Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 


Poezenmeisje schreef op 05-07-2024 om 23:19:

Voor degenen die het nog niet weten en steeds roepen hoe gemeen Israël is, Israël wordt dagelijks onder vuur genomen.

Het wachten is op het moment dat Israël zich gaat verdedigen tegen Hezbollah.


In Nederland kijken we naar Buienradar, in Israël kijken ze naar Bommenradar...

Screenshot-20240705-231602-X.jpg

Klopt. Dat is daar nu zo'n beetje dagelijkse kost. Hotels (inclusief het hotel waar ik verbleef) zitten ook vol met binnenlandse vluchtelingen. 

In de omgeving van Gaza is het nu minder frequent, maar ook daar vandaan worden nog steeds raketten afgevuurd. De dag nadat ik er was, was er daar ook weer een luchtalarm. 

In Jeruzalem heb je 90 seconden om jezelf in veiligheid te brengen, in het grensgebied met Gaza heb je slechts 15 seconden. In het noorden is het ook een kwestie van enkele seconden. 

En ja, een oorlog met Hezbollah (die op 8 oktober raketten begon af te vuren als support voor Hamas) is ook een kwestie van tijd. Hezbollah heeft ongeveer 150.000 raketten en wordt een stuk sterker geacht dan Hamas. 

Het is ook gewoon bizar als je naar de geschiedenis van Israël kijkt. In 1948 was de eerste oorlog tegen de net weer opgerichte staat Israël die gestart werd door 5 Arabische landen (daarvoor waren er al pogroms). De zesdaagse oorlog in 1967 waarin de Arabische landen alweer Israël van de kaart wilden vegen. De Yom Kippoer oorlog van 1973 waarbij wederom Arabische landen Israël aanvielen, alle andere oorlogen en operaties. Dat kleine land van nog geen 10 miljoen inwoners is al zo vaak aangevallen, soms door grotere legers, maar blijkt niet te verslaan. Hoe frustrerend zal dat zijn. 

Op deze kaart zie je een rood stipje. De groene vlekken er omheen willen dat rode stipje van de kaart vegen. 

David tegen Goliath...


israel-islam-world-map-crop1-4291932004.gif

Zilver_gray schreef op 05-07-2024 om 22:34:

[..]

Op dit soort uitlatingen reageer ik al niet eens meer. Heeft helemaal geen zin. Jij en ik weten hoe het zit en we zijn bij lange na niet de enige hoor.

Ja, je hebt ook gelijk. 

Poezenmeisje schreef op 06-07-2024 om 06:52:

Op deze kaart zie je een rood stipje. De groene vlekken er omheen willen dat rode stipje van de kaart vegen.

David tegen Goliath...


israel-islam-world-map-crop1-4291932004.gif

David heeft Goliath ook verslagen. 

Ik voelde me overigens volkomen veilig in Jeruzalem, veiliger dan in mijn eigen stad. Ik zie zelf de interne onenigheid als grootste gevaar voor Israël. 

Op deze kaart zie je ook goed het verschil tussen Israël en Iran (die oa Hamas, de Houthies en Hezbollah steunt). Bij de grote aanval van Iran in april is met behulp van andere landen zo'n 99% van de raketten en drones onderschept. Hoe frustrerend moet dat zijn geweest voor de Iraniërs.

Ik ken diverse Iraniërs. Vooral de ex-moslims zijn hartstikke pro-Israel, want die beseffen als geen ander waar Israël tegen moet vechten. 

Malibu2 schreef op 05-07-2024 om 22:55:

[..]

Het was een individuele reservist die dit deelde, en hij deed dat niet officieel namens de IDF. Op dat moment was hij ook niet in actieve dienst. Maar hij heeft wel een tijd in Gaza gezeten en vertelde oa over zijn ervaringen daar.

Hij gaf antwoord op een vraag over kinderen in Gaza naar aanleiding van verhalen die de ronde doen. Uiteraard gaf hij geen specifieke inside informatie die niet gedeeld mag worden.

Israëliërs spreken over het algemeen goed Engels en hij ook. Ik zat in Jeruzalem en alle borden, bestemmingen op bussen etc waren in drie talen: Ivriet (modern Hebreeuws), Engels en Arabisch. Met Engels kun je in Jeruzalem en ook in Tel Aviv prima terecht.

Bedankt voor de toelichting! En inderdaad kun je prima terecht met Engels in zowel Jeruzalem als Tel Aviv.

Zilver_gray schreef op 06-07-2024 om 08:33:

[..]

Bedankt voor de toelichting! En inderdaad kun je prima terecht met Engels in zowel Jeruzalem als Tel Aviv.

Graag gedaan! 

Malibu2 schreef op 06-07-2024 om 08:21:

[..]

David heeft Goliath ook verslagen.

Ik voelde me overigens volkomen veilig in Jeruzalem, veiliger dan in mijn eigen stad. Ik zie zelf de interne onenigheid als grootste gevaar voor Israël.

Op deze kaart zie je ook goed het verschil tussen Israël en Iran (die oa Hamas, de Houthies en Hezbollah steunt). Bij de grote aanval van Iran in april is met behulp van andere landen zo'n 99% van de raketten en drones onderschept. Hoe frustrerend moet dat zijn geweest voor de Iraniërs.

Ik ken diverse Iraniërs. Vooral de ex-moslims zijn hartstikke pro-Israel, want die beseffen als geen ander waar Israël tegen moet vechten.

Iran maakte gelukkig alleen maar een grapje met stoere spierballentaal, aldus het Jeugdjournaal. 

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2516805-antwoorden-op-jullie-vragen-over-de-aanval-van-iran-op-israel

NippyDunlin42

NippyDunlin42

10-07-2024 om 20:17

Poezenmeisje schreef op 06-07-2024 om 06:52:

Op deze kaart zie je een rood stipje. De groene vlekken er omheen willen dat rode stipje van de kaart vegen.

David tegen Goliath...


israel-islam-world-map-crop1-4291932004.gif

Dan kunnen ze misschien beter verhuizen. 

Elaine68 schreef op 10-07-2024 om 20:17:

[..]

Dan kunnen ze misschien beter verhuizen.

Ja, want ze zijn ook zo geweldig welkom overal.....

Elaine68 schreef op 10-07-2024 om 20:17:

[..]

Dan kunnen ze misschien beter verhuizen.

Als je mee praat in dit toch heel gevoelige draadje mag je in elk geval wel een klein beetje historisch besef hebben. Joden zijn in heel veel landen vervolgd en gedood. Zo simpel als verhuizen is het niet.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

10-07-2024 om 21:32

majorette2005 schreef op 10-07-2024 om 20:33:

[..]

Ja, want ze zijn ook zo geweldig welkom overal.....

Bij jou niet dan?

Als je ziet hoe weinig ruimte Israël inneemt in dat enorme gebied, waarom zouden ze daar dan niet rustig mogen leven? Het gebied is hun geschiedenis, veel steden staan ook genoemd in de Torah en de Bijbel.

https://www.israelvoorbeginners.nl/de-geschiedenis-van-israel/

NippyDunlin42

NippyDunlin42

10-07-2024 om 22:42

Poezenmeisje schreef op 10-07-2024 om 22:04:

Als je ziet hoe weinig ruimte Israël inneemt in dat enorme gebied, waarom zouden ze daar dan niet rustig mogen leven? Het gebied is hun geschiedenis, veel steden staan ook genoemd in de Torah en de Bijbel.

https://www.israelvoorbeginners.nl/de-geschiedenis-van-israel/

Dat linkje hoef je voor mij niet te plaatsen hoor. Ik ben prima op de hoogte.

Anderen kunnen er misschien nog iets van leren...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.