Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Is een dierentuin/zeezoogdierenpark nog wel van deze tijd ?


Herfstappeltaart schreef op 20-10-2024 om 11:37:

[..]

Maar die stad of toeristische plek heeft daar zelf geen last van. Die olifant op die paar vierkante meter wèl. De lijdt dan voor ons plezier.

Ah ja ik dacht eigenlijk dat we het inmiddels niet meer over 4 olifanten op 1m2 hadden. Maar over de meeste dierentuinen anno nu. Lijden zij? En wat is hun alternatief? Volgens mij is iedereen het hier wel over eens dat te kleine verblijven niet kunnen toch?

En lijden de bewoners van al die plekken niet onder het toerisme?  

Cle0 schreef op 20-10-2024 om 11:43:

[..]

Ah ja ik dacht eigenlijk dat we het inmiddels niet meer over 4 olifanten op 1m2 hadden. Maar over de meeste dierentuinen anno nu. Lijden zij? En wat is hun alternatief? Volgens mij is iedereen het hier wel over eens dat te kleine verblijven niet kunnen toch?

En lijden de bewoners van al die plekken niet onder het toerisme?

Daar verdienen ze aan. Ik heb in Arnhem Burgers Zoo echt olifanten gezien op een paar vierkante meter.

Vrijevlinder schreef op 20-10-2024 om 10:11:

Als dierentuinen goed voor hun dieren zorgen en ze genoeg bewegingsvrijheid hebben ben ik voor dierentuinen. Ook vanwege het educatief karakter.

Wel vraag ik mij af of de mensen die tegen dierentuinen zijn, zelf geen vlees eten. Misschien heel flauw om te roepen, maar als je tegen dierentuinen bent, en vlees eet, doe je natuurlijk zelf mee aan slechte omstandigheden voor koeien en varkens etc. En ik weet ongeveer zeker dat koeien en varkens een slechter leven hebben dan dierentuindieren.

Klopt ik ben tegen dierentuinen en vegetariër. Ondanks dat er meer mensen kiezen om minder of geen vlees te eten, eten we in NL  1,8 miljoen kilo vlees per dag. 
Minder dier, meer plant - Wakker Dier

Herfstappeltaart schreef op 20-10-2024 om 11:47:

[..]

Daar verdienen ze aan. Ik heb in Arnhem Burgers Zoo echt olifanten gezien op een paar vierkante meter.

Het olifanten verblijf vond ik daar ook triest. De rest van de dierentuin is prachtig. We moeten er vooral naar toe dat dierentuinen niet perse alle dieren hoeven te hebben en dat geldt dan vooral voor grote dieren. Dan heeft de ene dierentuin maar geen olifanten en de ander geen leeuwen ofzo. 

Ik vind het juist ook leuk om de kleine dieren te zien. Heel interessant allemaal reptielen en insecten, maar die hoef ik nou niet echt in het wild tegen te komen. Het lijkt mij ook geen goed idee als we allemaal massaal op safari gaan in Afrika, omdat er geen dierentuinen meer zijn om een olifant in te bekijken. Dat zal het dierenwelzijn ook niet ten goede komen.

Herfstappeltaart schreef op 20-10-2024 om 11:18:

[..]

Ik vind het een dilemma en ik ben er zelf niet uit. Je vraag is legitiem.

Wij eten 1 à 2 keer per week vlees en wel óf biologische kip (Van Huis Ter Mee) óf biologisch rundergehakt van een biologische Angusfokkerij hier in de provincie. Ik weet precies hoe de dieren gehouden worden en waar ze geslacht worden (geen massa en geen ver vervoer). Ben ik daar 100% content mee? Nee. Wil ik 100% vegetariër worden? Zou ik best willen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ingewikkeld vind. Ik eet zoveel mogelijk vervangers als peulvruchten en noten, maar de kant- en klare vervangers vind ik vaak erg bewerkt dus dat heeft niet mijn voorkeur.

Is het eten van vlees moreel verwerpelijk? Ook daar ben ik voor mezelf niet uit. In de natuur is het ook eten en gegeten worden, maar ik heb zelf vooral morele bezwaren tegen hoe wij dieren behandelen. De bio-industrie vind ik echt walgelijk en verwerpelijk.

Kortom: lastig.

En TO: sorry voor de off-topic.

Je bent heel bewust bezig en dat juich ik toe. Ik hoop dat meer mensen er zo in gaan staan.

Ik zou nog meer schrijven, maar dan komen we inderdaad op een heel ander onderwerp uit dan waar dit topic voor bedoeld was. Dat is iets voor een nieuw topic.


Yumi schreef op 20-10-2024 om 12:03:

[..]

Klopt ik ben tegen dierentuinen en vegetariër. Ondanks dat er meer mensen kiezen om minder of geen vlees te eten, eten we in NL 1,8 miljoen kilo vlees per dag.
Minder dier, meer plant - Wakker Dier

Mooi zo. Het is inderdaad bizar hoeveel mensen nog vlees eten. 

Zelf heb ik geantwoord dat ik voor dierentuinen ben, voor onder andere het educatieve, maar ik ben er zelf niet helemaal uit. 

wild-flower

wild-flower

20-10-2024 om 13:24 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 20-10-2024 om 13:11:

[..]

Je bent heel bewust bezig en dat juich ik toe. Ik hoop dat meer mensen er zo in gaan staan.

Ik zou nog meer schrijven, maar dan komen we inderdaad op een heel ander onderwerp uit dan waar dit topic voor bedoeld was. Dat is iets voor een nieuw topic.


Wil je daar niet een topic over openen ?
Lijkt me een interessante discussie .

wild-flower schreef op 20-10-2024 om 13:24:

[..]

Wil je daar niet een topic over openen ?
Lijkt me een interessante discussie .

Dat wil ik deze week best doen. Maar dan moet ik nadenken over de insteek, om te voorkomen dat het zo'n welles nietes discussie wordt. 

Ik vind het echt leuk om naar een dierentuin te gaan. Ik vind wel dat ze goed voor die dieren moeten zorgen en dat ze voldoende bewegingsvrijheid moeten hebben. Ik was dit jaar in Apenheul. Dat was een geweldige dag! Ik wil nog een keer terug omdat toen wij er waren het heel slecht weer was vanwege de hele dag regen. Ik kreeg niet de indruk dat die apen ongelukkig waren. Zelfs het tegenovergestelde dat die apen goed in hun vel zaten en dat er goed voor hen werd gezorgd.

Herfstappeltaart schreef op 20-10-2024 om 11:47:

[..]

Ik heb in Arnhem Burgers Zoo echt olifanten gezien op een paar vierkante meter.

Kleine kanttekening: de olifanten die in Burgers Zoo gehouden worden zijn voor een deel oud-circusdieren, die mede door gedragsproblemen niet (langer) in een normale kudde gehouden kunnen worden. Naast het stuk wat je buiten kunt zien hebben ze ook nog een binnenverblijf. 

Van de website van Burgers Zoo: "In Burgers’ Zoo leven alleen vrouwtjesolifanten. De groepsstructuur van Aziatische olifanten is ingewikkeld en vereist dat eventuele mannetjes de meeste tijd gescheiden van de vrouwtjes leven. Hiervoor is in Burgers’ Park niet voldoende ruimte. In plaats daarvan is het verblijf zeer geschikt als opvang voor oudere olifantenvrouwtjes die in andere dierentuinen voor problemen zorgen door te dominant gedrag of juist omdat ze gepest worden."
(Bron: Aziatische olifant)

Ik weet niet hoe de achtergrond van de nieuwe dieren uit Belfast is, maar de dieren die er al waren en één van de in de afgelopen jaren overleden dames komen uit een circus. Dit is / was ook terug te zien in hun gedrag. (Bron: We nemen helaas afscheid van olifant Rekka | Burgers' Zoo in Arnhem)

On topic: een dierentuin is wel van deze tijd, maar ik vind dat er wel goede (strenge) kaders geschept moeten worden voor dierentuinen en dierenwelzijn.

In de ideale wereld zijn dierentuinen niet nodig, maar als je van veel populaire dierentuindieren leest hoe het ze in het wild vergaat (door acties van de mens)... Om maar bij de olifant te blijven: naast dat olifanten op een gruwelijke manier bedreigd worden door ivoorjagers, vinden er in toenemende mate mens-dier conflicten plaats in de gebieden waar olifanten leven (Bron: IFAW conflict tussen mens en olifant: definitie en de gevaren hiervan) Dit lijkt me ook niet ideaal, en terwijl we uitzoeken hoe we als mens en dieren naast elkaar kunnen leven, zijn dierentuinen een tussenstap waarbij mensen hopelijk wat opsteken over de dieren en gemotiveerd raken om ze te beschermen. 

Daarnaast werken dierentuinen die zijn aangesloten bij de EAZA (EAZA Zoos and Aquariums) actief mee aan het informeren van bezoekers, het zo goed mogelijk houden van de dieren binnen een dierentuin en waar mogelijk aan het terug in de natuur plaatsen van bedreigde soorten. (Lees bijvoorbeeld van Burgers Zoo: Natuurbehoud: Herintroductieprojecten)

Persoonlijk ben ik helemaal geen fan van Dolfinarium.
Dolfinarium heeft er eerder voor gekozen om diverse samenwerkingen met andere parken en organisaties te beëindigen, om zich te kunnen focussen op een samenwerking met de EAAM (branchevereniging die zich richt op zeezoogdierparken. Zij scheppen kaders voor dierenwelzijn en controleren dat ook jaarlijks). Die samenwerking is recent gestopt omdat Dolfinarium zelf aangaf dat het geen zin heeft om de jaarlijkse inspectie opnieuw te laten doen, omdat ze niet aan alle dierwelzijnseisen van deze vereniging voldoen. (Dolfinarium beëindigt lidmaatschap bij branchevereniging zeezoogdieren - ZooFlits)
Daarnaast biedt Dolfinarium fotomomenten aan met dieren, wat m.i. niet bijdraagt aan goede educatie en niet past bij het aanbieden van een natuurlijke omgeving van de dieren. (Dolfinarium blijft fotomomenten met dolfijnen aanbieden, wat volgens minister tegen de afspraken is: 'Dit moet stoppen' - EenVandaag)

Vrijevlinder schreef op 20-10-2024 om 10:11:

Wel vraag ik mij af of de mensen die tegen dierentuinen zijn, zelf geen vlees eten. Misschien heel flauw om te roepen, maar als je tegen dierentuinen bent, en vlees eet, doe je natuurlijk zelf mee aan slechte omstandigheden voor koeien en varkens etc. En ik weet ongeveer zeker dat koeien en varkens een slechter leven hebben dan dierentuindieren.

Naar aanleiding van alle ophef over dierentuinen n.a.v. de toestand bij Dolfinarium dit weekend, moest ik hier ook aan denken idd. Liever eerst de bio-industrie aanpakken. 

En eh, in de dierentuinen mag het aanbod in de restaurants zeker meer vega(n) worden. 

Ik vind dierentuinen fantastisch maar wel met insteek fokken of beschermen. 
En graag met voldoende ruimte. 
Ik zou never nooit naar het dolfinarium gaan. 

Eens met de restaurants, ik heb dat altijd zo raar gevonden, dan sta je eerst in de kinderboerderij varkens te kijken en dan lekker een pannenkoek met spek. 
Zelf eet ik al jaren geen vlees of vis. 

Vrijevlinder schreef op 20-10-2024 om 10:11:

Als dierentuinen goed voor hun dieren zorgen en ze genoeg bewegingsvrijheid hebben ben ik voor dierentuinen. Ook vanwege het educatief karakter.

Wel vraag ik mij af of de mensen die tegen dierentuinen zijn, zelf geen vlees eten. Misschien heel flauw om te roepen, maar als je tegen dierentuinen bent, en vlees eet, doe je natuurlijk zelf mee aan slechte omstandigheden voor koeien en varkens etc. En ik weet ongeveer zeker dat koeien en varkens een slechter leven hebben dan dierentuindieren.

ja, daar heb je eigenlijk gelijk in.

EDIT: heb even gegoogled en zie dat Artis nu 100% vegetarisch eten serveert: 

https://www.dehippevegetarier.nl/vegetarische-hotspots/vegetarisch-menu-artis/

kerstbeer schreef op 20-10-2024 om 22:44:

[..]

ja, daar heb je eigenlijk gelijk in.

EDIT: heb even gegoogled en zie dat Artis nu 100% vegetarisch eten serveert:

https://www.dehippevegetarier.nl/vegetarische-hotspots/vegetarisch-menu-artis/


Juist Artis heeft belachelijk kleine verblijven. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.