Nieuws en actueel
wild-flower
23-10-2024 om 16:44
Heb jij liever zomertijd of wintertijd ?
In de nacht van aankomende zaterdag op zondag gaat de wintertijd weer in en wordt
de klok een uur achteruitgezet.
Slaapexperts adviseren om het hele jaar door wintertijd te gebruiken, omdat
natuurlijk ochtendlicht essentieel is voor een goede afstemming van onze
biologische klok.
Veel mensen zeggen ook echt fysiek last te krijgen van de wisseling .
Het zou hun biologische klok verstoren.
Wintertijd is ons normale bioritme trouwens .
Heb jij liever zomertijd of liever wintertijd ?
Waarom ?
https://scientias.nl/de-wintertijd-staat-voor-de-deur-en-als-het-aan-slaapexperts-ligt-is-dit-de-laatste-keer-dat-we-de-klok-verzetten/
Peiling
Heb je liever zomertijd of wintertijd ?
Fleurtje_5
25-10-2024 om 11:20
Daglichtlamp schreef op 25-10-2024 om 08:30:
[..]
Stel we zouden kiezen voor altijd zomertijd, dan kan de bouw natuurlijk ook besluiten om in de winterperiode een uur later te beginnen als dat echt bezwaarlijk is.
Nu vraag ik me af of je serieus bent.
Fleurtje_5
25-10-2024 om 11:21
CharlieB schreef op 25-10-2024 om 10:21:
[..]
Het is niet dat ik het moment dat het donker wordt, meteen in slaap val. Het donker worden zorgt er bij mij voor dat ik tot rust kan komen, kan afschakelen en de dag kan afsluiten in mijn hoofd. Als dat pas om 22.00 is, is het moment dat ik slaap-klaar ben, niet om 22.05. Voor mij is dat te laat. En mijn gordijnen kunnen daar dan weer niet tegenop. Ik heb ook een oogmasker maar die zet ik natuurlijk pas op als ik ga slapen. En het gaat bij mij juist om het moment ervoor.
Terwijl het voor mij 's ochtends niet uitmaakt of het om 4 uur of om 5 uur licht wordt, want daar slaap ik beter doorheen.
Mooi geschreven.
Fleurtje_5
25-10-2024 om 11:23
Netherfield schreef op 24-10-2024 om 23:32:
Ik hou van de zomertijd, als avondmens houd ik van lang licht. En dat het hoog zomer dan om kwart voor vier al licht wordt, ik moet er niet aan denken. Dan moeten mijn ramen helemaal dichtverduisterd, want ik word wakker van licht.
Misschien is het een idee dat jij probeert te wisselen van avondmens naar ochtendmens.
Poezenmeisje
25-10-2024 om 12:22
Wieder schreef op 25-10-2024 om 08:51:
Ik heb gelukkig geen last van het wisselen. Maar als ik moet kiezen, dan wintertijd. Ik vind lange zomeravonden buiten ook lekker met een kaarsje op tafel.
Ik kan me voorstellen dat mensen er wél last van hebben en willen stoppen met het verzetten. Moet alleen een beetje lachen om een kennis die van de week weer zat te klagen omdat twee keer per jaar haar biologische klok helemaal van de rel is. Ze gaat minstens drie keer per jaar een weekendje naar Londen en heeft een vakantiehuisje in Portugal. 🤐
Heeft Portugal de klok anders staan dan Nederland?
CharlieB
25-10-2024 om 12:31
Poezenmeisje schreef op 25-10-2024 om 12:22:
[..]
Heeft Portugal de klok anders staan dan Nederland?
Ja in Portugal is het een uur vroeger
Poezenmeisje
25-10-2024 om 12:37
CharlieB schreef op 25-10-2024 om 12:31:
[..]
Ja in Portugal is het een uur vroeger
Dan ook niet zeuren.
Als ik op vakantie ga naar de Canarische eilanden dan heb ik meer last van de lange reistijd dan van het tijdsverschil. Lang met het OV naar Schiphol vanuit Noordgroningen (vroege vlucht, dus 's avonds heen). Uren hangen totdat je rond 4 uur 's nachts de bagage kunt inchecken.
Terugweg een paar uur hangen in de ruimte met de bagagebanden totdat je de errste trein kunt pakken.
Het verschil tussen vakantietijd en werktijd is dat je in de vakantie de tijd aan jezelf hebt en je niet om zo-en-zo last ergens moet zijn. Op die manier heb je waarschijnlijk minder last van het tijdsverschil.
Deci
25-10-2024 om 12:39
Fleurtje_5 schreef op 25-10-2024 om 11:18:
[..]
Als je elke dag 8 uur slaap nodig hebt. Helpt die klok aan de wand niet als je er 7 uur van maakt.
Je kan toch nog steeds 8 uur slapen als je wilt..
Netherfield
25-10-2024 om 13:37
Fleurtje_5 schreef op 25-10-2024 om 11:23:
[..]
Misschien is het een idee dat jij probeert te wisselen van avondmens naar ochtendmens.
Ik ben al 46 jaar een avondmens, ik denk niet dat ik dat zomaar even kan wisselen. Heb het wel eens geprobeerd hoor, netjes om 22:00 naar bed. Dan slaap ik nog later dan als ik om 23:30 naar bed ga. Ik ben ook altijd pas om 09:00 op kantoor, itt collega’s die er om 07:00 al zitten. Ik moet er niet aan denken, zo vroeg. Iemand vroeg of ik in de zomer dan om 05:20 wakker wordt. Met lichtdoorlatende gordijnen wel idd. Ik wil ooit nog eens van die Duitse rolluiken.
kerst
25-10-2024 om 20:04
Fleurtje_5 schreef op 25-10-2024 om 11:23:
[..]
Ging dat maar zo simpel.
Yumi
25-10-2024 om 20:57
elku schreef op 25-10-2024 om 12:39:
[..]
Je kan toch nog steeds 8 uur slapen als je wilt..
Kan me niet voorstellen dat je het nog steeds niet begrijpt, maar hoop dat je er niet wakker van ligt
Threefold
25-10-2024 om 21:49
Fleurtje_5 schreef op 25-10-2024 om 11:11:
[..]
Dat is de natuur. Men kan niet alles onder controle willen hebben.
De 24 uurs economie druist tegen de (menselijke) natuur in. En dezelfde 24 uurs economie maakt dat we meer aan controle doen dan dat we op gevoel leven. Je kunt tegen middernacht je boodschappen doen, daar is niets natuurlijks aan. Gaan slapen als het donker wordt is wel natuurlijk, maar dat kan niet want de meeste werktijden zijn daar niet op aangepast.
Zelf leef ik op dagen dat ik moet werken volgens de klok. Klokkijken is dan ook echt nodig. Als ik niet hoef te werken hou ik het licht en natuurlijk ritme aan voor bezigheden Als het donker wordt ga ik slapen, maar tijdens de uren met licht heb ik het drukker dan in de zomer.
Chantal2022
25-10-2024 om 22:26
Threefold schreef op 25-10-2024 om 21:49:
[..]
De 24 uurs economie druist tegen de (menselijke) natuur in. En dezelfde 24 uurs economie maakt dat we meer aan controle doen dan dat we op gevoel leven. Je kunt tegen middernacht je boodschappen doen, daar is niets natuurlijks aan. Gaan slapen als het donker wordt is wel natuurlijk, maar dat kan niet want de meeste werktijden zijn daar niet op aangepast.
Zelf leef ik op dagen dat ik moet werken volgens de klok. Klokkijken is dan ook echt nodig. Als ik niet hoef te werken hou ik het licht en natuurlijk ritme aan voor bezigheden Als het donker wordt ga ik slapen, maar tijdens de uren met licht heb ik het drukker dan in de zomer.
Om 17 uur al in december? Nee toch
Threefold
26-10-2024 om 20:05
Chantal2022 schreef op 25-10-2024 om 22:26:
[..]
Om 17 uur al in december? Nee toch
Nee, dat lukt niet met werk en eten. Maar half negen toch wel.
IceTea
26-10-2024 om 21:07
Team zomertijd. Heb helemaal niks met dat 'In het donker naar je werk gaan en in het donker weer naar huis'
Heb altijd wel wat sombere gevoelens tijdens de maanden, november, december en januari. Vanaf februari gaat het iets beter
Nu al aan het aftellen tot de zomertijd. Nog maar 154 dagen.
Mevrouw75
26-10-2024 om 21:23
IceTea schreef op 26-10-2024 om 21:07:
Team zomertijd. Heb helemaal niks met dat 'In het donker naar je werk gaan en in het donker weer naar huis'
Heb altijd wel wat sombere gevoelens tijdens de maanden, november, december en januari. Vanaf februari gaat het iets beter
Nu al aan het aftellen tot de zomertijd. Nog maar 154 dagen.
Als je zomertijd in de winter hebt, heb je júist in het donker weg en weer terugkomen.
Zomertijd betekent niet lange zonnige avonden. Dat is zomer, dat is was anders.