Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 


absor schreef op 09-06-2024 om 16:33:

ik ben stomverbaasd. Oa Een dokter en een journalist hielden de gijzelaars vast. Ik dacht hamas terroristen? Nee gewone burgers. Hoe moet nu verschil zien tussen hamas terroristen en burgers?

lever al die gijzelaars per direct over en de oorlog is stante pede klaar. Ik snap het niet ik snap het niet. Wat heeft hamas hier toch te winnen?

Hamas voedt zo de haat tegen Israël verder om zo zelf meer volgelingen te krijgen. En dat lukt ze nog aardig ook. Er zijn zelfs in onze Westerse landen pro palestina demonstraties. 

Hamas zou ook israel aangevallen hebben zonder de Palestijnse kwestie. Hun doel is vernietiging van het Joodse volk. Ze worden nu geframed als zijnde vrijheidsstrijders. Maar het is niets anders dan een organisatie die dood en verderf wil zaaien en een islamitisch kalifaat wil. 

Hamas wist dat Israël ze zou aanvallen na 7/10. Ze waren uit op deze oorlog. Allemaal voor eigen propaganda doeleinden.  

Eleanor schreef op 09-06-2024 om 15:05:

274 doden en 700 gewonden, verschrikkelijk. Onvoorstelbaar de ellende die de mensen in Gaza moeten meemaken, ik lig er steeds vaker wakker van.

1. Die cijfers zijn van Hamas en die liegen continue. 

2. Hoeveel van de doden waren Hamas terroristen of hielpen Hamas? Martelaarschap is iets dat gewone mensen in de westerse wereld niet snappen, maar veel mensen daar geloven er echt in. 

3. Hamas tezamen met Palestijnse burgers hebben Israëlische mannen, vrouwen en kinderen ontvoerd. Israël heeft elk recht om haar eigen inwoners terug te halen. 

4. Hamas had de gijzelaars en hun redders kunnen laten gaan. Dat had levens gescheeld. Hamas maakte wederom de verkeerde keuze. Een patroon dat zich blijft herhalen. 

En zo kan ik nog wel even doorgaan... 

juist. En ze hebben al vaak genoeg een eigen staat aangeboden gekregen. Maar voor Hamas niet genoeg. Ze willen  compleet israel terug en dan het liefst alle Joden uitroeien en een genocide plegen. 
Die Nakba is '48 was vreselijk. En erg triest voor een ieder die dat meegemaakt heeft. Maar 80 jaar bezig blijven over een gestolen land is ook wel wat sneu. Zet er een streep onder en ga door. Hetzelfde geldt voor Israëlische kolonisten die door gaan met landjepik.

En kappen met alle Israeli over 1 kam scheren en verantwoordelijk houden voor wat er in '48 is gebeurd. De huidige generaties Israëli kunnen er ook niets aan doen hoe hun land is ontstaan. Moet je hen dan maar weer verjagen? Zo kun je aan de gang blijven toch ? 

Palestina had al een eigen staat kunnen zijn. Israël heeft ze al meerdere keren eigen staat aangeboden. Er is veel geld in dat gebied gepompt. Maar hamas gebruikte het voor verkeerde doeleinden. Tunnels, wapens etc.

En nee ik ben geen Israël fan. Netanyahu kan beter ook vertrekken. Groot deel van bevolking wil dat ook geloof ik. 

Maar Israël worst nu DE boeman gemaakt. Terwijl omringende landen grenzen ook gesloten houden voor Palestijnen. Het is in en in triest voor de Palestijnse bevolking dat zij door allerlei partijen als propaganda middel gebruikt worden om de haat naar Israël te voeden. Dat moet echt stoppen.

Verschrikkelijk dat altijd onschuldige normale mensen worden ingezet voor dit soort politieke spelletjes.

Mick87 schreef op 09-06-2024 om 17:15:

juist. En ze hebben al vaak genoeg een eigen staat aangeboden gekregen. Maar voor Hamas niet genoeg. Ze willen compleet israel terug en dan het liefst alle Joden uitroeien en een genocide plegen.
Die Nakba is '48 was vreselijk. En erg triest voor een ieder die dat meegemaakt heeft. Maar 80 jaar bezig blijven over een gestolen land is ook wel wat sneu. Zet er een streep onder en ga door. Hetzelfde geldt voor Israëlische kolonisten die door gaan met landjepik.

En kappen met alle Israeli over 1 kam scheren en verantwoordelijk houden voor wat er in '48 is gebeurd. De huidige generaties Israëli kunnen er ook niets aan doen hoe hun land is ontstaan. Moet je hen dan maar weer verjagen? Zo kun je aan de gang blijven toch ?

Palestina had al een eigen staat kunnen zijn. Israël heeft ze al meerdere keren eigen staat aangeboden. Er is veel geld in dat gebied gepompt. Maar hamas gebruikte het voor verkeerde doeleinden. Tunnels, wapens etc.

En nee ik ben geen Israël fan. Netanyahu kan beter ook vertrekken. Groot deel van bevolking wil dat ook geloof ik.

Maar Israël worst nu DE boeman gemaakt. Terwijl omringende landen grenzen ook gesloten houden voor Palestijnen. Het is in en in triest voor de Palestijnse bevolking dat zij door allerlei partijen als propaganda middel gebruikt worden om de haat naar Israël te voeden. Dat moet echt stoppen.

Verschrikkelijk dat altijd onschuldige normale mensen worden ingezet voor dit soort politieke spelletjes.

Over de nakba van 1948: dat is ook weer een knap staaltje projectie. Er zijn toen ca 600.000 Palestijnse Arabieren gevlucht. 

De meesten daarvan woonden nog niet lang in het gebied. Velen zijn in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw vanuit naburige landen naar het Britse Mandaatgebied Palestina gekomen omdat het land door de inzet van de Joden weer tot bloei kwam. 

Er heeft ook nog nooit een Palestijnse staat bestaan. De Romeinen gaven de naam "Palestina" aan het gebied dat bekend stond als Judea (daar komt het woord "Jood" ook vandaan). In de Islamitische wereld stond het gebied bekend als Zuid-Syrie. Toen in 1937 een tweestatenoplossing werd voorgesteld gaven de Arabieren juist aan dat er nooit een Palestijnse staat was geweest, zij zagen "Palestina" als een zionistische uitvinding. Ook in de Koran komt het woord "Palestina" niet voor, "Israël" wel tientallen keren. 

Maar over die nakba.. 

In 1947 was er door de VN een delingsplan voorgesteld. De Arabische landen en de Palestijnse Arabieren wezen dat af en kozen voor geweld en "would continue fighting until the Zionists were annihilated" (quote Al Husseini, leider van Palestijnse Arabieren in 1948). 

De Onafhankelijkheidsoorlog van 1948 is gestart door de Arabieren. Zoals de Palestijns-Arabische woordvoerder Jamal Husseini aangaf in de VN Veiligheidsraad op 16 april 1948:

“The representative of the Jewish Agency told us yesterday that they were not the attackers, that the Arabs had begun the fighting. We did not deny this. We told the whole world that we were going to fight.”

Een deel van de Palestijnse Arabieren was al eerder gevlucht, deels al vóór het uitroepen van de Israëlische staat. Heel veel Palestijnse Arabieren zijn echter gevlucht op Arabisch bevel, niet omdat de Joden dat wilden. Een deel van de Palestijnse Arabieren is echter gebleven en is staatsburger van Israël geworden. 

Joden werden overigens wel volledig verdreven uit de gebieden die de Arabieren in 1948 hadden veroverd: Gaza, Oost Jeruzalem en de Westbank. 

Echt verschrikkelijk al die Israëlische propaganda die ik hier lees. Er is gewoon geen beginnen aan om het allemaal te ontkrachten dus ik snap ook dat er weinig tegenspraak komt, maar ik hoop in ieder geval dat de meeste mensen die hier meelezen stilzwijgend wel weten dat veel van wat hier geschreven wordt echt helemaal nergens op slaat. Dit kan toch niet zijn hoe de meerderheid denkt...

Eleanor schreef op 10-06-2024 om 08:37:

Echt verschrikkelijk al die Israëlische propaganda die ik hier lees. Er is gewoon geen beginnen aan om het allemaal te ontkrachten dus ik snap ook dat er weinig tegenspraak komt, maar ik hoop in ieder geval dat de meeste mensen die hier meelezen stilzwijgend wel weten dat veel van wat hier geschreven wordt echt helemaal nergens op slaat. Dit kan toch niet zijn hoe de meerderheid denkt...

Je kunt je inderdaad de moeite besparen om een poging te doen. Het komt bij sommige gebruikers niet aan.

Ongeacht de link of het nieuwsbericht die je erbij plaatst; de bron van herkomst wordt als onbetrouwbaar weggezet., of in elk geval als dubieus.

Geen idee hoe de meerderheid denkt die hier leest; er is dagelijks genoeg over te vinden en te lezen, ik geloof niet dat men alles wat hier geschreven wordt klakkeloos voor waarheid aanneemt. 

Ik lees inderdaad mee, maar heb niet de behoefte om te reageren. Ook vanwege de hele epistels en (engelse) qoutes uit vanalles. 

Ik geloof meteen dat nieuws vanuit Hamas niet als betrouwbaar gezien kan worden, maar daar tegenover staat dan de stelligheid dat hetgeen wat israel aan nieuws geefr wel allemaal klopt qua getallen. En eerlijk gezegd heb ik daar mijn grote twijfels bij. Maar geen behoefte om die discussie aan te gaan.

Wat blijft is dat het een grote ellende is daar, voor de gazanen, voor de gijzelaars en hun familie en voor de israeli's die niet achter het beleid van Netanyahu staan.

Eleanor schreef op 10-06-2024 om 08:37:

Echt verschrikkelijk al die Israëlische propaganda die ik hier lees. Er is gewoon geen beginnen aan om het allemaal te ontkrachten dus ik snap ook dat er weinig tegenspraak komt, maar ik hoop in ieder geval dat de meeste mensen die hier meelezen stilzwijgend wel weten dat veel van wat hier geschreven wordt echt helemaal nergens op slaat. Dit kan toch niet zijn hoe de meerderheid denkt...

Ik weet niet of er in Nederland onderzoek naar wordt gedaan maar in de VS doet Harvard maandelijks onderzoek onder geregistreerde kiezers. 

Uitkomsten van de meest recente poll van mei: 

  1. 79% steunt Israël meer dan Hamas
  2. 69% is van mening dat Israël burgerslachtoffers probeert te voorkomen
  3. 66% steunt een ceasefire alleen maar nadat alle gijzelaars zijn vrijgelaten en Hamas geen machtspositie meer heeft
  4. 78% vindt dat Hamas Gaza niet langer mag besturen
  5. 74% vindt dat Israël moet doorgaan met hun actie in Rafah 
  6. 56% vindt dat de houding van Biden en co om geen wapens te willen leveren Hamas sterkt en 58% vindt dat het de onderhandelingen schaadt.
  7. 57% vindt dat Biden wapens moet leveren, ook als de actie in Rafah doorgaat 
  8. 69% is van mening dat de schuld van de crisis in Gaza bij Hamas ligt
  9. 51% denkt dat het aantal doden dat door Hamas gemeld wordt niet klopt (het aantal wordt overdreven)

Harvard CAPS Harris poll van mei. 

Malibu2 schreef op 10-06-2024 om 10:28:

[..]

Ik weet niet of er in Nederland onderzoek naar wordt gedaan maar in de VS doet Harvard maandelijks onderzoek onder geregistreerde kiezers.

Uitkomsten van de meest recente poll van mei:

  1. 79% steunt Israël meer dan Hamas
  2. 69% is van mening dat Israël burgerslachtoffers probeert te voorkomen
  3. 66% steunt een ceasefire alleen maar nadat alle gijzelaars zijn vrijgelaten en Hamas geen machtspositie meer heeft
  4. 78% vindt dat Hamas Gaza niet langer mag besturen
  5. 74% vindt dat Israël moet doorgaan met hun actie in Rafah
  6. 56% vindt dat de houding van Biden en co om geen wapens te willen leveren Hamas sterkt en 58% vindt dat het de onderhandelingen schaadt.
  7. 57% vindt dat Biden wapens moet leveren, ook als de actie in Rafah doorgaat
  8. 69% is van mening dat de schuld van de crisis in Gaza bij Hamas ligt
  9. 51% denkt dat het aantal doden dat door Hamas gemeld wordt niet klopt (het aantal wordt overdreven)

Harvard CAPS Harris poll van mei.

Israël wordt het meest gesteund door de Verenigde Staten; geen verassende uitslag. 
Dezelfde enquete zou elders (een ander land) een hele andere uitkomst kunnen hebben.

Het volgende is te lezen in de Volkskrant (31 mei 2024).

Nederlandse bevolking niet op een lijn met Tweede Kamer over steun aan Israël

Onder de Nederlandse bevolking is weinig steun voor Israëls oorlog in Gaza. Slechts eenvijfde van de bevolking vindt dat de Israëlische bombardementen in Gaza nodig zijn om Hamas uit te schakelen. Eenzelfde deel van de bevolking is voor militaire samenwerking met Israël.

Het artikel zit helaas achter een betaalmuur, dus heb het niet helemaal kunnen lezen.



Zilver_gray schreef op 10-06-2024 om 11:06:

[..]

Israël wordt het meest gesteund door de Verenigde Staten; geen verassende uitslag.
Dezelfde enquete zou elders (een ander land) een hele andere uitkomst kunnen hebben.

Het volgende is te lezen in de Volkskrant (31 mei 2024).

Nederlandse bevolking niet op een lijn met Tweede Kamer over steun aan Israël

Onder de Nederlandse bevolking is weinig steun voor Israëls oorlog in Gaza. Slechts eenvijfde van de bevolking vindt dat de Israëlische bombardementen in Gaza nodig zijn om Hamas uit te schakelen. Eenzelfde deel van de bevolking is voor militaire samenwerking met Israël.

Het artikel zit helaas achter een betaalmuur, dus heb het niet helemaal kunnen lezen.



Klopt, er is ook een hele machtige en omvangrijke Israël lobby in de VS.

Deze peiling heeft ipsos eind mei gedaan in Nederland. Daaruit volgde iig dat 53% van de Nederlanders vindt dat Nederland geen wapens moet leveren aan Israël. 63% van de Nederlanders vindt dat Nederland zich moet uitspreken voor een permanent staakt het vuren.

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/nipte-meerderheid-geen-wapens-leveren-aan-israel/

En tegen beter weten in toch nog een reactie op Malibu:

Ik weet niet of er in Nederland onderzoek naar wordt gedaan maar in de VS doet Harvard maandelijks onderzoek onder geregistreerde kiezers.

Bovenstaande bevestigt mijn standpunt. Je zoekt naar wat in jouw straatje past.

Ik heb nl met 2 drukken op de knop meerdere artikelen (enquetes gehouden in Nederland) gevonden, zo moeilijk was het niet.

Tuurlijk wordt er hier ook onderzoek gedaan, alleen is de uitkomst misschien anders dan wat jij wil lezen.



Ik ben op mijn werk en heb geen tijd om te zoeken naar polls en te kijken wat voor onderzoek er precies is gedaan. Met de Harvard poll was ik al bekend. Dus bedankt voor de Ipsos link. Bijzonder dat dan weer direct de onjuiste conclusie wordt getrokken dat ik alleen maar zoekt naar wat in mijn straatje zou passen. Het klopt dat ik weinig vertrouwen heb in de verslaglegging door bv de NOS of BBC, maar dat komt doordat die al meerdere keren er volledig naast zaten. Maar dat betekent niet dat ik het niet lees. Het is juist goed om op de hoogte te zijn van wat er zoal geschreven wordt. 

Wat ik jammer vind aan dat Ipsos onderzoek is de vraagstelling. Als je mij vraagt of ik een permanent staakt-het-vuren wil, is mijn antwoord daarop "ja". Ik heb daar alleen wel twee voorwaarden voor: alle gijzelaars vrij en Hamas ontmanteld. Die nuance mis ik in dit onderzoek. 

Verder is er een duidelijk verschil tussen links-progressief en rechts conservatief zichtbaar, dat verbaast me niet. Dat zie je ook terug bij die Harvard poll. De kennis van het conflict is wel beperkt, zo'n 65% geeft aan er slechts "een beetje" vanaf te weten en 11% niets. 

https://www.nu.nl/politiek/6317467/pvver-ontkent-dat-er-honger-is-in-gaza-coalitiepartners-reageren-verbouwereerd.html
Wat mij betreft kun je van mening verschillen wiens schuld het is dat er honger is in Gaza, maar toch niet over het feit dat er honger is. Gelukkig is de nieuwe PVV minister voor ontwikkelingshulp een minister zonder portefeuille en gaat de NSC minister van buitenlandse zaken over de besteding van het geld op de begroting.

Gisteren, 22:21

Israël keurt bouw bijna 5300 huizen in nederzettingen op Westoever goed

De Israëlische regering heeft de bouw van 5295 nieuwe huizen in nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever goedgekeurd. Dat zegt de Israëlische vredesorganisatie Peace Now. Het besluit volgt op de Israëlische toe-eigening van bijna 13 vierkante kilometer land op de Westoever, de grootste inname van grondgebied in 30 jaar.

Noorwegen noemt de goedkeuring voor het bouwen van nieuwe huizen "volledig onacceptabel". Dergelijke besluiten ondermijnen de inspanningen om vrede tussen Palestijnen en Israël te bewerkstelligen, zegt de Noorse minister van Buitenlandse Zaken.

Volgens het internationale recht zijn deze Israëlische nederzettingen op de Westoever en de inname van Palestijns gebied illegaal. De laatste maanden wijst Israël steeds grotere stukken land toe aan Israëlische kolonisten, en nemen de aanvallen tegen de Palestijnse bevolking toe. De Israëlische minister die verantwoordelijk is voor de Westoever is de uiterst rechtse Bezalel Smotrich. Hij woont zelf in een nederzetting en spreekt openlijk over zijn intentie de Westoever te annexeren.

Deze Westoever zou onderdeel moeten worden van een Palestijnse staat onder de tweestatenoplossing, maar de inmiddels meer dan 700.000 kolonisten in het gebied maken dat lastig.


Dat dit allemaal maar gewoon kan; iedereen spreekt er schande van, maar niemand onderneemt actie.

Zilver_gray schreef op 05-07-2024 om 11:52:

Gisteren, 22:21

Israël keurt bouw bijna 5300 huizen in nederzettingen op Westoever goed

De Israëlische regering heeft de bouw van 5295 nieuwe huizen in nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever goedgekeurd. Dat zegt de Israëlische vredesorganisatie Peace Now. Het besluit volgt op de Israëlische toe-eigening van bijna 13 vierkante kilometer land op de Westoever, de grootste inname van grondgebied in 30 jaar.

Noorwegen noemt de goedkeuring voor het bouwen van nieuwe huizen "volledig onacceptabel". Dergelijke besluiten ondermijnen de inspanningen om vrede tussen Palestijnen en Israël te bewerkstelligen, zegt de Noorse minister van Buitenlandse Zaken.

Volgens het internationale recht zijn deze Israëlische nederzettingen op de Westoever en de inname van Palestijns gebied illegaal. De laatste maanden wijst Israël steeds grotere stukken land toe aan Israëlische kolonisten, en nemen de aanvallen tegen de Palestijnse bevolking toe. De Israëlische minister die verantwoordelijk is voor de Westoever is de uiterst rechtse Bezalel Smotrich. Hij woont zelf in een nederzetting en spreekt openlijk over zijn intentie de Westoever te annexeren.

Deze Westoever zou onderdeel moeten worden van een Palestijnse staat onder de tweestatenoplossing, maar de inmiddels meer dan 700.000 kolonisten in het gebied maken dat lastig.


Dat dit allemaal maar gewoon kan; iedereen spreekt er schande van, maar niemand onderneemt actie.

Jij en ik denken hier heel verschillend over, dat weten we beiden. Ik wil je alleen vragen om te bedenken wat er zou gebeuren als Israël zich volledig terugtrekt uit de westoever, zoals ze zich in 2005 ook volledig hebben teruggetrokken uit Gaza. Want dat is wat veel mensen lijken te willen, volledige terugtrekking. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.