Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Blijkbaar was de tram gisteren een target omdat die blauw-wit zijn net als de vlag van Israel

tram-dam.jpg

Koko67 schreef op 12-11-2024 om 11:34:

[..]

Ik vind jouw bericht dan weer heel sneu. Er is geen jood die met een keppeltje of davidsster door Amsterdam durft te lopen.  

Ik draag al jaren een Davidsster zichtbaar om m’n nek (en ondanks mn uiterlijk, dat voor joods door zou kunnen gaan, ben ik niet joods). Mn ketting met daaraan de ster heeft me nog nooit ellende opgeleverd. Terwijl ik toch middenin Amsterdam west woon. Jouw veronderstelling klopt niet. 

Dat vind ik fijn om te horen
Ik krijg linkjes plaatsen niet voor elkaar, dus maar even zo: 
Het Parool, 28/10: Joodse Amsterdammers bespuugd, sommigen dragen geen keppel meer.
AD, 30/10: Herkenbaar een Davidsster, veel Joden durven het niet meer.

Koko67 schreef op 12-11-2024 om 15:56:

Dat vind ik fijn om te horen
Ik krijg linkjes plaatsen niet voor elkaar, dus maar even zo:
Het Parool, 28/10: Joodse Amsterdammers bespuugd, sommigen dragen geen keppel meer.
AD, 30/10: Herkenbaar een Davidsster, veel Joden durven het niet meer.

Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen angstig kan zijn. Maar er zijn er ook die dat niet vinden. In een wijk als Buitenveldert lopen relatief veel mensen met keppel bijvoorbeeld. Diezelfde angst voelen moslims overigens ook. 

Libertine schreef op 12-11-2024 om 16:38:

[..]

Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen angstig kan zijn. Maar er zijn er ook die dat niet vinden. In een wijk als Buitenveldert lopen relatief veel mensen met keppel bijvoorbeeld. Diezelfde angst voelen moslims overigens ook.

Jij denkt dat er vrouwen zijn die hun hoofddoek niet meer dragen uit angst? Ik denk niet dat dat het geval is. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-11-2024 om 16:53 Topicstarter

Koko67 schreef op 12-11-2024 om 16:49:

[..]

Jij denkt dat er vrouwen zijn die hun hoofddoek niet meer dragen uit angst? Ik denk niet dat dat het geval is.

https://www.rtl.nl/gezin/artikel/109021/moslimas-over-hun-hoofddoek-juf-praatte-opeens-extra-hard-tegen-me

Inmiddels draagt Layla definitief geen hoofddoek meer. Ze is zelfs doodsbang om het te doen. "Dit kan toch niet? Ik ben een dame die niet uit een islamitisch gezin komt, wel Marokkaans. Er was een beetje invloed van de koran en we vasten. Het is echt mijn keus geweest. Ik dacht dat ik in een vrij land woonde en werkte."

Koko67 schreef op 12-11-2024 om 16:49:

[..]

Ik weet dat deze vrouwen dezelfde angst voelen. En weet dat er vrouwen zijn die hun hoofddoek daardoor niet meer dragen. Maar weet ook dat sommige hun hoofddoek wel blijven dragen. Waarom zou er daarin een verschil zijn tussen joden en moslims? 

Chantal2022 schreef op 12-11-2024 om 14:03:

Blijkbaar was de tram gisteren een target omdat die blauw-wit zijn net als de vlag van Israel

tram-dam.jpg

Ja dat zou mij ook razend maken 

Daglichtlamp schreef op 12-11-2024 om 16:53:

[..]

https://www.rtl.nl/gezin/artikel/109021/moslimas-over-hun-hoofddoek-juf-praatte-opeens-extra-hard-tegen-me

Inmiddels draagt Layla definitief geen hoofddoek meer. Ze is zelfs doodsbang om het te doen. "Dit kan toch niet? Ik ben een dame die niet uit een islamitisch gezin komt, wel Marokkaans. Er was een beetje invloed van de koran en we vasten. Het is echt mijn keus geweest. Ik dacht dat ik in een vrij land woonde en werkte."

Stuk uit 2017, over 1 mevrouw die in de zorg werkt en (onterecht) vragen kreeg over haar professionaliteit. Je bent hiermee wel wat spijkers op laag water aan het zoeken

Chantal2022 schreef op 12-11-2024 om 17:03:

[..]

Stuk uit 2017, over 1 mevrouw die in de zorg werkt en (onterecht) vragen kreeg over haar professionaliteit. Je bent hiermee wel wat spijkers op laag water aan het zoeken

Praktisch de helft van de moslims geeft aan gediscrimineerd te worden en het neemt toe. Dat noem ik geen spijker maar een behoorlijk maatschappelijk probleem.

https://www.trouw.nl/binnenland/moslims-in-europa-ervaren-meer-haat-ook-die-in-nederland~bb6a4339/"

"Uitgescholden worden, discriminatie bij het zoeken van een baan of huis, pestpartijen op school. Moslims in Europa krijgen met steeds meer discriminatie te maken, blijkt uit een nieuw rapport van de European Union Agency for Fundamental Rights (Eufro), de organisatie die discriminatie monitort. 47 procent van de moslims in de EU geeft aan minstens eenmaal in de afgelopen vijf jaar gediscrimineerd te zijn; bij het vorige Eufro-onderzoek in 2016 was dat nog 39 procent".

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-11-2024 om 17:20 Topicstarter

[..]

Maar wel gevonden binnen een paar seconden door mij. Jij kunt natuurlijk weigeren te geloven dat het meer voorkomt, maar ik vermoed dat je daar geen gelijk in hebt.

[..]

Dit is wat ze 'moving the goal posts' noemen. 

Het onderwerp was of er vrouwen zijn die bang zijn om een hoofddoek te dragen. Dan komt er een voorbeeld dat aangeeft dat er inderdaad vrouwen zijn die daar bang voor zijn, maar dan is het 'te oud'. 

Hier Is een stuk uit 2023, dus denk dat je het stuk zal moeten lezen om een reden te kunnen bedenken waarom je het opzij kan schuiven. 

Succes

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/2023/11/raisa-begon-hoofddoek-man-viel-mij-aan-op-straat/

Daglichtlamp

Daglichtlamp

12-11-2024 om 17:26 Topicstarter

Morgenochtend trouwens Kamerdebat hierover, werd breed gesteund in de Kamer om hier met spoed over te debatteren.

Chantal2022 schreef op 12-11-2024 om 14:03:

tram-dam.jpg

Waar heb je gelezen dat dat zo is? Ik kan er niets over vinden? Ook niet na het zorgvuldig doorkammen van het Parool en AT5.

Daglichtlamp schreef op 12-11-2024 om 17:26:

Morgenochtend trouwens Kamerdebat hierover, werd breed gesteund in de Kamer om hier met spoed over te debatteren.

Goed zo. 

Tijd om het tuig dat mensen en/of trams lastig valt, goed aan te pakken (en te laten betalen, wat vaak meer indruk maakt). 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.