Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Geen brug met naam Soldaat van Oranje om diversiteit

BeesAreCool schreef op 09-10-2024 om 15:18:

[..]

Klinkt meer alsof degene die dit schreef in een bubbel leeft en graag mensen in hokjes plaatst omdat hij ze anders niet begrijpt (of aan kan vallen in dit geval).

Misschien moet hij eens in zijn spiegel kijken, want hij heeft duidelijk ook geen idee wat andere studenten allemaal doen en dat ze lang niet allemaal hetzelfde zijn als hij en wellicht zijn bubbeltje om hem heen.

Dat zou heel goed kunnen. Het is een student die voor de UKrant.nl schrijft. Volgens eigen zeggen een Onafhankelijk nieuwsplatform voor academisch Groningen.

Fleurtje_5 schreef op 09-10-2024 om 15:44:

[..]

Zie de OP;

Erik Hazelhoff Roelfzema

Waarom noem je hem dan niet gewoon zoals je het zou belangrijk vindt dat er een brug naar hem genoemd wordt? Het minste wat je kan doen is de man Gewoon bij zijn naam noemen als die zo belangrijk voor je is

Chantal2022 schreef op 09-10-2024 om 15:59:

Klein overzicht van Amsterdamse straatnamen vernoemd naar verzetshelden:

Misschien was het kansrijker als het erika was geweest...

Fleurtje_5 schreef op 09-10-2024 om 15:12:

[..]

Ik weet dat er een prinses Julianastraat, prinses Margriet-weg, prinses Irene-weg, prinses Cristina-weg, prinses Beatrix-weg is. Maar ook een prins Willem-Alexander, prins Friso, prins Constantijn, prins Claus, prins Bernard zijn, maar ook een hele reeks straten die naar bloemen of bomen zijn vernoemd, naar professors, doktoren of pastoors. Ik ben niet zo van fifty fifty, zo van 'het moet zoveel van dit en zoveel van dat zijn'.

Als iemand iets goeds heeft gedaan mag daar een straat, plein of brug naar vernoemd worden. Ongeacht geslacht of kleur. Waarom niet?

Maar als er geen straat of brug naar genoemd word omdat er al zoveel straten of bruggen naar genoemd zijn boeit me dat ook helemaal niet. Voor mij blijft Soldaat van Oranje een held, een symbool. Die man heeft in de WOII zijn leven geriskeerd voor ons landje.

Maar: Het argument van de Adviesraad Naamgeving Openbare Ruimten (ANOR) zou het niet passen bij de diversiteitsagenda, en ze vonden bovendien zijn verdiensten voor Amsterdam niet duidelijk genoeg.

Niet duidelijk genoeg? Laat me niet lachen. Vanwege diversiteit? Kom op zeg. Kijk eens naar het Nederlandse elftal. Hoeveel diversiteit zie je daar?

En misschien omdat Soldaat van Oranje Oranjegezind was? In een ander artikel las ik "omdat hij wit is". En dat maakt het discriminatie op grond van kleur.

Maar er zijn dus al heel veel straten vernoemd naar verzetstrijders. En Erik Hazelhoff heeft dus blijkbaar weinig met Amsterdam te maken, dus ik vind het niet zo raar dat ze hem niet vernoemen. En nu eens kiezen voor een andere categorie, kunst in dit geval, van iemand die wél iets met Amsterdam heeft.

Ik vind dat er sowieso wel iets groots van gemaakt wordt. Blijkbaar was er een groslijst. Daar moet er één uit gekozen worden en de rest valt af. Daar zullen ze allerlei redenen voor hebben en één reden kan zijn dat er al genoeg witte mannen vernoemd zijn, net zoals er misschien al genoeg straten met een bloemennaam, of schrijvers zijn. Of een reden kan zijn dat diegene een belangrijke binding moet hebben met Amsterdam. Allemaal legitieme redenen wat mij betreft. 

Is TO eigenlijk zelf inwoner van Amsterdam? En zo niet, is er in haar eigen woonplaats wel een brug, straat of fietspad vernoemend naar Roelfzema?

edit: alleen een piepklein stukje weg in Scheveningen .....dus waarom geen ophef over de rest van Nederland?

https://indebuurt.nl/denhaag/gemeente/soldaat-van-oranje-krijgt-een-eigen-straat-op-scheveningen~173092/

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-10-2024 om 14:18:

[..]

Ik vind dit wel een aardige column

https://ukrant.nl/we-leven-in-een-linkse-bubbel-en-dat-is-een-probleem/

De student was, is en blijft – zeker in vergelijking met de rest van de samenleving – dus nogal links. De uitslag illustreert in wat voor afgesloten wereld studenten leven. Doordat we weinig contact hebben met mensen buiten de bubbel, hebben wij een totaal ander wereldbeeld.

De universiteit probeert dit tegen te gaan door ons op te voeden tot nieuwsgierige en empathische burgers. Maar het kan ons niks schelen. We stellen geen vragen en willen niet aangeraakt worden door de grote boze buitenwereld.

Wat wij wel doen is dansen, bier drinken, ons afvragen welk vegan pastarecept we nog niet hebben geprobeerd. Wij klagen over die onuitstaanbare huisbaas, sommigen gebruiken drugs. We jammeren over een onvoldoende of als we het koud hebben en we huilen uit bij onze ouders als het allemaal te veel geworden is.

Wat de rest van de wereld aan het doen is? Geen idee.

Over een hele groep over één kam scheren gesproken.....

Yumi schreef op 09-10-2024 om 14:53:

[..]

Dat klopt, maar dat is niet mijn punt.

Maar vind je dan dat mensen in een gemeente pas recht hebben op stemrecht als ze er een x aantal jaren gewoond hebben? Ik vind het een gevaarlijk pad om de stem van de een belangrijker te vinden dan de andere. 

Verder is een column van niet bedoeld om zo geïnterpreteerd en gebruikt te worden als sommigen dat hier doen.

De reden dat je specifiek Erik Hazelhoff Roelfzema kent is waarschijnlijk omdat hij een boek over zichzelf heeft geschreven wat vervolgens bewerkt is tot een beroemde musical. 
Ik wil niet zeggen dat hij geen goede dingen gedaan heeft. Maar er zijn veel meer verzetsstrijders geweest. Een in de meeste plaatsen, Amsterdam blijkbaar ook, krijgen verzetsstrijders een vernoeming als er een band is met de betreffende plaats. Niet omdat er een musical over hun leven eindeloos door gaat. In Scheveningen en Zoetermeer, de omgeving waar hij heeft gewoond, zijn er dan ook een straat en een tunnel naar hem vernoemd. 

Joszy schreef op 09-10-2024 om 16:49:

[..]

Misschien was het kansrijker als het erika was geweest...

Flauw. Er zijn veel meer mannen uit het verzet waar straten naar zijn vernoemd dan vrouwen. Niet omdat vrouwen veel minder deden, maar omdat ze veel minder zichtbaar wel deden, of omdat hun werk minder op waarde geschat werd. 

Laat maar.

Tijgeroog schreef op 09-10-2024 om 18:00:

[..]

Flauw. Er zijn veel meer mannen uit het verzet waar straten naar zijn vernoemd dan vrouwen. Niet omdat vrouwen veel minder deden, maar omdat ze veel minder zichtbaar wel deden, of omdat hun werk minder op waarde geschat werd.

Dat is wel een beetje politiek correct denk ik, 1940 was een andere tijd dan 2024. 
Maar nav van jouw opmerking heb ik eens op de website over Kamp Vught gekeken hoeveel vrouwen daar gezeten hebben. 
Tien vrouwen overleden omdat ze met 74 in een kleine cel gepropt waren zonder verse lucht, indrukwekkend

https://www.nmkampvught.nl/bunkerdrama/

De meeste (maar niet alle) Engelandvaarders en gewapende strijders waren mannen, maar in Nederland waren veel vrouwen actief. In het opzetten van onderduiknetwerken, als koeriers (want minder snel verdacht), vervalsen van bonnen en persoonsbewijzen, sabotageacties etc. Daarom, minder zichtbaar, of minder op waarde geschat ("want niet in gevechten betrokken"), maar zeker ook net zonder risico. 

Chantal2022 schreef op 09-10-2024 om 19:01:

[..]

Dat is wel een beetje politiek correct denk ik, 1940 was een andere tijd dan 2024.
Maar nav van jouw opmerking heb ik eens op de website over Kamp Vught gekeken hoeveel vrouwen daar gezeten hebben.
Tien vrouwen overleden omdat ze met 74 in een kleine cel gepropt waren zonder verse lucht, indrukwekkend

https://www.nmkampvught.nl/bunkerdrama/

Helemaal niet politiek correct. https://www.trouw.nl/vrouwen-van-trouw/wie-waren-de-298-vrouwen-van-trouw~b74d533e/

Voordat Trouw dit onderzoek deed waren er maar ongeveer 25 vrouwen bekend. Toen er daadwerkelijk eens onderzoek naar vrouwen  gedaan werd en naar hun rol bleken het er een factor tien meer te zijn.

Tijgeroog schreef op 09-10-2024 om 19:11:

De meeste (maar niet alle) Engelandvaarders en gewapende strijders waren mannen, maar in Nederland waren veel vrouwen actief. In het opzetten van onderduiknetwerken, als koeriers (want minder snel verdacht), vervalsen van bonnen en persoonsbewijzen, sabotageacties etc. Daarom, minder zichtbaar, of minder op waarde geschat ("want niet in gevechten betrokken"), maar zeker ook net zonder risico.

Mijn schoonmoeder toen een twintiger haalde op vervalsde voedselbonnen eten voor onderduikers. Best een gevaarlijke klus maar niet een opvallende heldendaad. De rol van veel vrouwen is zeker onderbelicht. 

Diversiteit de ruimte geven is inderdaad ook bepaalde historische uniformiteit in het publieke domein verkleinen. In zoverre snap ik de boeroepers wel. Minder voor Bassie.

Representatie van minderheden geeft echter erkenning, een hernieuwde kans op een meer realistische balans en stimuleert, indirect, weer wat ons bindt. Uniformiteit op basis van uiterlijkheden zal bij meer diversiteit gaan verschuiven naar uniformiteit op basis van menselijke waarden. En dat vind ik mooi.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.