Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Fleurtje_5
26-07-2022 om 12:55
MeganRapinoe schreef op 26-07-2022 om 11:28:
[..]
Nou inderdaad zeg, waar moet je het dan over hebben? Laat de boerenpartijen eerst maar eens in gesprek met Remkes en dan weer verder kijken. Of als er inderdaad nieuwe informatie is. Wat een gedram zeg.
Remkes, dat is toch die man die het gevallen kabinet weer in oude luister herstelde?
MeganRapinoe
26-07-2022 om 13:06
Interessant stuk op NOS over de bijval van radicaal-rechts voor de boeren. Dit vond ik o.a. inzichtelijk:
NOS:
Je kunt je afvragen wat al die groepen ideologisch gezien nou echt gemeen hebben. Radicaal-rechtse politici, zoals van Forum voor Democratie, zeggen te strijden tegen globalisme en daarom het boerenprotest te steunen. Tegelijkertijd zijn er weinig sectoren die economisch zo profiteren van het globalisme als de agrarische sector in Nederland. Zo'n 80 procent van de Nederlandse boerenproductie wordt geëxporteerd.
Van Buuren: "Die paradoxen worden voor lief genomen. Dat is politiek pragmatisme dat niet uniek is voor deze groepen." Maar er zijn genoeg boeren die weinig van Forum voor Democratie moeten hebben: "Die zeggen: 'Baudet wil uit de EU, dat zou voor ons de doodsteek zijn'. Naast export halen boeren ook een groot deel van hun inkomen uit EU-subsidies."
Link naar stuk:
https://nos.nl/artikel/2438328-trumps-steun-aan-onze-boeren-past-in-internationale-radicaal-rechtse-agenda
Cookielover
26-07-2022 om 13:18
Volkskrant van vandaag:
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/het-boerenprotest-wordt-door-antidemocratische-krachten-ingekapseld~b8cef1b9/
Het Nederlandse boerenprotest wordt geëxporteerd en tegelijk daarmee wordt de Amerikaanse cultuurstrijd geïmporteerd.
25 juli 2022
Wat Donald Trump zondag zei over de Nederlandse boerenprotesten is niet eens de grootste onzin die de ronde doet. Wie de internationale rechts-populistische tv-zenders en blogs bekijkt, krijgt de meest creatieve verzinsels voorgeschoteld.
Volgens deze kanalen gaan de demonstraties helemaal niet over stikstof. Nee, dit is een opstand van ‘de arbeidersklasse’ tegen de ‘culturele intellectuele elite’ die ‘het land wil afpakken’ middels een ‘collectivisering van de grond door een linkse regering die gelieerd is aan het World Economic Forum’ (de Britse zender GBNews). Op het Canadese RebelNews vallen woorden als ‘great reset’ en ‘tentakels’, en wordt gesproken over boeren die bloedlijnen hebben met hun bodem. Op Fox News mocht de Nederlandse Eva Vlaardingerbroek komen vertellen dat het stikstofverhaal ‘verzonnen is om migranten te kunnen huisvesten’.
Het zijn varianten op oude extreemrechtse recepten.
Steeds wordt de massaliteit van het protest benadrukt. Afgelopen zaterdag zouden in Amsterdam volgens het Italiaanse RadioGenova ‘minstens honderdduizend’ mensen hebben geprotesteerd, in plaats van de paar duizend die er werkelijk waren. Op GBNews mocht Pepijn van Houwelingen, Tweede Kamerlid voor de partij waarvan de leider zich vorige maand nog liet ontvallen dat hij niet wist wat hij moest zeggen ‘over die kutboeren’, komen vertellen dat het grootste deel van het Nederlandse volk achter de protesten staat, dat zou draaien om een complot van ‘de globalisten’ die in ‘de tri-state’ een megastad willen bouwen, en ons willen controleren met honger.
Bijna allemaal hebben ze het ook over de Agenda2030, Green Deal of klimaatbeleid. In deze extreemrechtse ogen is elke poging van de overheid om een groter goed na te streven, hoe democratisch ook, een inbreuk op hun individuele rechten en vrijheid. Dankzij hun complottheorieën wordt die vrees altijd op groteske manieren bewaarheid: er loopt een rechte lijn van de corona- naar de stikstofmaatregelen. Die link was zaterdag in Amsterdam ook zichtbaar. Het ‘boerenprotest’ werd georganiseerd door de actiegroep Nederland in Verzet, van vaccinweigeraar Michel Reijinga.
Het vermeende overkoepelende complot maakt de protesten ook internationaal uitwisselbaar. In Canada zwaaiden truckers deze week met omgekeerde Nederlandse vlaggen, zoals Nederlandse coronademonstranten met Canadese vlaggen zwaaiden. Dat is de ironie: de verzetsbeweging, verspreid op sociale media, aangewakkerd door multimiljonairs als Donald Trump en Tucker Carlson en gefinancierd door multinationale veevoederbedrijven, is precies zo’n globalistisch ‘complot’ waar de activisten zo bang voor zijn.
Het is jammer en gevaarlijk dat het boerenprotest door deze antidemocratische anti-overheidskrachten wordt ingekapseld. Jammer, omdat daarmee een oplossing steeds onbereikbaarder wordt. Precies zoals in de al eerder gepolariseerde Verenigde Staten wordt een praktisch probleem (te veel stikstof) tot een principiële strijd (vrijheid) verheven. Dat maakt een compromis onmogelijk.
Gevaarlijk, omdat de overheid een tirannieke overheid is geworden (Trumps woorden). En daartegen mogen de wapens worden opgepakt, zo opperde provocateur Raisa Blommestijn twee weken geleden. ‘Het wordt hier tijd voor een Nederlandse vorm van het Tweede Amendement.’
Zo wordt het Nederlandse protest geëxporteerd en de Amerikaanse cultuurstrijd geïmporteerd. Het lijkt allemaal nog klein, maar een beweging is het wel degelijk. We zullen moeten voorkomen dat de redelijke boeren door dat opportunistische gebral worden overstemd.
In het Volkskrant Commentaar wordt het standpunt van de krant verwoord. Het komt tot stand na een discussie tussen de commentatoren en de hoofdredactie.
NippyDunlin42
26-07-2022 om 13:25
Ik kon de vorige post gewoon niet helemaal uitlezen wat denken die mensen nou?
edit: Als Raisa dat gezegd heeft zou ik daar best aangifte tegen willen doen. De politici hebben misschien ook hun reces wel nodig ivm de bedreigingen scheldpartijen en andere ellende waar ze dagelijks mee te maken hebben.
Wel een beetje dom van Omtzigt hij heeft net een burnout gehad maar wil nu terugkomen van reces?
GlamorousGuanaco18
26-07-2022 om 13:28
Cookielover schreef op 26-07-2022 om 13:18:
Volgens deze kanalen gaan de demonstraties helemaal niet over stikstof. Nee, dit is een opstand van ‘de arbeidersklasse’ tegen de ‘culturele intellectuele elite’ die ‘het land wil afpakken’.
Ja, het is bizarder dan bizar dat de arbeidersklasse in opstand komt vóór het grootkapitaal in plaats van ertegen. Je had dit gewoon niet kunnen verzinnen.
MeganRapinoe
26-07-2022 om 13:28
@Cookielover: goeie column, thanks! Misschien goed om er even bij te zetten dat dit geen regulier krantenartikel is, maar onderdeel van de opiniepagina. Want voor mensen die niet zo vaak de krant lezen, lijkt dit wel erg gekleurd nieuws anders.
GlamorousGuanaco18
26-07-2022 om 13:29
MeganRapinoe schreef op 26-07-2022 om 13:28:
@Cookielover: goeie column, thanks! Misschien goed om er even bij te zetten dat dit geen regulier krantenartikel is, maar onderdeel van de opiniepagina. Want voor mensen die niet zo vaak de krant lezen, lijkt dit wel erg gekleurd nieuws anders.
Er valt helemaal niets op af te dingen wat mij betreft. Ik vind er niets gekleurds aan.
Cookielover
26-07-2022 om 13:39
MeganRapinoe schreef op 26-07-2022 om 13:28:
Zal ik even doen inderdaad! Het is het commentaar van de krant (de commentatoren en de hoofdredactie), opgeschreven door Michael Persson.
MeganRapinoe
26-07-2022 om 13:49
Thursday schreef op 26-07-2022 om 13:29:
[..]
Er valt helemaal niets op af te dingen wat mij betreft. Ik vind er niets gekleurds aan.
Laat ik het anders zeggen: het is niet de toon die in een normaal nieuwsartikel van De Volkskrant staat. De Telegraaf wel, die laat veel meer zijn eigen mening doorsijpelen, maar in kranten als Volkskrant, Trouw, NRC, FD en AD/regionaal zit dat over het algemeen niet in de artikelen. Daar lees je niet "het is jammer" wanneer het geen citaat is van iemand. En aangezien er al zo'n weerstand en wantrouwen is tegen betrouwbare media, leek het me handig om die nuancering aan te brengen. Voordat iemand dit weer aangrijpt als een krant die zijn mening door artikelen wil doordrukken. Vandaar.
Cookielover
26-07-2022 om 13:56
https://mobile.twitter.com/rblommestijn/status/1551869790700113920
Raisa denkt zeker dat als ze maar genoeg koketteert met haar PhD ze zich zonder hinder de moeder mag provoceren en desinformatie kan verspreiden 😂
EnchantedDragonfly18
26-07-2022 om 14:20
Cookielover schreef op 26-07-2022 om 13:56:
https://mobile.twitter.com/rblommestijn/status/1551869790700113920
Raisa denkt zeker dat als ze maar genoeg koketteert met haar PhD ze zich zonder hinder de moeder mag provoceren en desinformatie kan verspreiden 😂
Replying to @rblommestijn @volkskrant and @MickPersson
Gebruiken ze tegenwoordig ook al PhD voor het niveau Moedermavo?
Littledragon
26-07-2022 om 16:15
Tickel schreef op 26-07-2022 om 14:20:
[..]
Replying to @rblommestijn @volkskrant and @MickPerssonGebruiken ze tegenwoordig ook al PhD voor het niveau Moedermavo?
Zij is wel degelijk afgestudeerd in de Rechtsgeleerdheid en Filosofie aan de universiteit van Leiden en is promovendi.
Maar dan kun je natuurlijk daarnaast nog wel een provocateur en een wap zijn, wat zij ook is.
EnchantedDragonfly18
26-07-2022 om 17:28
Littledragon schreef op 26-07-2022 om 16:15:
[..]
Zij is wel degelijk afgestudeerd in de Rechtsgeleerdheid en Filosofie aan de universiteit van Leiden en is promovendi.
Maar dan kun je natuurlijk daarnaast nog wel een provocateur en een wap zijn, wat zij ook is.
Ik vind het zwaaien met haar PhD stupide.
Littledragon
26-07-2022 om 17:37
Tickel schreef op 26-07-2022 om 17:28:
[..]
Oh ja, dat vind ik ook. Is verder ook niet relevant en een beetje een treurige poging om jezelf vooral heel belangrijk te maken. Alsof iemand die gestudeerd heeft geen provocateur kan zijn.
Maar het is iig geen moedermavo
Cookielover
26-07-2022 om 17:40
Tickel schreef op 26-07-2022 om 17:28:
[..]
Dat is het zeker. Koningin-opruier is ze sowieso, met of zonder PhD.