Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Thora schreef op 13-11-2024 om 16:45:

[..]

Ja dat vind ik gek. Of mag je het in dit geval ineens wel een heel volk dat notabene verspreid over de wereld woont de daden aanrekenen van een "kleine groep" in Israël??

Wordt wel een heel krom verhaal zo vind je niet?

Hoezo? Datzelfde doet een groot deel van het land inclusief onze politieke leiders met moslims? 

Libertine schreef op 13-11-2024 om 17:01:

[..]

Hoezo? Datzelfde doet een groot deel van het land inclusief onze politieke leiders met moslims?

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Daarbij slaat die opmerking totaal nergens op.

Daglichtlamp schreef op 13-11-2024 om 16:58:

[..]

Wat mij betreft gaat elke groep die een demonstratie organiseert zelf over waar ze voor of tegen demonstreren. Maar verwachte geweld hoort bij mij niet bij een demonstratie. Bij geen enkele demonstratie.

De discussie over wat er aan de hand is in Gaza voeren we in dit draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/israel-nieuwe-oorlog?page=223#3353

Ik kies er heel bewust voor om daar maar beperkt in te reageren. Wat daar nu al meer dan een jaar bezig is vindt ik verschrikkelijk. Ik zie daar leiders aan beide kanten die niet met elkaar willen praten, en hun burgers die daar slachtoffer van worden.

Ik had het dan ook niet over geweld tijdens een demonstratie maar over de benaming ervan. De semantiek is juist nu van belang. Daarnaast denk ik dat een dialoog met als topic het woord jodenhaat draagt, het wat gek is het niet over Gaza te hebben.  Er is te veel causaliteit om dat te negeren. 

Ik denk dat het misgaat als je individuele joden of Israëliers kwalijkneemt wat andere joden of Israëliers doen en ook als je individuele moslims of Marokkanen kwalijkneemt wat andere moslims of Marokkanen doen. Een joodse inwoner van Amsterdam of een fan van Maccabi heeft nul komma nul verantwoordelijkheid voor doden in Gaza, hoe boos je ook over de bommen daar of op de regering Netanyahu bent. Een buurtwerker in Nieuw-West of een andere willekeurige moslim of Marokkaan die niet zelf gereld heeft (of diens kinderen) of daartoe heeft aangezet die treft ook geen enkele blaam voor wat er in Amsterdam gebeurd is. Frustratie, woede, angst en verontwaardiging is begrijpelijk, van alle kanten. Maar het is nooit gerechtvaardigd om die dan maar te botvieren, in lelijke daden of in lelijke woorden of beschuldigingen, op onschuldige medemensen die toevallig een bepaalde nationaliteit, ras of religie hebben. 

Thora schreef op 13-11-2024 om 17:04:

[..]

Dat is geen antwoord op mijn vraag. Daarbij slaat die opmerking totaal nergens op.

Wat was je vraag? Of het krom is? Ik vind het krom dat er stelselmatig met 2 maten wordt gemeten.

Libertine schreef op 13-11-2024 om 17:01:

[..]

Ik vind het heel kwalijk dat onze politieke leiders en veel inwoners van het land dat doen. Ik vind dat je je daar dan niet ook zelf toe moet verlagen of het van een andere kant moet goedpraten. We zouden daar juist vanaf moeten, onschuldige mensen daden van anderen in de schoenen schuiven puur vanwege hun afkomst of geloof. 

Nicole123 schreef op 13-11-2024 om 17:09:

[..]

Ik vind het heel kwalijk dat onze politieke leiders en veel inwoners van het land dat doen. Ik vind dat je je daar dan niet ook zelf toe moet verlagen of het van een andere kant moet goedpraten. We zouden daar juist vanaf moeten, onschuldige mensen daden van anderen in de schoenen schuiven puur vanwege hun afkomst of geloof.

Helemaal mee eens. Maar zolang het gebeurt voel ik sterk de behoefte er op te wijzen dat er met verschillende maten wordt gemeten. Want anders blijven mensen met een moslimachtergrond stelselmatig in de hoek van dader geplaatst worden.  En dat vind ik enorm hypocriet. 

Libertine schreef op 13-11-2024 om 16:49:

[..]

Er waren geen joden aanwezig? Kut Marokkanen mag klaarblijkelijk wel. Zelfs als politiek leider. Maar oi oi oi als een Marokkaan kut jood zegt.

Waar is dat bewijs?

Het verschil tussen een klas en een buurt ontgaat je? Qua span of control?

Ouders dienen hun kinderen op een passende tijd thuis te laten zijn. Alle ouders. (De rellen waren niet om middernacht)

Mij ontgaat niks, ik denk dat jou veel ontgaat. 

Libertine schreef op 13-11-2024 om 16:59:

[..]

De verontwaardiging gaat over dat wat Israël moslims aan doet. In Gaza. Wat wordt gevoeld door alle moslims. Als elders in de wereld Nederlanders iets wordt aangedaan vervoelen wij dat toch ook?

Wat doen moslims momenteel Israëlisch mensen aan dat 40.000 doden veroorzaakt? mn verontwaardiging gaat niet over wat moslims moslims aandoen. Of joden joden. Maar Israëlisch moslims en vice versa. En dat begrijp jij best.

Jij bent zeker 7 oktober 2023 vergeten?

Libertine schreef op 13-11-2024 om 16:59:

[..]

De verontwaardiging gaat over dat wat Israël moslims aan doet. In Gaza. Wat wordt gevoeld door alle moslims. Als elders in de wereld Nederlanders iets wordt aangedaan vervoelen wij dat toch ook?

Wat doen moslims momenteel Israëlisch mensen aan dat 40.000 doden veroorzaakt? mn verontwaardiging gaat niet over wat moslims moslims aandoen. Of joden joden. Maar Israëlisch moslims en vice versa. En dat begrijp jij best.

Als elders Nederlanders iets wordt aangedaan voel ik dat inderdaad ook. En dan maakt het niet uit of dat plaatsvindt in Australië, Zuid-Afrika, Frankrijk of Egypte. Dát is wat ik zeg. In Syrië is een veelvoud aan moslims vermoord. Honderdduizenden, het overgrote deel burgers. Of neem Jemen... De stilte was oorverdovend. 

Wat doen moslims momenteel Israëli aan? Nou, om te beginnen... Hamas (en Hezbollah en de Houthis en andere proxies en Iran) zijn nog steeds uit op de totale vernietiging van Israël. Hamas houdt daarnaast nog steeds ca 100 gijzelaars gevangen waarvan niet bekend is hoeveel er nog leven en hoe de nog levende eraan toe zijn. 

Dat heeft ertoe geleid dat er ca 17.000 Hamas terroristen zijn gedood. Deze stand is van augustus en is de laatste maanden verder gestegen. Elk onschuldig burgerslachtoffer is vreselijk en is er één teveel (maar is helaas niet altijd te voorkomen), maar noem mij één recente oorlog in dichtbevolkt gebied waarbij de civilian casualty ratio "beter" is dan in deze oorlog. 

Wie kijkt er momenteel naar het debat? Geen wonder dat er 2 kampen zijn! Treurig hoe er met elkaar omgegaan wordt.

Ik heb vandaag met een moslima gelest, super aardig meisje echt. We kregen het over afgelopen week, en wat zij zei verbaasde mij echt. Ze zei letterlijk: "Israël had daar nooit mogen bestaan, dat land is van de Palestijnen. Er is geen ruimte daar voor Israël want het is heilige grond en een heilige moskee van de Moslims."

Ik zat echt met mijn oren te klapperen. Een moslima die studeert en niet uit een arm gezin komt. Zover ik wist altijd heel gematigd. Maar toch niet wanneer het om Israël en zijn bestaansrecht heeft.

En zo heb ik nog 1 moslima die er precies zo over denkt. Zelfde verhaal, geboren in Nederland, goede opleiding, geen arme ouders. 

Ik lieg dit echt niet. Beiden halen hun nieuws van C'est Mocro. Beiden denken hetzelfde over Israël. 

Nee natuurkijk denkt niet iedere Moslim zo, maar dit vond ik echt opvallend. Om zo tegen de Israelische Staat te zijn.

Miraval schreef op 13-11-2024 om 18:17:

Ik heb vandaag met een moslima gelest, super aardig meisje echt. We kregen het over afgelopen week, en wat zij zei verbaasde mij echt. Ze zei letterlijk: "Israël had daar nooit mogen bestaan, dat land is van de Palestijnen. Er is geen ruimte daar voor Israël want het is heilige grond en een heilige moskee van de Moslims."

Ik zat echt met mijn oren te klapperen. Een moslima die studeert en niet uit een arm gezin komt. Zover ik wist altijd heel gematigd. Maar toch niet wanneer het om Israël en zijn bestaansrecht heeft.

En zo heb ik nog 1 moslima die er precies zo over denkt. Zelfde verhaal, geboren in Nederland, goede opleiding, geen arme ouders.

Ik lieg dit echt niet. Beiden halen hun nieuws van C'est Mocro. Beiden denken hetzelfde over Israël.

Nee natuurkijk denkt niet iedere Moslim zo, maar dit vond ik echt opvallend. Om zo tegen de Israelische Staat te zijn.

Precies en dat is het hele probleem alleen mensen willen het blijkbaar nog steeds niet snappen.

Nicole123 schreef op 13-11-2024 om 17:06:

Ik denk dat het misgaat als je individuele joden of Israëliers kwalijkneemt wat andere joden of Israëliers doen en ook als je individuele moslims of Marokkanen kwalijkneemt wat andere moslims of Marokkanen doen. Een joodse inwoner van Amsterdam of een fan van Maccabi heeft nul komma nul verantwoordelijkheid voor doden in Gaza, hoe boos je ook over de bommen daar of op de regering Netanyahu bent. Een buurtwerker in Nieuw-West of een andere willekeurige moslim of Marokkaan die niet zelf gereld heeft (of diens kinderen) of daartoe heeft aangezet die treft ook geen enkele blaam voor wat er in Amsterdam gebeurd is. Frustratie, woede, angst en verontwaardiging is begrijpelijk, van alle kanten. Maar het is nooit gerechtvaardigd om die dan maar te botvieren, in lelijke daden of in lelijke woorden of beschuldigingen, op onschuldige medemensen die toevallig een bepaalde nationaliteit, ras of religie hebben.

Bedankt voor deze duidelijke uiteenzetting. Dit is precies zoals het zou moeten zijn. Bovendien wordt er selectief gegeneraliseerd. Bijvoorbeeld niemand die in Nederland wonende Chinezen gaat aanpakken voor wat er met de Oeigoeren gebeurt (ook moslims trouwens). Maar dat terzijde.

Miraval schreef op 13-11-2024 om 18:17:

Evenals de collega's waar ik het over had. Slimme moderne mensen met een opleiding en een goede baan. En dan toch zo denken en praten......

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.