Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
LostJellyfish83
24-07-2022 om 15:35
Ik schrok wel van die 11.000. Dat is 1/3 van alle veeboeren! Ik hoop dat de provincies wat anders weten te bedenken en het zover niet komt.
Friezinnetje
24-07-2022 om 15:36
Zorroo schreef op 24-07-2022 om 15:13:
[..]
Ook dat ja. Ik denk ook niet dat het zo zal gaan. Dat de emoties hoog zitten snap ik.
dit is van de week naar voren gekomen. Dus dat gaat wel zo.
Onbegrijpelijk zeg, dat hier diverse dat allemaal willen ontkennen. Jullie hebben geen idee
Daglichtlamp
24-07-2022 om 15:48
Het stomme is inderdaad dat als je vooral gedwongen de grootste vervuilers zou aanpakken dat er dan veel meer boerenbedrijven zouden kunnen blijven bestaan. Maar de plannen gaan juist niet uit van vooral gedwongen onteigenen.
Zorroo
24-07-2022 om 15:54
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 15:36:
[..]
dit is van de week naar voren gekomen. Dus dat gaat wel zo.
Onbegrijpelijk zeg, dat hier diverse dat allemaal willen ontkennen. Jullie hebben geen idee
Is dat zo? Waar is dat naar voren gekomen en kan ik dat nalezen? Men zegt straks dus echt 'Hier een zak geld en nu oprotten?'
Ik ben overigens wel voor het netjes compenseren van de boerenbedrijven die moeten verdwijen. Maar uit medeleven en emotie dan maar blijven hangen in een fout en op termijn destructief systeem waar niemand iets mee wint, ook de boeren niet, daar ben ik zeer op tegen.
Hoe dan ook, het verandert helaas niks aan de noodzaak om drastisch in te grijpen en aan het feit dat de veestapel moet inkrimpen, en niet een klein beetje maar flink. Ik vind het juist treurig dat zo velen dat niet willen inzien. Ik snap het wel, maar de tijd van rekken en hopen dat het vanzelf goed komt, of dat die befaamde innovaties het wel gaan oplossen, is nu echt voorbij.
Friezinnetje
24-07-2022 om 16:01
Daglichtlamp schreef op 24-07-2022 om 15:48:
Het stomme is inderdaad dat als je vooral gedwongen de grootste vervuilers zou aanpakken dat er dan veel meer boerenbedrijven zouden kunnen blijven bestaan. Maar de plannen gaan juist niet uit van vooral gedwongen onteigenen.
Nee de grootste vervuilers worden niet aangepakt en dat zou dus wel moeten. En een zakje geld mee krijgen, is niet hetzelfde als onteigenen, maar als het niet genoeg is, dan gaat dat wel gebeuren.
en dan moeten er nog een 17000 (ZEVENTIENDUIZEND) boeren de boel aanpassen, verkleinen oid.
LostJellyfish83
24-07-2022 om 16:06
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/20/helft-van-veeboeren-moet-stoppen-of-krimpen-a4136991
De huidige stikstofstrategie van het kabinet zal er volgens berekeningen van het ministerie van Financiën toe leiden dat 11.200 boerenbedrijven moeten stoppen en nog eens 17.600 boeren hun veestapel fors zullen moeten inkrimpen, met een derde tot bijna de helft.
Zorroo
24-07-2022 om 16:19
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 16:09:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/07/20/helft-van-veeboeren-moet-stoppen-of-krimpen-a4136991
Ok, dat verbaast mij niet eigenlijk, dat is ontzettend veel, maar grootscheepse ingrijpen is nu onvermijdelijk. Aangezien het inmiddels al zo lang voort-ettert. Dit had voorkomen kunnen worden door veel eerder de juiste maatregelen te nemen en dat is een groot onrecht t.o.v. de boeren.
Maar ik doelde meer op de door Friezinnetje beschreven botte manier, met een toon van "rot op!". Zonder acht te slaan op menselijkheid, rechten en belangen. Ik denk niet dat men zich dat kan veroorloven. Het zal zorgvuldig en netjes moeten gebeuren.
redbulletje
24-07-2022 om 16:21
We slopen op deze manier onze eigen voedselvoorziening en breken de sociale cohesie op het platteland volledig af.
Van mij kunnen de boeren niet hard genoeg actie voeren en het wordt tijd dat de bevolking hen steunt en óók tegen het huidige kabinetsbeleid in opstand komt. Straks zijn wij (degenen met koophuizen) namelijk aan de beurt als melkkoe.
Friezinnetje
24-07-2022 om 16:23
Zorroo schreef op 24-07-2022 om 16:19:
[..]
Ok, dat verbaast mij niet eigenlijk, dat is ontzettend veel, maar grootscheepse ingrijpen is nu onvermijdelijk. Aangezien het inmiddels al zo lang voort-ettert. Dit had voorkomen kunnen worden door veel eerder de juiste maatregelen te nemen en dat is een groot onrecht t.o.v. de boeren.
Maar ik doelde meer op de door Friezinnetje beschreven botte manier, met een toon van "rot op!". Zonder acht te slaan op menselijkheid, rechten en belangen. Ik denk niet dat men zich dat kan veroorloven. Het zal zorgvuldig en netjes moeten gebeuren.
maar heeft den boer een keus? En nee, tuurlijk zullen ze niet zeggen, rot op. Maar ze moeten toch weg.
En als er meer naar de andere grote vervuilers wordt gekeken dan hoeven er maar 200 boeren zich aan te passen, to 17 duizend nu. Dusss wordt de boer genaaid
Zorroo
24-07-2022 om 16:24
redbulletje schreef op 24-07-2022 om 16:21:
We slopen op deze manier onze eigen voedselvoorziening en breken de sociale cohesie op het platteland volledig af.
Van mij kunnen de boeren niet hard genoeg actie voeren en het wordt tijd dat de bevolking hen steunt en óók tegen het huidige kabinetsbeleid in opstand komt. Straks zijn wij (degenen met koophuizen) namelijk aan de beurt als melkkoe.
Ach ja, en alles vooral laten zoals het nu is. Tot de grond overal totaal verzuurd is en we nog veel verder van huis zijn. Maar och, het zal jouw tijd wel duren hè.
MeganRapinoe
24-07-2022 om 16:55
Speciaal voor RB, voor de inmiddels 18e keer: 3/4 (75%) van wat de boeren produceren is bestemd voor het buitenland. Stel dat er echt 30% of zelfs 50% wordt ingekrompen, dan is er nog steeds 2x zoveel vlees/zuivel dan we hier nodig hebben. Er is dus dubbel zoveel eten dan we nodig hebben. We kunnen de veestapel inkrimpen als gepland en dan nog zou jij vanaf nu je zuivel- en vleestoename kunnen verdubbelen.
Of we houden wat we nodig hebben in NL en exporteren het restant.
Daglichtlamp
24-07-2022 om 16:59
Om zelfvoorzienend op gebied van voedsel te kunnen worden zullen we ons eetpatroon moeten veranderen. Veel minder vlees en zuivel en veel meer plantaardig van eigen bodem.
redbulletje
24-07-2022 om 17:04
Daglichtlamp schreef op 24-07-2022 om 16:59:
Om zelfvoorzienend op gebied van voedsel te kunnen worden zullen we ons eetpatroon moeten veranderen. Veel minder vlees en zuivel en veel meer plantaardig van eigen bodem.
De meeste mensen eten gewoon vlees en zuivel en die kun je daar met die klimaatdrammerij echt niet vanaf krijgen.
Rondstruiner
24-07-2022 om 17:06
redbulletje schreef op 24-07-2022 om 17:04:
[..]
De meeste mensen eten gewoon vlees en zuivel en die kun je daar met die klimaatdrammerij echt niet vanaf krijgen.
Natuurlijk wel, gewoon flinke vleestaks.