Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Geen brug met naam Soldaat van Oranje om diversiteit

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-10-2024 om 14:18:

[..]

Ik vind dit wel een aardige column

https://ukrant.nl/we-leven-in-een-linkse-bubbel-en-dat-is-een-probleem/

De student was, is en blijft – zeker in vergelijking met de rest van de samenleving – dus nogal links. De uitslag illustreert in wat voor afgesloten wereld studenten leven. Doordat we weinig contact hebben met mensen buiten de bubbel, hebben wij een totaal ander wereldbeeld.

De universiteit probeert dit tegen te gaan door ons op te voeden tot nieuwsgierige en empathische burgers. Maar het kan ons niks schelen. We stellen geen vragen en willen niet aangeraakt worden door de grote boze buitenwereld.

Wat wij wel doen is dansen, bier drinken, ons afvragen welk vegan pastarecept we nog niet hebben geprobeerd. Wij klagen over die onuitstaanbare huisbaas, sommigen gebruiken drugs. We jammeren over een onvoldoende of als we het koud hebben en we huilen uit bij onze ouders als het allemaal te veel geworden is.

Wat de rest van de wereld aan het doen is? Geen idee.

Raar eenzijdig beeld van "de student",  alsof het per definitie corpsballen zijn. En dat type stemt echt geen SP, dus hoe hier "links" aan type "corpsbal" wordt geconnect, slaat ook nergens op 

Tijgeroog schreef op 09-10-2024 om 18:00:

[..]

Flauw. Er zijn veel meer mannen uit het verzet waar straten naar zijn vernoemd dan vrouwen. Niet omdat vrouwen veel minder deden, maar omdat ze veel minder zichtbaar wel deden, of omdat hun werk minder op waarde geschat werd.

Het was niet als flauw bedoeld. Maar wel als; veel vrouwen hebben ontzettend veel goed werk gedaan, zorg voor onderduikers, bonnen vervoeren etc. Het was minder zichtbaar dan het gewapende verzet van mannen. Maar ook hartstikke belangrijk. Daar mag wat mij betreft meer aandacht voor komen. 

Fleurtje_5 schreef op 09-10-2024 om 14:50:

[..]

Echt?

Ook een Kwik Kwek en Kwaklaan?

Ja echt, waarom zou ik dat verzinnen? Kwik, kwek en kwak hebben geen straat gekregen, maar Mickey Mouse, Dagobert en Katrien dan weer wel.

Het is deel van de stripheldenbuurt, waar bijvoorbeeld ook een Obelix- en een Idéfixstraat is.

BeesAreCool schreef op 09-10-2024 om 15:18:

[..]

Klinkt meer alsof degene die dit schreef in een bubbel leeft en graag mensen in hokjes plaatst omdat hij ze anders niet begrijpt (of aan kan vallen in dit geval).

Misschien moet hij eens in zijn spiegel kijken, want hij heeft duidelijk ook geen idee wat andere studenten allemaal doen en dat ze lang niet allemaal hetzelfde zijn als hij en wellicht zijn bubbeltje om hem heen.

Dit is geschreven door iemand voor de U-krant. Dat is de universiteitskrant van Groningen. 

Oma spreekt als ze zegt dat die vroeger de UK heette en het beste onderdeel daarvan de serie "Mussengang" was.

Poezenmeisje schreef op 09-10-2024 om 21:33:

[..]

Dit is geschreven door iemand voor de U-krant. Dat is de universiteitskrant van Groningen.

Oma spreekt als ze zegt dat die vroeger de UK heette en het beste onderdeel daarvan de serie "Mussengang" was.

Ja en die weet hoe alle studenten in het leven staan?

Fleurtje_5 schreef op 09-10-2024 om 15:12:

[..]

Ik weet dat er een prinses Julianastraat, prinses Margriet-weg, prinses Irene-weg, prinses Cristina-weg, prinses Beatrix-weg is. Maar ook een prins Willem-Alexander, prins Friso, prins Constantijn, prins Claus, prins Bernard zijn, maar ook een hele reeks straten die naar bloemen of bomen zijn vernoemd, naar professors, doktoren of pastoors. Ik ben niet zo van fifty fifty, zo van 'het moet zoveel van dit en zoveel van dat zijn'.

Als iemand iets goeds heeft gedaan mag daar een straat, plein of brug naar vernoemd worden. Ongeacht geslacht of kleur. Waarom niet?

Maar als er geen straat of brug naar genoemd word omdat er al zoveel straten of bruggen naar genoemd zijn boeit me dat ook helemaal niet. Voor mij blijft Soldaat van Oranje een held, een symbool. Die man heeft in de WOII zijn leven geriskeerd voor ons landje.

Maar: Het argument van de Adviesraad Naamgeving Openbare Ruimten (ANOR) zou het niet passen bij de diversiteitsagenda, en ze vonden bovendien zijn verdiensten voor Amsterdam niet duidelijk genoeg.

Niet duidelijk genoeg? Laat me niet lachen. Vanwege diversiteit? Kom op zeg. Kijk eens naar het Nederlandse elftal. Hoeveel diversiteit zie je daar?

En misschien omdat Soldaat van Oranje Oranjegezind was? In een ander artikel las ik "omdat hij wit is". En dat maakt het discriminatie op grond van kleur.

Ik vind het eigenlijk sneuer voor Fannie Blankers-Koen omdat er al een tunnel is die een beetje líjkt op haar naam. 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-10-2024 om 11:29 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 09-10-2024 om 17:16:

[..]

Maar er zijn dus al heel veel straten vernoemd naar verzetstrijders. En Erik Hazelhoff heeft dus blijkbaar weinig met Amsterdam te maken, dus ik vind het niet zo raar dat ze hem niet vernoemen. En nu eens kiezen voor een andere categorie, kunst in dit geval, van iemand die wél iets met Amsterdam heeft.

Ik vind dat er sowieso wel iets groots van gemaakt wordt. Blijkbaar was er een groslijst. Daar moet er één uit gekozen worden en de rest valt af. Daar zullen ze allerlei redenen voor hebben en één reden kan zijn dat er al genoeg witte mannen vernoemd zijn, net zoals er misschien al genoeg straten met een bloemennaam, of schrijvers zijn. Of een reden kan zijn dat diegene een belangrijke binding moet hebben met Amsterdam. Allemaal legitieme redenen wat mij betreft.

Amsterdam is de hoofdstad van Nederland.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-10-2024 om 11:39 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 09-10-2024 om 19:24:

[..]

Mijn schoonmoeder toen een twintiger haalde op vervalsde voedselbonnen eten voor onderduikers. Best een gevaarlijke klus maar niet een opvallende heldendaad. De rol van veel vrouwen is zeker onderbelicht.

Soms staat er een eerbetoon in de krant aan een echtpaar of aan een vrouw die onderduikers hadden opgenomen. Of een Joods kindje in huis haalden dat als klein zusje moest doorgaan. 

Zo moedig.

https://utrecht.75jaarvrijheid.nl/1943/2429102/joods-eerbetoon-voor-hulp-aan-onderduikers-in-woerden-af-en-toe-had-ik-er-ineens-een-zusje-bij

Of nog postuum onderscheiden worden.

https://www.zo-nws.nl/video-yad-vashem-onderscheiding-postuum-voor-familie-stakenborg

Fleurtje_5 schreef op 10-10-2024 om 11:29:

[..]

Amsterdam is de hoofdstad van Nederland.

Ja, en? Laten we dan maar gaan voor de Corrie ten Boomstraat. Als het niet uitmaakt in welke stad de verzetsstrijder actief is geweest.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-10-2024 om 11:50 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 09-10-2024 om 23:01:

[..]

Ik vind het eigenlijk sneuer voor Fannie Blankers-Koen omdat er al een tunnel is die een beetje líjkt op haar naam.

Klopt, dat is sneu.

Eigenlijk is het altijd riskant om straten enz. naar mensen te vernoemen.

Een vrome man die 2 eeuwen geleden veel geld gaf aan de armen blijkt rijk te zijn geworden door slaven te houden.
Een geleerde die zorgde dat mensen op de maan kwamen, blijkt een aanhanger van Hitler te zijn geweest (Werner von Braun).

En iemand die de Nobelprijs voor de vrede won, blijkt het bekeren van mensen belangrijker te vinden dan het helpen uit de armoede (moeder Teresa).

Auwereel schreef op 09-10-2024 om 19:50:

[..]

Raar eenzijdig beeld van "de student", alsof het per definitie corpsballen zijn. En dat type stemt echt geen SP, dus hoe hier "links" aan type "corpsbal" wordt geconnect, slaat ook nergens op

Laat ik het maar gewoon zeggen. 

Een paar mensen hier zijn nijdig dat studenten vooral links stemmen, dus gaan ze trappen naar ze. Of zo'n simpel artikel plaatsen onder het mom: "ik plaats het alleen maar."

BeesAreCool schreef op 11-10-2024 om 07:06:

[..]

Laat ik het maar gewoon zeggen.

Een paar mensen hier zijn nijdig dat studenten vooral links stemmen, dus gaan ze trappen naar ze. Of zo'n simpel artikel plaatsen onder het mom: "ik plaats het alleen maar."

Of reageren gewoon op een post waarin niets nijdigs staat. 

Joszy schreef op 09-10-2024 om 05:57:

Eens met beertjelief.

Daar komt nog bij, hij was niet onomstreden, zou betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van een staatsgreep na de oorlog.

Niet alles gelezen dus misschien overbodig: ik kan me voorstellen dat dat de echte reden is waarom ze die brug niet naar hem hebben vernoemd, zou te veel vragen oproepen. Dus gooiden ze het maar op die inclusie. Ik dacht al 'waar heb ik die naam eerder gehoord? juist in een podcast over het vermeende plan tot een staatsgreep ten tijde van Juliana.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.