Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Malibu2 schreef op 13-11-2024 om 15:26:

[..]

Bijvoorbeeld die man van Bij1. Als ik zijn tijdlijn op X bekijk, dan moet ik echt even slikken als ik de berichten zie. Ik lees daarin zoveel haat en ik vind dat eng. En zo ben ik wel meer X-accounts tegengekomen van echte mensen (geen bots).

Jodenhaat is iets van alle tijden en niet beperkt tot één plek of groep. Soms laait het op een bepaalde plek of onder bepaalde groepen op. En dat kan om verschillende redenen zijn. Als christen zie ik wel het geestelijke aspect hiervan. Ik zie mensen die gevangen zitten in haat. De Britse schrijver CS Lewis schreef ooit "the doors of hell are locked on the inside" en hoewel ik niet denk dat dat overal voor geldt, moest ik daar wel meteen aan denken. Ik zie Jodenhaat in eerste instantie als een keuze (al dan niet bewust), maar op den duur verteert het je zo van binnen dat ik betwijfel of mensen daar zelf nog uit kunnen komen en of ze dat dan überhaupt nog willen.

Bedankt voor je toelichting. 

Malibu2 schreef op 13-11-2024 om 15:26:

[..]

Bijvoorbeeld die man van Bij1. Als ik zijn tijdlijn op X bekijk, dan moet ik echt even slikken als ik de berichten zie. Ik lees daarin zoveel haat en ik vind dat eng. En zo ben ik wel meer X-accounts tegengekomen van echte mensen (geen bots).

Jodenhaat is iets van alle tijden en niet beperkt tot één plek of groep. Soms laait het op een bepaalde plek of onder bepaalde groepen op. En dat kan om verschillende redenen zijn. Als christen zie ik wel het geestelijke aspect hiervan. Ik zie mensen die gevangen zitten in haat. De Britse schrijver CS Lewis schreef ooit "the doors of hell are locked on the inside" en hoewel ik niet denk dat dat overal voor geldt, moest ik daar wel meteen aan denken. Ik zie Jodenhaat in eerste instantie als een keuze (al dan niet bewust), maar op den duur verteert het je zo van binnen dat ik betwijfel of mensen daar zelf nog uit kunnen komen en of ze dat dan überhaupt nog willen.

Ik heb lang getwijfeld of ik dit zou tikken maar ga het toch doen. Ik werk al jaren en jaren in de verzekeringen en altijd was het personeel divers. Ik had dus ook islamitische collega's. Mannen en vrouwen, moderne slimme mensen. Echter als in een gesprek Joden ter sprake kwamen veranderde hun houding en niet ten goede. Ooit was er een discussie of Joods zijn een ras is of een geloof. Volgens hen een geloof. Mijn argument dat het een ras is, is dat ze niet kiezen om Joods te zijn en dat ze ieder geloof aan kunnen nemen wat zij willen. Ook de islam. Nou, toen waren de rapen gaar hoor. Joden konden NOOIT moslim worden. Ik schrok hier behoorlijk van. Ook nu met het gedoe in Amsterdam merk ik het wederom bij (andere) moslim collega's. Het lijkt er op de een of andere manier ingebakken te zitten. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-11-2024 om 16:19 Topicstarter

Ook van Baarle begon zijn betoog met veroordelen wat er gebeurd is , met veroordelen van antisemitisme.

Koko67 schreef op 13-11-2024 om 14:04:

[..]

Deze vergelijking klopt natuurlijk niet. Cobra’s op oudjaar ( hoe achterlijk ook) zijn niet gericht op Joden. De cobra’s die afgelopen week gegooid zijn hadden een heel specifiek doel. Dat is het verschil. En dan was het ook nog eens al weken gepland en voorbereid. Waar waren al die straatwerkers in de weken voorafgaand aan die wedstrijd? Ik kan me niet voorstellen dat al die buurtwerkers en ouders er niks van wisten. Als ze er echt niks van wisten kun je je afvragen wat al die buurtwerkers daar nou eigenlijk aanheft doen zijn. Hetzelfde geldt voor de ouders, waar waren die?

1. De rellen in nieuw west waren niet gericht tegen joden. Die vonden immers een dag later plaats in een gebied waar geen voetbalsupporters of hooligans waren. 

2. er is geen bewijs dat de ongeregeldheden gepland waren? Kom met bewijs als je dit poneert.

3. Hoe weet jij wat buurtwerkers weten? Ben je buurtwerker? Ben je buurtwerker in Amsterdam west? En wat had je verwacht van deze buurtwerkers? Wat is volgens jou hun verantwoordelijkheid tijdens dit soort ongeregeldheden?

4. Hebben ouders een verplichting om present te zijn bij ongeregeldheden? Want dan geldt dat niet enkelvoudig voor ouders met een migratieachtergrond en kan de rest van het land ook aan de bak. Bij schuurfeesten, keetfeesten, kermis, carnaval. Etc. Hoe zie je dat voor je? En hoe zie je jouw taak daarin voor je?

De grote demonstratie de morgen gepland was tegen de onderwijsbezuinigingen gaat niet door, vanwege de angst dat dit protest gekaapt zou worden door gewelddadige pro Palestina protesten.

Op verschillende nieuws kanalen wordt inmiddels niet meer gesproken over pro Palestina protestanten maar over anti-genocide protestanten. Vind ik een goeie en meer treffende benaming. Hoe denk jij daar over?

Thora schreef op 13-11-2024 om 16:19:

[..]

Ik heb lang getwijfeld of ik dit zou tikken maar ga het toch doen. Ik werk al jaren en jaren in de verzekeringen en altijd was het personeel divers. Ik had dus ook islamitische collega's. Mannen en vrouwen, moderne slimme mensen. Echter als in een gesprek Joden ter sprake kwamen veranderde hun houding en niet ten goede. Ooit was er een discussie of Joods zijn een ras is of een geloof. Volgens hen een geloof. Mijn argument dat het een ras is, is dat ze niet kiezen om Joods te zijn en dat ze ieder geloof aan kunnen nemen wat zij willen. Ook de islam. Nou, toen waren de rapen gaar hoor. Joden konden NOOIT moslim worden. Ik schrok hier behoorlijk van. Ook nu met het gedoe in Amsterdam merk ik het wederom bij (andere) moslim collega's. Het lijkt er op de een of andere manier ingebakken te zitten.

Is dat zo gek? Die houding? Als je als moslim ziet wat Israël stelselmatig hun geloofsgenoten aandoet. Ik kan me dat best goed voorstellen eigenlijk. Zeker nu, maar ook in het verleden. 

Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 15:50:

[..]

Nee dat stelde ik niet.
Ik heb een quote gedeeld uit Parool waarbij iemand vertelde dat vaders de opdracht gekregen hadden van de imam om zich er actief mee te bemoeien. Ik vind het bizar dat het nodig is.

Over de jeugdwerkers en 'buurtvaders' heb ik gesteld dat ze er maandag hadden moeten zijn toen de cobra's in het rond gingen. Blijkbaar heeft men wel degelijk invloed op de relschoppers aangezien velen hier deze welzijnswerkers de credits geven van de rust van gisteravond.

Natuurlijk hadden die ouders ervoor moeten zorgen dat hun tieners niet waren gaan rellen, dat lijkt me evident. Niemand geeft die ouders een pluim dat ze hun kinderen eerst laten rellen en daarna niet meer, dan leg je anderen iets heel vreemds in de mond. Die ouders zaten fout, niemand ontkent dat. 

Wel is het goed dat zo'n imam zich er tegenaan bemoeit en dat die buurtvaders zijn gaan surveilleren. Hun kinderen waren het niet voor zover wij weten en tóch zetten ze zich in voor de buurt. Ze doen daarbij veel meer dan enkel zelf niet rellen en 112 bellen. Ze doen oproepen, ze gaan zelf de straat op om de rust te bewaren, ze proberen anderen in het gareel te krijgen, zónder dat ze professional zijn op dat gebied. Dus als extra, vrijwillig. Als je daarover negatief doet dan zoek je er gewoon naar hoor, dan wil je gewoon niet dat er ook maar iets positiefs gezegd wordt over deze mensen. Dat ze niet het plein op gingen toen er keihard gereld werd en met vuurwerk gegooid vind ik niet zo heel vreemd, dan vraag je wel heel veel van mensen. Ook maak je het de politie en/of ME misschien juist lastiger ermee, als je je in zo'n situatie mengt. Jij zou zelf ook niet bij ongeregeldheden in jouw buurt met oud & nieuw je tussen de vuurwerk-gooiende jongeren begeven toch? Waarom leg je de lat hoger voor hen dan voor jouzelf? Waarom wil je zo graag de verantwoordelijkheid voor dit gebeuren bij hen leggen, terwijl ze gewoon individuen zijn die nergens schuld aan hebben en juist proberen het tegen te gaan?

Chantal2022 schreef op 13-11-2024 om 15:50:

[..]

Halsema heeft een ongelofelijk zware takkebaan en wordt door Den Haag aan haar lot overgelaten

De wedstrijd waar het allemaal mee begon had niet door moeten gaan of zonder publiek.

Dit ben ik helemaal met je eens. Het was een verkeerde inschatting dat het geen risicowedstrijd zou zijn. En ik denk dat het sommige dames en heren in Den Haag heel goed uitkomt om Halsema onder de bus te gooien. 

Libertine schreef op 13-11-2024 om 16:24:

[..]

1. De rellen in nieuw west waren niet gericht tegen joden. Die vonden immers een dag later plaats in en gebied waar geen voetbalsupporters of hooligans waren.

2. er is geen bewijs dat de ongeregeldheden gepland waren? Kom met bewijs als je dit poneert.

3. Hoe weet jij wat buurtwerkers weten? Ben je buurtwerker? Ben je buurtwerker in Amsterdam west? En wat had je verwacht van deze buurtwerkers? Wat is volgens jou hun verantwoordelijkheid tijdens dit soort ongeregeldheden?

4. Hebben ouders een verplichting om present te zijn bij ongeregeldheden? Want dan geldt dat niet enkelvoudig voor ouders met een migratieachtergrond en kan de rest ook aan de bak. Bij schuurfeesten, keetfeesten, kermis, carnaval. Etc. Hoe zie je dat voor je? En hoe zie je jouw taak daarin voor je?

1. Nou en of die rellen gericht tegen Joden waren, het” k*t Joden was niet van de lucht.
2. Er is juist heel veel bewijs dat die ongeregeldheden( zwak woord trouwens voor het afschuwelijke geweld) al eerder georganiseerd en gepland waren.
3. Ik verwacht van buurtwerkers dat ze hun pappenheimers kennen en dus weten dat ze van plan waren die Israëliërs aan te vallen. Het kan niet anders dan dat die buurtwerkers hier wat van opgevangen hebben.
Ik baseer mij hier op mijn werk in de klas. Meestal weten wij, leraren, wel wat er speelt en zeker als er bv. acties gepland zijn na schooltijd. Dat hoor je, dat voel je en er is altijd wel een leerling die praat.
4. Ouders die hun kinderen van 13,14, 15 jaar op een doordeweekse avond buiten hebben rond middernacht en later, moeten eens goed nadenken over hun opvoeding. Daar mankeert dan wel wat aan.

Libertine schreef op 13-11-2024 om 16:31:

[..]

Is dat zo gek? Die houding? Als je als moslim ziet wat Israël stelselmatig hun geloofsgenoten aandoet. Ik kan me dat best goed voorstellen eigenlijk. Zeker nu, maar ook in het verleden.

Ja dat is gek. 

Je weet wat moslims in die regio andere moslims aandoen? Waarom die selectieve verontwaardiging? 

Libertine schreef op 13-11-2024 om 16:31:

[..]

Ja dat vind ik gek. Of mag je het in dit geval ineens wel een heel volk dat notabene verspreid over de wereld woont de daden aanrekenen van een "kleine groep" in Israël??

Wordt wel een heel krom verhaal zo vind je niet?

Koko67 schreef op 13-11-2024 om 16:40:

[..]

1. Nou en of die rellen gericht tegen Joden waren, het” k*t Joden was niet van de lucht.
2. Er is juist heel veel bewijs dat die ongeregeldheden( zwak woord trouwens voor het afschuwelijke geweld) al eerder georganiseerd en gepland waren.
3. Ik verwacht van buurtwerkers dat ze hun pappenheimers kennen en dus weten dat ze van plan waren die Israëliërs aan te vallen. Het kan niet anders dan dat die buurtwerkers hier wat van opgevangen hebben.
Ik baseer mij hier op mijn werk in de klas. Meestal weten wij, leraren, wel wat er speelt en zeker als er bv. acties gepland zijn na schooltijd. Dat hoor je, dat voel je en er is altijd wel een leerling die praat.
4. Ouders die hun kinderen van 13,14, 15 jaar op een doordeweekse avond buiten hebben rond middernacht en later, moeten eens goed nadenken over hun opvoeding. Daar mankeert dan wel wat aan.

Er waren geen joden aanwezig? Kut Marokkanen mag klaarblijkelijk wel. Zelfs als politiek leider. Maar oi oi oi als een Marokkaan kut jood zegt. 

Waar is dat bewijs?

Het verschil tussen een klas en een buurt ontgaat je? Qua span of control? 

Ouders dienen hun kinderen op een passende tijd thuis te laten zijn. Alle ouders. (De rellen waren niet om middernacht)

Koko67 schreef op 13-11-2024 om 16:40:

[..]

Volgens mij gooi je nou de rellen in het centrum en de rellen in Nieuw-West op één hoop. Er is volgens mij helemaal geen bewijs dat die rellen in Nieuw-West al lang geleden gepland waren. Van de rellen in het centrum is dat al discutabel, maar in Nieuw-West lijkt het er al helemaal op dat het ontstaan is nádat het mis gegaan was in het centrum. Anders waren ze al een paar dagen eerder gaan rellen ook, niet pas een stuk later. Ook zijn er in Nieuw-West geen Israëlische mensen aangevallen en er is geen vuurwerk gegooid naar joodse mensen, dus maak dat er dan ook niet van. 

De buurtwerkers hebben weinig te maken met wat er in het centrum gebeurd is. Wel hebben ze na 1 avond rellen in hun eigen buurt geholpen om daar de rust weer terug te krijgen. Als vrijwilliger. Jij stelt dat ze vast wel in de wandelgangen wat opgevangen zullen hebben. Ten eerste is dat een aanname, ten tweede maakt dat hen nog niet verantwoordelijk voor de preventie. Als jij als leerkracht iets opvangt maakt dat jou als burger toch ook niet verantwoordelijk? Dit zijn geen professionals hè, maar gewoon mensen zoals jij en ik die in hun buurt patrouilleren en een oogje in het zeil houden om de jeugd wat in het gareel te houden. Als je van hen verwacht dat ze als een soort ME optreden of helemaal voorkomen dat iemand zich misdraagt dan heb je een heel vreemd beeld van wat hun rol voorstelt. 

En ouders die hun kinderen in het donker op straat laten rondhangen daar vind ik net als jij ook wat van. Tegelijk geven ook oerhollandse ouders hun tieners echt niet elke avond huisarrest. Die tieners gaan ook bij vrienden langs, naar feestjes, hangen soms buiten rond of gaan de kroeg in terwijl hun ouders denken dat ze bij een vriend zijn. Enerzijds vind ik dat ouders hun tieners in de gaten moeten houden en verantwoordelijk zijn voor hun wangedrag, anderzijds is dat makkelijk praten, zeker als het om 16-20-jarigen gaat, want je moet als ouders je kind op die leeftijd ook juist steeds meer los gaan laten. Tieners zitten nou eenmaal niet altijd elke avond keurig bij hun ouders op de bank. Dat er iets misgegaan is als die tieners dan met vuurwerk gaan gooien en rellen ben ik zeker met je eens en dat daar iets aan gedaan moet worden ook. Maar dat zit wel wat complexer en dieper (en verder terug in de opvoeding en opgroeisituatie) dan enkel een 'ouders houd je kinderen binnen' en klaar. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-11-2024 om 16:58 Topicstarter

Libertine schreef op 13-11-2024 om 16:28:

[..]

Op verschillende nieuws kanalen wordt inmiddels niet meer gesproken over pro Palestina protestanten maar over anti-genocide protestanten. Vind ik een goeie en meer treffende benaming. Hoe denk jij daar over?

Wat mij betreft gaat elke groep die een demonstratie organiseert zelf over waar ze voor of tegen demonstreren. Maar verwachte geweld hoort bij mij niet bij een demonstratie. Bij geen enkele demonstratie.

De discussie over wat er aan de hand is in Gaza voeren we in dit draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/israel-nieuwe-oorlog?page=223#3353

Ik kies er heel bewust voor om daar maar beperkt in te reageren. Wat daar nu al meer dan een jaar bezig is vindt ik verschrikkelijk. Ik zie daar leiders aan beide kanten die niet met elkaar willen praten, en hun burgers die daar slachtoffer van worden.

Malibu2 schreef op 13-11-2024 om 16:44:

[..]

Ja dat is gek.

Je weet wat moslims in die regio andere moslims aandoen? Waarom die selectieve verontwaardiging?

De verontwaardiging gaat over dat wat Israël moslims aan doet. In Gaza. Wat wordt gevoeld door alle moslims. Als elders in de wereld Nederlanders iets wordt aangedaan vervoelen wij dat toch ook?

Wat doen moslims momenteel Israëlisch mensen aan dat 40.000 doden veroorzaakt? mn verontwaardiging gaat niet over wat moslims moslims aandoen. Of joden joden. Maar Israëlisch moslims en vice versa. En dat begrijp jij best. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.