Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zilver_gray schreef op 11-04-2025 om 08:58:

[..]

Heeft niks met gehaaid te maken.

Nog eens 150 man laten hun stem horen;
https://www.volkskrant.nl/buitenland/liveblog-nieuws-israel-gaza-hulpkonvooi~bd568f62/

The Times of Israël komt overigens met hetzelfde bericht, geschreven door collega’s (?) van Emanuel Fabian

150+ ex-naval officers, dozens of reservist doctors warn war delays hostages' release | The Times of Israel

Op basis waarvan denk jij dan dat Hamas alle gijzelaars wél gaat vrijlaten? 

En ik snap je laatste alinea niet..

Koko67 schreef op 11-04-2025 om 08:53:

en te onmenselijk en te meedogenloos.

Ja, absoluut. 

Butterflywhy schreef op 10-04-2025 om 22:13:

[..]

Duik nog eens de geschiedenisboeken in plaats van te geloven in wat je voorgeschoteld hebt gekregen. Het is alles behalve op 7 oktober begonnen. Maar dat je zelfs nu met alle bewijzen die op tafel liggen en Joden die notabene zelf aangeven dat wat hier gebeurt niet oke is star blijft zegt genoeg. Je WIL het niet zien.

Vraag eens aan Chatgpt wanneer dit behonnen is:

De strijd begon eind 19e eeuw, toen zionistische Joden naar Palestina trokken om daar een eigen staat te stichten. Spanningen ontstonden tussen de Joodse immigranten en de Arabische bevolking. Het conflict escaleerde na 1948, toen Israël werd uitgeroepen en veel Palestijnen hun land verloren.

Volgens sommigen mensen kun je dus 7 oktober niet veroordelen omdat er daarvoor dingen zijn gebeurd,  dus baby's onthoofden ect mag je dan niet veroordelen? En alsof palestijnen nooit wat hebben gedaan voor 7 oktober https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_aanslagen_in_Isra%C3%ABl en er is nooit vrede geweest in dat gebied ook niet voor de oorlog nog iets wat veel mensen niet begrijpen.

Malibu2 schreef op 11-04-2025 om 09:45:

[..]

Op basis waarvan denk jij dan dat Hamas alle gijzelaars wél gaat vrijlaten?

En ik snap je laatste alinea niet..

Ik zeg niet dat ze alle gijzelaars vrij gaan laten…juist niet ben ik bang. Zoals je zelf ook zegt; waarom hun laatste troef weg geven? Ze hebben geen enkele garantie dat Israël zal stoppen met bombarderen. De extreem rechtse achterban van Netanyahu staat letterlijk te juichen om Gaza volledig in te nemen, onder de voorwaarden dat er geen staakt het vuren zou komen, zijn ze teruggekeerd..

Over mijn laatste alinea; ik heb een link gepost van de Times of Israël waar men het nog steeds heeft over 1000 (of 900?) en dat er nog eens 150 bijkomen. Terwijl een collega (Fabian) van ze op X iets anders schrijft. Dat vind ik vreemd. 

Muurbloem1985 schreef op 11-04-2025 om 09:56:

[..]

Volgens sommigen mensen kun je dus 7 oktober niet veroordelen omdat er daarvoor dingen zijn gebeurd, dus baby's onthoofden ect mag je dan niet veroordelen? En alsof Palestijnen nooit wat hebben gedaan voor 7 oktober https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_aanslagen_in_Isra%C3%ABl en er is nooit vrede geweest in dat gebied ook niet voor de oorlog nog iets wat veel mensen niet begrijpen.

Iedereen veroordeelt de aanslag van 7 oktober. Maar het is niet het startpunt van.

Zelfs Guterres durfde het aan om erover te zeggen dat dit niet in het luchtledige was gebeurd. Die opmerking zette veel kwaad bloed in Israël, die zien het als eenzijdige schuld.

Ik wil alleen een complete lijst zien van acties en slachtoffers aan beide zijden in het conflict terug tot 1948. Ik durf het aan om te zeggen dat er minimaal 10x zoveel slachtoffers aan de Palestijnse kant vielen terwijl zij veel land hebben verloren.

Zilver_gray schreef op 11-04-2025 om 10:27:

[..]

Ik zeg niet dat ze alle gijzelaars vrij gaan laten…juist niet ben ik bang. Zoals je zelf ook zegt; waarom hun laatste troef weg geven? Ze hebben geen enkele garantie dat Israël zal stoppen met bombarderen. De extreem rechtse achterban van Netanyahu staat letterlijk te juichen om Gaza volledig in te nemen, onder de voorwaarden dat er geen staakt het vuren zou komen, zijn ze teruggekeerd..

Over mijn laatste alinea; ik heb een link gepost van de Times of Israël waar men het nog steeds heeft over 1000 (of 900?) en dat er nog eens 150 bijkomen. Terwijl een collega (Fabian) van ze op X iets anders schrijft. Dat vind ik vreemd.

In het Times artikel lees ik: Some 60 of the signatories are active IAF reservists and are expected to be dismissed. Dat spreekt toch niet tegen wat hun collega op X schrijft?

Ik lees ook dat dokters "demand the return of the hostages without delay and a cessation of fighting in the Gaza Strip". Heel leuk, ik eis ook de onmiddellijke vrijlating van alle gijzelaars. Jij schrijft ook al dat ze waarschijnlijk niet alle gijzelaars gaan vrijlaten. Daar zijn we het over eens. 

Wat me opvalt is dat Netanyahu hier de schuld van lijkt te krijgen. Ik krijg heel sterk het idee dat er een groep mensen is, ook in Israël, die liever Netanyahu en co als hun grootste vijand ziet dan dat ze de werkelijkheid onder ogen zien, namelijk dat er groep mensen is die hen willen vernietigen, puur en alleen omdat ze Joods zijn; (ultra) orthodox of seculier maakt daarbij niet uit. 

Voor die groep is het blijkbaar makkelijker of voelt het veiliger om alle woede op Netanyahu te richten. 

Maar ook als Netanyahu morgen dood neer zou vallen en er een links kabinet komt, dan nog blijft er een groep mensen, ook aan hun eigen grenzen, die hen, de Joden, wil vernietigen. Onafhankelijk van welk bestuur Israël ook heeft. De grootste vredesactivisten woonden in de kibbutziem vlakbij Gaza. Die zijn afgeslacht. Dat zij met Gazanen naar Israëlische ziekenhuizen gingen, heeft deze Joden niet gered. 

En ja, ik snap dat het voor een Jood moeilijk is om dat voor zichzelf te erkennen. Een hele groep mensen die jou dood willen hebben, alleen maar omdat je toevallig Joods bent. Ik snap wel dat je dat dan wil wegdrukken en een nieuwe vijand wil opvoeren, waar je wel enigzins controle over kan hebben. Maar de realiteit verandert niet.

Beterhier schreef op 11-04-2025 om 13:16:

[..]

Iedereen veroordeelt de aanslag van 7 oktober. Maar het is niet het startpunt van.

Zelfs Guterres durfde het aan om erover te zeggen dat dit niet in het luchtledige was gebeurd. Die opmerking zette veel kwaad bloed in Israël, die zien het als eenzijdige schuld.

Ik wil alleen een complete lijst zien van acties en slachtoffers aan beide zijden in het conflict terug tot 1948. Ik durf het aan om te zeggen dat er minimaal 10x zoveel slachtoffers aan de Palestijnse kant vielen terwijl zij veel land hebben verloren.

Telt voor jou alleen het aantal slachtoffers? Of telt de intentie ook nog ergens mee?

Beterhier schreef op 11-04-2025 om 13:16:

[..]

Zelfs Guterres durfde het aan om erover te zeggen dat dit niet in het luchtledige was gebeurd. Die opmerking zette veel kwaad bloed in Israël, die zien het als eenzijdige schuld.

Niet iedereen veroordeeld het het is altijd wat erg maaaaarrr. En als je slaat kun je toch verwachten dat je teruggeslagen wordt.

Malibu2 schreef op 11-04-2025 om 14:23:

[..]

Telt voor jou alleen het aantal slachtoffers? Of telt de intentie ook nog ergens mee?

Dat is heel moeilijk omdat de intenties niet vergelijkbaar zijn. Ik denk dat Hamas veel meer naar terroristische middelen grijpt omdat ze de underdog zijn tegenover een militair ijzersterk Israël.

Muurbloem1985 schreef op 11-04-2025 om 15:02:

[..]

Niet iedereen veroordeeld het het is altijd wat erg maaaaarrr. En als je slaat kun je toch verwachten dat je teruggeslagen wordt.

Ik mag sterk hopen dat iedereen de pure barbarij van 7 oktober veroordeelt. Dat er een aanslag werd gepleegd valt in de lange rij van.

Beterhier schreef op 11-04-2025 om 15:15:

[..]

Dat is heel moeilijk omdat de intenties niet vergelijkbaar zijn. Ik denk dat Hamas veel meer naar terroristische middelen grijpt omdat ze de underdog zijn tegenover een militair ijzersterk Israël.

Of grijpt Hamas naar terroristische middelen omdat hun doel de vernietiging van de Joodse staat en de vernietiging van de Joden is?

Heb je het Hamas convenant 1988 weleens gelezen? Een aanrader, het geeft een goed inzicht in de doelstellingen van Hamas. 

Uit de inleiding:

Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it" (The Martyr, Imam Hassan al-Banna, of blessed memory).

En even verderop in het convenant:

The Prophet, Allah bless him and grant him salvation, has said:

"The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Moslems, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him. Only the Gharkad tree, (evidently a certain kind of tree) would not do that because it is one of the trees of the Jews." (related by al-Bukhari and Moslem).

Dit zijn slechts 2 quotes, het gehele meesterwerk is hier te lezen:

https://avalon.law.yale.edu/20th_century/Hamas.asp

Beterhier schreef op 11-04-2025 om 15:27:

[..]

Ik mag sterk hopen dat iedereen de pure barbarij van 7 oktober veroordeelt. 

Was dat maar zo

Malibu2 schreef op 11-04-2025 om 15:41:

[..]

Of grijpt Hamas naar terroristische middelen omdat hun doel de vernietiging van de Joodse staat en de vernietiging van de Joden is?

Heb je het Hamas convenant 1988 weleens gelezen? Een aanrader, het geeft een goed inzicht in de doelstellingen van Hamas.

Uit de inleiding:

Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it" (The Martyr, Imam Hassan al-Banna, of blessed memory).

En even verderop in het convenant:

The Prophet, Allah bless him and grant him salvation, has said:

"The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Moslems, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him. Only the Gharkad tree, (evidently a certain kind of tree) would not do that because it is one of the trees of the Jews." (related by al-Bukhari and Moslem).

Dit zijn slechts 2 quotes, het gehele meesterwerk is hier te lezen:

https://avalon.law.yale.edu/20th_century/Hamas.asp

Ik heb geen kennis over geloofsoorlogen (wil ik ook niet) behalve dat het irrationeel is. Dus nee zo'n convenant heb ik al zeker niet gelezen. Daartegen helpt een eigen staat natuurlijk ook niet. Maar dan komt het er wel weer op aan hoeveel % van de Palestijnen onderschrijven dit niet? Wanneer is dit ontstaan?

Muurbloem1985 schreef op 11-04-2025 om 16:44:

[..]

Was dat maar zo

Vast niet maar dan ben je onherstelbaar diep gezonken.

Beterhier schreef op 11-04-2025 om 17:44:

[..]

Ik heb geen kennis over geloofsoorlogen (wil ik ook niet) behalve dat het irrationeel is. Dus nee zo'n convenant heb ik al zeker niet gelezen. Daartegen helpt een eigen staat natuurlijk ook niet. Maar dan komt het er wel weer op aan hoeveel % van de Palestijnen onderschrijven dit niet? Wanneer is dit ontstaan?

Dat snap ik, ik word er ook niet blij van. Maar het ligt wel ten grondslag aan de acties van Hamas en het is wel waartegen Israël vecht. 

Veel Palestijnen steunen Hamas, hoewel de steun in de Gazastrook bij het voortduren van de oorlog afneemt. Op de westbank is de steun voor Hamas nog altijd groot, maar de Palestijnen daar hebben ook niet onder de oorlog te lijden zoals de Gazanen. Zie bijvoorbeeld deze poll gehouden onder Palestijnen: https://www.pcpsr.org/en/node/991

De steun voor Hamas op de westbank is wel de reden waarom er op de westbank al jaren geen verkiezingen meer zijn gehouden (afgezien van wat lokale verkiezingen). De Palestijnse Autoriteit en Hamas hebben een bloedige geschiedenis samen en staan vijandig en wantrouwend tegenover elkaar. De PA wil niet dat Hamas eventuele verkiezingen in de westbank wint. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.