Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Femicide (vrouwenmoord)


Lexus schreef op 13-10-2022 om 13:51:

[..]

Ja het is inderdaad goed het te hebben over het begrip vrouwenhaat want daar is begripsverwarring over.

Mijn visie: Voor de een is het dat je walgt van vrouwen en niets met ze te maken wil hebben. Het is de vraag of dat soort mannen (en vrouwen want er zijn ook vrouwen die vrouwen maar dom spul vinden en liever met mannen zijn, zichzelf als een van de boys beschouwen en 'niet zoals andere vrouwen zijn') nou vallen onder de noemer 'vrouwenhater'. In my humble opinion zijn dat meer mensen die onverschillig zijn tegenover vrouwen.

Je hebt natuurlijk ook de psychopathische variant: de lustmoordenaar of de man die zijn moeder zo haat dat hij vrouwen 'by proxy' (niet zijn moeder maar vrouwen die aan haar doen denken) vermoordt. Dat zijn natuurlijk ultieme vrouwenhaters.

Maar ik denk dat Saskia Belleman het veel meer heeft over de vrouwenhaat die vrouwen niet uitsluit maar wel vrouwen wel in een bepaalde rol wil zien: zorgzaam, gehoorzaam, geen autonoom seksueel wezen maar onderdanig of desnoods een gewillig object. Of een instrument voor verbinding tussen mannen (VI met het kaarsverhaal, schreeuwers vanaf de bouwsteiger). Laatsten zijn natuurlijk óok mannen die van hun vrouw houden of lieve vaders zijn.

Dat is het lastige: vrouwenhaat is een aspect dat er kan zijn in mensen naast liefde en verbondenheid en een vrouw willen beschermen. Eerwraak is zo'n voorbeeld: die broers en vaders houden echt wel van die zus maar in de cultuur is het zo geïnstitutionaliseerd dat een zelfstandige vrouw het ego van haar familieleden schaadt dat moord getolereerd wordt.

Maar ook in de Westerse cultuur kan er natuurlijk een verweving van én liefde én bezitsdrang, entitlement, haat zijn.

Want naast die liefde of misschien juist daardoor, komt er bezitsdrang, ideeën over hoe een vrouw moet zijn en vaak je verlies niet kunnen pakken kijken. Of opgekropte emoties hebben en die niet kunnen handelen en dat botvieren op een vrouw. Daarom hebben daders van mishandeling vaak ook zo'n spijt en is dat ook oprecht op dat moment, waardoor de mishandelde hem weer vergeeft, het niet nodig is voor hem daadwerkelijk naar de onderliggende dynamiek te kijken en de cyclus begint weer van voren af aan. Maar het geweld wordt wel steeds erger (ik heb tien jaar bij Blijf van mijn lijf gewerkt en dit vaak zien gebeuren) en eindigt dus niet zelden in moord of liever gezegd doodslag.

just my two pence

Ik lees vooral dat je (veel) vooroordelen hebt en daar naartoe blijft redeneren. Dat staat je vrij, maar je bent er met geen mogelijkheid vanaf te brengen, zelfs niet met een overweldigende hoeveelheid wetenschappelijke onderzoeken inclusief bronvermelding. Dat veeg je van tafel met: kletskoek. En dat is het dan.

En dat verbaast mij vooral omdat jij dit onderwerp hebt geopend. Dit is een discussieforum. Dan wil je toch discussie? Of misschien niet en zoek je alleen maar validatie. Maar dan moet je niet naar een discussieforum, maar naar een platform waar je iets kan posten en dat mensen dan alleen maar likes kunnen geven. Niet reageren. Geen duimpje omlaag. Gewoon alleen maar likes.

(note to oneself: eens kijken of dat platform al bestaat, het zou zo maar eens de volgende Unicorn kunnen zijn)

Ook jouw laatste statement dat huiselijk geweld niet zelden in moord of doodslag eindigt. Ik snap werkelijk niet hoe je dat kan zeggen. Het is (gelukkig!) wel heel zeldzaam. 20 keer per jaar. Dat is 20 teveel, maar nog steeds zeldzaam. Temeer als je weet dat in 2020 1.200.000 mensen in Nederland slachtoffer waren van huiselijk geweld in de 12 maanden daarvoor.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/52/1-2-miljoen-slachtoffers-van-huiselijk-geweld

Moord is natuurlijk maar 1 methode om je woede, frustratie, teleurstelling enz te uiten op een destructieve manier. Uiteraard een heel ernstige en definitieve...... dat staat buiten kijf.
Zelden is het voorbedachte raden, meestal een explosie van bovengenoemde emoties. 
Maar doen vrouwen dat niet ook? Moorden in een dergelijke explosie en emotie is meestal geen optie (fysiek), maar wel in kleineren, schelden, slaan, negeren enz. Dezelfde emotie en destructieve explosie, alleen zonder lijk. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-10-2022 om 17:31

DS1971 schreef op 13-10-2022 om 14:43:

[..]

...

Ook jouw laatste statement dat huiselijk geweld niet zelden in moord of doodslag eindigt. Ik snap werkelijk niet hoe je dat kan zeggen. Het is (gelukkig!) wel heel zeldzaam. 20 keer per jaar. Dat is 20 teveel, maar nog steeds zeldzaam. Temeer als je weet dat in 2020 1.200.000 mensen in Nederland slachtoffer waren van huiselijk geweld in de 12 maanden daarvoor.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/52/1-2-miljoen-slachtoffers-van-huiselijk-geweld

Nou dit dus. 
Het blijft een uiterst zeldzaam fenomeen en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat sommigen dit hier willen gebruiken om al hun slechte ervaringen met mannen te kanaliseren en aan te tonen dat we leven in een maatschappij die vrouwen onderdrukt. 

Natuurlijk zullen dit soort van extreme uitzonderingen blijven bestaan, maar in vergelijking met vele landen ter wereld meen ik oprecht dat een vrouw hier wel goed behandeld wordt. 

Lexus

Lexus

13-10-2022 om 17:47 Topicstarter

Valdemar schreef op 13-10-2022 om 17:31:

[..]

Nou dit dus.
Het blijft een uiterst zeldzaam fenomeen 

Nou laat ik het dan parafraseren in "wat volgens Belleman (rechtbankverslaggever) niet zelden resulteert in moord dan wel doodslag". Denk je dat zij  zit te liegen? Ik betwijfel dat. Luister even naar de podcast anders? Het is handiger als je op basis van wat zij beweert haar vermeende leugens weerlegt.

Lexus schreef op 13-10-2022 om 17:47:

[..]

Nou laat ik het dan parafraseren in "wat volgens Belleman (rechtbankverslaggever) niet zelden resulteert in moord dan wel doodslag". Denk je dat zij zit te liegen? Ik betwijfel dat. Luister even naar de podcast anders? Het is handiger als je op basis van wat zij beweert haar vermeende leugens weerlegt.

Ik hoef toch niet te horen welke draai zij daaraan geeft als ik de data al heb?

1.200.000 slachtoffers van huiselijk geweld in de 12 maanden daarvoor.

20 daarvan zijn overleden. 

Dat is 1 : 60.000. Ook wel 0,017 promille. Als dat niet meer zelden is, dan weet ik het niet meer hoor.

Valdemar schreef op 13-10-2022 om 17:31:

[..]

Nou dit dus.
Het blijft een uiterst zeldzaam fenomeen en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat sommigen dit hier willen gebruiken om al hun slechte ervaringen met mannen te kanaliseren en aan te tonen dat we leven in een maatschappij die vrouwen onderdrukt.

Natuurlijk zullen dit soort van extreme uitzonderingen blijven bestaan, maar in vergelijking met vele landen ter wereld meen ik oprecht dat een vrouw hier wel goed behandeld wordt.

Over het algemeen wel.  Ben ook blij dat ik nu niet in Iran woon. Waar je als vrouw altijd moet gehoorzamen aan mannen en onder controle staat van mannen. 

Hier mag ik zeggen wat ik denk ben ik vrij. Toch ben ik altijd erop bedacht dat we als vrouw slachtoffer kunnen worden van een man met rare ideeën. In mijn relatie zit het wel goed en in het gezin waar ik uit kom voel ik mij ook veilig.  In de wat grotere familiekring zijn er weleens feestjes (geweest) waar ik mij als vrouw niet veilig voelde.  Met ooms die vrouwonvriendelijke opmerkingen maakten of obscene handgebaren. Om nog maar niet te spreken over situaties in het openbaar waar mannen je aanraken op een manier die niet prettig is.  Waar mannen je naroepen vanaf een stijger en je meteen kutwijf noemen als je niet "leuk" reageert.

Het zou wat worden als wij als vrouwen van elke rare opmerking, raar handgebaar of aanraking melding zouden doen bij de politie, daar heeft de politie geen tijd voor maar het zou mannen als jij weleens de ogen kunnen openen hoe vaak vrouwen hier in Nederland nog niet goed behandeld worden maar worden gezien als een object wat je uit mag schelden, rare voorstellen mag doen,  en mag aanraken als je daar als man zin in hebt. 

Echt je hebt er geen idee van hoe vaak vrouwen zich niet vrij voelen of zeg maar gerust bedreigd voelen. 

Valdemar schreef op 13-10-2022 om 17:31:

[..]

Nou dit dus.
Het blijft een uiterst zeldzaam fenomeen en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat sommigen dit hier willen gebruiken om al hun slechte ervaringen met mannen te kanaliseren en aan te tonen dat we leven in een maatschappij die vrouwen onderdrukt.

Natuurlijk zullen dit soort van extreme uitzonderingen blijven bestaan, maar in vergelijking met vele landen ter wereld meen ik oprecht dat een vrouw hier wel goed behandeld wordt.

Enkele opvallende uitkomsten voor Nederland:

  • 45% van alle vrouwen maakte ooit in haar leven fysiek en/of seksueel geweld mee
  • Bijna driekwart (73%) is ooit seksueel geïntimideerd
  • Eén op de tien vrouwen is ooit in haar leven verkracht

De eigen woonomgeving blijkt relatief de gevaarlijkste plek voor vrouwen en meisjes. Plegers van geweld tegen vrouwen zijn in veel gevallen de partner, de ex-partner of andere bekenden afkomstig uit de familie- of vriendenkring.

  • Eén op de vijf vrouwen is ooit fysiek mishandeld door een partner of ex-partner
  • 11% van de vrouwen maakte seksueel geweld door een partner of ex-partner mee
  • 3% van de vrouwen heeft het afgelopen jaar uit angst voor geweld het eigen huis wel eens vermeden
  • In de meeste gevallen is de pleger een man


Ik weet niet wat jouw definitie is van "goed behandeld", maar ik zie ruimte voor verbetering. 

Gelukkig worden relatief weinig vrouwen vermoord maar er zijn een stuk meer die onderduiken in een blijf van mijn lijf omdat ze voor hun leven vrezen. 

DS1971 schreef op 13-10-2022 om 08:42:

[..]


Volgens mij heb je hier wat last van projectie...

Hoe dan ook: je reageert wederom op iets wat ik niet als zodanig heb geschreven.

Vrouwenhaat is gericht op vrouwen in het algemeen. Ongeacht welke definitie je aanhangt (en als je meent dat ik daar de plank missla nodig ik je gaarne uit tot het bewijzen van het tegendeel). Deze misdrijven zijn niet gericht op vrouwen in het algemeen, maar gericht op specifieke personen.

Als iemand zijn (ex) partner vermoordt en die is toevallig Joods, noemen we dat ook geen antisemitisme.


De meeste moorden van vrouwen gaat in de basis over vrouwenhaat. Vrouwenhaat is een containerbegrip waar veel zaken onder vallen: Seksualisering , seksisme, discriminatie, vrouwenhandel, loverboy, uitbuiting, eer gerelateerd geweld, intimidatie, bedreiging, aanranding, verkrachting, huiselijk geweld, victim blaming etc. 
Het is een feit dat vrouwen in de hele wereld hier meer mee te maken hebben dan een gemiddelde man ( en dat jij als man deze impact nooit echt zult begrijpen. Het zou je sieren om het te willen begrijpen ipv het steeds te weerleggen)  Haat is de grondslag. De haat op vrouwen omdat ze te sexy, mooi, te mannelijk, grappig,  lelijk of slim zijn. Te oud of te jong, bijdehand of te dom, te hoerig of te preuts. te uitdagend of dominant. Teveel willen of juist te weinig, niet luisteren of teveel claimen enz enz 
Vanuit geloof en cultuur is de vrouw door de eeuwen heen het bezit van de man. Hij beoordeeld en bepaald. Als zijn ego gekrenkt raakt door een vrouw dan komen verschillende gradaties van haat omhoog. En dat kan heel gevaarlijk zijn en zelfs uitlopen tot moord.


Wasmachine schreef op 13-10-2022 om 18:31:

Gelukkig worden relatief weinig vrouwen vermoord maar er zijn een stuk meer die onderduiken in een blijf van mijn lijf omdat ze voor hun leven vrezen.

Ik heb geen hoge pet op van de tehuizen van blijf van mijn lijf. Zoals ik al eerder schreef die goede bekende van mij moest daar weg omdat ze het te bedreigend vonden. Tja je gaat niet naar een blijf van mijn lijf omdat je een tik op je kont hebt gekregen van je ex. Ze moest daar weg en werd dus vermoord! 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-10-2022 om 18:49

HerrBlitz schreef op 13-10-2022 om 18:25:

[..]

Enkele opvallende uitkomsten voor Nederland:

  • 45% van alle vrouwen maakte ooit in haar leven fysiek en/of seksueel geweld mee
  • Bijna driekwart (73%) is ooit seksueel geïntimideerd
  • Eén op de tien vrouwen is ooit in haar leven verkracht

De eigen woonomgeving blijkt relatief de gevaarlijkste plek voor vrouwen en meisjes. Plegers van geweld tegen vrouwen zijn in veel gevallen de partner, de ex-partner of andere bekenden afkomstig uit de familie- of vriendenkring.

  • Eén op de vijf vrouwen is ooit fysiek mishandeld door een partner of ex-partner
  • 11% van de vrouwen maakte seksueel geweld door een partner of ex-partner mee
  • 3% van de vrouwen heeft het afgelopen jaar uit angst voor geweld het eigen huis wel eens vermeden
  • In de meeste gevallen is de pleger een man


Ik weet niet wat jouw definitie is van "goed behandeld", maar ik zie ruimte voor verbetering.

Enkele zeer korte links:
https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/emancipatie/hoeveel-mannen-en-vrouwen-hebben-te-maken-met-huiselijk-geweld-

https://slachtofferwijzer.nl/organisatie/mannenmishandeling/

https://archief.brainwash.nl/bijdrage/doorbreek-het-taboe-rond-mannelijke-slachtoffers-van-seksueel-geweld


Mijn punt? Geweld komt voor in onze samenleving, maar doen alsof hiervan vrouwen enkel het slachtoffer zijn is van de pot gerukt. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-10-2022 om 18:51

Roodkapjeendewolf schreef op 13-10-2022 om 18:37:

[..]

De meeste moorden van vrouwen gaat in de basis over vrouwenhaat. Vrouwenhaat is een containerbegrip waar veel zaken onder vallen: Seksualisering , seksisme, discriminatie, vrouwenhandel, loverboy, uitbuiting, eer gerelateerd geweld, intimidatie, bedreiging, aanranding, verkrachting, huiselijk geweld, victim blaming etc.
Het is een feit dat vrouwen in de hele wereld hier meer mee te maken hebben dan een gemiddelde man ( en dat jij als man deze impact nooit echt zult begrijpen. Het zou je sieren om het te willen begrijpen ipv het steeds te weerleggen) Haat is de grondslag. De haat op vrouwen omdat ze te sexy, mooi, te mannelijk, grappig, lelijk of slim zijn. Te oud of te jong, bijdehand of te dom, te hoerig of te preuts. te uitdagend of dominant. Teveel willen of juist te weinig, niet luisteren of teveel claimen enz enz
Vanuit geloof en cultuur is de vrouw door de eeuwen heen het bezit van de man. Hij beoordeeld en bepaald. Als zijn ego gekrenkt raakt door een vrouw dan komen verschillende gradaties van haat omhoog. En dat kan heel gevaarlijk zijn en zelfs uitlopen tot moord.


Natuurlijk. Als je van vrouwenhaat een containerbegrip maakt, dan past daar zowat alles onder. 
Echt, kan het nog dommer? 

Valdemar schreef op 13-10-2022 om 18:51:

[..]

Natuurlijk. Als je van vrouwenhaat een containerbegrip maakt, dan past daar zowat alles onder.
Echt, kan het nog dommer?

Gelukkig hebben we jou om mij op de plek te zetten. 

Een man die precies weet wat vrouwenhaat is en wat zin en onzin is. 
Een echte vrouwen kenner op een vrouwenforum. 

Valdemar schreef op 13-10-2022 om 18:49:

[..]

Enkele zeer korte links:
https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/emancipatie/hoeveel-mannen-en-vrouwen-hebben-te-maken-met-huiselijk-geweld-

https://slachtofferwijzer.nl/organisatie/mannenmishandeling/

https://archief.brainwash.nl/bijdrage/doorbreek-het-taboe-rond-mannelijke-slachtoffers-van-seksueel-geweld


Mijn punt? Geweld komt voor in onze samenleving, maar doen alsof hiervan vrouwen enkel het slachtoffer zijn is van de pot gerukt.

Volgens mij beweert niemand dat vrouwen enkel slachtoffer zijn..

Valdemar schreef op 13-10-2022 om 18:51:

[..]

Natuurlijk. Als je van vrouwenhaat een containerbegrip maakt, dan past daar zowat alles onder.
Echt, kan het nog dommer?

Ze snappen ook niks hè, die domme wijven😜

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.