Nieuws en actueel

absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.

Zilver_gray
10-04-2025 om 17:52
Muurbloem1985 schreef op 10-04-2025 om 17:16:
[..]
Gelijk heeft die, zonder leger bestaat Israël niet meer of denk je dat ze voor de lol hun eigen leven opofferen? Als de extremistische moslimgroepen als Hamas en Hezbollah eens ophouden met aanvallen was er nu vrede.
Misschien moet jij die bril met Israël propaganda eens afzetten en proberen te zien wat er werkelijk aan de hand is.
Deze soldaten geven notabene zelf aan dat deze oorlog niks te maken heeft met “zelfverdediging” van Israël, maar alles met politiek. Ik denk dat zij dat toch beter in de smiezen hebben dan ene muurbloem hier van het forum.
Als deze oorlog stopt, kan Netanyahu opstappen en zich voor het gerecht verantwoorden voor de criminele praktijken waar hij van verdacht wordt. Niet onwaarschijnlijk dat hij er misschien voor moet gaan zitten. En dat wil hij niet, snap ik ook.
Maar deze wanpraktijken verschuilen achter “zelfverdediging” ? Daar trapt niemand meer in.

felija
10-04-2025 om 17:58
Zilver_gray schreef op 10-04-2025 om 17:52:
[..]
Misschien moet jij die bril met Israël propaganda eens afzetten en proberen te zien wat er werkelijk aan de hand is.
Deze soldaten geven notabene zelf aan dat deze oorlog niks te maken heeft met “zelfverdediging” van Israël, maar alles met politiek. Ik denk dat zij dat toch beter in de smiezen hebben dan ene muurbloem hier van het forum.
Als deze oorlog stopt, kan Netanyahu opstappen en zich voor het gerecht verantwoorden voor de criminele praktijken waar hij van verdacht wordt. Niet onwaarschijnlijk dat hij er misschien voor moet gaan zitten. En dat wil hij niet, snap ik ook.Maar deze wanpraktijken verschuilen achter “zelfverdediging” ? Daar trapt niemand meer in.
Precies, maar het is tegen dovemansoren gericht....

Zilver_gray
10-04-2025 om 18:09
felija schreef op 10-04-2025 om 17:58:
[..]
Precies, maar het is tegen dovemansoren gericht....
Klopt, zelfs nu er vanuit het leger zelf kritiek komt, is het niet waar

Muurbloem1985
10-04-2025 om 18:11
Zilver_gray schreef op 10-04-2025 om 17:52:
[..]
Als deze oorlog stopt, kan Netanyahu opstappen en zich voor het gerecht verantwoorden voor de criminele praktijken waar hij van verdacht wordt. Niet onwaarschijnlijk dat hij er misschien voor moet gaan zitten. En dat wil hij niet, snap ik ook.Maar deze wanpraktijken verschuilen achter “zelfverdediging” ? Daar trapt niemand meer in.
Misschien moet jij dan je anti Israël bril afzetten, Israël is deze oorlog niet begonnen, Hamas is deze begonnen, als Israël geen leger heeft bestaat het binnen no time niet meer, het is noodzaak, dus het is inderdaad zelfverdediging tegen Hamas.

felija
10-04-2025 om 18:14
Muurbloem1985 schreef op 10-04-2025 om 18:11:
[..]
Misschien moet jij dan je anti Israël bril afzetten, Israël is deze oorlog niet begonnen, Hamas is deze begonnen, als Israël geen leger heeft bestaat het binnen no time niet meer, het is noodzaak, dus het is inderdaad zelfverdediging tegen Hamas.
Welnee, dat is al lang ontkracht, je weigert het te zien. Dat ook Israël fikse fouten maakt, zaken bewust in de doofpot stopt, kan kennelijk niet bestaan.

Muurbloem1985
10-04-2025 om 18:19
felija schreef op 10-04-2025 om 18:14:
[..]
Welnee, dat is al lang ontkracht, je weigert het te zien. Dat ook Israël fikse fouten maakt, zaken bewust in de doofpot stopt, kan kennelijk niet bestaan.
Nogmaals ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen, het is allemaal begonnen op 7 oktober 2023 als dat niet gebeurd was was er nu niks aan de hand.

Zilver_gray
10-04-2025 om 18:37
Muurbloem1985 schreef op 10-04-2025 om 18:19:
[..]
Nogmaals ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen, het is allemaal begonnen op 7 oktober 2023 als dat niet gebeurd was was er nu niks aan de hand.
Je mag het blijven herhalen hoor. Veranderd niks aan de feiten die er nu op tafel liggen.

Muurbloem1985
10-04-2025 om 18:40
Zilver_gray schreef op 10-04-2025 om 18:37:
[..]
Je mag het blijven herhalen hoor. Veranderd niks aan de feiten die er nu op tafel liggen.
En feit is dat Israël altijd is aangevallen en zich wel moet verdedigen in zijn bestaan, en daar heeft het ook recht toe.

Butterflywhy
10-04-2025 om 22:13
Muurbloem1985 schreef op 10-04-2025 om 18:19:
[..]
Duik nog eens de geschiedenisboeken in plaats van te geloven in wat je voorgeschoteld hebt gekregen. Het is alles behalve op 7 oktober begonnen. Maar dat je zelfs nu met alle bewijzen die op tafel liggen en Joden die notabene zelf aangeven dat wat hier gebeurt niet oke is star blijft zegt genoeg. Je WIL het niet zien.
Vraag eens aan Chatgpt wanneer dit behonnen is:
De strijd begon eind 19e eeuw, toen zionistische Joden naar Palestina trokken om daar een eigen staat te stichten. Spanningen ontstonden tussen de Joodse immigranten en de Arabische bevolking. Het conflict escaleerde na 1948, toen Israël werd uitgeroepen en veel Palestijnen hun land verloren.

Malibu2
11-04-2025 om 07:58
Zilver_gray schreef op 10-04-2025 om 07:03:
Goed dat er steeds meer kritiek vanuit het Israëlische leger komt; dit is een politieke oorlog!
970 Israëlische (ex-)militairen roepen in brief op oorlog te beëindigenIn een brief hebben 970 leden van de Israëlische luchtmacht, voornamelijk reservisten, maar ook piloten, opgeroepen om een einde te maken aan de oorlog in de Gazastrook. Dat schrijven Israëlische media, waaronder de liberale krant Haaretz.
De top van de luchtmacht is niet blij met de brief en heeft verschillende ondertekenaars onder druk gezet om zich van de tekst te distantiëren, onder meer door met ontslag te dreigen. 25 personen gaven gehoor aan die oproep, terwijl acht anderen uit verontwaardiging over die druk zich juist bij de briefschrijvers aansloten, aldus Haaretz.
De inhoud van de brief is niet openbaar gemaakt, maar volgens Israëlische media zeggen de ondertekenaars dat de oorlog in Gaza politieke doeleinden dient, in plaats van het verdedigen van de veiligheid van Israël.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/liveblog-nieuws-israel-gaza-hulpkonvooi~bd568f62/
Het lijkt toch, alwéér, iets anders in elkaar te zitten.....
After examining a letter signed by close to 1,000 veterans of the Israeli Air Force demanding the return of the hostages in Gaza, even if it comes at the cost of ending the war against Hamas entirely, the military has found that only 60 of them are active reservists.
Among the 60, only a handful are competent pilots, while the rest have been serving in headquarters roles, according to the IDF's examination.
The remaining 900 signatories are either IAF retirees or names that are unknown to the military.
https://x.com/manniefabian/status/1910377527882711232?t=z_T4x4o1RUGClJi_H__N4A&s=19

Malibu2
11-04-2025 om 08:50
Ik vind de ondertekenaars, wie het dan ook zijn, overigens dodelijk naïef. Zij kunnen de oorlog wel willen beëindigen in ruil voor de gijzelaars, maar denken ze werkelijk dat Hamas al de gijzelaars zal laten gaan? Dan heeft Hamas geen enkel dwangmiddel meer. Dat doen ze nooit, daar zijn ze te gehaaid voor.

Zilver_gray
11-04-2025 om 08:58
Malibu2 schreef op 11-04-2025 om 08:50:
Ik vind de ondertekenaars, wie het dan ook zijn, overigens dodelijk naïef. Zij kunnen de oorlog wel willen beëindigen in ruil voor de gijzelaars, maar denken ze werkelijk dat Hamas al de gijzelaars zal laten gaan? Dan heeft Hamas geen enkel dwangmiddel meer. Dat doen ze nooit, daar zijn ze te gehaaid voor.
Heeft niks met gehaaid te maken.
Nog eens 150 man laten hun stem horen;
https://www.volkskrant.nl/buitenland/liveblog-nieuws-israel-gaza-hulpkonvooi~bd568f62/
The Times of Israël komt overigens met hetzelfde bericht, geschreven door collega’s (?) van Emanuel Fabian