Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
watertoren
12-11-2024 om 11:24
Koko67 schreef op 12-11-2024 om 11:15:
Zou Halsema snappen dat eerst een verbod op demonstraties en nu alweer uitzonderingen maken heel slecht is voor haar geloofwaardigheid. Ik neem haar in ieder geval totaal niet serieus meer.
Ik ook niet. Ik denk dat ze hier nog veel commentaar op gaat krijgen.
Daglichtlamp
12-11-2024 om 11:24
Koko67 schreef op 12-11-2024 om 11:15:
Zou Halsema snappen dat eerst een verbod op demonstraties en nu alweer uitzonderingen maken heel slecht is voor haar geloofwaardigheid. Ik neem haar in ieder geval totaal niet serieus meer.
Ze staat een demonstratie toe op een plek die beheersbaar is voor de politie. Helaas gaat dit niet helpen is mijn inschatting.
Daglichtlamp
12-11-2024 om 11:25
Kijk iemand uit de moslimgemeenschap die het geweld afkeurt.
https://www.parool.nl/israelische-fans-aangevallen-in-amsterdam/live-onrust-in-amsterdam-politie-houdt-ernstig-rekening-met-nieuwe-ongeregeldheden-in-amsterdam-na-oproepen-op-sociale-media~bd32f834/
Denk-raadslid Süleyman Koyuncu was ook aanwezig op Plein '40-'45 om de situatie te observeren, nadat hij bij nieuwszender AT5 had gezien dat er een tram in brand was gestoken. "Ik wilde ingrijpen en ging kijken wat er precies aan de hand was. Zelf kon ik niets doen, maar ik sprak wel mensen die verwezen naar de dag ervoor. Mensen zeggen hiernaartoe te zijn gekomen als reactie op een vrouw die een dag eerder door de politie bewusteloos zou zijn geslagen bij de verboden demonstratie op de Dam."
Koyuncu zegt het geweld 'voor 100 procent' af te keuren.
Koko67
12-11-2024 om 11:26
Daglichtlamp schreef op 12-11-2024 om 11:24:
[..]
Ze staat een demonstratie toe op een plek die beheersbaar is voor de politie. Helaas gaat dit niet helpen is mijn inschatting.
Ze zwicht, alweer.
Miraval
12-11-2024 om 11:26
Nicole123 schreef op 12-11-2024 om 11:20:
Ik snap je verontwaardiging, Miraval, en die deel ik ook. Maar wat zou je anders willen en dan zodanig dat het concreet haalbaar is en er geen onschuldigen de dupe worden?
Meer inbreuk op privacy, bijv overal camera’s in de binnenstad, gebruik maken van gezichtsherkenning en AI, databases van de bevolking, veel sneller huiszoeking, etc, zodat er veel grotere kans van opsporing is?
Minder bewijslast in rechtszaken voor iemand schuldig wordt bevonden? Dus als je alleen kunt bewijzen dat iemand op plek X was en op plek X is grof geweld geweest dan is dat al genoeg bewijs om iemand te veroordelen voor geweldpleging, ook al kun je niet hard maken dat diegene het echt zelf gedaan heeft?
Is zoiets wat je zou willen, of wilde je vooral je verontwaardiging uiten?
Nou dat eerste mag wat mij betreft wel. En veel eerder mee kunnen kijken in besloten groepen op bijvoorbeeld Telegram. Privacywetgeving is belangrijk maar openbare orde ook, dus je moet daar wel voorzichtig blijven. En ik kan me ook wel vinden in snellere huiszoekingen ja, als daar reden toe is. Met nadruk op dat laatste maar daar kun je denk ik wel wat versoepeling voor krijgen. Niet alleen voor de relschoppers nu maar ook bijvoorbeeld vuurwerkopslagen in woonwijken of drugslaboratoria opsporen.
Minder bewijslast uiteraard niet we moeten ons aan de wet houden.
Miraval
12-11-2024 om 11:27
Daglichtlamp schreef op 12-11-2024 om 11:25:
Kijk iemand uit de moslimgemeenschap die het geweld afkeurt.
https://www.parool.nl/israelische-fans-aangevallen-in-amsterdam/live-onrust-in-amsterdam-politie-houdt-ernstig-rekening-met-nieuwe-ongeregeldheden-in-amsterdam-na-oproepen-op-sociale-media~bd32f834/
Denk-raadslid Süleyman Koyuncu was ook aanwezig op Plein '40-'45 om de situatie te observeren, nadat hij bij nieuwszender AT5 had gezien dat er een tram in brand was gestoken. "Ik wilde ingrijpen en ging kijken wat er precies aan de hand was. Zelf kon ik niets doen, maar ik sprak wel mensen die verwezen naar de dag ervoor. Mensen zeggen hiernaartoe te zijn gekomen als reactie op een vrouw die een dag eerder door de politie bewusteloos zou zijn geslagen bij de verboden demonstratie op de Dam."
Koyuncu zegt het geweld 'voor 100 procent' af te keuren.
Mooi! ook iemand vanuit de politiek.
Twinski
12-11-2024 om 11:29
Thora schreef op 12-11-2024 om 11:16:
[..]
Niet om het een of ander maar als er één hele bevolkingsgroep wordt aangepakt door bepaalde lieden van een andere bevolkingsgroep dan zijn het de Joden wel gezien wat er allemaal gebeurt.
Zo sneu om iedere keer dat als gezegd wordt dat de vandalen een islamitische achtergrond hebben er gelijk gejankt wordt dat de hele bevolkingsgroep aangesproken wordt. Volgens mij is er niemand hier op het forum die alle moslims beschuldigd van de rellen en wandaden die de afgelopen dagen (en al eerder) zijn voorgevallen.
Je bericht is zelf ook weer een 'sneue' ontkenning van een maatschappelijk feit dat er wel degelijk regelmatig een hele groep verantwoordelijk wordt gehouden voor de problemen. De positieve ontkenning is daarmee een gedeeltelijke indirecte erkenning. Net als dat gejank over 'niemand op het forum' en dat Joden 'aangepakt' worden. Dat worden ze juist niet op internationaal niveau met eigenrichting op lokaal niveau als gevolg.
Koko67
12-11-2024 om 11:34
Twinski schreef op 12-11-2024 om 11:29:
[..]
Je bericht is zelf ook weer een 'sneue' ontkenning van een maatschappelijk feit dat er wel degelijk regelmatig een hele groep verantwoordelijk houden voor de problemen. De positieve ontkenning is daarmee een gedeeltelijke indirecte erkenning. Net als dat gejank over 'niemand op het forum' en dat Joden 'aangepakt' worden. Dat worden ze juist niet op internationaal niveau met eigenrichting op lokaal niveau als gevolg.
Ik vind jouw bericht dan weer heel sneu. Er is geen jood die met een keppeltje of davidsster door Amsterdam durft te lopen. Hoofddoeken zie ik echter meer dan genoeg. Er is geen Islamitische school die 24 uur per dag bewaakt moet worden. Joodse scholen worden de klok rond bewaakt.
En zeg jij hier nou echt dat Joden hier maar aangepakt moeten worden omdat Israël internationaal niet aangepakt wordt?
Twinski
12-11-2024 om 11:37
Koko67 schreef op 12-11-2024 om 11:34:
[..]
Ik vind jouw bericht dan weer heel sneu. Er is geen jood die met een keppeltje of davidsster door Amsterdam durft te lopen. Hoofddoeken zie ik echter meer dan genoeg. Er is geen Islamitische school die 24 uur per dag bewaakt moet worden. Joodse scholen worden de klok rond bewaakt.
En zeg jij hier nou echt dat Joden hier maar aangepakt moeten worden omdat Israël internationaal niet aangepakt wordt?
Nog meer sneu. Vooral dat laatste stukje woorden in de mond leggen.
Daglichtlamp
12-11-2024 om 11:41
Miraval schreef op 12-11-2024 om 10:28:
[..]
Jezus wat een slappe hap. Ik snap dat demonstratierecht een grondrecht is maar als de rechter zelfs zegt dat het gehandhaafd mag worden, onder druk van die relschoppers geven we toch maar weer toe. Bizar.
De verwachting is juist toch dat een langer verbod, waar nu sprake van is wellicht wèl sneuvelt bij de rechter. Halsema probeert dat te voorkomen door een demonstratie toe te staan op een plek die beheerst kan weiden. (en dus demonstraties in het centrum nog steeds te kunnen verbieden).
Chantal2022
12-11-2024 om 11:42
Twinski schreef op 12-11-2024 om 11:37:
[..]
Nog meer sneu. Vooral dat laatste stukje woorden in de mond leggen.
Je schrijft het letterlijk
"dat Joden 'aangepakt' worden. Dat worden ze juist niet op internationaal niveau met eigenrichting op lokaal niveau als gevolg"
Miraval
12-11-2024 om 11:43
Daglichtlamp schreef op 12-11-2024 om 11:41:
[..]
De verwachting is juist toch dat een langer verbod, waar nu sprake van is wellicht wèl sneuvelt bij de rechter. Halsema probeert dat te voorkomen door een demonstratie toe te staan op een plek die beheerst kan weiden. (en dus demonstraties in het centrum nog steeds te kunnen verbieden).
Dat gaat nu blijken in het kort geding wat weer aangespannen is. Ik ben benieuwd.
En ik vraag me ook af of die demonstratie rustig gaat verlopen. Ik hoop het van harte. Dat er geen sprake zal zijn van geweld en vernielingen.
Chantal2022
12-11-2024 om 11:44
ik heb het echt enorm te doen met de politiemensen hier in Amsterdam. Wat een k*tzooi.
Twinski
12-11-2024 om 11:47
Chantal2022 schreef op 12-11-2024 om 11:42:
[..]
Je schrijft het letterlijk
"dat Joden 'aangepakt' worden. Dat worden ze juist niet op internationaal niveau met eigenrichting op lokaal niveau als gevolg
"En zeg jij hier nou echt dat Joden hier maar aangepakt moeten worden omdat Israël internationaal niet aangepakt wordt?"
Leuk geprobeerd. Het woord 'moeten' is in de stropop geslopen. En een verklaring is nog geen aansporing of justificatie. Gejank.
Miraval
12-11-2024 om 11:47
Twinski schreef op 12-11-2024 om 11:29:
[..]
Je bericht is zelf ook weer een 'sneue' ontkenning van een maatschappelijk feit dat er wel degelijk regelmatig een hele groep verantwoordelijk wordt gehouden voor de problemen. De positieve ontkenning is daarmee een gedeeltelijke indirecte erkenning. Net als dat gejank over 'niemand op het forum' en dat Joden 'aangepakt' worden. Dat worden ze juist niet op internationaal niveau met eigenrichting op lokaal niveau als gevolg.
Je moet niet de Joden aanpakken maar de Israëlische regering. Dat die toevallig Joods zijn wil niet zeggen dat alle Joden verantwoordelijk zijn voor de daden van hun regering. Eigenrichting op lokaal niveau moet ten allen tijden flink bestraft worden. We leven niet meer in de middeleeuwen.