Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Femicide (vrouwenmoord)


Infobericht

Het onderwerp van dit topic is Femicide: dodelijk geweld tegen vrouwen omdat ze vrouw zijn. Dat dit niks afdoet aan het feit dat er ook sprake kan zijn van geweld tegen mannen, mag duidelijk zijn. Dat is in dit topic echter niet de discussie. 

Daarom bij deze het dringende verzoek om on topic blijven!

DS1971 schreef op 14-10-2022 om 19:20:

[..]

Als vrouwen al zo goed weten dat ze geen daders meer moeten worden, waarom neemt het daderschap onder vrouwen dan toe in plaats van af?

En wat versta je onder seksualisering van vrouwen? Seksualisering was ooit het verbinden van seksuele fantasieën met objecten en lichaamsfuncties die niet echt een verband hebben met seks. Terwijl een vrouw logischerwijs seksueel opwindend kan zijn voor een man (of vrouw) en dat is natuurlijk (en ook wel zo prettig voor het voortbestaan van de soort).

Dat ik (55+) mij altijd bewust ben van het feit dat ik als vrouw (lees: de vrouw in het algemeen) door mannen als lustobject gezien zou kunnen worden en dat in het verleden ook heel vaak echt heb meegemaakt.  Het gefluit als ik als tiener langs een bouwplaats fietste,  de schunnige "grappig bedoelde" opmerkingen, de  bedrijfkantine met de laatste 4 centerfolds uit de playboy aan de muur overal en altijd wordt de vrouw gezien als lustobject. 

Als ik in de horeca aan het werk was (midden jaren 80) zag ik mezelf als werknemer, collega, gastvrouw en wilde ik wat geld verdienen. Op zulje momenten wilde ik niet gezien worden als lustobject of geconfronteerdworden met andere vrouwen die fungeerden als lustobject.

Tijdens het uitgaan was het een beetje dubbel, want ik durf best toe te geven dat ik toen ook geflirt heb.  Maar ook toen had nee zeggen zijn tegen mannen die andere dingen van mijn wilden dan ik wilde genoeg moeten zijn en dat was het niet altijd. 

In mijn tienerjaren vonden ouders/ooms en tantes nog dat je eraan moest wennen, want zo zijn mannen nu eenmaal. Dat is natuurlijk niet zo, ik wil mijn dochter leren en er via door soort discussies  voor zorgen dat ze er niet aan hoeft te wennen en zich vrouwelijk mag kleden zonder dat ze dan wordt nagefloten of uitgescholden. En met vrouwelijk kleden bezoek ik dan een mooie jurk die geenszins als "te bloot" bestempeld kan worden. 

Helaas heeft 1,5 jaar heen en weer treinen naar Amsterdam er al voor gezorgd dat ze liever alleen spijkerbroeken en oversized hoodies draagt naar college. 

Moxxie schreef op 14-10-2022 om 14:36:

[..]

Over wat voor soort huiselijk geweld gaat dit dan? Fysiek, verbaal of allebei? Ik kan me toch heel moeilijk voorstellen dat er net zoveel mannen het ziekenhuis ingeslagen worden door hun vrouw als andersom.

Weet je dat je met verbaal.geweld, kleineren enz meer schade.kan aanrichten dan met een klap....?

bieb1963 schreef op 14-10-2022 om 20:25:

[..]

Weet je dat je met verbaal.geweld, kleineren enz meer schade.kan aanrichten dan met een klap....?

Waarom zou Moxxie dat niet weten?

Lexus

Lexus

14-10-2022 om 20:38 Topicstarter

bieb1963 schreef op 14-10-2022 om 20:25:

[..]

Weet je dat je met verbaal.geweld, kleineren enz meer schade.kan aanrichten dan met een klap....?

Ja het is natuurlijk zo dat vrouwen niet per se betere mensen zijn en kunnen manipuleren en kleineren. En dat mannen daar onder kunnen lijden. Het staat hen vrij daar zelf een topic over te starten maar dat is niet waar dit draadje over gaat

Bakblik schreef op 14-10-2022 om 20:15:

[..]

Dat ik (55+) mij altijd bewust ben van het feit dat ik als vrouw (lees: de vrouw in het algemeen) door mannen als lustobject gezien zou kunnen worden en dat in het verleden ook heel vaak echt heb meegemaakt. Het gefluit als ik als tiener langs een bouwplaats fietste, de schunnige "grappig bedoelde" opmerkingen, de bedrijfkantine met de laatste 4 centerfolds uit de playboy aan de muur overal en altijd wordt de vrouw gezien als lustobject.

Als ik in de horeca aan het werk was (midden jaren 80) zag ik mezelf als werknemer, collega, gastvrouw en wilde ik wat geld verdienen. Op zulje momenten wilde ik niet gezien worden als lustobject of geconfronteerdworden met andere vrouwen die fungeerden als lustobject.

Tijdens het uitgaan was het een beetje dubbel, want ik durf best toe te geven dat ik toen ook geflirt heb. Maar ook toen had nee zeggen zijn tegen mannen die andere dingen van mijn wilden dan ik wilde genoeg moeten zijn en dat was het niet altijd.

In mijn tienerjaren vonden ouders/ooms en tantes nog dat je eraan moest wennen, want zo zijn mannen nu eenmaal. Dat is natuurlijk niet zo, ik wil mijn dochter leren en er via door soort discussies voor zorgen dat ze er niet aan hoeft te wennen en zich vrouwelijk mag kleden zonder dat ze dan wordt nagefloten of uitgescholden. En met vrouwelijk kleden bezoek ik dan een mooie jurk die geenszins als "te bloot" bestempeld kan worden.

Helaas heeft 1,5 jaar heen en weer treinen naar Amsterdam er al voor gezorgd dat ze liever alleen spijkerbroeken en oversized hoodies draagt naar college.

Dus je bedoelt dan vooral het op ongepaste momenten seksueel getinte opmerkingen maken (correct me if I'm wrong).

Een van de redenen dat ik het vroeg was dat ik van de week las dat een actrice zich in het begin van haar loopbaan geseksualiseerd achtte. En dat vond ik een rare klacht, omdat dit nu eenmaal ook onderdeel is van dat beroep.

Natuurlijk is er een tijd geweest dat daarin veel te veel is doorgeschoten. En natuurlijk is dat niet prettig. Ik zie nu ook weer dat we de andere kant door lijken te schieten, waarbij flirtpogingen bij het uitgaan niet meer ok zouden zijn er er zelfs nachtclubs zijn waar je eerst consent moet vragen om te flirten. Of bedrijven die een zero tolerance beleid hebben voor (wederzijds gewenste) relaties op het werk. Terwijl dat nu echt een plek is waar veel mensen hun partner tegenkomen. 

Lexus schreef op 14-10-2022 om 20:38:

[..]

Ja het is natuurlijk zo dat vrouwen niet per se betere mensen zijn en kunnen manipuleren en kleineren. En dat mannen daar onder kunnen lijden. Het staat hen vrij daar zelf een topic over te starten maar dat is niet waar dit draadje over gaat

Nou, ik krijg toch sterk de indruk, dat het enkel aan de man ligt hier in deze.draad. En ja,  vrouwenmoord is afschuwelijk, maar eerlijk gezegd zie ik dat als een extreem incident en niet als een issue op zich.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-10-2022 om 20:56

Dit topic wordt op deze manier gewoon een tekenend voorbeeld van grensoverschrijdend gedrag door mensen (mannen?) die het gewoon niet goed (willen) begrijpen, best mooi eigenlijk.

Elaine68 schreef op 14-10-2022 om 20:56:

Dit topic wordt op deze manier gewoon een tekenend voorbeeld van grensoverschrijdend gedrag door mensen (mannen?) die het gewoon niet goed (willen) begrijpen, best mooi eigenlijk.

Ik wil het heel graag begrijpen hoor. Ik zie alleen slechts heel weinig animo om het echt uit te willen leggen. 

bieb1963 schreef op 14-10-2022 om 20:50:

Nou, ik krijg toch sterk de indruk, dat het enkel aan de man ligt hier in deze.draad. En ja, vrouwenmoord is afschuwelijk, maar eerlijk gezegd zie ik dat als een extreem incident en niet als een issue op zich.

Het gaat om een specifiek soort vrouwenmoord. Niet elke moord waarbij een vrouw sterft is femicide, net zoals niet elke moord waarbij een jood sterft antisemitisch is.

Maar het soort moord waar we het in dit topic over hebben, is inderdaad wel het soort moord dat door mannen gepleegd wordt ja.

Je laatste zin snap ik niet helemaal. Vind je het nou een extreem incident, dus iets wat zelden voorkomt en los staat van andere dingen? Of vind je het niet een issue op zich? Want dat laatste heb ik al een paar keer gezegd in dit topic: het is geen issue op zich. Het staat niet op zichzelf. Femicide is het topje van een ijsberg. De rest van de ijsberg is alle agressie die gericht is tegen vrouwen, om redenen dat ze niet lief of gehoorzaam genoeg zijn.

Je kunt hardnekkig blijven kijken naar alleen het topje, en doen alsof de rest van de ijsberg er niks mee te maken heeft, maar dat lijkt me geen reële inschatting. Die femicide komt niet zomaar uit de lucht vallen als een plotselinge opwelling.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-10-2022 om 21:03

DS1971 schreef op 14-10-2022 om 20:58:

[..]

Ik wil het heel graag begrijpen hoor. Ik zie alleen slechts heel weinig animo om het echt uit te willen leggen.

In mijn geval klopt dat als een bus. Maar veel anderen heb ik al diverse pogingen zien doen.

Lexus

Lexus

14-10-2022 om 21:10 Topicstarter

Elaine68 schreef op 14-10-2022 om 20:56:

Dit topic wordt op deze manier gewoon een tekenend voorbeeld van grensoverschrijdend gedrag door mensen (mannen?) die het gewoon niet goed (willen) begrijpen, best mooi eigenlijk.

Nou inderdaad, dat zat ik ook al te denken.

Ik heb het jammer genoeg mee gemaakt in mijn kring . Er was geen sprake van haat tegen vrouwen maar wel haat tegen deze enkele vrouw , de moeder  van zijn kind die hij niet meer mocht zien. En hij heeft haar vermoord via zijn broer. 

DS1971 schreef op 14-10-2022 om 20:49:

[..]

Dus je bedoelt dan vooral het op ongepaste momenten seksueel getinte opmerkingen maken (correct me if I'm wrong).

Een van de redenen dat ik het vroeg was dat ik van de week las dat een actrice zich in het begin van haar loopbaan geseksualiseerd achtte. En dat vond ik een rare klacht, omdat dit nu eenmaal ook onderdeel is van dat beroep.

Natuurlijk is er een tijd geweest dat daarin veel te veel is doorgeschoten. En natuurlijk is dat niet prettig. Ik zie nu ook weer dat we de andere kant door lijken te schieten, waarbij flirtpogingen bij het uitgaan niet meer ok zouden zijn er er zelfs nachtclubs zijn waar je eerst consent moet vragen om te flirten. Of bedrijven die een zero tolerance beleid hebben voor (wederzijds gewenste) relaties op het werk. Terwijl dat nu echt een plek is waar veel mensen hun partner tegenkomen.

Nee het is geen onderdeel van dat beroep. Net zoals je bij de bakker niet vraagt of de dames achter de toonbank  met je willen zoenen,  is er voor een regisseur ook geen reden om een actrice met je te laten zoenen,  tenzij je als regisseur ook een rol speelt in de film waarbij je de tegenspeelster zou zoenen voor het juiste verloop van het verhaal.

Het fuck your way up kan nooit nodig zijn.  Niet als actrice en niet als secretaresse. 

Bakblik schreef op 14-10-2022 om 21:20:

[..]

Nee het is geen onderdeel van dat beroep. Net zoals je bij de bakker niet vraagt of de dames achter de toonbank met je willen zoenen, is er voor een regisseur ook geen reden om een actrice met je te laten zoenen, tenzij je als regisseur ook een rol speelt in de film waarbij je de tegenspeelster zou zoenen voor het juiste verloop van het verhaal.

Het fuck your way up kan nooit nodig zijn. Niet als actrice en niet als secretaresse.

Dat is niet wat bedoelt werd. En natuurlijk vind ik ook niet dat seksueel misbruik onderdeel is van het beroep. Ik bedoel dat je als actrice gecast kan worden in een verleidelijke rol. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.