Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Beterhier
27-09-2024 om 16:11
Denksport schreef op 27-09-2024 om 11:34:
[..]
Wappie 2.0
En waarom quote je dit bericht van vorig jaar eigenlijk?
Omdat ik het toevallig terugkeek en ik in het licht van de huidige escalatie opnieuw zoek ga naar de oorsprong? De meest interessante mogelijke wappie theorie is natuurlijk de bewering dat Netanyahu 7 oktober heeft laten gebeuren om een stok te hebben. Zoals ik hem nu bezig zie is hij goed op weg dat idee te steunen. Is er een goede verklaring gekomen waarom het niet is voorkomen?
Beterhier
27-09-2024 om 16:14
Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 11:46:
[..]
Misschien moet je er dan ook bij zeggen dat er vanuit Libanon ook al voorafgaand aan deze escalatie voortdurend raketten op Israël werden afgevuurd door Hezbollah. Zodat mensen uit noord Israël hebben moeten vluchten naar veiliger gebieden.
Dat is de reactie op het platgooien van Gaza toch?
Beterhier
27-09-2024 om 16:24
Poezenmeisje schreef op 27-09-2024 om 12:18:
Sinds 8 oktober 2023 gooit Hezbollah ellende op Israël...
Ja, dat is 1 stap terug en vind ik helaas niet zo vreemd. Ik wil graag de film terugdraaien naar de echte oorsprong, wie gooide de eerste steen? Daar ben ik nog steeds niet goed in geslaagd. Maar wat ik wel jaaaaaren oppikte uit het nieuws is dat Israël onverminderd doorgaat met het illegaal toe eigenen van gebieden. Daar is de rest van de wereld het niet mee eens maar dat lapt N aan de laars.
Dit beleid kunnen ze voortzetten omdat ze militair met afstand de sterkste zijn en blijven.
Beterhier
27-09-2024 om 16:39
De speech bij de VN is voorbij. Ergens wel vreemd dat iemand waartegen een arrestatiebevel is uitgevaardigd zo'n podium krijgt zonder gearresteerd te worden.
Beterhier
27-09-2024 om 17:29
Ik lees net op NOS nieuws dat hij de antisemitisme kaart heeft getrokken als reactie op zijn arrestatiebevel. Begrijpt hij het echt niet of zet hij de joker in?
Daglichtlamp
27-09-2024 om 17:32
Beterhier schreef op 27-09-2024 om 16:39:
De speech bij de VN is voorbij. Ergens wel vreemd dat iemand waartegen een arrestatiebevel is uitgevaardigd zo'n podium krijgt zonder gearresteerd te worden.
Tja volgens mij was hij niet in een land dat aangesloten was bij het internationaal strafhof. Ik denk dat hij zijn reizen zorgvuldig plant.
Beterhier
27-09-2024 om 17:38
Daglichtlamp schreef op 27-09-2024 om 17:32:
[..]
Tja volgens mij was hij niet in een land dat aangesloten was bij het internationaal strafhof. Ik denk dat hij zijn reizen zorgvuldig plant.
Het was in New York, dat is veilig.
Beterhier
02-10-2024 om 14:07
Gisteravond toevallig twee goede docu's Op Arte gezien over Gaza, familie van de overgebleven gijzelaars en kinderen in de nederzettingen op de westelijke Jordaanoever. Van dichtbij is dat allemaal ontzettend triest en ik zie geen reden tot hoop dat dit ooit herstelt.
Maar de situatie vandaag is feitelijk dat Netanyahu wraak roept over dat de Iron dome (opnieuw) zo goed was dat ze geen of een paar gewonden hebben van de wraakactie van Iran.
Netanyahu is gewoon de baas maar het westen reageert nog steeds braaf dat Israël het recht heeft zich te verdedigen. Nu heeft VN chef Guterres het verbruid want die heeft Iran blijkbaar niet veroordeeld?
Met deze expert ben ik het 100% eens, ik denk dat hij dichtbij de militaire waarheid zit.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/02/midden-oosten-expert-maurits-berger-over-situatie-iran-en-israel/
Daglichtlamp
02-10-2024 om 14:10
Maar probeer je nu te zeggen dat het niet erg is dat Iran raketten afvuurt op Israël?
Miraval
02-10-2024 om 14:17
Beterhier schreef op 27-09-2024 om 16:24:
[..]
Ja, dat is 1 stap terug en vind ik helaas niet zo vreemd. Ik wil graag de film terugdraaien naar de echte oorsprong, wie gooide de eerste steen? Daar ben ik nog steeds niet goed in geslaagd. Maar wat ik wel jaaaaaren oppikte uit het nieuws is dat Israël onverminderd doorgaat met het illegaal toe eigenen van gebieden. Daar is de rest van de wereld het niet mee eens maar dat lapt N aan de laars.
Dit beleid kunnen ze voortzetten omdat ze militair met afstand de sterkste zijn en blijven.
https://historiek.net/israelisch-palestijns-conflict-achtergrond-artikel/159526/
Het is een veel te moeilijk conflict om terug te brengen in wie gooide de 1e steen. Als het zo simpel zou zijn waren we niet op dit ount uitgekomen.
Beterhier
02-10-2024 om 14:43
Daglichtlamp schreef op 02-10-2024 om 14:10:
Maar probeer je nu te zeggen dat het niet erg is dat Iran raketten afvuurt op Israël?
Nee. Let wel, dat waren reacties op succesvolle acties van Israël maar daar wil ik niet de aandacht op vestigen. Het is eigenlijk ontzettend kinderachtig gedrag.
Wat ik feitelijk wil zeggen is dat Israël niet terug hoeft te slaan. Ze kunnen de aanvallen van Iran uitstekend afslaan, nu twee keer bewezen. De geweldspiraal stoppen.
Maar de- escaleren komt niet voor in de visie van Netanyahu. Hij wil nog harder terug slaan. Is de wereld daarmee geholpen?
Beterhier
02-10-2024 om 14:49
Miraval schreef op 02-10-2024 om 14:17:
[..]
https://historiek.net/israelisch-palestijns-conflict-achtergrond-artikel/159526/
Het is een veel te moeilijk conflict om terug te brengen in wie gooide de 1e steen. Als het zo simpel zou zijn waren we niet op dit ount uitgekomen.
Weet ik, het gaat heel ver terug zoals in jouw link uitvoerig wordt beschreven. Ik ga hem helemaal lezen, dank!
absor
06-10-2024 om 00:24
Beterhier schreef op 02-10-2024 om 14:43:
[..]
Nee. Let wel, dat waren reacties op succesvolle acties van Israël maar daar wil ik niet de aandacht op vestigen. Het is eigenlijk ontzettend kinderachtig gedrag.
Wat ik feitelijk wil zeggen is dat Israël niet terug hoeft te slaan. Ze kunnen de aanvallen van Iran uitstekend afslaan, nu twee keer bewezen. De geweldspiraal stoppen.
Maar de- escaleren komt niet voor in de visie van Netanyahu. Hij wil nog harder terug slaan. Is de wereld daarmee geholpen?
Want als ze niet terugslaan stoppen de aanvallen? En laat hamas de gegijzelden vrij?
Je weet wel dat iran hardop verkondigt israel de willen vernietigen tot de laatste jood?
Thora
06-10-2024 om 13:14
absor schreef op 06-10-2024 om 00:24:
[..]
Want als ze niet terugslaan stoppen de aanvallen? En laat hamas de gegijzelden vrij?
Je weet wel dat iran hardop verkondigt israel de willen vernietigen tot de laatste jood?
Daarbij schijnen veel mensen (lees onwetende studenten) te vergeten dat Hamas een terreurorganisatie is. Hamas is NIET het Palestijnse volk en zou Hamas winnen dan wordt het echt niet beter op in Israël/Palestina. Voor niemand. Maar daar denken ze blijkbaar niet aan, of hebben er totaal geen benul van, als ze weer eens ergens van alles staan te roepen.
Beterhier
06-10-2024 om 17:12
absor schreef op 06-10-2024 om 00:24:
[..]
Ze mogen de installaties waarmee wordt aangevallen uiteraard vernietigen. Het gaat mij om het wraak principe dat wordt uitgesproken. Maar ik geloof inmiddels wel dat het Netanyahu goed uitkomt om flink terug te mogen slaan. Net als in Gaza wordt er heel royaal gebombardeerd en zijn er honderdduizenden op de vlucht.
Netanyahu heeft kansen voorbij laten gaan om tot een deal te komen. De gegijzelden zijn gewoon niet zijn belangrijkste doel, dat is zoveel mogelijk vijanden vernietigen. Collateral damage is ondergeschikt.
Sommigen (wie?) in Iran zullen dat vast zeggen, daarin staan ze dan gelijk aan Hamas. Het betekent niet dat ze het ook gaan doen. Sterker: Ze kunnen het dus helemaal niet.