Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 


Malibu2 schreef op 03-06-2024 om 08:37:

[..]

Niet in haar eigen woorden, maar in de woorden van Amnesty. Een partij die de massale verkrachtingen door Hamas nog steeds niet veroordeeld heeft.

Amnesty legt het prima uit. Daar kan ik me in vinden.

Wat wil je nu precies horen?

Malibu2 schreef op 03-06-2024 om 08:38:

[..]

Maar om nog even inhoudelijk op de claim van apartheid in te gaan quote ik hier dan ook maar even:

Discrimination against Arab and other minority groups in Israel exists. But the notion that this is akin to apartheid South Africa—where the black majority was oppressed by the white minority and denied the most fundamental human rights—has no basis.[1] In apartheid South Africa, blacks were denied the vote; in Israel, Arabs, Druze, Christians and other minorities enjoy full citizenship and voting rights, with 17 currently-serving Arab Members of Knesset—nearly one sixth of the legislature—belonging to several different parties.

Unlike in apartheid South Africa, Arabs and other minorities are represented in the Knesset and on Israel’s Supreme Court; attend and teach at Israeli universities; work as doctors and receive world-class medical treatment in Israeli hospitals; and fully access public spaces alongside Jewish Israelis, such as buses, malls, restaurants, and beaches. Anyone who has walked in any public space in Israel, especially in cities with sizable Arab minorities such as Haifa and Jerusalem, will routinely encounter visible minorities such as Arab Israelis, including women proudly wearing hijabs without fear of discrimination.

The situation in the West Bank, where under the Oslo Accords jurisdiction over Palestinians and Israelis is divided between the Palestinian Authority and Israel, is more complex, but there too institutionalized racism does not exist. Checkpoints or other security measures are designed to prevent suicide bombers and other terrorists from infiltrating from Palestinian areas into Israel and killing innocents in cafés, pizza shops or discos, and are not acts of racism.

Prominent South Africans who had first-hand experience of apartheid emphatically reject the claim that Israel is an apartheid state.

...

Benjamin Pogrund, a veteran South African journalist and anti-apartheid activist, says that “those who accuse Israel of apartheid — some even say, ‘worse than apartheid’ — have forgotten what actual apartheid was, or are ignorant, or malevolent.”

One of Israel’s most famous critics, Judge Richard Goldstone, author of the UN’s 2009 Goldstone Report which excoriated Israel over its war that year with Hamas, wrote in the New York Times that accusing Israel of apartheid “is an unfair and inaccurate slander against Israel.” The former South African judge said that “in Israel, equal rights are the law, the aspiration and the ideal; inequities are often successfully challenged in court.”[6]

Judge Goldstone also categorically rejected any claims of apartheid in the West Bank, stating:

There is no intent to maintain ‘an institutionalized regime of systematic oppression and domination by one racial group.’ This is a critical distinction, even if Israel acts oppressively toward Palestinians there. South Africa’s enforced racial separation was intended to permanently benefit the white minority, to the detriment of other races. By contrast, Israel has agreed in concept to the existence of a Palestinian state in Gaza and almost all of the West Bank and is calling for the Palestinians to negotiate the parameters.

https://unwatch.org/item-7/claim/claim-3-israel-commits-apartheid-against-the-palestinians/


Ik vraag jou ook niet om elke link of elk bericht wat jij plaatst nog even in je eigen woorden toe te lichten? 
De boodschap komt prima over.

Zilver_gray schreef op 02-06-2024 om 15:52:

[..]

Wat bedoel je precies met “1 pot nat”?

Alsof het hier een gelijke machtsverhouding betreft Palestijnen vs Israël?

Niet de Palestijnen, Israël vecht tegen Hamas, Iran, Hezbollah, Islamitische Jihad, de Houthi's en alle overige groeperingen en landen die Israël van de kaart willen vegen. De Palestijnen zijn collaterol damage. En dat is triest. 

Denksport schreef op 05-06-2024 om 12:35:

[..]

Niet de Palestijnen, Israël vecht tegen Hamas, Iran, Hezbollah, Islamitische Jihad, de Houthi's en alle overige groeperingen en landen die Israël van de kaart willen vegen. De Palestijnen zijn collaterol damage. En dat is triest.

Er is ook niemand die zegt dat Israel niet van zich af zou mogen bijten. Maar dat collateral damage is gewoon buiten proporties. En dat is ontzettend triest inderdaad.

Zilver_gray schreef op 05-06-2024 om 13:04:

[..]

Er is ook niemand die zegt dat Israel niet van zich af zou mogen bijten. Maar dat collateral damage is gewoon buiten proporties. En dat is ontzettend triest inderdaad.

Maar wat is er dan zo buiten proporties? 

Israël vecht een oorlog met een civilian casualty ratio die ongeveer 1 burger op 1 terrorist ligt. Dat is ongekend laag, en zeker in oorlog in dichtbevolkt gebied met een tegenstander die zoveel mogelijk burgerdoden wil (en soms zijn er zelfs burgers die geen gehoor geven aan oproepen vanuit de IDF om een huis te verlaten omdat ze liever met hun hele gezin als martelaar willen sterven, die opnames heb ik gehoord). 

Neemt niet weg dat er onschuldige slachtoffers vallen en dat is erg, ik wou dat dat niet zo was. Oorlog is erg. 

Maar hoe zou Israël zijn eigen bevolking dan moeten beschermen? Kom alsjeblieft met een betere en haalbare oplossing. 

Malibu2 schreef op 05-06-2024 om 16:51:

[..]

Maar wat is er dan zo buiten proporties?

Israël vecht een oorlog met een civilian casualty ratio die ongeveer 1 burger op 1 terrorist ligt. Dat is ongekend laag, en zeker in oorlog in dichtbevolkt gebied met een tegenstander die zoveel mogelijk burgerdoden wil (en soms zijn er zelfs burgers die geen gehoor geven aan oproepen vanuit de IDF om een huis te verlaten omdat ze liever met hun hele gezin als martelaar willen sterven, die opnames heb ik gehoord).

Neemt niet weg dat er onschuldige slachtoffers vallen en dat is erg, ik wou dat dat niet zo was. Oorlog is erg.

Maar hoe zou Israël zijn eigen bevolking dan moeten beschermen? Kom alsjeblieft met een betere en haalbare oplossing.

De helft van de ongeveer 2,2 miljoen bewoners van de Gazastrook zijn kinderen.

12.500 kinderen zijn overleden, en dat zullen er inmiddels wel meer zijn.

Het gebrek aan voedsel raakt ook kinderen hard. Volgens de VN lijdt 31 procent van de kinderen onder de twee jaar in Noord-Gaza aan acute ondervoeding. In het zuidelijke Rafah geldt dit voor 10 procent van de kinderen. Geschat wordt dat 50.000 kinderen in de Gazastrook ondervoed zijn. En bijna 1 op de 3 slachtoffers in Gaza is een kind

Bovenstaande vind ik buitenproportioneel. Ik heb hier in het topic al eens gepost dat Israël moedwillig hulp en voedsel konvooien tegen houdt.

Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag heeft Israël bevolen alles te doen om ‘zonder vertraging’ meer voedsel, water, brandstof en medicijnen tot Gaza toe te laten.

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen redden meer aan is. Israël is juist op deze manier bezig zichzelf kapot te maken, ze kweken enkel haat, wat generaties lang zal doorsijpelen. 

Vier gijzelaars levend bevrijd uit Gaza.

Wat fijn voor de mannen en vrouw en hun families dat ze door de IDF gered zijn. 

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6316060/israelisch-leger-bevrijdt-vier-gijzelaars-die-tijdens-bloedbad-op-muziekfestival-werden-ontvoerd.html

Malibu2 schreef op 08-06-2024 om 14:03:

Vier gijzelaars levend bevrijd uit Gaza.

Wat fijn voor de mannen en vrouw en hun families dat ze door de IDF gered zijn.

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6316060/israelisch-leger-bevrijdt-vier-gijzelaars-die-tijdens-bloedbad-op-muziekfestival-werden-ontvoerd.html

Noa is dat meiske achterop die motor toch ? 

wild-flower schreef op 08-06-2024 om 16:20:

[..]

Noa is dat meiske achterop die motor toch ?

Ja

ik vind het toch wel dubbel
 Want er zijn met die bevrijding ook 210 Palestijnen omgekomen

Aan Noa heb ik vaak gedacht. Zij heeft ook een moeder die ernstig ziek is. Fijn dat ze elkaar nog in de armen kunnen sluiten. 

Mick87 schreef op 08-06-2024 om 21:37:

ik vind het toch wel dubbel
Want er zijn met die bevrijding ook 210 Palestijnen omgekomen

Aan Noa heb ik vaak gedacht. Zij heeft ook een moeder die ernstig ziek is. Fijn dat ze elkaar nog in de armen kunnen sluiten.

Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten, want dat cijfer komt van Hamas en die hebben al vaker aangetoond niet te kunnen tellen. 

Het zou me overigens niet verbazen als er burgerslachtoffers zijn gevallen bij deze actie, gezien de gijzelaars gevangen werden gehouden in de woningen van Palestijnse burgers. Dan loop je als "gastgezin" een zeker risico.  Bovendien is er sprake geweest van een hevig vuurgevecht tussen Hamas en Israël. Als je dan te maken hebt met een partij als Hamas die burgers als menselijk schild gebruikt, dan kan het haast niet anders dan dat er slachtoffers vallen. 

En eens met je laatste alinea. Een terminaal zieke moeder die haar dochter nog kan zien en weet dat ze nu veilig is. En ik hoorde dat haar vader vandaag ook jarig is. 

Malibu2 schreef op 08-06-2024 om 22:51:

[..]

Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten, want dat cijfer komt van Hamas en die hebben al vaker aangetoond niet te kunnen tellen.

....

Tellen is idd niet hun sterkste kant.Maar omdat die cijfers mogelijk wat ongeloofwaardig kunnen gaan worden op den duur,kiest Hamas nu blijkbaar voor een andere optie. Quote: "
"Hamas noemt reddingsactie Israëlische leger ‘ongekend wreed en barbaars’
https://www.volkskrant.nl/buitenland/liveblog-nieuws-israel-hamas-gazastrook-luchtaanvallen~b5e60cb7/?moment_id=4b4fbbf5-484e-485d-9a5b-96c9779b3334

Tsja,vind zelf de uitdrukking, 'ongekend wreed en barbaars' nog steeds het meest van toepassing op 7 oktober.. 🙄.

274 doden en 700 gewonden, verschrikkelijk. Onvoorstelbaar de ellende die de mensen in Gaza moeten meemaken, ik lig er steeds vaker wakker van.

Eleanor schreef op 09-06-2024 om 15:05:

274 doden en 700 gewonden, verschrikkelijk. Onvoorstelbaar de ellende die de mensen in Gaza moeten meemaken, ik lig er steeds vaker wakker van.

Tja, Hamas is democratisch verkozen. En diezelfde Hamas gebruikt de bevolking als menselijk schild. 



Oproep van Hamas: ‘Vertrek niet’

Tegelijkertijd met de oproep van Israël, roept Hamas de bevolking op juist niet te vertrekken. “Hamas heeft er alle baat bij dat de burgers daar blijven”, legt Malcontent uit in Nieuwsblad (13 oktober 2023). “Hoe meer burgers er rondlopen tijdens het grondoffensief, hoe moeilijker het voor de Israëli’s is om de Hamas-strijders eruit te pikken.”



Met name voor de Palestijnse bevolking verwacht hij een slagveld (RTL Nieuws, 13 oktober 2023), niet in de laatste plaats omdat Hamas bewust raketlanceerinstallaties inricht naast scholen, ziekenhuizen en kinderdagverblijven.


https://www.uu.nl/in-de-media/israel-is-in-oorlog-met-hamas-wat-is-er-gebeurd-en-hoe-gaat-het-verder

absor

absor

09-06-2024 om 16:33 Topicstarter

ik ben stomverbaasd. Oa Een dokter en een journalist hielden de gijzelaars vast. Ik dacht hamas terroristen? Nee gewone burgers.  Hoe moet nu verschil zien tussen hamas terroristen en burgers? 

lever al die gijzelaars per direct over en de oorlog is stante pede klaar.  Ik snap het niet ik snap het niet.  Wat heeft hamas hier toch te winnen? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.