Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
absor
06-10-2024 om 17:26
Beterhier schreef op 06-10-2024 om 17:12:
[..]
Ze mogen de installaties waarmee wordt aangevallen uiteraard vernietigen. Het gaat mij om het wraak principe dat wordt uitgesproken. Maar ik geloof inmiddels wel dat het Netanyahu goed uitkomt om flink terug te mogen slaan. Net als in Gaza wordt er heel royaal gebombardeerd en zijn er honderdduizenden op de vlucht.
Netanyahu heeft kansen voorbij laten gaan om tot een deal te komen. De gegijzelden zijn gewoon niet zijn belangrijkste doel, dat is zoveel mogelijk vijanden vernietigen. Collateral damage is ondergeschikt.
Sommigen (wie?) in Iran zullen dat vast zeggen, daarin staan ze dan gelijk aan Hamas. Het betekent niet dat ze het ook gaan doen. Sterker: Ze kunnen het dus helemaal niet.
De installaties mogen ze wel vernietigen. En als die nu precies midden in een school zijn neergezet? Wat dan?
En welke kans tot een deal is er precies geweest dan? Welk aanbod is er geweest om de gegijzelden vrij te laten?
en ze zeggen dat ze israel totaal willen vernietigen, ze sturen bommen en raketten. Maarrrr omdat jij denkt dat ze het niet kunnen (is dat zo? Er is een kernwapen programma actief in iran hoor). Moet israel gewoon niets doen. Oja enkel de installaties vernietigen waar reeds uit geschoten is?
Beterhier
06-10-2024 om 17:27
Thora schreef op 06-10-2024 om 13:14:
[..]
Daarbij schijnen veel mensen (lees onwetende studenten) te vergeten dat Hamas een terreurorganisatie is. Hamas is NIET het Palestijnse volk en zou Hamas winnen dan wordt het echt niet beter op in Israël/Palestina. Voor niemand. Maar daar denken ze blijkbaar niet aan, of hebben er totaal geen benul van, als ze weer eens ergens van alles staan te roepen.
Zeker maar dat betekent niet dat het Palestijnse volk daar op zulk een enorme schaal het slachtoffer van mag worden.
Hamas kan op dit moment onmogelijk winnen, Israël is militair allang winnaar. Voor zover dat winst mag heten. Er wordt nu zoveel nieuwe haat gecreëerd, dus nieuwe terroristen, dat de toekomst er volgens mij niet goed uitziet.
Maar er wordt in Israël ook heel veel gedemonstreerd tegen deze gang van zaken, dat is een lichtpunt maar ik lees op het Duitse Tagesschau waaraan ik al dacht: Het is een dictatuur aan het worden.
Beterhier
06-10-2024 om 17:37
absor schreef op 06-10-2024 om 17:26:
[..]
De installaties mogen ze wel vernietigen. En als die nu precies midden in een school zijn neergezet? Wat dan?
En welke kans tot een deal is er precies geweest dan? Welk aanbod is er geweest om de gegijzelden vrij te laten?
en ze zeggen dat ze israel totaal willen vernietigen, ze sturen bommen en raketten. Maarrrr omdat jij denkt dat ze het niet kunnen (is dat zo? Er is een kernwapen programma actief in iran hoor). Moet israel gewoon niets doen. Oja enkel de installaties vernietigen waar reeds uit geschoten is?
Dat argument wordt ook in Gaza voortdurend genoemd en is voor ons natuurlijk totaal niet te controleren. De waarheid zal ergens in het midden liggen, soms wel, soms niet.
Als Israël minder collateral damage zou willen maken gaat dat aanzienlijk meer eigen slachtoffers veroorzaken. Nu kiezen ze door middel van bombarderen zichzelf te sparen.
Dat aanbod moet ik opzoeken. Maar Internationaal was er grote druk om akkoord te gaan. Het liep stuk op iets met een grens.
Niets doen gaat echt niet gebeuren. Ik bevind me in de gelukkige positie het af te kunnen wachten maar het wordt waarschijnlijk heel heftig.
Beterhier
06-10-2024 om 23:39
Dit vind ik bizar nieuws!
https://nos.nl/artikel/2539822-yesilgoz-en-halsema-botsen-over-pro-palestijnse-sit-ins-stations-op-7-10
Helemaal met Yesilgöz eens dat 7 oktober totaal ongepast is! Dat heeft toch niets met recht op demonstreren te maken en ik vraag me hier af wat die zgn pro Palestijnse organisaties hiermee denken te bereiken. Hebben ze niet het benul dat het dan (haast) een pro Hamas demonstratie is? Het is olie op het vuur gooien dit op 7 oktober te doen.
absor
07-10-2024 om 12:25
laten we hier op het topic vandaag wel hand in hand staan vandaag
welke mening we ook hebben. Het is nu al weer een jaar dat het opnieuw afgrijselijk uit de hand loopt en er dramas van bijbelse proporties zijn.
.
Er zijn alleen maar verliezers. Laten we 🙏🏻
Daglichtlamp
07-10-2024 om 20:21
Laten we met elkaar in gesprek blijven. Ik was onder de indruk van dit artikel: https://www.parool.nl/amsterdam/de-een-is-joods-de-ander-islamitisch-toch-blijven-deze-raadsleden-met-elkaar-in-gesprek-als-je-je-nek-uitsteekt-krijg-je-klappen~b89089286/
Een joods en en islamitisch raadslid in Amsterdam die ondanks alle verschillen toch gewoon ook proberen het van de andere kant te bekijken.
Zilver_gray
08-10-2024 om 15:07
“Met het onderzoek laat Airwars zien dat het mogelijk is om slachtoffers naam voor naam te identificeren, en dat lokale bronnen te vertrouwen zijn, zegt Jessica Dorsey, universitair docent Internationaal Recht aan de Universiteit Utrecht. "Landen die in oorlog zijn zeggen vaak dat niet te achterhalen is hoeveel burgerslachtoffers er vallen door luchtaanvallen, maar dat kan dus wel."
Daarmee richten de onderzoekers zich ook tot landen die Israël steunen en van wapens voorzien. "Regeringen moeten verantwoordelijkheid nemen en burgers beschermen", zegt Dorsey, die als vrijwilliger betrokken is bij het bestuur van Airwars. In de toekomst kan de informatie dienen bij bijvoorbeeld rechtszaken, zoals de genocidezaak die bij het Internationaal Gerechtshof loopt.
De organisatie hoopt dat het onderzoek bijdraagt aan een betere bescherming van burgers in conflictgebieden in de toekomst, maar dat is niet het enige doel. "Iedereen heeft recht op de waarheid, om te weten wat er gebeurd is met de persoon van wie je hield", zegt Tripp. "Onze documentatie is dus ook een aandenken voor iedereen die iemand verloren is."
Schokkend om al die gezichten te zien, veelal vrouwen en kinderen.
absor
08-10-2024 om 16:23
Zilver_gray schreef op 08-10-2024 om 15:07:
“Met het onderzoek laat Airwars zien dat het mogelijk is om slachtoffers naam voor naam te identificeren, en dat lokale bronnen te vertrouwen zijn, zegt Jessica Dorsey, universitair docent Internationaal Recht aan de Universiteit Utrecht. "Landen die in oorlog zijn zeggen vaak dat niet te achterhalen is hoeveel burgerslachtoffers er vallen door luchtaanvallen, maar dat kan dus wel."
Daarmee richten de onderzoekers zich ook tot landen die Israël steunen en van wapens voorzien. "Regeringen moeten verantwoordelijkheid nemen en burgers beschermen", zegt Dorsey, die als vrijwilliger betrokken is bij het bestuur van Airwars. In de toekomst kan de informatie dienen bij bijvoorbeeld rechtszaken, zoals de genocidezaak die bij het Internationaal Gerechtshof loopt.
De organisatie hoopt dat het onderzoek bijdraagt aan een betere bescherming van burgers in conflictgebieden in de toekomst, maar dat is niet het enige doel. "Iedereen heeft recht op de waarheid, om te weten wat er gebeurd is met de persoon van wie je hield", zegt Tripp. "Onze documentatie is dus ook een aandenken voor iedereen die iemand verloren is."
Schokkend om al die gezichten te zien, veelal vrouwen en kinderen.
Heel goed dat dit is gedaan. Elk slachtoffer , welke zijde dan ook, verdient een gezicht
Zilver_gray
08-10-2024 om 16:31
absor schreef op 08-10-2024 om 16:23:
[..]
Heel goed dat dit is gedaan. Elk slachtoffer , welke zijde dan ook, verdient een gezicht
Eens!
Poezenmeisje
08-10-2024 om 19:31
Het zou mooi zijn als Hamas hen beschermde, i.p.v. in te zetten als menselijk schild...
🙁
Daglichtlamp
08-10-2024 om 19:53
Wijze woorden van onze minister van Justitie in het vragenuurtje vandaag.
Polariseren helpt niet; ik zei dat al. Dat is nou juist wat dit probleem alleen maar groter maakt. Onze burgemeesters worstelen daarmee, overigens niet alleen op dit thema. Ik zei dat eerder. Het geldt ook voor andere demonstraties, waarbij je ziet dat mensen heftig tegenover elkaar komen te staan. Ik sluit mij volledig aan bij de mening van de burgemeester van Den Haag, die heeft gezegd: laten we niet het conflict uit het Midden-Oosten importeren, maar vrede exporteren. Dat begint toch echt ook door hier in Den Haag die polarisatie niet op te zoeken.
Voor wie het hele stuk na wil lezen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/10
Zilver_gray
10-10-2024 om 19:49
https://nos.nl/collectie/13970/liveblog/2539888-vn-commissie-israel-pleegt-oorlogsmisdaden-slachtoffer-mesaanval-israel-overleden
VN-commissie: Israël pleegt oorlogsmisdaden door marteling en aanvallen op zorg Gaza
Een VN-commissie beschuldigt Israël van oorlogsmisdaden in Gaza door bewuste aanvallen op zorginfrastructuur en medisch personeel. Ook stellen de onafhankelijk van de VN opererende mensenrechtenexperts dat Israëlische militairen medici hebben gemarteld en structureel Palestijnse gevangenen mishandelen.
De Israëlische autoriteiten, die de Verenigde Naties al jaren beschuldigen van anti-Israëlische vooringenomenheid, hebben nog niet gereageerd.
In de verklaring van de VN-commissie wordt benadrukt dat Hamas eveneens oorlogsmisdaden pleegt, bijvoorbeeld door gijzelaars te martelen en te vermoorden en door seksueel geweld te plegen. Maar de verklaring van de VN-commissie richt zich vooral op het Israëlische handelen. Het onderbouwende rapport wordt eind deze maand gepubliceerd.
De VN-commissie stelt dat Israël moet stoppen met "zijn beleid" om de Gazaanse zorgsector "te vernietigen". Het Israëlische leger beweert dat deze aanvallen nodig zijn om Hamas-strijders te doden, maar als gevolg van deze acties functioneert volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nog maar een derde van alle ziekenhuizen. Volgens de verklaring leidt het tot ernstige langetermijneffecten voor de burgerbevolking.
"In het rapport wordt vastgesteld dat Israëlische troepen opzettelijk medisch personeel hebben gedood, opgepakt en gemarteld", aldus de VN-commissie. Er wordt gesproken over gerichte aanvallen op ambulances. Als voorbeeld wordt de dood van het 6-jarige Palestijnse meisje Hind genoemd, dat samen met familieleden werd gedood door Israëlische kogels. Ze had daarvoor urenlang met Palestijnse hulpverleners gebeld. Twee hulpverleners in een toegesnelde ambulance werden ook gedood door het leger, zo stelt de VN-commissie naar eigen zeggen vast.
De link naar het rapport;
https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n24/262/79/pdf/n2426279.pdf
Poezenmeisje
13-10-2024 om 19:48
https://www.rtvnoord.nl/cultuur/1222063/rug-onderzoeker-iedereen-is-in-staat-tot-oorlogsmisdaden
...
Mensen komen vast te zitten in hun eigen denkbeelden. Ze willen de vijand vernietigen, zichzelf beschermen of een betere wereld creëren. De gedachte dat je zelf goed bent is gevaarlijk, omdat je dan niet meer kritisch reflecteert en niet meer ziet wat je echt aan het doen bent. Het is een geleidelijk proces: eerst demoniseren ze de ander. Ze maken van de tegenstander de personificatie van het kwaad. Daarna dehumaniseren ze hem, ze zien hem niet meer als mens. Dat is het gevaarlijkst. Dan kun je best de moraal hebben dat je een medemens niet mag doden, maar die persoon is geen mens, dus dan mag het wel.
...
Poezenmeisje
17-10-2024 om 11:36
En wij maar collecteren via 555.
https://www.christenenvoorisrael.nl/artikelen/israel-update-16-oktober-hamas-actief-in-europa-terwijl-hezbollah-zijn-grip-op-libanon-verliest
...
De autoriteiten in de Verenigde Staten hebben vastgesteld dat de groep van twaalf Hamas leden in Europa erin slaagde om vanaf het begin van 2024 iedere maand tien miljoen dollar over te maken naar Hamas in Gaza.
...
Het is essentieel dat wij in het Westen ontwaken en gaan inzien hoe diepgeworteld deze terreurinfrastructuur is en hoe verfijnd Hamas te werk gaat in het Westen”, zei Sachs in het Free Press interview.
...