Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
MidasWolf
19-06-2022 om 12:54
Thursday schreef op 19-06-2022 om 12:31:
[..]
Maar dat ís de inhoud. Lees het artikel dat ik plaatste van het FD, een redelijk onverdachte bron als het gaat om kritiek op grote bedrijven.
De inhoud is dat er door bedrijven als ForFarmers en Bayer Crop Science bizarre winsten worden gemaakt over de ruggen van onze boeren heen en met onherstelbare schade voor mens, natuur en milieu als gevolg. Dat artikel waarnaar je verwijst, komt uit een organisatie die bestaat bij de gratie van dit systeem.
Inhoudelijker kan bijna niet toch?
In het geval van Forfamers ligt dat iets anders via de coöperatie hebben boeren veel aandelen(belang) en zeggenschap in het ondernemers plan. Daarnaast krijgen aandeelhouders, dus ook boeren een goed dividend uitgekeerd zodat ook zij meedelen in de winst, overigens wat ik in de kwartaalcijfers lees is dat de nettowinst de laatste jaren zeker niet heel hoog is.
Mede door de ontwikkelingen die nu spelen in de landbouwsector.
GlamorousGuanaco18
19-06-2022 om 12:55
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 12:16:
Interessant;
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/06/18/van-der-tak-een-dergelijke-extreme-sanering-had-ik-niet-verwacht
Misschien zijn er hier meer die feit en fictie lastig kunnen onderscheiden door de overload aan desinformatie en nu denken: hé, misschien heeft die Van der Tak wel gelijk.
Nee, die Van der Tak heeft kilo’s boter op het hoofd. Zijn organisatie weet al decennia lang (!!) dat het Nederlandse landbouwmodel niet houdbaar is. In plaats van de achterban (=de hardwerkende boeren) te helpen om het wél houdbaar te maken, is er onophoudelijk gelobbyd om alle mogelijke mazen in de wet te benutten.
Ja, de boeren hebben groot gelijk dat ze gaan demonstreren. Ze zijn op een ongelooflijke manier gepiepeld. Alleen niet door dit kabinet, dat eindelijk eens dóórpakt.
Biebel
19-06-2022 om 13:00
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 12:35:
[..]
?
Dan zal Ik het je nog een keer uitleggen.
De boeren zijn genaaid. De afgelopen jaren. Alleen zijn ze vooral genaaid door een paar grote bedrijven, nl fabrikanten als Bayer Crop Science, en de banken, die de boeren hebben verleid om veel groter te groeien dan nodig was. Plus een paar politieke partijen die daarin mee gingen want tegen boerenlobbys zeg je geen nee.
Het gevolg is dat de boer hard moet werken voor zijn geld, en de Nederlandse gezondheid en natuur daar haar tol voor betaalt.
De boeren worden opgenaaid. FDF, maar ook de BBB zijn ontstaan vanuit de marketing van de genoemde bedrijven. Dus die roepen wel ‘we zijn voor boeren’ maar ze bedoelen ‘we zijn voor de fabrikanten die aan de boeren verdienen’. Dat zijn ook de makers van de bladen en websites die je continue citeert. De mensen achter die teksten hebben een ander belang dan Nederland voeden, nl hun grote bedrijf groter krijgen.
Dat lees je allemaal in een onafhankelijke krant, zoals het financieel dagblad. Of had je kunnen lezen bij Follow the money - een onderzoekscollectief van onafhankelijke journalisten. (Voor je idee; ftm is degene die de siewerd deal héeft uitgeplozen, en het op meerdere dossiers de regering erg lastig maakt.)
De oplossing ligt niet in maar doorgaan, maar in oplossingen per boer. De ene zal met innovatie kunnen doorgaan, de ander zal blij zijn om te kunnen stoppen en de derde zal zijn boerenbedrijf met steun ombouwen naar iets wat bij de huidige maatschappij past. Als je de dure lobbyisten van de genoemde bedrijven erbuiten laat, zou het zomaar kunnen dat we de koeien inderdaad Nederlandse suikerbieten gaan voeren, de boer beter betalen voor zijn producten en toch niet te veel in de supermarkt neerleggen.
En dan blijf je ver weg van de mensen die zelfs de stikstof crisis aangrijpen om het immigratiebeleid te hekelen, of die denken dat Nederland al vol is. Je blijft ook uit de buurt van diegene die de Nederlandse traditie van samen polderen, dan komen we er samen wel uit, teniet doen door zich als boerterroristen te gedragen.
GlamorousGuanaco18
19-06-2022 om 13:05
MidasWolf schreef op 19-06-2022 om 12:54:
[..]
In het geval van Forfamers ligt dat iets anders via de coöperatie hebben boeren veel aandelen(belang) en zeggenschap in het ondernemers plan. Daarnaast krijgen aandeelhouders, dus ook boeren een goed dividend uitgekeerd zodat ook zij meedelen in de winst, overigens wat ik in de kwartaalcijfers lees is dat de nettowinst de laatste jaren zeker niet heel hoog i
Maar waarom zou een veevoederbedrijf (zeer zeer grote multinational) als For Farmers met een groot deel van de winst moeten weglopen? Dat komt de boeren toch toe? Er is iets toch helemaal mis in een sector als de verdienmodellen zo uit het lood zijn?
Rondstruiner
19-06-2022 om 13:39
Drietje schreef op 19-06-2022 om 10:56:
[..]
Dat doen we in Nederland al. Het is alleen een beetje jammer dat de rest van de wereld daar niet in meegaat.
Helemaal niet. In 1950 aten Nederlanders gemiddeld 17 kilo vlees pp, nu is dat verdubbeld. We zijn de laatste jaren iets minder vlees gaan eten, maar dat is al een tijdje gestagneerd. Het is echt niet genoeg.
rionyriony
19-06-2022 om 14:54
@Biebel; de middelen hebben natuurlijk wél toelating gekregen van de EU.
Er moest een goede concurrentie mogelijk zijn op de internationale markt. Je moet jouw goederen niet zo duur maken dat je jezelf uit de markt prijst.
willem1959
19-06-2022 om 15:01
Rondstruiner schreef op 19-06-2022 om 13:39:
[..]
Helemaal niet.In 1950 aten Nederlanders gemiddeld 17 kilo vlees pp, nu is dat verdubbeld. We zijn de laatste jaren iets minder vlees gaan eten, maar dat is al een tijdje gestagneerd. Het is echt niet genoeg.
De langetermijntrend laat zien dat de vleescomsumptie over zijn hoogtepunt heen is en laat een lichte daling zien.
Angela1967
19-06-2022 om 15:03
Miekemv schreef op 19-06-2022 om 11:12:
[..]
6 katten en een hond eten hier ook aardig wat vlees.
Eh hoe belangrijk zijn die? Voor jou persoonlijk misschien maar vanaf de maan gezien niet. En als je zegt dat jouw persoonlijke keuzes niet mogen veranderen dan vraag ik me af of je doorhebt dat de aarde ten onder gaat als we niet veranderen. En als je dat doorhebt dan is het prima, dan weet je waar je staat in een dergelijke discussie en hoef je niemand meer iets uit te leggen. Scheelt computertijd en dus energie 😁.
Gr Angela
rionyriony
19-06-2022 om 15:04
Hoe meer je de welvaart van de mensen verhoogt hoe meer er geproduceerd moet worden en dat zijn vermoedelijk geen bonen maar de goederen die zij heel hun leven niet hebben kunnen kopen en altijd naar verlangd hebben. Dus ga je arme mensen hierheen halen om te werken dan moet er meer vlees op tafel komen en luxe goederen.
Angela1967
19-06-2022 om 15:05
redbulletje schreef op 19-06-2022 om 11:32:
[..]
Goodluck dan als er jaarlijks 100.000 inwoners bijkomen...
Waarom zouden al die inwoners zo onwetend zijn als jij? De kans is groot dat zij snappen dat je levensgeluk niet afhangt van 7*vlees IPV 2*vlees?
Gr Angela
rionyriony
19-06-2022 om 15:08
Angela1967 schreef op 19-06-2022 om 15:03:
[..]
Eh hoe belangrijk zijn die? Voor jou persoonlijk misschien maar vanaf de maan gezien niet. En als je zegt dat jouw persoonlijke keuzes niet mogen veranderen dan vraag ik me af of je doorhebt dat de aarde ten onder gaat als we niet veranderen. En als je dat doorhebt dan is het prima, dan weet je waar je staat in een dergelijke discussie en hoef je niemand meer iets uit te leggen. Scheelt computertijd en dus energie 😁.
Gr Angela
Honden kunnen vegetarisch eten maar katten niet. Ikzelf heb geen problemen met minder katten overigens maar veel mensen zullen dan iets gaan missen.
Daglichtlamp
19-06-2022 om 15:15
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/17/de-melkveehouderij-is-op-alle-fronten-een-drama-a4133791
Melkveehouders werken hard, verdienen heel weinig. Verandering daar is echt nodig.
Verder moeten we niet vergeten dat we na stikstof straks ook nog het probleem krijgen met de vervuiling van het water. Nederland gaat de kaderrichtlijnwaterdoelen op de huidige manier niet halen. (deadline is 2027)
Miekemv
19-06-2022 om 15:28
Angela1967 schreef op 19-06-2022 om 15:03:
[..]
Gr Angela
Wat is je punt? Van stikstof gaat de aarde niet ten onder. Je haalt wat door elkaar.
Gr Miekemv
Miekemv
19-06-2022 om 15:32
Biebel schreef op 19-06-2022 om 13:00:
[..]
Dan zal Ik het je nog een keer uitleggen.
De boeren zijn genaaid. De afgelopen jaren. Alleen zijn ze vooral genaaid door een paar grote bedrijven, nl fabrikanten als Bayer Crop Science, en de banken, die de boeren hebben verleid om veel groter te groeien dan nodig was. Plus een paar politieke partijen die daarin mee gingen want tegen boerenlobbys zeg je geen nee.
Het gevolg is dat de boer hard moet werken voor zijn geld, en de Nederlandse gezondheid en natuur daar haar tol voor betaalt.
De boeren worden opgenaaid. FDF, maar ook de BBB zijn ontstaan vanuit de marketing van de genoemde bedrijven. Dus die roepen wel ‘we zijn voor boeren’ maar ze bedoelen ‘we zijn voor de fabrikanten die aan de boeren verdienen’. Dat zijn ook de makers van de bladen en websites die je continue citeert. De mensen achter die teksten hebben een ander belang dan Nederland voeden, nl hun grote bedrijf groter krijgen.
Dat lees je allemaal in een onafhankelijke krant, zoals het financieel dagblad. Of had je kunnen lezen bij Follow the money - een onderzoekscollectief van onafhankelijke journalisten. (Voor je idee; ftm is degene die de siewerd deal héeft uitgeplozen, en het op meerdere dossiers de regering erg lastig maakt.)
De oplossing ligt niet in maar doorgaan, maar in oplossingen per boer. De ene zal met innovatie kunnen doorgaan, de ander zal blij zijn om te kunnen stoppen en de derde zal zijn boerenbedrijf met steun ombouwen naar iets wat bij de huidige maatschappij past. Als je de dure lobbyisten van de genoemde bedrijven erbuiten laat, zou het zomaar kunnen dat we de koeien inderdaad Nederlandse suikerbieten gaan voeren, de boer beter betalen voor zijn producten en toch niet te veel in de supermarkt neerleggen.
En dan blijf je ver weg van de mensen die zelfs de stikstof crisis aangrijpen om het immigratiebeleid te hekelen, of die denken dat Nederland al vol is. Je blijft ook uit de buurt van diegene die de Nederlandse traditie van samen polderen, dan komen we er samen wel uit, teniet doen door zich als boerterroristen te gedragen.
Je klinkt zelf wat complotterig. Ben je zelf boer?
watertoren
19-06-2022 om 15:32
Angela1967 schreef op 19-06-2022 om 15:05:
[..]
Waarom zouden al die inwoners zo onwetend zijn als jij? De kans is groot dat zij snappen dat je levensgeluk niet afhangt van 7*vlees IPV 2*vlees?
Gr Angela
Lekker eten heeft echt wel een bijdrage aan mijn levensgeluk. Ik ben dol op vlees en vlees is bij ons het belangrijkste onderdeel van de maaltijd. Ik ga me dat niet ontzeggen nog voor geen dag! Met het mooie weer afgelopen tijd 3 dagen achter elkaar BBQ.