Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Poezenmeisje schreef op 17-10-2024 om 11:36:

En wij maar collecteren via 555.

https://www.christenenvoorisrael.nl/artikelen/israel-update-16-oktober-hamas-actief-in-europa-terwijl-hezbollah-zijn-grip-op-libanon-verliest

...
De autoriteiten in de Verenigde Staten hebben vastgesteld dat de groep van twaalf Hamas leden in Europa erin slaagde om vanaf het begin van 2024 iedere maand tien miljoen dollar over te maken naar Hamas in Gaza.
...
Het is essentieel dat wij in het Westen ontwaken en gaan inzien hoe diepgeworteld deze terreurinfrastructuur is en hoe verfijnd Hamas te werk gaat in het Westen”, zei Sachs in het Free Press interview.
...

555 collecteert of doneert toch niet voor Hamas? Ik snap je punt niet?

Zilver_gray schreef op 17-10-2024 om 11:49:

[..]

?
555 collecteert of doneert toch niet voor Hamas? Ik snap je punt niet?

Als je het artikel leest, zie je dat Hamas wereldwijd allerlei 'goededoelenorganisaties' heeft opgetuigd die écht niets met Hamas te maken zouden hebben. 

Echt waar, want ze zeggen het daar toch?

Ik heb het artikel (vluchtig) gelezen maar snap niet wat de actie van “555 voor de oorlogsslachtoffers” te maken heeft met Hamas die blijkbaar ook collecteert.

Wil je zeggen dat de opbrengst van 555 rechtstreeks naar Hamas gaat?

Welnee, het geld gaat naar goede doelen en instanties die écht écht écht niet onder Hamas controle staan.

Maar waarom moeten wij dan nog collecteren? Hamas werpt zich toch altijd op als weldoener voor de Gazanen en ontvangt ook al 10 miljoen dollar per maand. 
Daar kun je toch veel leuks mee doen, lijkt me.

Poezenmeisje schreef op 17-10-2024 om 12:05:

[..]

Als je het artikel leest, zie je dat Hamas wereldwijd allerlei 'goededoelenorganisaties' heeft opgetuigd die écht niets met Hamas te maken zouden hebben.

Echt waar, want ze zeggen het daar toch?

Het is ook raar dat er in het Westen/Nederland geld wordt ingezameld voor hulp aan Israël, Gaza, Libanon en Syrië terwijl ook Hamas in het Westen met fake goede doelen geld inzamelt om alles nog meer naar de godverdomme te helpen. En die Libanon en Syrië hadden zich er nooit mee moeten bemoeien. Die landen zijn al enorm naar de klote en nu nog meer. En waar vluchten die mensen naartoe?.......

Libanezen gaan naar Syrië en Syriërs gaan terug naar Syrië.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-10-2024 om 12:37:

[..]

Het is ook raar dat er in het Westen/Nederland geld wordt ingezameld voor hulp aan Israël, Gaza, Libanon en Syrië terwijl ook Hamas in het Westen met fake goede doelen geld inzamelt om alles nog meer naar de godverdomme te helpen. En die Libanon en Syrië hadden zich er nooit mee moeten bemoeien. Die landen zijn al enorm naar de klote en nu nog meer. En waar vluchten die mensen naartoe?.......

Op dit moment vluchten ze vooral naar landen in de regio. Uiteindelijk zal dat ook weer doorsijpelen naar Europa.

Ik hoop dat we onze Nederlandse hulporganisaties gewoon nog vertrouwen dat ze geen terroristen steunen. Natuurlijk zou de steun ook alleen door Arabische landen kunnen gebeuren, maar wat voor signaal geven we daar mee af? De landen in de regio vangen natuurlijk al vluchtelingen op, het is niet dat er niets gebeurd.

Daglichtlamp schreef op 17-10-2024 om 12:49:

[..]

Op dit moment vluchten ze vooral naar landen in de regio. Uiteindelijk zal dat ook weer doorsijpelen naar Europa.

Ik hoop dat we onze Nederlandse hulporganisaties gewoon nog vertrouwen dat ze geen terroristen steunen. Natuurlijk zou de steun ook alleen door Arabische landen kunnen gebeuren, maar wat voor signaal geven we daar mee af? De landen in de regio vangen natuurlijk al vluchtelingen op, het is niet dat er niets gebeurd.

Klopt de Libanezen en Syriërs vluchten momenteel vooral (terug) naar Syrië.

Nog los van dat dit inderdaad niets met de Giro555 actie te maken heeft, neem ik alles wat die pro-Israëlische organisaties/denktanks eruit gooien sowieso met een flinke korrel zout.

Eleanor schreef op 17-10-2024 om 13:37:

Nog los van dat dit inderdaad niets met de Giro555 actie te maken heeft, neem ik alles wat die pro-Israëlische organisaties/denktanks eruit gooien sowieso met een flinke korrel zout.

Toch gebeurt het in Nederland ook.

https://nos.nl/artikel/2480389-man-en-dochter-uit-leidschendam-vast-op-verdenking-financiering-hamas

Het onderzoek werd ingesteld na melding van ongebruikelijke geldtransacties. Deze werden opgepikt door de zogeheten Financial Intelligence Unit. Ook krantenartikelen over een fondsenwerver in Europa voor Hamas waren een bron voor het onderzoek.

In Nederland zitten diverse pro-Palestijnse organisaties. Een aantal van hen vormt volgens het OM een belangrijke schakel in het internationale netwerk dat geld inzamelt voor Hamas.

Uit bovengenoemde NOS-link:

...
Een 55-jarige man en zijn 25-jarige dochter uit Leidschendam zijn opgepakt op verdenking van financiering van terreurorganisatie Hamas. Het Openbaar Ministerie denkt dat ze zo'n 5,5 miljoen euro hebben overgemaakt aan organisaties die gelinkt worden aan de gewapende Palestijnse groepering.
...
Bij doorzoeking van een woning in Leidschendam en een bedrijfspand in Rotterdam zijn in verband met het onderzoek grote hoeveelheden contant geld in beslag genomen. Behalve de contanten (het exacte bedrag wordt niet genoemd) is ook administratie in beslag genomen, evenals een banktegoed van zo'n 750.000 euro.
...

Denken jullie dat Israël nu open staat voor een staakt het vuren?

Ik denk dat een staakt het vuren wel erg optimistisch te noemen is, maar las wel ergens dat ze nu open zouden staan voor onderhandelingen over de gijzelaars of iets in die richting.

Even een cynische rekensom. Uit NOS nieuws lees ik dat Israël sinds 7 oktober 2023 van de VS een recordbedrag aan wapensteun heeft ontvangen ter grootte van 17,9 miljard dollar.

Citaat en Engelse link: 

De VS heeft zijn bondgenoot al herhaaldelijk aangespoord meer humanitaire hulp toe te laten tot Gaza en burgers te ontzien. In een jaar tijd hield de VS één keer een lading zware bommen voor Israël tijdelijk tegen. Verder greep Washington niet of nauwelijks in. Sinds het begin van de oorlog in Gaza heeft Israël zo'n 17,9 miljard dollar aan militaire hulp van de VS ontvangen.

Uit NOS: https://nos.nl/collectie/13959/liveblog/2540674-hamas-niet-verslagen-als-leider-dood-is-israel-deelt-laatste-beelden-sinwar

Dit bedrag loopt tot de invasie van Libanon. Dat betekent dat bij 2,2 miljoen Gazanen een bedrag van 17900 / 2,2 = 8136 dollar per Gazaan is uitgegeven om zijn leefsituatie vrijwel volledig tot puin te reduceren.

De 555 actie heeft 15,1 miljoen euro opgebracht voor slachtoffers in alle landen. Dit betekent per Gazaan minder dan 6,7 euro. Foutje: Het zijn nu 2,15 miljoen Gazanen dus al 7 euro. Als het überhaupt goed terecht kan komen want nieuwsberichten over problemen daarmee blijven komen.

Misschien krijgen we ooit inzamelingen om het weer op te bouwen, dan gaat het om heel andere bedragen.

Ik begreep dat de westerse landen Rusland willen laten betalen voor de schade in Oekraïne?

1 dollar is trouwens 0,92 euro maar het koersverschil is een lachertje in deze berekening.

Waarom zou Israël moeten beginnen met een staakt het vuren? 
Israël is niet begonnen...

Laat alle gegijzelde mensen vrij, dan kan er verder gekeken worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.