende wonden.
________
Vraag: hoe komt het dat vele andere "minderheidsgroeperingen" niet dit soort klachten over Nederland en de NL bevolking heeft?
Zilver_gray
21-11-2024 om 07:33
@ Luchtpost (ik post even zo, haal niet je hele bericht aan, wordt anders wat onoverzichtelijk door de lange tekst) bedankt voor de link; vind ‘m interessant!
Hopelijk zullen meer mensen de moeite nemen het hele artikel te lezen en niet enkel de quote’s die jij geplaatst hebt; die geven wat mij betreft niet het volledige beeld weer wat deze mensen zeggen.
Ik haal het volgende uit het artikel;
Integratieparadox
‘Dit verschijnsel is niet uniek voor Nederland’, zegt Borja Martinović, hoofddocent interdisciplinaire sociale wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. ‘Het staat bekend als de integratieparadox. Hoger opgeleide en economisch beter geïntegreerde mensen met een migratieachtergrond voelen zich meer vervreemd en uitgesloten dan lager opgeleide en economisch minder geïntegreerde mensen.’
‘Hogeropgeleiden zijn doorgaans beter op de hoogte van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen’, verklaart Martinović dit verschil. ‘Hierdoor zijn zij zich meer dan anderen uit hun minderheidsgroep bewust van het anti-islamsentiment in het publieke debat.’ Hogeropgeleiden komen volgens Martinović ook vaker in aanraking met discriminatie, omdat ze zich in een wittere omgeving bewegen. ‘Ze voelen daardoor steeds minder binding met het land waarin ze zijn geboren.’
‘De overheid faalt in het beschermen van moslims’, aldus Hajar. ‘Die ziet ons niet als volwaardige burgers.’ Dat heeft ze ook zelf ervaren toen ze als jurist voor een gemeente werkte: ‘Er kwam iemand voor gratis juridisch advies, maar toen hij mij zag, zei hij dat hij niet door een vrouw met hoofddoek geholpen wilde worden.’ Het ergste vond Hajar dat haar collega’s er niets van zeiden. ‘Ze boden hem een andere jurist aan.’
Haar emigratieplannen kregen een vastere vorm naarmate de lijst met negatieve ervaringen groeide, en ze het klimaat in Nederland en Europa zag verharden. De enorme verkiezingswinst van radicaal-rechts en de vorming van een regering met de PVV was voor Hajar een nieuw dieptepunt. ‘Mensen voelen zich gesterkt in hun islamhaat en zullen geweld minder schuwen’, vreest ze.
Als jongerenwerker in Amsterdam zag ze het effect van discriminatie en stigmatisering op opgroeiende kinderen. Ze zag hoe jongeren hun motivatie verloren na voor de zoveelste keer te zijn geconfrontreerd met stage-discriminatie en sprak meiden die geen hoofddoek durfden te dragen uit angst voor de reactie van hun leraren. Die worsteling met hun identiteit wilde ze haar kinderen besparen. Hoogzwanger en met twee jonge kinderen vertrok ze. ‘Het was nu of nooit.’
Uit onderzoek blijkt dat discriminatie ertoe kan leiden dat mensen met een migratieachtergrond zich gaan distantiëren van hun Nederlandse identiteit, ook als ze hier geboren zijn. ‘Uit de studies blijkt dat minderheden die zich afgewezen voelen troost zoeken in de eigen gemeenschap en minder binding voelen met de ontvangende maatschappij’, zegt sociaal wetenschapper Martinović. ‘Dat kan een rol spelen bij de wens om het land te verlaten.’
Dat geldt zeker voor Yasmine en Mohammed. ‘Ik groeide op in een gereformeerd dorpje’, vertelt Mohammed. Als kind speelde ik veel met witte kinderen maar merkte altijd al dat ik er niet echt bij hoorde.’ Halverwege de middelbare school ging de islam een grotere rol spelen in zijn leven, Mohammed trok steeds meer op met andere moslims. ‘Zij accepteerden me wel zoals ik was.’
Ook Yasmine groeide op in een witte omgeving, in het zuiden van het land. ‘Ze dachten altijd dat mijn moeder de schoonmaakster was en dat ze geen Nederlands kon’, vertelt ze. ‘Ik heb dat altijd als heel vernederend ervaren.’ Mohammed vult aan: ‘Yasmine is hier derde generatie en wordt nog steeds gezien als een allochtoon. Voor onze kinderen willen we een ander leven.’
Zilver_gray
21-11-2024 om 07:41
Om op je vraag terug te komen;
“hoe komt het dat vele andere "minderheidsgroeperingen" niet dit soort klachten over Nederland en de NL bevolking heeft?”
Dat zeg jij, ik weet niet precies over welke minderheidsgroepen je het hebt, maar ik denk dat menig allochtoon zich herkent in mijn bovenstaande post.
Fleurtje_5
21-11-2024 om 09:13
Daglichtlamp schreef op 20-11-2024 om 12:18:
Jij streeft er altijd naar dat men ontopic blijft. Dan zie ik vast over het hoofd waarom je dit hier plaatst.
Muurbloem1985
21-11-2024 om 10:10
Nu zijn mensen aan het protesteren bij Ahoy vanwege Israël, toch gek dat ze het bij assad en Rusland niet doen.
amarna
21-11-2024 om 10:36
Muurbloem1985 schreef op 21-11-2024 om 10:10:
Nu zijn mensen aan het protesteren bij Ahoy vanwege Israël, toch gek dat ze het bij assad en Rusland niet doen.
Nee. Niet slechts vanwege Israel. Er is een wapenbeurs in Ahoy.
Fleurtje_5
21-11-2024 om 11:12
Zilver_gray schreef op 21-11-2024 om 07:33:
@ Luchtpost (ik post even zo, haal niet je hele bericht aan, wordt anders wat onoverzichtelijk door de lange tekst) bedankt voor de link; vind ‘m interessant!
Hopelijk zullen meer mensen de moeite nemen het hele artikel te lezen en niet enkel de quote’s die jij geplaatst hebt; die geven wat mij betreft niet het volledige beeld weer wat deze mensen zeggen.
Ik haal het volgende uit het artikel;
Integratieparadox
‘Dit verschijnsel is niet uniek voor Nederland’, zegt Borja Martinović, hoofddocent interdisciplinaire sociale wetenschappen aan de Universiteit Utrecht. ‘Het staat bekend als de integratieparadox. Hoger opgeleide en economisch beter geïntegreerde mensen met een migratieachtergrond voelen zich meer vervreemd en uitgesloten dan lager opgeleide en economisch minder geïntegreerde mensen.’
‘Hogeropgeleiden zijn doorgaans beter op de hoogte van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen’, verklaart Martinović dit verschil. ‘Hierdoor zijn zij zich meer dan anderen uit hun minderheidsgroep bewust van het anti-islamsentiment in het publieke debat.’ Hogeropgeleiden komen volgens Martinović ook vaker in aanraking met discriminatie, omdat ze zich in een wittere omgeving bewegen. ‘Ze voelen daardoor steeds minder binding met het land waarin ze zijn geboren.’
‘De overheid faalt in het beschermen van moslims’, aldus Hajar. ‘Die ziet ons niet als volwaardige burgers.’ Dat heeft ze ook zelf ervaren toen ze als jurist voor een gemeente werkte: ‘Er kwam iemand voor gratis juridisch advies, maar toen hij mij zag, zei hij dat hij niet door een vrouw met hoofddoek geholpen wilde worden.’ Het ergste vond Hajar dat haar collega’s er niets van zeiden. ‘Ze boden hem een andere jurist aan.’
Haar emigratieplannen kregen een vastere vorm naarmate de lijst met negatieve ervaringen groeide, en ze het klimaat in Nederland en Europa zag verharden. De enorme verkiezingswinst van radicaal-rechts en de vorming van een regering met de PVV was voor Hajar een nieuw dieptepunt. ‘Mensen voelen zich gesterkt in hun islamhaat en zullen geweld minder schuwen’, vreest ze.
Als jongerenwerker in Amsterdam zag ze het effect van discriminatie en stigmatisering op opgroeiende kinderen. Ze zag hoe jongeren hun motivatie verloren na voor de zoveelste keer te zijn geconfrontreerd met stage-discriminatie en sprak meiden die geen hoofddoek durfden te dragen uit angst voor de reactie van hun leraren. Die worsteling met hun identiteit wilde ze haar kinderen besparen. Hoogzwanger en met twee jonge kinderen vertrok ze. ‘Het was nu of nooit.’
Uit onderzoek blijkt dat discriminatie ertoe kan leiden dat mensen met een migratieachtergrond zich gaan distantiëren van hun Nederlandse identiteit, ook als ze hier geboren zijn. ‘Uit de studies blijkt dat minderheden die zich afgewezen voelen troost zoeken in de eigen gemeenschap en minder binding voelen met de ontvangende maatschappij’, zegt sociaal wetenschapper Martinović. ‘Dat kan een rol spelen bij de wens om het land te verlaten.’
Dat geldt zeker voor Yasmine en Mohammed. ‘Ik groeide op in een gereformeerd dorpje’, vertelt Mohammed. Als kind speelde ik veel met witte kinderen maar merkte altijd al dat ik er niet echt bij hoorde.’ Halverwege de middelbare school ging de islam een grotere rol spelen in zijn leven, Mohammed trok steeds meer op met andere moslims. ‘Zij accepteerden me wel zoals ik was.’
Ook Yasmine groeide op in een witte omgeving, in het zuiden van het land. ‘Ze dachten altijd dat mijn moeder de schoonmaakster was en dat ze geen Nederlands kon’, vertelt ze. ‘Ik heb dat altijd als heel vernederend ervaren.’ Mohammed vult aan: ‘Yasmine is hier derde generatie en wordt nog steeds gezien als een allochtoon. Voor onze kinderen willen we een ander leven.’
Mohammed zegt: Als kind speelde ik veel met witte kinderen maar merkte altijd al dat ik er niet echt bij hoorde.’
Fleurtje zegt: Als kind speelde ik alleen maar met 'witte' kinderen (omdat er in ons dorp alleen maar wit-harige rood-harige en bruin-harige kinderen woonden) en evengoed voelde ik me anders. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Feit is wel dat de witte kinderen veel met hem speelden.Het klinkt bijna als verwijt. Dat die kinderen 'wit' zijn kunnen ze ook niks aan doen.Dat zij katholiek of anders-gelovig zijn moet ook niets uitmaken. Ik vermoed dat Mohammed-zelf daar moeite mee had.
Yasmine groeide op in 'een witte omgeving'?? Wat is daar mis mee? Nederland is nou eenmaal geen Marokko of Tunesië waar veeeeeeeeeel minder witte-omgeving is.
Yasmine over haar witte omgeving die ALTIJD dachten dat haar moeder schoonmaakster is: Dat zegt dan wel weer veel over hoe Yasmine denkt over schoonmaaksters.
Waarom zouden mensen 'altijd' denken dat haar moeder schoonmaakster is als zij bv achter een bali bij de gemeente zit, achter de kassa zit, brood bakt in de bakkerij, of in een tuincentrum zou werken? Mensen denken dat niet zomaar lijkt mij. En wat is er mis met dat schoonmakers-ambacht? Hoe moeten schoonmakers zich nou voelen als Yasmine daar zo over denkt? Geen haar op hun hoofd dat schoonmakers zich daarom zouden willen 'distantiëren' van hun Nederlandse identiteit. Het zijn gewoon volwaardige burgers die voor het salaris werken.
Poezie
21-11-2024 om 12:31
Het is eigenlijk ook wel logisch dat als jouw waarden en normen niet stroken met de waarden en normen van het land waarin je woont je er dan niet thuis voelt.
Dat is de schuld van niemand.
Muurbloem1985
21-11-2024 om 12:50
amarna schreef op 21-11-2024 om 10:36:
[..]
Nee. Niet slechts vanwege Israel. Er is een wapenbeurs in Ahoy.
Maar ze staan daar te rellen omdat Israël daar ook staat toch
Nicole123
21-11-2024 om 12:54
Poezie schreef op 21-11-2024 om 12:31:
Het is eigenlijk ook wel logisch dat als jouw waarden en normen niet stroken met de waarden en normen van het land waarin je woont je er dan niet thuis voelt.
Dat is de schuld van niemand.
Dat is jouw eigen invulling. De integratieparadox waarin het in het artikel gaat laat zien dat mensen uit verdere generaties zich meer gediscrimineerd en minder thuis voelen. En dat dat niet is omdat die opeens andere normen en waarden zouden hebben dan de eerste generatie. Wel omdat ze meer discriminatie ervaren juist omdat ze meer meedoen in de maatschappij, maar daarin niet volledig geaccepteerd worden. Bijvoorbeeld: als je niet werkt, niet studeert en de taal niet spreekt dan merk je niet zoveel van hoe anderen tegen je aankijken. Als je om je achternaam afgewezen wordt om een sollicitatie, een docent of medestudent een vooroordeel over je heeft vanwege je hoofddoek en je verstaat wat er door anderen gezegd en geschreven wordt, dan ervaar je meer negatieviteit en voel je je er minder thuis. Met normen en waarden van diegene heeft dat niets te maken, wel met de mate van in de maatschappij staan en meedoen.
Luchtpost
21-11-2024 om 13:06
Het is inderdaad maar net hoe je iets leest c.q. wil lezen.
Ik heb bijvoorbeeld nog een foto waar ik op sta met de ploeg schoonmaaksters van het bedrijf waar ik begin jaren '80 werkte. Géén van hen draagt daar een hoofddoek; dat is pas later gekomen. Dus op zich is het een vreemde associatie dat een hoofddoek dragen zou betekenen dat je schoonmaakster bent. Is dat echt veelvuldig voorgekomen? (het verschil tussen trend en incident is namelijk wel vaker wat vaag in de media).
Als ik een geschil heb met een chinees en ik zoek een advocaat, dan zal ik bij een chinees klinkende naam toch misschien zomaar besluiten de volgende advocaat op de lijst te bellen. De man die bij de gemeente een andere jurist kreeg toegewezen, kwam daar misschien vanwege een verhaal over een moslim?
Om daar nou van te maken dat de NL overheid moslims niet beschermd en/of hen niet als volwaardige burgers zou zien, gaat m.i. wel wat ver.
Dat hoogopgeleiden vaker met discriminatie in aanraking komen omdat zij zich in een 'wittere' omgeving bewegen, noem ik een vooroordeel. Namelijk: dat alle "witten" zouden discrimineren en zodra je daar tussen werkt kom je 'dus' meer met discriminatie in aanraking.
Wanneer je "als jongerenwerker het effect ziet van discriminatie en stigmatisering", dan rijst de vraag wat je hebt gedaan om die effecten te verminderen. Wanneer er 4 kandidaten zijn voor één stageplek, zullen er drie kandidaten zijn die die plek NIET krijgen. Als de afvallers blank zijn hebben die gewoon pech en moeten zij verder zoeken, maar wie niet blank is, werd gediscrimineerd?
Er zijn per 1-1-2024 in totaal 951.660 jongens en meisjes van 10-15 jaar. Waaronder totaal 35.386 jongens en meisjes van Marokkaanse herkomst (dat is 3,72 % van het totaal). Moet die 3.72 % van de populatie dan 100 % van de stageplaatsen krijgen omdat anders altijd de -zeer onterechte- beschuldiging van discriminatie dreigt?
En "uit angst voor de reactie van leraren geen hoofddoek durven dragen"?
Arme leraren, die misschien juist goede bedoelingen hadden.
Rechts stemmen zou betekenen dat mensen 'zich gesterkt voelen in hun islamhaat' en 'zullen geweld minder schuwen'. Vreemde insinuatie, want volgens mij zijn er in NL weinig voorbeelden van mensen die geweld plegen tegen moslims alleen vanwege het feit dat zij moslim zijn.
En ja, als Mohammed zegt dat in zijn middelbare schooltijd de islam een steeds grotere rol is gaan spelen, dan mag dat. Maar dan is het niet gek wanneer oude vrienden afhaken bij wie de islam géén grote rol in hun leven speelt. Zo werkt dat nu eenmaal. Iemand die zich bij de Jehova's aansluit, zal ook wel wat oude vrienden verliezen. Eigen keuze.
Maar goed, het is inderdaad maar net door welke bril je zo'n artikel leest. En vanuit welke mate je bereid bent ook de andere kant van het verhaal te zien en onderkennen.
Bakblik
21-11-2024 om 13:21
Muurbloem1985 schreef op 21-11-2024 om 12:50:
[..]
Maar ze staan daar te rellen omdat Israël daar ook staat toch
Nee Israël staat daar niet. Fabrikanten van wapens die gevestigd zijn in Israël staan daar. Ze vertegenwoordigen hun bedrijf, niet de staat waar ze gevestigd zijn.
amarna
21-11-2024 om 13:26
Muurbloem1985 schreef op 21-11-2024 om 12:50:
[..]
Maar ze staan daar te rellen omdat Israël daar ook staat toch
Er staan diverse groepen protesterdeers. Vredesbewegingen, XR, Amnesty International en inderdaad ook een pro-palestinagroep. Veel diverser dus dan een anti-Israel-protest. Ik kon de diverse vlaggen, spandoeken en borden vanuit bus en metro goed zien.
Gebruikersnaaminvullen
21-11-2024 om 13:43
Wat een gezeik over die wapenbeurs. Dit gaat over defensie. Wat willen die lui, dat alle soldaten een katapult en een zak kiezels meekrijgen als ze ons land moeten verdedigen? Of soldaten in ieder ander land.
https://www.nu.nl/binnenland/6336203/demonstranten-bij-wapenbeurs-opgepakt-na-bekladden-van-rotterdam-ahoy.html
Op de wapenbeurs, die wordt georganiseerd door de organisatie voor Nederlandse defensiebedrijven (NIDV), presenteren wapenproducenten hun wapens aan mogelijke klanten.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1924782/wapenbeurs-in-ahoy-van-start-dit-is-waarom-het-evenement-zo-gevoelig-ligt
De boodschap die XR Justice Now voor Ahoy heeft, luidt: "Wij eisen dat Ahoy zich voortaan beperkt tot evenementen die niet bijdragen aan genocide en natuurrampen, te beginnen dus met het afzeggen van deze oorlogsprofiteurs."