Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
Miekemv
19-06-2022 om 16:44
Angela1967 schreef op 19-06-2022 om 15:45:
[..]
Als jij het niet wilt ontzeggen - en aan RB heb ik het ook al voorgelegd - waarom klagen jullie eigenlijk? Als je weet waarom vleesconsumptie slecht is voor het voortbestaan van de aarde dan weet je dat het dus duur is. En dan betaal je het gewoon. En als je niet wilt betalen maar je wilt dat de overheid de prijs voor jou verlaagt, dan moet ik het betalen (doordat de belasting omhoog gaat). Dus mijn vraag is: wie betaalt jouw vleeshobby?
Gr Angela
Vleesconsumptie is betaalbaar en dat moet het ook blijven. Net als andere voedingsmiddelen.
Mija
19-06-2022 om 17:00
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 15:58:
[..]
Ik betaal voor andermans kinderen maar ja.
En andermans kinderen zorgen voor jou als je medische zorg nodig hebt. Ze oogsten jouw voedsel. En ze betalen de belasting als jij niet meer kan werken. Als (andere) mensen geen kinderen zouden krijgen, zou je op jouw ‘oude dag’ verkommeren. Dan moesten jij en de hele uitstervende mensheid het helemaal zelf uitzoeken. Dan is de welvaart ook verdwenen. Maar ja.
Cookielover
19-06-2022 om 17:27
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 15:58:
[..]
Ik betaal voor andermans kinderen maar ja.
Ja, duh. Kinderen krijgen is nodig voor de maatschappij en de welvaart, vlees is dat niet.
Wie moeten er op jouw oude dag anders jouw boodschappen bezorgen, jouw huis schoonmaken, jou naar bijvoorbeeld de tandarts rijden of je in het ziekenhuis verzorgen?
GlamorousGuanaco18
19-06-2022 om 17:30
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 15:34:
[..]
Waar baseer je dat op?
Wat precies? Dat de boeren jarenlang gepiepeld zijn? Of dat Van der Tak boter op z’n hoofd heeft?
In beide gevallen: ik volg het nieuws hierover al jaren. Ik zat nog op school toen ik hoorde over de melkplas, de boterberg en de gigantische landbouwsubsidies. Ik vond dat zo bevreemdend dat ik er sindsdien van alles over ben gaan lezen.
Lees dit anders eens:
Is een heel interessante uitleg van de historische achtergronden hiervan, en de reden dat er nu ingegrepen wordt. Heel toegankelijke tekst.
redbulletje
19-06-2022 om 18:54
rionyriony schreef op 19-06-2022 om 16:28:
Ik denk zelf dat de mensen die erop prat gaan een kleine footprint te hebben, een beetje jokkebrokken óf toevallig ook een kleine portemonnee hebben.
Hoe dikker je portemonnee, hoe breder je het laat hangen.
Net als die Sander Schimmelpenninck die zegt dat Nederlanders boven hun stand leven en wel met minder toe kunnen en zelf continu naar z'n vriendinnetje in Zweden vliegen. Ook Linda de Mol die zegt dat vliegen onbetaalbaar moet worden voor t gepeupel maar zelf in dr privéjet naar haar privevilla in Portugal. Sowieso vliegen al die deug bn'ers continue de wereld over.
Moxxie
19-06-2022 om 19:06
redbulletje schreef op 19-06-2022 om 18:54:
[..]
Net als die Sander Schimmelpenninck die zegt dat Nederlanders boven hun stand leven en wel met minder toe kunnen en zelf continu naar z'n vriendinnetje in Zweden vliegen. Ook Linda de Mol die zegt dat vliegen onbetaalbaar moet worden voor t gepeupel maar zelf in dr privéjet naar haar privevilla in Portugal. Sowieso vliegen al die deug bn'ers continue de wereld over.
Zo'n ongenuanceerde uitspraak heb ik Sander Schimmelpenninck nooit horen doen hoor.
Angela1967
19-06-2022 om 19:21
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 16:36:
[..]
Jouw moeder staat niet voor iedereen natuurlijk. Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat gezond eten betaalbaar moet blijven. Net zoals ik het heb opgeschreven. Ik denk namelijk niet alleen aan mijzelf.
Maar je snapt het niet. Vlees eten is echt overbodig en niet noodzakelijk. Jij schrijft dat het wel zo is. Wetenschappelijk bewijs doet jou duidelijk niets dus misschien dat een wat persoonlijker voorbeeld de wetenschap iets aanvaardbaarder maakt voor jou?
Gr Angela
Angela1967
19-06-2022 om 19:24
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 16:44:
[..]
Vleesconsumptie is betaalbaar en dat moet het ook blijven. Net als andere voedingsmiddelen.
Het moet niet, jij wil het graag. Maar net zoals RB met haar vlieghobby ben je niet bereid compensatie te betalen voor je hobby . Je zoekt een manier om anderen te overtuigen van jouw gelijk zodat jij niet alleen verantwoordelijk bent voor de voetprint.
Gr Angela
Wilgenkatje-
19-06-2022 om 19:34
Qua footprint lopen vrijwel alle Nederlanders op te ruim schoeisel. We zitten hier met z'n allen middenin, hoe dat dan ook gelopen is allemaal, en we moeten een manier vinden om er zonder al te veel schade (want die zit eraan te komen, en snel) doorheen komen.
Misschien zullen de oudsten onder ons nog niet zoveel hinder hebben van ons uitbundige gebruik van grond/grondstoffen/energie, behalve duurdere boodschappen, maar de (klein)kinderen van deze generatie en vele, vele andere aardbewoners wel!
(en om te beginnen: als je van honden (vleeseters) houdt, eentje per huishouden is prima toch? Eentje van bescheiden formaat? En de stukken vlees in de horeca kunnen gerust de helft kleiner, Dan proef je nog steeds prima dat de kok zijn uiterste best heeft gedaan op je mooie bordje. Kies voor kwaliteit - want nou ja, het meer is nooit vol - maar nu stroomt het over!)
Tuinfluiter
19-06-2022 om 19:36
Angela1967 schreef op 19-06-2022 om 19:21:
[..]
Maar je snapt het niet. Vlees eten is echt overbodig en niet noodzakelijk. Jij schrijft dat het wel zo is. Wetenschappelijk bewijs doet jou duidelijk niets dus misschien dat een wat persoonlijker voorbeeld de wetenschap iets aanvaardbaarder maakt voor jou?
Gr Angela
De mens is een omnivoor dus het is normaal om ook vlees te eten. Misschien in jouw ogen niet noodzakelijk maar veel mensen vinden vlees gewoon lekker. Als je wilt dat mensen minder vlees eten bereik je dat eerder door niet zo erg te drammen. Geef liever voorbeelden hoe je een simpele voordelige lekkere maaltijd kunt maken zonder vlees. Ik heb zo al heel wat mensen omgevormd tot flexitarier. Vlees eten is niet verboden in Nederland en zeker geen zonde waar je je voor moet schamen. Door een te extreme anti vlees houding jaag je mensen alleen maar in het harnas en is er geen dialoog meer mogelijk.
Friezinnetje
19-06-2022 om 19:41
Tuinfluiter schreef op 19-06-2022 om 19:36:
[..]
De mens is een omnivoor dus het is normaal om ook vlees te eten. Misschien in jouw ogen niet noodzakelijk maar veel mensen vinden vlees gewoon lekker. Als je wilt dat mensen minder vlees eten bereik je dat eerder door niet zo erg te drammen. Geef liever voorbeelden hoe je een simpele voordelige lekkere maaltijd kunt maken zonder vlees. Ik heb zo al heel wat mensen omgevormd tot flexitarier. Vlees eten is niet verboden in Nederland en zeker geen zonde waar je je voor moet schamen. Door een te extreme anti vlees houding jaag je mensen alleen maar in het harnas en is er geen dialoog meer mogelijk.
Nou pcies dit. hoe harder men roept dat vlees eten schandalig is, hoe meer de mensen de hakken in het zand zetten. Ik ben een echte liefhebber van vlees, maar eet nu ong 1-2 dagen per week geen vlees of wat kleinere porties. Helemaal stoppen ga ik niet doen.
Mija
19-06-2022 om 19:42
rionyriony schreef op 19-06-2022 om 16:28:
Ik denk zelf dat de mensen die erop prat gaan een kleine footprint te hebben, een beetje jokkebrokken óf toevallig ook een kleine portemonnee hebben.
Hoe dikker je portemonnee, hoe breder je het laat hangen.
Dat zou best kunnen maar intussen denk ik toch: dat je meer mogelijkheden hebt als je rijk bent is tot daarentoe. Maar dat je de aarde en het milieu meer mag uitputten en beschadigen, is helemaal niet zo logisch. Dat is een equivalent van het recht van de sterkste. Ik heb er geen bezwaar tegen als mensen genieten van hun rijkdom. Maar ik heb er wel bezwaar tegen als ze daarbij ook mijn wereld en die van mijn kinderen en mijn toekomstige kleinkinderen onherstelbaar vernielen.
Blomke82
19-06-2022 om 19:51
Cookielover schreef op 19-06-2022 om 17:27:
[..]
Ja, duh. Kinderen krijgen is nodig voor de maatschappij en de welvaart, vlees is dat niet.
Wie moeten er op jouw oude dag anders jouw boodschappen bezorgen, jouw huis schoonmaken, jou naar bijvoorbeeld de tandarts rijden of je in het ziekenhuis verzorgen?
Boeren zijn anders wel nodig om uberhaupt boodschappen te hebben om te bezorgen. Daar wordt door voorstanders van het stikstofbeleid veel te licht over gedacht. Wat mij betreft bezetten ze een week het binnenhof met constant 24×7 keihard dit prachtige nummer van Normaal: Superboer!
https://m.youtube.com/watch?v=clItoYQQwGkMet leerzen of op klompen, wi-j werken veur ons geld
Gin magere linkse gilbek, die een lulverhaal verteld
Bi-j ons op 't platteland, woar nog 't een en ander kan
Kiekt wi-j vaak wat nuchterder tegen de zaken an
Een schoner milieu, dat wil wi-j niet alleen
Vertel es wat ni-js, dat wil iedereen
Wil i-j as boer in disse tied toch een redelijk bestoan
Dan mot i-j toch wel enigzins met ow tied met goan
De Rabo, die helpt ons van de wieg tut de dood
Moar vaak nog, en 't liefste, van de wal in de sloot
Wie Den Haag 't makkelijkste pakken kan
Dat bunt de boeren... dus die goat d'r an
Zie nuumt mien een boer, boer, boer
Dat zal nooit veranderen, al wor'k nog zo old, een superboer, boer
Wi-j goat niet met alles, moar slechts met een ding accoord
Ik bun en blief beretrots op dit woord: een superboer
Mot Ajax tegen boeren, dan krig Ajax 't zwoar
Want dan maakt de superboeren vaak heel wat kloar
Zie streupt zich de mouwen op en spi-jt in de voest
Wie tegen de superboer mot, die hult zich koest
Zo geet 't in de sport en in de politiek
Wie tegen de boeren is ... krig nooit gin geliek
I-j zolt now wel denken, wat is dat veur verhaal
Zwets i-j moar zo wat of is d'r een moraal
(Ni-je) Regels en wetten bunt veur boeren fataal
Wie gin superboer is ... is dus niet normaalZie nuumt mien een boer, boer, boer
Dat zal nooit veranderen, al wor'k nog zo old, een superboer, boer
Wie Den Haag en Brussel nog niet hebt vermoord
Die bunt en blieft boer, en goat naans met accoord
Zie hebt 't letste woord
Deze tekst is de waarheid als een koe!
Ps, de acties van FDF keur IK af!
Muurbloem1985
19-06-2022 om 20:09
Angela1967 schreef op 19-06-2022 om 19:21:
[..]
Gr Angela
Het is nog altijd een keuze of je het leuk vindt of niet en je hoeft niet bij alles gr angela te schrijven.
Angela1967
19-06-2022 om 20:39
Tuinfluiter schreef op 19-06-2022 om 19:36:
[..]
Het gaat niet om overtuigen, daar ben ik niet van. Het gaat om laten zien dat sommigen foute informatie erbij halen om te bewijzen dat het echt niet mogelijk of nodig is om te minderen met vlees bijvoorbeeld. Dan denk ik: waarom zeggen die mensen niet gewoon de waarheid (namelijk dat ze zich niet willen aanpassen)? Dat doe ik toch ook (dat ik dat wel wil)? Dan zijn we een stuk sneller klaar.
Gr Angela