Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Snoeske schreef op 12-11-2024 om 21:46:

[..]

In de tijd dat ik een hoofddoek droeg werd ik ook gediscrimineerd. Wat overigens niet de reden was dat ik geen hoofddoek meer draag. Maar het is een bizar verschil. Nu ben ik gewoon een Nederlandse vrouw van middelbare leeftijd. Dit alles speelde zich af op het Brabantse platteland. Volgens mijn dochters is het in de stad minder erg. Jongste draagt nog steeds een hoofddoek.

Mooi dat jij hier mee bent komen schrijven.  Jij kunt uit ervaring vertellen hoe het nu voor moslims is in Nederland. 

Ik was nogal wat berichten achter en, hoewel ik alles heb gelezen, ben de draad van het verhaal een beetje kwijt.

Miraval schreef op 12-11-2024 om 22:00:

[..]

Ik vraag me af of dat nog steeds zo is. Ik kom namelijk ook uit kleinklekkersdorp in Brabant, inmiddels veel meer mensen met een migratieachtergrond, 0.0 problemen onderling. Evenals met de LGBTHI gemeenschap. Alles leeft en woont hier naast elkaar, en toch hebben we een behoorlijk groot aantal PVV stemmers. Maar het gekke is als je dan zegt ja en jouw buurvrouw dan? Dan zijn die "anders" want die zijn aardig. Heel gek fenomeen.

Maar wat ik wil zeggen, ik weet niet of het nu veiliger is in de grote steden voor mensen met een hoofddoek, Joden of LGBTHI. De tolerantie is wat dat betreft flink gedaald daar en gestegen in de dorpen. Althans dat is mijn ervaring.

Het is simpelweg niet waar. Een recent EU onderzoek wijst uit dat het afgelopen jaar 50% van de moslims discriminatie heeft ervaren. Dat laat het onderzoek dat Twinksi heeft toegevoegd zien. Misschien is jouw dorp een buitenkans wat dit betreft, maar dat is echt uitzonderlijk. 

En voor de mensen die willen weten hoe het vanavond in Amsterdam nieuw west is: heel rustig. En dat is helemaal te danken aan alle buurtmoeders/vaders en straatcoaches die op de been waren en hebben gezorgd door rust en verbinding.

https://www.vn.nl/antisemitisme-bestrijd-je-niet-met-racisme

Op de redactie van Vrij Nederland worstelen we al dagen met de duiding van de rellen rondom de wedstrijd Ajax – Maccabi Tel Aviv. Waar veel andere media al direct op vrijdagochtend klaarstonden met hun interpretatie van de gebeurtenissen, hadden wij moeite om precies vast te stellen wat zich in de Amsterdamse binnenstad heeft afgespeeld.

Het is niet dat we het niet hebben geprobeerd. Onze redactie zit in het hart van de stad. Als geboren Amsterdammer durf ik ook wel te beweren dat ik de stad behoorlijk goed ken, inclusief vele stadgenoten met Joodse of juist Arabische wortels. Maar waar onze premier op vrijdagochtend, getuige een tweet vanuit Boedapest, al om 7.09 uur precies leek te weten wat zich in de hoofdstad had afgespeeld, heeft het ons hier ter plaatse dagen gekost om een evenwichtig beeld te krijgen.

Al in aanloop naar de wedstrijd op donderdagavond liepen onze tijdlijnen op de social media vol met beelden van Israëlische hooligans die provocerende en zeer racistische liederen zongen. Onder meer over hoe Gaza geen scholen meer nodig had, omdat er geen kinderen meer over waren. En hoe het Israëlische leger alle Arabieren zou verneuken.

Het was eveneens voor de wedstrijd dat ik verschillende berichten kreeg van stadgenoten die zich ernstig geïntimideerd voelden door de aanwezigheid van deze supportersgroep. Een bevriende taxichauffeur meldde dat er toen al een collega was mishandeld door Israëlische voetbalfans. Hij deed wat meer van zijn collega’s hadden moeten doen. Hij besloot het tweede deel van die avond maar even vrij te nemen.

Hij had geen zin in gezeik.

Een dag later, op vrijdag, keken wij geschokt naar talloze video’s waarin te zien is hoe Nederlandse jongeren met een migratieachtergrond Israëlische voetbalfans hebben opgejaagd, vernederd en ernstig hebben mishandeld. Het heeft er alle schijn van dat veel van de slachtoffers part noch deel hadden aan de provocaties van de voorgaande dag. Voetbalsupporters vormen nu eenmaal geen homogeen gezelschap.

Als we toestaan dat hele bevolkingsgroepen van overheidswege worden gecriminaliseerd, kunnen we met recht stellen dat de Tweede Wereldoorlog ons niets heeft geleerd.

Zoals uit het inmiddels gepubliceerde feitenrelaas van de gemeente blijkt, was de stad in de nacht van donderdag op vrijdag het toneel van anti-Israëlisch én antisemitisch geweld op een schaal die we sinds de bezetting niet meer hebben gezien.

De daders dienen te worden opgespoord, vervolgd en berecht.

Als alle hoofdrolspelers binnen onze liberale democratie zich verantwoordelijk zouden opstellen, zou ik hier een punt kunnen zetten. Dan zou het recht zijn loop kunnen hebben, en kunnen alle goedwillende Amsterdammers door met hun leven.

Helaas blijkt een komma meer op zijn plaats.

Want een deel van de pers en politiek blijkt helemaal geen onderzoek nodig te hebben om tot een diagnose te komen over de oorzaak van de spanningen in de hoofdstad. Al voor de publicatie van het feitenrelaas gaf de premier een persconferentie waarin hij Marokkaanse Amsterdammers collectief afschilderde als slecht geïntegreerde antisemieten.

De premier weet zich ongetwijfeld gesteund door VVD-leider Dilan Yeşilgöz en BBB-leider Caroline van der Plas, die openlijk fantaseren over de deportatie van Nederlandse staatsburgers. Ondertussen buitelen de columnisten over elkaar heen om het hen na te zeggen. In EW-Magazine worden inmiddels alle getinte jongens op een fatbike gecriminaliseerd als gewelddadige antisemieten die niets op hebben met onze verlichte cultuur.

Nog los van het feit dat dit beeld op geen enkele manier strookt met de realiteit die ik als Amsterdammer iedere dag doorleef, is het buitengewoon zorgwekkend dat ons land wordt geleid door lieden die denken dat ze antisemitisme kunnen bestrijden met racisme.

De cynische realiteit is dat het juist Schoof en de rechtse echoput zijn, die er blijk van geven geen enkel respect te hebben voor onze Nederlandse cultuur en tradities. Amsterdam is de bakermat van het liberalisme. In een tijd waarin Europa onder de knoet zat van de kerk en almachtige koningen, was Amsterdam de vrijplaats waar denkers als Descartes en Spinoza de basis legden voor een samenleving waarin je lot niet afhing van je afkomst of geloof, maar van je persoonlijke verdienste.

Wanneer wij nog niet kunnen vaststellen waar hooliganisme, moslimhaat, anti-Israëlische sentimenten en antisemitisme in elkaar overlopen, is enige terughoudendheid op zijn plaats.

Een land bovendien waarin het niet uitmaakt of je Indische, Turks-Koerdische, of Ierse wortels hebt. Als je mee wilt doen, ben je van harte welkom. Zelfs als andere Indische, Turks-Koerdische of Ierse jongeren rotzooi trappen. Als we toestaan dat hele bevolkingsgroepen van overheidswege worden gecriminaliseerd, kunnen we met recht stellen dat de Tweede Wereldoorlog ons niets heeft geleerd.

Online zag ik de afgelopen dagen verschillende reageerders zich afvragen waar de progressieve en linkse media waren in de nasleep van de rellen in Amsterdam. Waarom laten wij de framing over aan pro-Israëlische en uiterst rechtse duiders?

Het antwoord op deze vraag is vanuit Vrij Nederland simpel. Wanneer wij nog niet kunnen vaststellen waar hooliganisme, moslimhaat, anti-Israëlische sentimenten en antisemitisme in elkaar overlopen, is enige terughoudendheid op zijn plaats. Wij oordelen pas als we weten hoe de vork in de steel zit.

De komende dagen publiceren wij enkele verhalen over de spanningen in de stad, het politieke klimaat in Den Haag en over hoe politici, columnisten en activisten elkaar steeds vaker naar grote woorden grijpen om ons tegen elkaar uit te spelen.

Column van Sander Heijne is hoofdredacteur bij Vrij Nederland.

Libertine schreef op 12-11-2024 om 22:30:

[..]

Het is simpelweg niet waar. Een recent EU onderzoek wijst uit dat het afgelopen jaar 50% van de moslims discriminatie heeft ervaren. Dat laat het onderzoek dat Twinksi heeft toegevoegd zien. Misschien is jouw dorp een buitenkans wat dit betreft, maar dat is echt uitzonderlijk.

En voor de mensen die willen weten hoe het vanavond in Amsterdam nieuw west is: heel rustig. En dat is helemaal te danken aan alle buurtmoeders/vaders en straatcoaches die op de been waren en hebben gezorgd door rust en verbinding.

Ik poneer het ook niet als waarheid he? Ik vraag het me af en ik deel mijn ervaring. En  ik vraag me af of de grote steden nog wel zo tolerant zijn. En dat is kennelijk niet wanneer zo'n grote groep Moslims en Joden discriminatie ervaren terwijl de meesten van hen in die grote steden wonen.

Chantal2022 schreef op 12-11-2024 om 20:21:

[..]

Die jacht was toch uitsluitend een reactie op provocaties door de supporters? De voetballers zelf doen nooit mee aan supporter-ellende

Nee dat was het niet. De Jodenjacht was al ruim tevoren gepland omdat deze wedstrijd zou komen en ze wisten dat er Israëliërs in Amsterdam waren. De meeste daders zijn niet eens in het stadion geweest. 

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/12/het-grote-gelijk-van-israel-a4872701

Column van Karin Amatmoekrim. 

Natuurlijk heeft ze een groot punt, dat ga ik zeker niet ontkennen. Het is alleen heel erg jammer dat ze met nauwelijks 1 woord rept over het opjagen van de onschuldige supporters, het vragen om paspoorten en het doorgeven van locaties vanuit hotels en taxi's. Als je dan een beeld wil schetsen, beschrijf dan alle gebeurtenissen. Deze column is van 12 november, je zou zeggen dat de gebeurtenissen op vrijdag en zaterdag ook nog besproken worden.

En gedeeld door Sabine Scharwachter, die een erg discutabele content heeft op haar X account. 

Miraval schreef op 12-11-2024 om 22:48:

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/11/12/het-grote-gelijk-van-israel-a4872701

Column van Karin Amatmoekrim.

Natuurlijk heeft ze een groot punt, dat ga ik zeker niet ontkennen. Het is alleen heel erg jammer dat ze met nauwelijks 1 woord rept over het opjagen van de onschuldige supporters, het vragen om paspoorten en het doorgeven van locaties vanuit hotels en taxi's. Als je dan een beeld wil schetsen, beschrijf dan alle gebeurtenissen. Deze column is van 12 november, je zou zeggen dat de gebeurtenissen op vrijdag en zaterdag ook nog besproken worden.

En gedeeld door Sabine Scharwachter, die een erg discutabele content heeft op haar X account.

Ik heb er een gedeelte uitgehaald;

“De echte schande hier is dat Amsterdam überhaupt ingestemd heeft met het verwelkomen van de harde voetbalkern van een land dat zich schuldig maakt aan de grootst denkbare misdaden.

Maar kennelijk kan je genocide plegen en dan buiten je eigen landsgrenzen lachend roepen dat alle Palestijnse kinderen dood zijn, zonder er ook maar voor op de vingers getikt te worden. Dat schetst het grote gelijk van Israël: ze zijn altijd onschuldig, en altijd het slachtoffer. Zelfs als het tegenovergestelde waar is”.

Hier ben ik het zo ontzettend mee eens!

Miraval schreef op 12-11-2024 om 22:00:

[..]

Ik vraag me af of dat nog steeds zo is. Ik kom namelijk ook uit kleinklekkersdorp in Brabant, inmiddels veel meer mensen met een migratieachtergrond, 0.0 problemen onderling. Evenals met de LGBTHI gemeenschap. Alles leeft en woont hier naast elkaar, en toch hebben we een behoorlijk groot aantal PVV stemmers. Maar het gekke is als je dan zegt ja en jouw buurvrouw dan? Dan zijn die "anders" want die zijn aardig. Heel gek fenomeen.

Maar wat ik wil zeggen, ik weet niet of het nu veiliger is in de grote steden voor mensen met een hoofddoek, Joden of LGBTHI. De tolerantie is wat dat betreft flink gedaald daar en gestegen in de dorpen. Althans dat is mijn ervaring.

Dochter met hoofddoek woont nog steeds in het dorp. Werkte in een plaatselijke winkel en hoorde hoe collega's en dorpsgenoten over 'buitenlanders' praatte. Dit is zeer recent. Dochter was okay, omdat ze mijn kind is en men dus de opa en oma kent. Voor mijn zonen idem dito. 

En ja, ook heel veel PVV stemmers. Mijn kinderen voelen zich echt niet thuis daar. Ik vind het echt verschrikkelijk. Ik vraag me ook oprecht af of ze hier gaan blijven, al weten zijzelf en ik ook niet waar ze wel thuis zullen zijn. Voel me er regelmatig schuldig over. In hun geboorteland werd ik weliswaar altijd aangekeken en gesproken, waar ik na 15 jaar ook wel mee klaar was, maar altijd op een vriendelijke manier. Als ik dan zie hoe men tegenwoordig in Nederland met asielzoekers/moslims/etc omgaat, ik word er heel verdrietig van. 

Sorry, ben nogal afgeweken van het topic. 

Miraval schreef op 12-11-2024 om 22:39:

[..]

Ik poneer het ook niet als waarheid he? Ik vraag het me af en ik deel mijn ervaring. En ik vraag me af of de grote steden nog wel zo tolerant zijn. En dat is kennelijk niet wanneer zo'n grote groep Moslims en Joden discriminatie ervaren terwijl de meesten van hen in die grote steden wonen.

Niet als waarheid, dat is zo. Maar je trekt het wél in twijfel vanwege je eigen ervaring in jouw dorp. Dat vind ik er wat ingewikkeld aan.  Juist omdat het Europese onderzoek laat zien dat jouw beeld niet overeen komt met de feiten. De tolerantie neemt overal af. Dus naar alle waarschijnlijkheid ook in de steden. Dat zien we ook aan de uitslag van de verkiezingen (al verschilt dat ook nog wel per stad).  

Daarnaast: wat tolerant is en hoe dat wordt ervaren is vermoedelijk volledig afhankelijk van aan wie je het vraagt? En wat diens kleur/geloof/seksuele voorkeur/diagnose/handicap/status etc is? 

Snoeske schreef op 12-11-2024 om 23:03:

[..]

Dochter met hoofddoek woont nog steeds in het dorp. Werkte in een plaatselijke winkel en hoorde hoe collega's en dorpsgenoten over 'buitenlanders' praatte. Dit is zeer recent. Dochter was okay, omdat ze mijn kind is en men dus de opa en oma kent. Voor mijn zonen idem dito.

En ja, ook heel veel PVV stemmers. Mijn kinderen voelen zich echt niet thuis daar. Ik vind het echt verschrikkelijk. Ik vraag me ook oprecht af of ze hier gaan blijven, al weten zijzelf en ik ook niet waar ze wel thuis zullen zijn. Voel me er regelmatig schuldig over. In hun geboorteland werd ik weliswaar altijd aangekeken en gesproken, waar ik na 15 jaar ook wel mee klaar was, maar altijd op een vriendelijke manier. Als ik dan zie hoe men tegenwoordig in Nederland met asielzoekers/moslims/etc omgaat, ik word er heel verdrietig van.

Sorry, ben nogal afgeweken van het topic.

Geen probleem hoor!

Wat ontzettend verdrietig om te lezen. Ik wilde zo graag dat het anders was... 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-11-2024 om 23:07 Topicstarter

Thora schreef op 12-11-2024 om 22:41:

[..]

Nee dat was het niet. De Jodenjacht was al ruim tevoren gepland omdat deze wedstrijd zou komen en ze wisten dat er Israëliërs in Amsterdam waren. De meeste daders zijn niet eens in het stadion geweest.

Dit blijkt tot nu toe niet uit het feitenrelaas.

Bakblik schreef op 12-11-2024 om 22:07:

[..]

Mooi dat jij hier mee bent komen schrijven. Jij kunt uit ervaring vertellen hoe het nu voor moslims is in Nederland.

Ik was nogal wat berichten achter en, hoewel ik alles heb gelezen, ben de draad van het verhaal een beetje kwijt.

Lief Bakblik! 

Ik vind het moeilijk om te reageren in deze topics, omdat het me zo persoonlijk raakt, op zoveel vlakken. En ik merk ook dat ik soms in mijn verdriet en woede de nuance uit het oog verlies.

Wat zou ik gedaan hebben wanneer ik die hooligans was tegengekomen met hun liedje over scholen in Gaza? Ik zou niet voor mezelf hebben kunnen instaan. Dan heb je het letterlijk over mijn kinderen. Bah, hoe kun je zo zijn. En waarom mag je dan hier zijn? 

Miraval schreef op 12-11-2024 om 23:05:

[..]

Geen probleem hoor!

Wat ontzettend verdrietig om te lezen. Ik wilde zo graag dat het anders was...

Ik weet ook wel dat veel mensen niet zo zijn, gelukkig. Lees ik hier ook. Dat probeer ik ook aan mijn kinderen mee te geven. Maar het is een moeilijke tijd. 

Thora schreef op 12-11-2024 om 22:41:

[..]

Hoe kom je daarbij, waar haal je die kennis vandaan? Misschien niet als feiten brengen wat tot nu toe vooral speculaties zijn. Uit de reconstructies die ik heb gelezen lijkt het dat het met name uit de hand is gelopen, ook online qua oproepen, nadat de Israëlische fans zich misdroegen in Amsterdam centrum. Vlaggen verbranden, een taxi slopen, ‘er zijn geen scholen meer in Gaza omdat er geen kinderen meer zijn ole ole’ scanderen. En ja, de daders zijn niet in het stadion geweest denk ik inderdaad. En dus? Dat zegt helemaal niets over of het vooropgezet was en hoe ver van tevoren gepland. 

Daglichtlamp schreef op 12-11-2024 om 23:07:

[..]

Dit blijkt tot nu toe niet uit het feitenrelaas.

Een feitenrelaas. Hou toch op. De beelden spreken voor zich en ik heb Keren Hirsch ook al eerder vermeld hier. Zij stond in de metro op weg naar het stadion en hoorde jongens met een bepaalde achtergrond zich verkneukelen op de op handen zijnde Jodenjacht. Hou toch op over onderzoeken en feitenrelazen zeg. Dat iemand daar überhaupt nog in gelooft.........

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.