Nieuws en actueel

absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.

Weronika
07-04-2025 om 09:20
Malibu2 schreef op 06-04-2025 om 21:03:
[..]
Jep.
Ik was onlangs weer in Israël en heb ook diverse luchtalarmen meegemaakt. Dat was vanwege raketaanvallen uit Jemen. Die raketten zijn vaak geavanceerder, maar hebben een langere vluchttijd. In Jeruzalem of Tel Aviv heb je dan 90 seconden om een veilige plek te vinden. Dat is luxe. De mensen in Ashdod en Ashkelon hadden vanavond 30 tot 45 seconden om hun safe room te bereiken. Nog dichterbij de grens met Gaza, in een stad als Sderot, heb je 15 seconden. Daar staan zelfs schuilbunkers in speeltuinen (de raketaanvallen begonnen daar in 2001). Het is echt bizar.
Ik vraag me weleens af hoe de reacties zouden zijn als er ook maar 1 raket op Nederland afgevuurd zou worden...
Precies.

Muurbloem1985
07-04-2025 om 17:54
Over objectiviteit gesproken:
GeenStijl: NOS op 3 presentatrice blijkt Oxfam Novib-activist

Malibu2
07-04-2025 om 18:44
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2025 om 17:54:
Over objectiviteit gesproken:
GeenStijl: NOS op 3 presentatrice blijkt Oxfam Novib-activist
En nergens in haar verhaal ook maar een woord over Hamas of de slachtpartij van 7 oktober 2023.
Zij heeft het over "Na 7 oktober 2023" en "voor 7 oktober 2023".
Maar 7 oktober 2023 zelf? Nope...

Muurbloem1985
07-04-2025 om 18:55
Malibu2 schreef op 07-04-2025 om 18:44:
[..]
En nergens in haar verhaal ook maar een woord over Hamas of de slachtpartij van 7 oktober 2023.
Zij heeft het over "Na 7 oktober 2023" en "voor 7 oktober 2023".
Maar 7 oktober 2023 zelf? Nope...
Het kan men helemaal niks meer schelen, Israël is voor sommige altijd de boosdoener, zelfs als er baby's zijn onthoofd, mensen leven zijn verbrand op 7 Oktober, kinderen zijn ontvoerd en vermoord, het kan ze niks schelen, geen enkel besef over daden en consequenties, maar alleen maar genocide geblaat, ik vind het zo ergerlijk en onbegrijpelijk.

Malibu2
07-04-2025 om 19:29
Muurbloem1985 schreef op 07-04-2025 om 18:55:
[..]
Het kan men helemaal niks meer schelen, Israël is voor sommige altijd de boosdoener, zelfs als er baby's zijn onthoofd, mensen leven zijn verbrand op 7 Oktober, kinderen zijn ontvoerd en vermoord, het kan ze niks schelen, geen enkel besef over daden en consequenties, maar alleen maar genocide geblaat, ik vind het zo ergerlijk en onbegrijpelijk.
Ja, ik vind het ook schokkend en erg om te zien hoe de geschiedenis zich steeds weer lijkt te herhalen.
Ik herinner me een interview met auteur/ journalist Douglas Murray. Hij verwijst naar een boek van Sovjet schrijver Vasily Grossman, die zei: "Tell me what you accuse the Jews of and I'll tell you what you're guilty of." Grossman is al meer dan 60 jaar geleden overleden, maar deze uitspraak is nog steeds raak.
Ben even op X op zoek gegaan naar een clip van zo'n interview (Murray heeft het hier vaker over gehad), hierbij:
https://x.com/canarymission/status/1863991596871725338?t=G8eVaPU7TPB4J_5CiSbJ7g&s=19

Daglichtlamp
08-04-2025 om 12:02
https://www.volkskrant.nl/buitenland/israelische-soldaten-doorbreken-zwijgen-over-gaza~ba3d017f/
De andere richtlijn is de Dahiya-doctrine, naar de gelijknamige Hezbollah-wijk in Beiroet. Het omvat de grootschalige vernietiging van civiele infrastructuur. De logica is de burgerbevolking zo veel schade te berokkenen dat ze zich tegen de militanten keert.
Volgens Weiman heeft de Dahiya-doctrine in 2006 in Libanon niet gewerkt, noch in de Gazaoorlogen van 2009 en 2014. ‘En ik denk niet dat het nu zal werken’, zegt hij. ‘Volgens de doctrine moet je tunnels, verkeersbruggen, universiteiten, overheidskantoren vernietigen. Waterleiding, het stroomnet, alles. Om te beginnen is dat regelrecht in strijd met het internationaal recht. Maar denk ook eens aan wat er met de burgers gebeurt. Denk niet dat die daarna allemaal sympathisanten van het Israëlische leger zijn geworden.’
In Gaza worden beide doctrines op dit moment toegepast, maar dan op buitensporige wijze, volgens Weiman. ‘In vorige oorlogen moesten we ook gebouwen vernietigen, maar nu is het veel meer.
--------------
Asaf diende eerder op de Westoever. Ook hij maakte daar het nodige mee, maar dat deed geen afbreuk aan zijn aanvankelijke motivatie om in Gaza te vechten. ‘We gingen erheen omdat we vonden dat het nodig was, tegen de monsters van Hamas’, zegt hij.
‘Als frontsoldaat ben ik getraind om de vijand te bestrijden en te doden. Maar het is moeilijk om te zien hoe zich dit ontwikkeld heeft van een zeer rechtvaardige zaak van zelfverdediging naar iets wat…, ik wil geen grote woorden gebruiken, maar in ieder geval naar iets heel anders.’
-------------
Daarin schrijven de reservisten dat de manier waarop de oorlog wordt gevoerd, de levens van soldaten in gevaar brengt. ‘Wij hebben gezien hoe zinloos het is. We kunnen Hamas tot in de eeuwigheid blijven bestrijden. Daarbij doden we vooral niet-betrokken burgers en daarmee creëren we meer terroristen. Het is een vicieuze cirkel.’

Zilver_gray
08-04-2025 om 21:59
Daglichtlamp schreef op 08-04-2025 om 12:02:
https://www.volkskrant.nl/buitenland/israelische-soldaten-doorbreken-zwijgen-over-gaza~ba3d017f/
-------------
Daarin schrijven de reservisten dat de manier waarop de oorlog wordt gevoerd, de levens van soldaten in gevaar brengt. ‘Wij hebben gezien hoe zinloos het is. We kunnen Hamas tot in de eeuwigheid blijven bestrijden. Daarbij doden we vooral niet-betrokken burgers en daarmee creëren we meer terroristen. Het is een vicieuze cirkel.’
Erg interessant artikel Daglichtlamp: dank daarvoor!
Wederom de treurige bevestiging dat er buitensporig geweld wordt gebruikt om naast burger slachtoffers de complete infrastructuur te vernietigen.
Naast onschuldige burgers ook soldaten die hier niet voor hebben gekozen worden de dood in gejaagd.
Treurnis ten top!

felija
08-04-2025 om 23:05
Zilver_gray schreef op 08-04-2025 om 21:59:
[..]
Erg interessant artikel Daglichtlamp: dank daarvoor!
Wederom de treurige bevestiging dat er buitensporig geweld wordt gebruikt om naast burger slachtoffers de complete infrastructuur te vernietigen.Naast onschuldige burgers ook soldaten die hier niet voor hebben gekozen worden de dood in gejaagd.
Treurnis ten top!
Ja, het is dieptriest, neem alleen dat voorbeeld al van die vijftien hulpverleners die zijn gedood voor niets, en de Israëliërs wilden dat het niet bekend werd, maar het kwam toch uit.

Zilver_gray
09-04-2025 om 07:22
felija schreef op 08-04-2025 om 23:05:
[..]
Ja, het is dieptriest, neem alleen dat voorbeeld al van die vijftien hulpverleners die zijn gedood voor niets, en de Israëliërs wilden dat het niet bekend werd, maar het kwam toch uit.
Ja inderdaad!
Al had er maar 1 terrorist tussen gezeten, geen enkel excuus voor wat ze gedaan hebben en al 18 maanden daar aan het doen zijn. Moet je nagaan als dat filmpje er niet geweest was?
Moeten we erop gerust zijn dat Israël zelf het onderzoek gaat doen? De uitkomst zal ongetwijfeld in hun eigen voordeel uitvallen.

Butterflywhy
09-04-2025 om 07:55
felija schreef op 08-04-2025 om 23:05:
[..]
En weet je waar ik dan met mijn pet niet bij kan. Al die mensen die Israel nog steeds niet veroordelen en als HET grote slachtoffer zien. Doof en blind omdat de echte slachtoffers een andere kleur hebben en ver van hen afstaan.

Beterhier
09-04-2025 om 23:05
Butterflywhy schreef op 09-04-2025 om 07:55:
[..]
En weet je waar ik dan met mijn pet niet bij kan. Al die mensen die Israel nog steeds niet veroordelen en als HET grote slachtoffer zien. Doof en blind omdat de echte slachtoffers een andere kleur hebben en ver van hen afstaan.
Dit is de belangrijkste vraag en gelijk het antwoord waarom er geen oplossing komt.
Tunnelvisie? Een belang om Israël? Niet breed genoeg geïnformeerd? Ze zijn beide dader en slachtoffer maar Israël is gewoon veel en veel sterker.
N heeft terroristische aanval beantwoord met een mensheid vernietigende oorlog. Nog even en er zijn net zoveel hulpverleners/ journalisten omgekomen als op 7 oktober.
Het totaal aantal burger slachtoffers is ontstellend veel groter dan omgekeerd maar dat patroon zie ik al zo lang als het conflict duurt.
Ik kan hoog en laag springen maar zolang de VS dit steunt gaat het door. En bommen helpen helemaal niet om Hamas "uit te roeien".

felija
09-04-2025 om 23:10
Butterflywhy schreef op 09-04-2025 om 07:55:
[..]
Ja, inderdaad....vreselijk. Een zweem van kritiek en je bent meteen anti-Israël.

Zilver_gray
10-04-2025 om 07:03
Goed dat er steeds meer kritiek vanuit het Israëlische leger komt; dit is een politieke oorlog!
970 Israëlische (ex-)militairen roepen in brief op oorlog te beëindigen
In een brief hebben 970 leden van de Israëlische luchtmacht, voornamelijk reservisten, maar ook piloten, opgeroepen om een einde te maken aan de oorlog in de Gazastrook. Dat schrijven Israëlische media, waaronder de liberale krant Haaretz.
De top van de luchtmacht is niet blij met de brief en heeft verschillende ondertekenaars onder druk gezet om zich van de tekst te distantiëren, onder meer door met ontslag te dreigen. 25 personen gaven gehoor aan die oproep, terwijl acht anderen uit verontwaardiging over die druk zich juist bij de briefschrijvers aansloten, aldus Haaretz.
De inhoud van de brief is niet openbaar gemaakt, maar volgens Israëlische media zeggen de ondertekenaars dat de oorlog in Gaza politieke doeleinden dient, in plaats van het verdedigen van de veiligheid van Israël.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/liveblog-nieuws-israel-gaza-hulpkonvooi~bd568f62/

Zilver_gray
10-04-2025 om 13:02
Zilver_gray schreef op 10-04-2025 om 07:03:
Goed dat er steeds meer kritiek vanuit het Israëlische leger komt; dit is een politieke oorlog!
970 Israëlische (ex-)militairen roepen in brief op oorlog te beëindigen
De inhoud van de brief is niet openbaar gemaakt, maar volgens Israëlische media zeggen de ondertekenaars dat de oorlog in Gaza politieke doeleinden dient, in plaats van het verdedigen van de veiligheid van Israël.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/liveblog-nieuws-israel-gaza-hulpkonvooi~bd568f62/
Netanyahu houdt niet van kritiek;
Premier Netanyahu staat achter het besluit van het leger. Hij zegt dat het gaat om een kleine maar extreme groep die deze brief heeft opgesteld. "Uitspraken die het leger verzwakken en onze vijanden versterken zijn ontoelaatbaar in tijden van oorlog."
https://nos.nl/liveblog/2562655-luchtmacht-israel-ontslaat-reservisten-om-anti-oorlogsbrief

Muurbloem1985
10-04-2025 om 17:16
Zilver_gray schreef op 10-04-2025 om 13:02:
[..]
Netanyahu houdt niet van kritiek;
Premier Netanyahu staat achter het besluit van het leger. Hij zegt dat het gaat om een kleine maar extreme groep die deze brief heeft opgesteld. "Uitspraken die het leger verzwakken en onze vijanden versterken zijn ontoelaatbaar in tijden van oorlog."
https://nos.nl/liveblog/2562655-luchtmacht-israel-ontslaat-reservisten-om-anti-oorlogsbrief
Gelijk heeft die, zonder leger bestaat Israël niet meer of denk je dat ze voor de lol hun eigen leven opofferen? Als de extremistische moslimgroepen als Hamas en Hezbollah eens ophouden met aanvallen was er nu vrede.