Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Jamaarnee
11-10-2023 om 11:47
Daglichtlamp schreef op 11-10-2023 om 11:02:
Volgens mij moet je in elk geval stoppen met het idee dat Palestijnse vluchtelingen terug naar huis zouden kunnen. De realiteit is gewoon anders. Op dit moment is Palestijns vluchtelingschap zelfs erfelijk (dus als je afstamt van iemand die voldeed aan de criteria van Palestijns vluchteling, dan hoor je zelf ook tot die groep). In de nasleep van de stichting van de staat Israël zijn 850.000 joden verdreven uit Arabische landen waar ze vaak al eeuwen woonden. Deel van deze groep is naar Israël gegaan, een deel naar derde landen. Over deze groep hoor je niemand meer, omdat ze nu gewoon deel zijn van het land waarin ze nu wonen. https://www.cidi.nl/feiten-en-cijfers-deel-1-israel/
Ik kijk af en toe naar een Youtuber die normaal gesproken het over heel andere dingen heeft maar nu ook hierover uitleg vanuit zijn optiek geeft. Hij is Joods maar seculier.
Wat mij raakte was dit: Met de herinnering aan de holocaust zien veel Joden, waaronder ikzelf Israël als onze laatste uitweg. Als een atheïstische Jood ben ik mij er altijd van bewust dat wanneer ik weer eens antisemitisme ervaar, wanneer ik in mijn bestaan bedreigd word, er altijd een plek voor mij is om op terug te vallen.
Ik vind het huiveringwekkend dat je je gedwongen hieraan vastklampt, en dat vanwege de recente maar ook geschiedenis van duizenden jaren geleden. Joden zijn overal en altijd vervolgd en beschuldigd.
https://www.youtube.com/live/zVqvPqg0Eyc?si=3nZ3w8HUWJ_MWGyuLink naar fragment waar ik het over had:
https://www.youtube.com/live/zVqvPqg0Eyc?si=-kLEVAKB6-BIrpwX&t=988Ik vind zijn uitleg over het conflict/oorlog heel genuanceerd en eerlijk. Hij geeft ook gewoon toe dat zijn kijk gekleurd zal zijn door zijn afkomst.
Moirmel
11-10-2023 om 12:03
Compleet eens met LMEK, Israël moet onder VN mandaat komen met de daarbij horende troepen. Het Israëlische leger wordt ontmanteld, net als de onwettige nederzettingen en er komt vrij verkeer uit de Gazastrook.
Daarnaast een officiële Palestijnse staat waarmee internationaal gepraat kan worden.
Edit: spijtig genoeg is de VN een organisatie met veel blabla en weinig tanden, terwijl net zij het machtigste leger zouden moeten hebben.
LMEK
11-10-2023 om 12:07
Daglichtlamp schreef op 11-10-2023 om 11:37:
[..]
Even een reactie op deze: is het huidige terroristische aanval niet juist mogelijk gemaakt doordat het Israëlische leger zich heeft teruggetrokken uit de Gazastrook?
Het Israëlische leger heeft daar überhaupt al niks te zoeken. Je probeert de zaak nu om te draaien door te stellen dat de illegale aanwezigheid van het Israëlische leger in Gaza een terroristische aanval had kunnen voorkomen.
We weten gewoon dat veiligheidsdiensten wiens taak het is dit soort dingen in kaart te brengen enorme steken hebben laten vallen. Een aanval van deze proporties vergt een maandenlange voorbereiding en misschien wel een jaar. Ik hoor verder geen plausibele verklaringen waarom dit verkeerd is gegaan maar misschien is het nog veel te vroeg voor conclusies. Een minder plausibele verklaring is dat Netanyahu dit gebruikt om zijn greep op Israel te versterken waardoor er opzet in het spel is. De waarheid zal uiteindelijk wel boven water komen maar tegen een veel te hoge prijs helaas.
Jamaarnee
11-10-2023 om 12:15
Moirmel schreef op 11-10-2023 om 12:03:
Compleet eens met LMEK, Israël moet onder VN mandaat komen met de daarbij horende troepen. Het Israëlische leger wordt ontmanteld, net als de onwettige nederzettingen en er komt vrij verkeer uit de Gazastrook.
Daarnaast een officiële Palestijnse staat waarmee internationaal gepraat kan worden.
Je bent dus tegen een twee staten oplossing? En hoe moet ik vrij verkeer vanuit Gaza zien als Hamas nog steeds actief is en gezien hun compromisloze stelling tegen Israel en ongelovigen?
Daglichtlamp
11-10-2023 om 12:25
LMEK schreef op 11-10-2023 om 12:07:
[..]
Het Israëlische leger heeft daar überhaupt al niks te zoeken. Je probeert de zaak nu om te draaien door te stellen dat de illegale aanwezigheid van het Israëlische leger in Gaza een terroristische aanval had kunnen voorkomen.
Jij roept dat ze zich moeten terugtrekken, maar dat hebben ze juist al gedaan. Dus ik denk niet dat dat een oplossing is. Net zoals VN troepen ook alleen een oplossing kan zijn als alle strijdende partijen daarmee instemmen. Als dat niet zo is worden VN troepen een speelbal (zoals bijvoorbeeld in Bosnië).
Moirmel
11-10-2023 om 12:31
Jamaarnee schreef op 11-10-2023 om 12:15:
[..]
Je bent dus tegen een twee staten oplossing? En hoe moet ik vrij verkeer vanuit Gaza zien als Hamas nog steeds actief is en gezien hun compromisloze stelling tegen Israel en ongelovigen?
Hoelang gaan we nog discussiëren over een twee staten oplossing?
In 1975, the General Assembly established the Committee on the Exercise of the Inalienable Rights of the Palestinian People. In 1976, the Committee presented two sets of recommendations, one concerned with the Palestinians' right of return to their homes and property, and the other with their rights to self-determination, national independence and sovereignty. The Security Council discussed the recommendations but failed to reach a decision due to the negative vote of the United States.[32]: 25
After the First Intifada began in 1987, considerable diplomatic work went into negotiating a two-state solution between the parties, beginning with the Madrid Conference in 1991. The most significant of these negotiations was the Oslo Accords, which officially divided Palestinian land into three administrative divisions and created the framework for how much of Israel's political borders with the Palestinian territories function today. The Accords culminated in the Camp David 2000 Summit, and follow-up negotiations at Taba in January 2001, but no final agreement was ever reached. The violent outbreak of the Second Intifada in 2000 had demonstrated the Palestinian public's disillusionment with the Oslo Accords and convinced many Israelis that the negotiations were in vain.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Two-state_solution#:~:text=The%20plan%20allotted%20the%20poorest,were%20allotted%20to%20the%20Jews.
Ongeveer honderd jaar geleden hebben we besloten om een land te scheppen voor de Joden, maar ondertussen zien we al decennia dat het eigenlijk een zwaar bewapende enclave is.
Geef die mensen hun land terug.
OmaVan2
11-10-2023 om 12:40
Moirmel schreef op 11-10-2023 om 12:03:
Daarnaast een officiële Palestijnse staat waarmee internationaal gepraat kan worden.Edit: spijtig genoeg is de VN een organisatie met veel blabla en weinig tanden, terwijl net zij het machtigste leger zouden moeten hebben.
Ik ben voor één staat voor Joden en Palestijnen onder internationaal bestuur, met een parlement met quota, voor de lokale beslissingen. De quota moet er voor zorgen dat de onevenredige grote bevolkingsgroei van de Palestijnen er niet toe zal leiden dat ze het helemaal voor het zeggen gaan hebben.
Jamaarnee
11-10-2023 om 12:45
Moirmel schreef op 11-10-2023 om 12:31:
[..]
Hoelang gaan we nog discussiëren over een twee staten oplossing?
In 1975, the General Assembly established the Committee on the Exercise of the Inalienable Rights of the Palestinian People. In 1976, the Committee presented two sets of recommendations, one concerned with the Palestinians' right of return to their homes and property, and the other with their rights to self-determination, national independence and sovereignty. The Security Council discussed the recommendations but failed to reach a decision due to the negative vote of the United States.[32]: 25
After the First Intifada began in 1987, considerable diplomatic work went into negotiating a two-state solution between the parties, beginning with the Madrid Conference in 1991. The most significant of these negotiations was the Oslo Accords, which officially divided Palestinian land into three administrative divisions and created the framework for how much of Israel's political borders with the Palestinian territories function today. The Accords culminated in the Camp David 2000 Summit, and follow-up negotiations at Taba in January 2001, but no final agreement was ever reached. The violent outbreak of the Second Intifada in 2000 had demonstrated the Palestinian public's disillusionment with the Oslo Accords and convinced many Israelis that the negotiations were in vain.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Two-state_solution#:~:text=The%20plan%20allotted%20the%20poorest,were%20allotted%20to%20the%20Jews.
Ongeveer honderd jaar geleden hebben we besloten om een land te scheppen voor de Joden, maar ondertussen zien we al decennia dat het eigenlijk een zwaar bewapende enclave is.
Geef die mensen hun land terug.
Ik snap oprecht niet wat je wilt zeggen. De Joden hun staat teruggeven, beiden?
Moirmel
11-10-2023 om 12:46
Jamaarnee schreef op 11-10-2023 om 12:45:
[..]
Ik snap oprecht niet wat je wilt zeggen. De Joden hun staat teruggeven, beiden?
Helemaal omgekeerd: dat het bestuur terug komt te liggen bij de Arabieren en dat er geen Joodse staat meer bestaat.
- knip-
Daglichtlamp
11-10-2023 om 12:47
OmaVan2 schreef op 11-10-2023 om 12:40:
[..]
Ik ben voor één staat voor Joden en Palestijnen onder internationaal bestuur, met een parlement met quota, voor de lokale beslissingen. De quota moet er voor zorgen dat de onevenredige grote bevolkingsgroei van de Palestijnen er niet toe zal leiden dat ze het helemaal voor het zeggen gaan hebben.
Dat werkt alleen als de Palestijnen dat zouden willen, maar dat willen ze niet. (van de rivier tot de zee is volgens hun alleen van hun).
Jamaarnee
11-10-2023 om 12:48
Moirmel schreef op 11-10-2023 om 12:46:
[..]
Helemaal omgekeerd: dat het bestuur terug komt te liggen bij de Arabieren en dat er geen Joodse staat meer bestaat.
En waar mogen de Joden dan heen, die hebben geen recht op een eigen staat?
Moirmel
11-10-2023 om 12:51
Jamaarnee schreef op 11-10-2023 om 12:48:
[..]
En waar mogen de Joden dan heen, die hebben geen recht op een eigen staat?
Neen, net zoals geen enkele religieuze groep recht heeft op een eigen staat.
Daglichtlamp
11-10-2023 om 12:51
Moirmel schreef op 11-10-2023 om 12:46:
[..]
- knip -
Naar welke situatie wel je precies terug? Ook voor 1948 was er geen Palestijnse staat.
Jamaarnee
11-10-2023 om 12:53
Moirmel schreef op 11-10-2023 om 12:51:
[..]
Neen, net zoals geen enkele religieuze groep recht heeft op een eigen staat.
Er zijn ook seculiere Joden en niet alle Joden zijn zionisten. Maar goed: waar moeten die heen?
Maar de Palestijnen wel een staat, die er dus ook nooit geweest is?
Moirmel
11-10-2023 om 13:01
Jamaarnee schreef op 11-10-2023 om 12:53:
[..]
Er zijn ook seculiere Joden en niet alle Joden zijn zionisten. Maar goed: waar moeten die heen?Maar de Palestijnen wel een staat, die er dus ook nooit geweest is?
Op pagina 19 van dit topic heb ik een link geplaatst die je een vrij duidelijk beeld geeft van de geschiedenis.