Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Marchuba schreef op 11-11-2024 om 11:19:

[..]

Er wordt al ruim een jaar georganiseerd Palestijnen afgeslacht. Daar wordt niet eens voorafgaand gecheckt of het Hamas is of niet. Daar zijn geen excuses voor en nuance pst daar ook niet bij.

Is het voor jou een excuus wat er donderdag is gebeurd?

Anfisa schreef op 11-11-2024 om 11:31:

[..]

Het is een reactie op wat er in Gaza gebeurt. Is daar een excuus voor?

Anfisa schreef op 11-11-2024 om 11:31:

[..]

Verklaring van frustraties is nog geen excuus. 

Nicole123 schreef op 11-11-2024 om 11:26:

[..]

Hoeveel mensen hebben van tevoren opgeroepen om georganiseerd Joodse supporters op te jagen? En was dat al vóór supporters in de stad gearriveerd waren, of was dat (deels?) als reactie op spreekkoren, vlagverbrandingen en ander wangedrag van de supporters al dagen voor de wedstrijd? En hoe vaak is er naar een paspoort gevraagd? Een of twee keer of vele malen?

Jij bagatelliseert steeds het gedrag van die supporters, met een 'ach ja, dat was de harde kern'. Maar ook degenen die hen aanvielen zijn volgens mij maar een kleine groep. Dat is geen excuus voor hen, hun gedrag is verschrikkelijk en moet keihard bestraft worden. Maar ik vind je wel wat eenzijdig in hoe je praat over 'ja maar dat waren ze lang niet allemaal' en 'dat hoort nou eenmaal bij voetbalsupporters' als het gaat om het wangedrag van de supporters.

Ik lees dat vaker; het bagatelliseren van de acties van die supporters niet alleen hier hoor ook op andere fora. Ik vind het gedrag van die supporters net zo kwalijk als het gedrag van degene die op scooters rondreden met als doel de boel op te stoken en de ander angst aan te jagen.

Marchuba schreef op 11-11-2024 om 11:34:

[..]

Het is een reactie op wat er in Gaza gebeurt. Is daar een excuus voor?

Oog om oog, tand om tand zorgt enkel voor blindheid en kunstgebitten.

Twinski schreef op 11-11-2024 om 11:37:

[..]

Ja helemaal mee eens, het zou mooi zijn als Israël stopt met zijn agressie, dan zou het doorbroken kunnen worden. Maar Israël staat bekend om zijn oog om hoofd en tand om leven.

Marchuba schreef op 11-11-2024 om 11:19:

[..]

Er wordt al ruim een jaar georganiseerd Palestijnen afgeslacht. Daar wordt niet eens voorafgaand gecheckt of het Hamas is of niet. Daar zijn geen excuses voor en nuance pst daar ook niet bij.

Dat doet toch ook niemand hier verder? En wat in Gaza gebeurd is vreselijk maar dit topic gaat over Jodenhaat in Nederland. Je kunt de Joodse gemeenschap hier toch niet verantwoordelijk houden voor de situatie in Gaza en de keuzes van de regering van Israël?

Twinski schreef op 11-11-2024 om 11:37:

[..]

In Gaza zorgt het helaas voor meer dan 40.000 doden waarvan 70% vrouwen en kinderen….

Miraval schreef op 11-11-2024 om 11:39:

[..]

Dat doet toch ook niemand hier verder? En wat in Gaza gebeurd is vreselijk maar dit topic gaat over Jodenhaat in Nederland. Je kunt de Joodse gemeenschap hier toch niet verantwoordelijk houden voor de situatie in Gaza en de keuzes van de regering van Israël?

Daarom vroeg ik eerder al, zal er een verband zijn tussen wat er in Gaza gebeurd en wat er in Amsterdam gebeurd is?

Marchuba schreef op 11-11-2024 om 11:39:

[..]

Ja helemaal mee eens, het zou mooi zijn als Israël stopt met zijn agressie, dan zou het doorbroken kunnen worden. Maar Israël staat bekend om zijn oog om hoofd en tand om leven.

Proportionaliteit is een dingetje inderdaad. 

Twinski schreef op 11-11-2024 om 11:41:

[..]

Proportionaliteit is een dingetje inderdaad.

Dit bedoel ik ook te zeggen.

Nicole123 schreef op 11-11-2024 om 11:26:

[..]

Hoeveel mensen hebben van tevoren opgeroepen om georganiseerd Joodse supporters op te jagen? En was dat al vóór supporters in de stad gearriveerd waren, of was dat (deels?) als reactie op spreekkoren, vlagverbrandingen en ander wangedrag van de supporters al dagen voor de wedstrijd? En hoe vaak is er naar een paspoort gevraagd? Een of twee keer of vele malen? Wat er gebeurd is is schandalig, begrijp dat niet verkeerd, maar het wordt volgens mij in de volksmond nu nóg veel erger gemaakt.

Jij bagatelliseert aan de andere kant steeds het gedrag van die supporters, met een 'ach ja, dat was de harde kern'. Maar ook degenen die hen aanvielen zijn volgens mij maar een kleine groep. Dat is geen excuus voor hen, hun gedrag is verschrikkelijk en moet keihard bestraft worden. Maar ik vind je wel wat eenzijdig in hoe je praat over 'ja maar dat waren ze lang niet allemaal' en 'dat hoort nou eenmaal bij voetbalsupporters' als het gaat om het wangedrag van de supporters.

Sorry hoor maar jij deed precies hetzelfde toen ik begon over rellen door Marokkaanse voetbalsupporters nadat ze een wedstrijd hadden gewonnen op het WK. Toen was hey ook "gewoon" voetbalgeweld volgens jou en nu is het ineens toch anders? Dat is meten met 2 maten naar mijn idee. Ik kan de post niet opzoeken want is alweer 2 jaar geleden maar het staat mij nog helemaal bij. 

Marchuba schreef op 11-11-2024 om 11:40:

[..]

Daarom vroeg ik eerder al, zal er een verband zijn tussen wat er in Gaza gebeurd en wat er in Amsterdam gebeurd is?

Tuurlijk, maar eigenrichting botvieren in een ander land tegenover willekeurige Joodse mensen is dom. Dat is hufterig afreageren.

Marchuba schreef op 11-11-2024 om 11:40:

[..]

Ja dat denk ik wel want sinds de oorlog daar is het antisemitisme wereldwijd toegenomen. En aangezien ze rechtsreeks op zoek waren naar Israëliërs lijkt me dat verband houden. Maar je kunt niet hier in Nederland eigen rechter spelen voor wat er in Gaza gebeurd. En dat er bij de supporters militairen aanwezig waren dat lijkt me ook logisch aangezien Israël een dienstplicht heeft voor iedereen.

Maar daarmee zijn er nog steeds heel veel Israëliërs die tegen de oorlog en regering Netanyahu zijn. 

Zilver_gray schreef op 11-11-2024 om 11:40:

[..]

In Gaza zorgt het helaas voor meer dan 40.000 doden waarvan 70% vrouwen en kinderen….

Dus moeten we hier bijv de tent (universiteit) afbreken tijdens demonstraties?

Dat doen we bij andere oorlogen toch ook niet? Want het westen is betrokken? Ja helaas wel. Ik had ook liever gehad dat er wordt ingegrepen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.