Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het pensioen in Frankrijk

Grote onlusten in Frankrijk vanwege plannen over verhoging van de pensioenleeftijd van 62 naar 64 jaar. Tja, hele sprong. Maar tjonge, 62 anno 2023. Die luxe is hier al even geleden. 

Wat lijkt jou ( als je gezond blijft) een zinnige leeftijd om met betaald werk te stoppen?


Poezie schreef op 20-01-2023 om 13:35:

[..]

Ik heb het toch ook niet over aftakelen gehad? Echt heel raar om dat zo te noemen. (Naar aanleiding van mijn posting dus.)

Jeetje, wat neem je haar woordje ‘aftakelen’ zwaar op zeg om dan vervolgens met zo’n reactie te komen. Ik snap goed wat ze bedoelt hoor, ondanks ze het mss anders had kunnen benoemen. Toch geen reden om er dan zo’n ‘op de man’ reactie op te geven?

Ted68 schreef op 20-01-2023 om 11:12:

Ik ga met 65 met pensioen,wat normaal is in Zwiterland. Ik denk alleen dat ik niet op de woongroep waar ik nu werk kan blijven werken. Ik werk met geestelijk gehandicapten die 1 op 1 zorg nodig hebben. Ikvind ook daat een bouwvakker eerder met pensioen moet gaan als een secreteresse

Hoe het voor bouwvakkers is weet ik niet. Ik weet wel dat er in de zorg een regeling is dat je na 45 jaar werken in de zorg vervroegd kunt uittreden.

Geldt overigens volgens mij alleen voor mensen die met cliënten/ patiënten werken. Niet voor de administratief medewerker of hr adviseur

Kersje schreef op 20-01-2023 om 13:44:

[..]

Jeetje, wat neem je haar woordje ‘aftakelen’ zwaar op zeg om dan vervolgens met zo’n reactie te komen. Ik snap goed wat ze bedoelt hoor, ondanks ze het mss anders had kunnen benoemen. Toch geen reden om er dan zo’n ‘op de man’ reactie op te geven?

Ik vind dat heel denigrerend. Oudere werknemers worden toch al snel gezien als suffe werknemers die niets meer kunnen en willen. 

Poezie schreef op 20-01-2023 om 13:49:

[..]

Ik vind dat heel denigrerend. Oudere werknemers worden toch al snel gezien als suffe werknemers die niets meer kunnen en willen.

Dan kun je dat toch gewoon schrijven ipv op de man te gaan, dat was mijn boodschap.

Kersje schreef op 20-01-2023 om 14:40:

[..]

Dan kun je dat toch gewoon schrijven ipv op de man te gaan, dat was mijn boodschap.

Waarom ga je hier zo op door? Je hebt je punt wel gemaakt hoor.

Poezie schreef op 20-01-2023 om 13:20:

[..]

Ik ben er wel benieuwd naar, op welke punten jij nog veel moet leren als je al wat ouder bent en nog steeds je werk niet volledig onder de knie hebt.

Nou, bijvoorbeeld Artificiele Intelligentie bestaat nog niet zo lang en wordt nu ontwikkeld. Iedereen die daarmee bezig is moet daarin bijblijven. En nog verschillende andere typen van research, mijn werkzaamheden zijn heel breed. Als ik studenten daarin wil begeleiden moet ik op de hoogte zijn. 


Poezie schreef op 20-01-2023 om 12:41:

Ik werk op kantoor en zie de 60ers om me heen echt wel anders presteren dan voorheen. De werkzaamheden die ze altijd deden, doen ze nog steeds perfect maar nieuwe werkzaamheden en/of programma's lukt allemaal niet meer. (Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.) Gaandeweg vallen er steeds meer oude werkzaamheden af en kunnen ze uiteindelijk tegen de pensioengerechtigde leeftijd helemaal niet meer meekomen.
Om die reden vind ik dat je na je 60e de keuze moet krijgen om minder te gaan werken en niet meer mee moeten hoeven doen met teambuildings, het invullen van 360 graden formulieren en het aangeven van verbeterpunten.


Als ik daar met zestig plus niet meer toe in staat zal zijn, moet ik ècht aftakelen die komende jaren. Dat kan gebeuren, mijn man heeft een vaste aanstelling gekregen omdat zijn voorganger waarmee hij mee samenwerkte op een tijdelijk contract, opeens last van vroeg-dementie kreeg, en dan kan je dat niet meer. Het leven kan behoorlijk denigrerend zijn voor ouderen...

Auwereel schreef op 20-01-2023 om 14:46:

[..]

Nou, bijvoorbeeld Artificiele Intelligentie bestaat nog niet zo lang en wordt nu ontwikkeld. Iedereen die daarmee bezig is moet daarin bijblijven. En nog verschillende andere typen van research, mijn werkzaamheden zijn heel breed. Als ik studenten daarin wil begeleiden moet ik op de hoogte zijn.


[..]


Als ik daar met zestig plus niet meer toe in staat zal zijn, moet ik ècht aftakelen die komende jaren. Dat kan gebeuren, mijn man heeft een vaste aanstelling gekregen omdat zijn voorganger waarmee hij mee samenwerkte op een tijdelijk contract, opeens last van vroeg-dementie kreeg, en dan kan je dat niet meer. Het leven kan behoorlijk denigrerend zijn voor ouderen...

Fijn dat jij het vertrouwen in jezelf hebt dat dat bij jou niet gaat gebeuren, maar ik zie om me heen dat dat wel gebeurd. Heel jammer dat je dat "aftakelen" noemt. Ik vind dat een heel negatieve term en niet passend bij de door mij genoemde situaties.

Poezie schreef op 20-01-2023 om 14:53:

[..]

Fijn dat jij het vertrouwen in jezelf hebt dat dat bij jou niet gaat gebeuren, maar ik zie om me heen dat dat wel gebeurd. Heel jammer dat je dat "aftakelen" noemt. Ik vind dat een heel negatieve term en niet passend bij de door mij genoemde situaties.

Je gaat er dus  kennelijk van uit dat dat natuurlijk ook met mij gaat gebeuren?

Ik vrees dat als dat gebeurt, dat het kan komen door aftakelen, wat dus heel goed mogelijk is als je het tweede gedeelte van mijn post leest. Vasculaire dementie is niet fijn. Gelukkig zijn dat de uitzonderingen, want meestal kunnen hier de meeste mensen nog boven 60 prima nieuwe dingen oppakken.

Tot nu toe heb ik er gelukkig geen last van en ik hoop niet dat mensen denken, daar loopt een ouder iemand die niets meer kan oppikken, want die indruk krijg ik echt van je post. 


Auwereel schreef op 20-01-2023 om 15:42:

[..]

Je gaat er dus kennelijk van uit dat dat natuurlijk ook met mij gaat gebeuren?

Ik vrees dat als dat gebeurt, dat het kan komen door aftakelen, wat dus heel goed mogelijk is als je het tweede gedeelte van mijn post leest. Vasculaire dementie is niet fijn. Gelukkig zijn dat de uitzonderingen, want meestal kunnen hier de meeste mensen nog boven 60 prima nieuwe dingen oppakken.

Tot nu toe heb ik er gelukkig geen last van en ik hoop niet dat mensen denken, daar loopt een ouder iemand die niets meer kan oppikken, want die indruk krijg ik echt van je post.


Heb je gelezen dat ik dat in mijn werkomgeving wel zie? Ik ken jou niet dus kan ik geen oordeel over jou vormen. Je noemde het woord "aftakelen" in de context die ik schetste. Dat vind ik onterecht en beledigend.

In Frankrijk gaat niet iedereen vroeg met pensioen, ze moeten 40 jaar (ofzo) premies betalen.
Ook kunnen de regels per bedrijfstak verschilllen.

Hoe dan ook betalen Fransen best veel premies, dus het is logisch dat ze ook iets terugverwachten.

Er is inderdaad vergrijzing in Nederland.
Dat komt misschien meer doordat er minder kinderen geboren zijn, dan doordat mensen ouder worden.

In theorie hebben die ouderen via hun pensioen gespaard, en hebben ze niet de premies van de jongeren nodig...

Voor mij is de vraag of de vergrijzing alleen kan worden opgelost door iedereen te laten werken tot hij/zij bejaard is.

Intussen komt er allerlei werk bij voor maaltijdbezorgers, pakketbezorgers en telefoonenquêtes.
(en beleidsadviseurs, re-integratieconsulenten enz.).

Maar veel essentieel werk (voedselproductie) wordt met steeds minder mensen gedaan.
Als het goed is helpen computers, robots en auto's om hetzelfde werk met minder mensen te doen.
Ik denk dat als we ons richten op het belangrijkste werk, we niet de pensionleeftijd hoger hoeven te maken.

haarklover schreef op 20-01-2023 om 16:39:

Er is inderdaad vergrijzing in Nederland.
Dat komt misschien meer doordat er minder kinderen geboren zijn, dan doordat mensen ouder worden.

In theorie hebben die ouderen via hun pensioen gespaard, en hebben ze niet de premies van de jongeren nodig...

Je spaart voor je pensioen, maar de AOW wordt gedragen door de werkenden dus met het huidige stelsel hebben wij straks ook de premies van de jongeren nodig.

Poezie schreef op 20-01-2023 om 15:55:

[..]

Heb je gelezen dat ik dat in mijn werkomgeving wel zie? Ik ken jou niet dus kan ik geen oordeel over jou vormen. Je noemde het woord "aftakelen" in de context die ik schetste. Dat vind ik onterecht en beledigend.

En dan beschuldig je mij van doorgaan, omdat ik mijn punt wel gemaakt had? Blijkbaar niet dus. Stop gewoon met vallen over een woord welke prima te begrijpen is voor anderen.

Kersje schreef op 20-01-2023 om 17:41:

[..]

En dan beschuldig je mij van doorgaan, omdat ik mijn punt wel gemaakt had? Blijkbaar niet dus. Stop gewoon met vallen over een woord welke prima te begrijpen is voor anderen.

???? Wie ben jij, dat je denkt mij voor te kunnen schrijven wat ik mag denken en vinden??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.