Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Twinski schreef op 12-11-2024 om 10:38:

En ik zei LEES! Alsof het je laatste dag is... LEES!

We hebben een integratieprobleem, een welkome afwisseling, na het ondertussen uitgekauwde asielprobleem. Als oplossing maken we een hele bevolkingsgroep (wederom) verdacht en dreigen we met uitzetting. Verbinding zoeken heet dat. Ik noem het spierballentaal van machtswellustelingen.

Denk ook niet dat de Jodenhaat weggaat op deze manier. De moslimhaat krijgt eerder vrij baan om geuit te worden. Wat tot nog meer frustraties zal leiden over de bevooroordeling van de Joodse zaak.

Zullen we eerst maar eens vandalen gaan oppakken?

Aangezien dit topic over Jodenhaat gaat en de rellen van gisteren duidelijk antisemitische scheldwoorden hadden, zal er toch iets moeten gebeuren, van mislukten integratie onderken ik niet wel dat er onder een bepaalde groep sprake is van integratieproblemen. 

De vandalen opsporen en oppakken en zo zwaar mogelijk bestraffen lijkt me een goed begin. En ze zelf laten opdraaien voor de gemaakte kosten.

Nicole123 schreef op 12-11-2024 om 10:50:

[..]

Ja, dat begrijp ik ook echt niet. Dat mensen kunnen doen alsof het benoemen van een hele bevolkingsgroep en hen linken aan het geweld bijdraagt aan verbinding. Dat is juist het tegengaan van verbinding en het aanwakkeren van nog meer haat. De leiders van de regeringspartijen gooien enkel olie op het vuur momenteel, die verbinden helemaal niks. De daders moet je aanpakken, inclusief de online opruiers, maar mensen die er niks mee te maken hebben moet je met rust laten. Meer inzetten op verbinding lijkt me heel erg goed en nodig, maar dan juist zonder vooroordeel en wijzende vinger richting een gehele bevolkingsgroep of religie.

je kunt het probleem simpelweg niet benoemen n.a.v. het gedrag van zo'n relatief kleine groep. Dat wil niet zeggen dat het niet bestaat of dat er geen zaken zijn die kunnen zorgen dat het een probleem wordt (zie het rapport in mijn vorige bericht), maar die conclusie kan niet getrokken worden obv de afgelopen dagen. 

ik praat niets goed he. ik vind dat alle individuen die meegedaan hebben aan het geweld zeer strak aangepakt moeten worden (ja nicole, alle kanten van het incident) want het zijn criminelen. Maar je mag obv maximaal 200 (?) mensen geen conclusies trekken over een hele bevolkingsgroep.  

Leuk gezegd dat er voor verbinding gegaan moet worden, maar die groep rellende Marokkanen willen geen verbinding, die haten het Westen en alles wie geen Islam aanhangt. 

majorette2005 schreef op 12-11-2024 om 11:01:

Leuk gezegd dat er voor verbinding gegaan moet worden, maar die groep rellende Marokkanen willen geen verbinding, die haten het Westen en alles wie geen Islam aanhangt.

precies. aanpakken dat zooitje en hun opvoeders erbij. van deze groep. dit geldt voor deze criminelen. niet meteen alle marokkaanse jongens tot 25 jaar

Miraval schreef op 12-11-2024 om 10:55:

[..]

Nee dat is helemaal niet normaal en het feit dat het alweer zo lang geleden is wil niet zeggen dat je die keuze nooit meer hoeft te maken. Een tram in de fik steken is toch echt wel een flinke reden om nog strenger te zijn? Politiemensen met stenen en vuurwerk bekogelen, onschuldige mensen van hun fiets aftrekken en in elkaar slaan is echt wel een reden om als politiek even je spierballen te tonen.

Nee wat wordt er gedaan? Een demonstratie mag gewoon doorgaan ondanks een uitspraak van de rechter. Waarom? Uit angst voor ergere rellen.

Dat tuig moet gewoon uit de stad geweerd worden, samenscholingsverbod en verbod op gezichtsbedekkende kleding, en laat het leger dan maar met trucks straten afzetten zodat ze elkaar niet kunnen bereiken.

Door deze houding krijg je onvrede onder nog meer mensen van de bevolking.

Streng zijn en het leger inzetten zijn twee heel verschillende dingen. Het leger zet je niet in tegen je eigen bevolking, dat gaat tegen de rechtsstaat in. Die legertrucks werden bij de boerenprotesten ook niet ingezet om spierballentaal te laten zien, maar omdat de eigenaren van de oorspronkelijke particuliere trucks bedreigd werden en dit een praktische oplossing was. Straten afzetten is helemaal niet aan de orde in Amsterdam momenteel. Mensen uit hun eigen woonplaats weren ook niet. Je emoties gaan een beetje met je op de loop volgens mij, ik hoop dat de politiek wel gewoon uit ratio kan handelen. En nee, dat hoeft niet soft te zijn.

Er zijn gisteren 3 (!) Mensen opgepakt van de tientallen relschoppers. 3!

Op donderdagavond zijn er 5 mensen opgepakt. Van al die relschoppers, 5!

https://nos.nl/artikel/2543867-vier-verdachten-nog-vast-na-geweld-in-amsterdam-meer-arrestaties-verwacht

Inmiddels zitten er nog 4 mensen vast, de rest heeft een boete gekregen. Ja, daar zullen ze echt lering uit trekken. Een boete van 150 euro als ik lees wat die boetes zijn.

openlijke geweldpleging staat een maximumstraf op van 4.5 jaar. Ik ben benieuwd of die aan iemand gegeven gaat worden. 

Voor vernielingen is de maximale straf 2 jaar. 

Dat zijn toch behoorlijke straffen als je het mij vraagt, maar geef ze dan ook aan degene die zich hieraan schuldig hebben gemaakt. 

majorette2005 schreef op 12-11-2024 om 11:01:

Met die rellers moet je ook geen verbinding zoeken, maar als samenleving en mensen van verschillende afkomsten en religies. Dan werkt het niet om een hele groep het gedrag van een deel ervan kwalijk te nemen en mensen aan te kijken op hun afkomst of religie in plaats van ze te zien als mens.

Nicole123 schreef op 12-11-2024 om 11:06:

[..]

Streng zijn en het leger inzetten zijn twee heel verschillende dingen. Het leger zet je niet in tegen je eigen bevolking, dat gaat tegen de rechtsstaat in. Die legertrucks werden bij de boerenprotesten ook niet ingezet om spierballentaal te laten zien, maar omdat de eigenaren van de oorspronkelijke particuliere trucks bedreigd werden en dit een praktische oplossing was. Straten afzetten is helemaal niet aan de orde in Amsterdam momenteel. Mensen uit hun eigen woonplaats weren ook niet. Je emoties gaan een beetje met je op de loop volgens mij, ik hoop dat de politiek wel gewoon uit ratio kan handelen. En nee, dat hoeft niet soft te zijn.

En toch is een keiharde aanpak het enige wat gaat helpen. Dat is taal die begrepen wordt. 

Chantal2022 schreef op 12-11-2024 om 10:40:

[..]

Die Frank van der Linde is wel aan het genieten van zijn 15 minutes of fame.

Het is weer niet genoeg, ze buigen al voor zo'n dwingeland maar van der Linde gaat toch naar de Stopera.  

Nicole123 schreef op 12-11-2024 om 11:06:

[..]

Uhm ja ik ben hier wel emotioneel onder ja. Ik schaam me bijna om Nederlander te zijn. De beelden van die rellen gaan de hele wereld over, ons eens zo tolerante landje wordt van binnenuit bedreigd door een kleine groep relschoppers waar de politiek nu kennelijk voor gaat buigen. Die zich openlijk antisemitisch gedragen. Ik zou hetzelfde zeggen wanneer een groep extreem rechtse mensen Moslims opjagen en aftuigen en Moslimhaat roepen tijdens hun geweldplegingen en vernielingen. 

Of van eender welke groep dan ook. 

Paspoortcontroles die nog in het weekend gebeurden, kom op zeg, wat een waanzin. We leven niet in 40-45, iedereen moet hier veilig over straat kunnen gaan. 

Naar mijn mening gaat dit verder dan alleen relschoppen. De achterliggende gedachte is er 1 waar we echt aandacht aan moeten besteden. Dat is namelijk haat. Haat naar de Joden, naar Het Westen, naar Israël en naar de Nederlandse politiek. Een uitspraak als eerst de zaterdag dan de zondag is toch gewoon vreselijk? Dat is toch veel anders dan zeggen ik ben het niet eens met wat Israël doet dus ik ga vreedzaam demonstreren?

En nogmaals het gaat dan wel om een kleine groep, maar wel 1 die veel impact maakt op de samenleving en ontwrichtend werkt. Een kleine groep die gedreven is door haat.

Zou Halsema snappen dat eerst een verbod op demonstraties en nu alweer uitzonderingen maken heel slecht is voor haar geloofwaardigheid. Ik neem haar in ieder geval totaal niet serieus meer.

Broadway schreef op 12-11-2024 om 11:03:

[..]

precies. aanpakken dat zooitje en hun opvoeders erbij. van deze groep. dit geldt voor deze criminelen. niet meteen alle marokkaanse jongens tot 25 jaar

Doordacht en afgebakend kleur bekennen. Leeftijdsdiscriminatie is ook verschrikkelijk.

Twinski schreef op 12-11-2024 om 10:38:

En ik zei LEES! Alsof het je laatste dag is... LEES!

We hebben een integratieprobleem, een welkome afwisseling, na het ondertussen uitgekauwde asielprobleem. Als oplossing maken we een hele bevolkingsgroep (wederom) verdacht en dreigen we met uitzetting. Verbinding zoeken heet dat. Ik noem het spierballentaal van machtswellustelingen.

Denk ook niet dat de Jodenhaat weggaat op deze manier. De moslimhaat krijgt eerder vrij baan om geuit te worden. Wat tot nog meer frustraties zal leiden over de bevooroordeling van de Joodse zaak.

Zullen we eerst maar eens vandalen gaan oppakken?

Niet om het een of ander maar als er één hele bevolkingsgroep wordt aangepakt door bepaalde lieden van een andere bevolkingsgroep dan zijn het de Joden wel gezien wat er allemaal gebeurt.

Zo sneu om iedere keer dat als gezegd wordt dat de vandalen een islamitische achtergrond hebben er gelijk gejankt wordt dat de hele bevolkingsgroep aangesproken wordt. Volgens mij is er niemand hier op het forum die alle moslims beschuldigd van de rellen en wandaden die de afgelopen dagen (en al eerder) zijn voorgevallen.

Ik snap je verontwaardiging, Miraval, en die deel ik ook. Maar wat zou je anders willen en dan zodanig dat het concreet haalbaar is en er geen onschuldigen de dupe worden?
Meer inbreuk op privacy, bijv overal camera’s in de binnenstad, gebruik maken van gezichtsherkenning en AI, databases van de bevolking, veel sneller huiszoeking, etc, zodat er veel grotere kans van opsporing is?

Minder bewijslast in rechtszaken voor iemand schuldig wordt bevonden? Dus als je alleen kunt bewijzen dat iemand op plek X was en op plek X is grof geweld geweest dan is dat al genoeg bewijs om iemand te veroordelen voor geweldpleging, ook al kun je niet hard maken dat diegene het echt zelf gedaan heeft?

Is zoiets wat je zou willen, of wilde je vooral je verontwaardiging uiten?

Thora schreef op 12-11-2024 om 11:16:

[..]

Niet om het een of ander maar als er één hele bevolkingsgroep wordt aangepakt door bepaalde lieden van een andere bevolkingsgroep dan zijn het de Joden wel gezien wat er allemaal gebeurt.

Zo sneu om iedere keer dat als gezegd wordt dat de vandalen een islamitische achtergrond hebben er gelijk gejankt wordt dat de hele bevolkingsgroep aangesproken wordt. Volgens mij is er niemand hier op het forum die alle moslims beschuldigd van de rellen en wandaden die de afgelopen dagen (en al eerder) zijn voorgevallen.

Precies. De meesten hier hebben het niet over alle Moslims. Maar de Jodenhaat gaat wel tegen ALLE Joden.

Ik vind het echt verontrustend. Dat mensen hier in Nederland worden aangekeken op een oorlog waar ze niks mee te maken hebben. 

Ik lees wat verhalen van Joodse mensen en hoe onveilig ze zich voelen en dan breekt mijn hart. Het is vreselijk om je eigen geloof niet uit te kunnen dragen (keppeltje, Davidsster) uit angst voor bedreigingen of erger. Dan zijn we als land wel diep gezonken hoor. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.