Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Friezinnetje
24-07-2022 om 14:44
Zorroo schreef op 24-07-2022 om 14:33:
[..]
Terroristen?! Doe even normaal zeg. Een organisatie als de Dierenbescherming is ontzettend gematigd. Totaal geweldloos. Als dat volgens jou al terroristen zijn, dan zijn de protestboeren met hun tractoren dat zeker.
dat is dus precies wat ik bedoel. De boeren werden hier neergezet als terroristen omdat ze met een trekker komen en worden ze allemaal over 1 kam geschoren.
Maar oh wee, als je het zegt over liegende en bedriegende anti-boerorganisaties dan deug je niet.
Daglichtlamp
24-07-2022 om 14:47
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 14:44:
[..]
dat is dus precies wat ik bedoel. De boeren werden hier neergezet als terroristen omdat ze met een trekker komen en worden ze allemaal over 1 kam geschoren.
Maar oh wee, als je het zegt over liegende en bedriegende anti-boerorganisaties dan deug je niet.
Maar waar liegt wakker dier dan over in die reclame's? Het is in elk geval niet over de gemiddelde levensduur van de melkkoe. Die is inderdaad schrikbarend laag
MeganRapinoe
24-07-2022 om 14:50
Ik ben geen fan van Wakker Dier, maar dat van die gemiddeld 6 jaar klopt gewoon. Dat zie je ook in de eerder gedeelde links, waarvan eentje van de veeindustrie zelf is. Dat is natuurlijk een gemiddelde: sommige koeien zullen jonger worden, anderen ouder. Sterker nog, voor een gemiddelde van 6 jaar hoeft er geen enkele koe in Nederland exact 6 jaar te worden. Maar het zegt wel dat koeien gemiddeld een stuk minder oud worden dan dat ze zouden kunnen.
Echter, dat is bij heel veel dieren zo. Die wesp die ik net dood sloeg had ook een langer leven kunnen hebben als hij mijn krant niet was tegen gekomen. Dus verontwaardiging over dierenleed heeft altijd een zekere hypocrisie in zich. Wat maakt een puppy waardevoller dan een wesp? Wat maakt een mens waardevoller dan een koe?
Maar we leven op dit moment in een wereld waarin we andere dieren dan onszelf gebruiken voor voedingsmiddelen. Dat vind ik an sich niet zo erg. Maar we hebben m.i. wel de verantwoordelijkheid om dat verantwoordelijk te doen: dus niet te intensief, niet voor 7 dagen in de week en met zorg voor het beest.
Veel boeren doen dan al zo, en heel veel boeren ook niet. Vaak kunnen ze ook niet, al zouden ze het willen. Ze zitten in zulk wurgcosntructies met de Rabobank, dat ze de omzet wel omhoog moeten houden. Door meer dieren (met schadelijke natuur gevolgen) of meer output per dier (en leegmelken). Dat is gewoon voor niemand goed. Ons voedsel daalt in kwaliteit, het leven van het dier daalt in kwaliteit, het leven van de boer daalt in kwaliteit en het leven van de rest van Nederland daalt in kwaliteit. Wie wordt hier beter van? De aandeelhouders van toeleveranciers en andere partijen in de keten. En de Rabobank natuurlijk.
MeganRapinoe
24-07-2022 om 14:52
[..]
Er werd toch juist steeds heel netjes onderscheid gemaakt tussen terrorboeren en gewone boeren. Of tussen deze groep boeren en andere boeren. Ik vond juist dat iedereen dat best netjes deed…..
Zorroo
24-07-2022 om 14:53
[..]
Het zijn geen antiboer-organisaties. Zo voel jij het. Het zijn bezorgde burgers die een betere wereld willen. Jij denkt dat ze het op inhoud mis hebben. Dat kan. Ik denk van niet maar je kan het met ze oneens zijn en vinden dat wat ze melden niet klopt. Terroristen zijn het daardoor natuurlijk niet.
Wat de boeren met hun tractoren aan het doen zijn is gewoon gevaarlijk. De eerste dode is al gevallen. Dus dat komt voor mij veel meer in de buurt van terrorisme.
Zorroo
24-07-2022 om 14:55
MeganRapinoe schreef op 24-07-2022 om 14:50:
Ik ben geen fan van Wakker Dier, maar dat van die gemiddeld 6 jaar klopt gewoon. Dat zie je ook in de eerder gedeelde links, waarvan eentje van de veeindustrie zelf is. Dat is natuurlijk een gemiddelde: sommige koeien zullen jonger worden, anderen ouder. Sterker nog, voor een gemiddelde van 6 jaar hoeft er geen enkele koe in Nederland exact 6 jaar te worden. Maar het zegt wel dat koeien gemiddeld een stuk minder oud worden dan dat ze zouden kunnen.
Echter, dat is bij heel veel dieren zo. Die wesp die ik net dood sloeg had ook een langer leven kunnen hebben als hij mijn krant niet was tegen gekomen. Dus verontwaardiging over dierenleed heeft altijd een zekere hypocrisie in zich. Wat maakt een puppy waardevoller dan een wesp? Wat maakt een mens waardevoller dan een koe?
Maar we leven op dit moment in een wereld waarin we andere dieren dan onszelf gebruiken voor voedingsmiddelen. Dat vind ik an sich niet zo erg. Maar we hebben m.i. wel de verantwoordelijkheid om dat verantwoordelijk te doen: dus niet te intensief, niet voor 7 dagen in de week en met zorg voor het beest.
Veel boeren doen dan al zo, en heel veel boeren ook niet. Vaak kunnen ze ook niet, al zouden ze het willen. Ze zitten in zulk wurgcosntructies met de Rabobank, dat ze de omzet wel omhoog moeten houden. Door meer dieren (met schadelijke natuur gevolgen) of meer output per dier (en leegmelken). Dat is gewoon voor niemand goed. Ons voedsel daalt in kwaliteit, het leven van het dier daalt in kwaliteit, het leven van de boer daalt in kwaliteit en het leven van de rest van Nederland daalt in kwaliteit. Wie wordt hier beter van? De aandeelhouders van toeleveranciers en andere partijen in de keten. En de Rabobank natuurlijk.
Goede post.
Friezinnetje
24-07-2022 om 14:57
Zorroo schreef op 24-07-2022 om 14:53:
[..]
Het zijn geen antiboer-organisaties. Zo voel jij het. Het zijn bezorgde burgers die een betere wereld willen. Jij denkt dat ze het op inhoud mis hebben. Dat kan. Ik denk van niet maar je kan het met ze oneens zijn en vinden dat wat ze melden niet klopt. Terroristen zijn het daardoor natuurlijk niet.
Wat de boeren met hun tractoren aan het doen zijn is gewoon gevaarlijk. De eerste dode is al gevallen. Dus dat komt voor mij veel meer in de buurt van terrorisme.
dus je buurman die iemand heeft doodgereden (en het verhaal waar jij op doelt, was door een vrachtwagenchauffeur) is dan ook een terrorist? Want had 2 biertjes te veel op?
Friezinnetje
24-07-2022 om 14:59
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 14:14:
https://www.facebook.com/sione.vandelft
Even het eerste bericht van deze dame lezen.
En vrijdagavond nog met de partner van een boer gesproken, die dit ook bevestigd. En die ook zei: Stel je eens voor, dat het huis waar jij nu in woont, en waar je ouders hebben gewoond, waar je je bedrijf hebt en ze komen nu bij je, geven je een zakje geld en zeggen: Mooi en nu wegwezen. Hoe zou jij dat vinden? en bedenk dat dit bij meer dan 11000 (ELFDUIZEND) bedrijven/woningen moet gebeuren. Beseffen jullie even wat dat betekend?
En dit laatste? Ook nog niemand op gereageerd.
Zorroo
24-07-2022 om 15:01
Het was een gevolg van de blokkades. En buiten dit voorbeeld, het kan sowieso heel makkelijk fout gaan met die tractoren. Ze brengen mensen in fysiek gevaar. Je moet die dingen gewoon thuis laten.
Daglichtlamp
24-07-2022 om 15:02
Daglichtlamp schreef op 24-07-2022 om 14:28:
Dagelijks verdwijnen er gemiddeld 15 boerenbedrijven per dag. Als we de stikstofcrisis niet oplossen heeft geen enkel boerenbedrijf straks nog toekomst omdat er geen vergunningen afgegeven kunnen worden.
Dit was mijn reactie daarop.
MeganRapinoe
24-07-2022 om 15:04
Definitie van terrorisme, van de NCTV Het vetgedrukte is volgens mij wel van toepassing op dat groepje boeren dat langzaam gaat rijden op de snelweg, de ingang van het provinciehuis blokkeert en daardoor mensen opsluit en die de distributiecentra hebben geblokkeerd.
”Het uit ideologische motieven plegen van op mensenlevens gericht geweld, dan wel het aanrichten van maatschappij-ontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke ondermijning en destabilisatie te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.”
Die groep terrorboeren zeiden zelf dat ze de schappen leeg wilden hebben (=maatschappij-ontwrichtende zaakschade) en de bevolking bang wilde maken. Sowieso natuurlijk politieke besluitvorming beïnvloeden natuurlijk.
Dat laatste wil Wakker Dier ook, maar een commercieel op de Nederlandse tv past niet in het eerste deel van de omschrijving. Het is natuurlijk wel propaganda. Maar ja, is de reclame van Campina dat niet ook? Ze liegen niet, en ik denk wel dat dit voor veel mensen een eyeopener is. Het is natuurlijk sowieso goed om te weten hoe je eten wordt geproduceerd.
MeganRapinoe
24-07-2022 om 15:06
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 14:59:
[..]
Ik had er nog niet op gereageerd, omdat het zo helemaal niet gaat. Dus tja, dan vind ik het lastig om daar wat van te vinden. Het is een ‘stel dat’ die niet klopt. Daar hebben we het dit hele topic al uitgebreid over gehad dus heeft geen nut om nóg een keer uit te melken (pun intended)
Zorroo
24-07-2022 om 15:06
Friezinnetje schreef op 24-07-2022 om 14:59:
[..]
Nou even kort dan, mijn 2 cents. Heel erg naar en ingrijpend en triest. Maar wel iets dat er al jaren zat aan te komen. Helaas is het nu echt zo ver gekomen dat rigoureus ingrijpen noodzakelijk is. Dat deze hele nare maatregelen wel moeten. Dankzij het veel te lange pappen en nathouden van de overheid en dankzij bedrijven zoals de Rabobank en de veevoerlobby. Het is heel rot en wreed maar het is niet anders. We gaan kapot als we op landbouw-gebied zo doorgaan zoals we nu doen.
Cookielover
24-07-2022 om 15:13
Zorroo schreef op 24-07-2022 om 15:01:
Het was een gevolg van de blokkades. En buiten dit voorbeeld, het kan sowieso heel makkelijk fout gaan met die tractoren. Ze brengen mensen in fysiek gevaar. Je moet die dingen gewoon thuis laten.
Ze durven niet zonder trekkers. Volgens Mark v/d Oever is een boerendemonstratie dan net een ‘gewone’ demonstratie, en dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
https://mobile.twitter.com/WillemZwengel/status/1549891045365878785
Zorroo
24-07-2022 om 15:13
MeganRapinoe schreef op 24-07-2022 om 15:06:
[..]
Ik had er nog niet op gereageerd, omdat het zo helemaal niet gaat. Dus tja, dan vind ik het lastig om daar wat van te vinden. Het is een ‘stel dat’ die niet klopt. Daar hebben we het dit hele topic al uitgebreid over gehad dus heeft geen nut om nóg een keer uit te melken (pun intended)
Ook dat ja. Ik denk ook niet dat het zo zal gaan. Dat de emoties hoog zitten snap ik.