Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Femicide (vrouwenmoord)


Roodkapjeendewolf schreef op 12-10-2022 om 20:47:

[..]

Poe poe. Dit ligt wel heel erg gevoelig voor een man. Ik proef hier de vrouwenhaat doorheen.

Inderdaad! 'Jullie hebben al stemrecht dus verder niet zo mekkeren'. 

Roodkapjeendewolf schreef op 12-10-2022 om 20:38:

[..]

Zo vermoeiend dit.
Net als sommige witte mensen kunnen beweren dat discriminatie heus niet bestaat in Nederland.
Vooral “witte heteroseksuele mannen” zijn zo vooringenomen en willen niet inzien hoe het daadwerkelijk zit. Je hebt nog een hoop te leren.

Heb je enig idee hoe ongelofelijk dik de plaat is die jij voor je hoofd hebt als het om discriminatie gaat?

En jouw buitengewoon vileine persoonlijke aanval mist ook nog doel, want ik ben geen blanke heteroseksuele man. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-10-2022 om 20:57

Lexus schreef op 12-10-2022 om 20:25:

[..]

Oh dus wat Belleman in de podcast beweert n.a.v. wat zij in de rechtbank meemaakt is niet waar?

Ik heb je link gezien, maar ik ga geen podcast luisteren. 
Wat ik zeg is dat ze overdrijft over de ernst. 

Ze spreekt over 1 geval van femicide om de acht dagen; ga je daar dan echt drama over maken en allerlei wetgeving over maken terwijl je in een land leeft waar er elke dag minstens vijf mensen een einde aan hun leven maken?
Dat zijn er veertig in die acht dagen.
Waar moet het beleid dan voorrang aan geven? Aan die ene vrouw waarbij ze hoogstens de dader wat zwaarder kunnen straffen, of aan die veertig andere waarbij enkele misschien voorkomen konden worden mits betere hulp?

Voor mij is heel dit debat een opgeblazen non-issue waarin sommigen zich willen profileren.  

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-10-2022 om 21:02

Roodkapjeendewolf schreef op 12-10-2022 om 20:47:

[..]

Poe poe. Dit ligt wel heel erg gevoelig voor een man. Ik proef hier de vrouwenhaat doorheen.

Heb je ook iets inhoudelijks te melden of wou je gewoon wat likes ronselen door af te geven op een man? Dikke duim dan 

Lexus

Lexus

12-10-2022 om 21:18 Topicstarter

Valdemar schreef op 12-10-2022 om 20:57:

[..]

Ik heb je link gezien, maar ik ga geen podcast luisteren.
Wat ik zeg is dat ze overdrijft over de ernst.

Ze spreekt over 1 geval van femicide om de acht dagen; ga je daar dan echt drama over maken en allerlei wetgeving over maken terwijl je in een land leeft waar er elke dag minstens vijf mensen een einde aan hun leven maken?
Dat zijn er veertig in die acht dagen.
Waar moet het beleid dan voorrang aan geven? Aan die ene vrouw waarbij ze hoogstens de dader wat zwaarder kunnen straffen, of aan die veertig andere waarbij enkele misschien voorkomen konden worden mits betere hulp?

Voor mij is heel dit debat een opgeblazen non-issue waarin sommigen zich willen profileren.

1. dit gaat niet over wetten maken, dit gaat over de rechtbank waar al recht gesproken wordt
2. beter geen aandacht vanuit jou aan geven dan, toch? dag

Lexus

Lexus

12-10-2022 om 21:20 Topicstarter

DS1971 schreef op 12-10-2022 om 20:53:

[..]

Vrouwenhaat bestaat. Of en hoeveel moorden daaruit voortvloeien wordt volgens mij helemaal niet bijgehouden, dus hoe zijn dat dan feiten?

Verder is het off topic. Het gaat hier om vermoorden van vrouwen door (ex)partners. In theorie kan ook daar het motief vrouwenhaat zijn, maar in veruit de meeste gevallen zal het heel gericht op de persoon zijn. En ook daarbinnen heb je nog best veel smaken.

Ja nu ga je mensplainen waar het topic over gaat terwijl het al een paar keer gezegd is, ook in expliciete berichten naar jou dat het niet alleen over partnergeweld gaat. zie mijn post van 11.55

Lexus schreef op 12-10-2022 om 21:20:

[..]

Ja nu ga je mensplainen waar het topic over gaat terwijl het al een paar keer gezegd is, ook in expliciete berichten naar jou dat het niet alleen over partnergeweld gaat. zie mijn post van 11.55

Ja, dat het jou alleen maar draait om klagen over die vervelende mannen was niet alleen daar duidelijk geworden, maar helemaal toen we het over huiselijk geweld hadden en jij het daar ineens niet meer over wilde hebben toen, in tegenstelling tot wat jij dacht, het niet vooral mannen bleken te zijn die zich daar schuldig aan maken, maar gewoon netjes 50/50 verdeeld.

Het lijkt mij dat op een forum waar terecht geen vrouwenhaat wordt toegestaan ook mannenhaat niet toegestaan zou moeten zijn. Al ken ik een voorbeeld van een forum waar dat wel zo is. Misschien dat je je daar dan meer thuisvoelt.

Mansplainen is meteen a trouwens. Misschien handig voor je om te weten voor wanneer je leert wat het begrip inhoudt. 

DS1971 schreef op 12-10-2022 om 20:. Het gaat hier om vermoorden van vrouwen door (ex)partners. In theorie kan ook daar het motief vrouwenhaat zijn, maar in veruit de meeste gevallen zal het heel gericht op de persoon zijn. 

Iets verder kijken. 
Bij rechtszaken en onderzoeken blijkt er vaak wel een enorme gekrenktheid onder te zitten, die zich vertaalt in agressie naar vrouwen. De vrouw die eerst partner was, de vrouw die de man heeft afgewezen of verlaten, of vrouwen die geen interesse hebben getoond (zoals bij agressieve incels). 
het is normaal en begrijpelijk dat zo’n man zich gekwetst voelt. Het is niet normaal dat zich dat omzet in geweld tegen vrouwen. Het blijft dan ook vaak niet bij één vrouw, vaak is het een patroon. En díe omzetting, die agressie, dat is vrouwenhaat. 

Een partner die in een opwelling een klap uitdeelt, dat is huiselijk geweld. Maar femicide is vaak het slotstuk van doelbewuste bedreiging, stalking en gepland geweld. 

Lexus

Lexus

12-10-2022 om 22:10 Topicstarter

DS1971 schreef op 12-10-2022 om 21:56:

[..]

Ja, dat het jou alleen maar draait om klagen over die vervelende mannen was niet alleen daar duidelijk geworden, maar helemaal toen we het over huiselijk geweld hadden en jij het daar ineens niet meer over wilde hebben toen, in tegenstelling tot wat jij dacht, het niet vooral mannen bleken te zijn die zich daar schuldig aan maken, maar gewoon netjes 50/50 verdeeld.

Het lijkt mij dat op een forum waar terecht geen vrouwenhaat wordt toegestaan ook mannenhaat niet toegestaan zou moeten zijn. Al ken ik een voorbeeld van een forum waar dat wel zo is. Misschien dat je je daar dan meer thuisvoelt.

Mansplainen is meteen a trouwens. Misschien handig voor je om te weten voor wanneer je leert wat het begrip inhoudt.

Het raakt wel diep he? Gewezen worden op mAnsplaining...

Commentaar geven op spelling is niet toegestaan op dit forum.

Ik haat mannen niet trouwens, integendeel. 

Ginevra schreef op 12-10-2022 om 22:07:

[..]

Iets verder kijken.
Bij rechtszaken en onderzoeken blijkt er vaak wel een enorme gekrenktheid onder te zitten, die zich vertaalt in agressie naar vrouwen. De vrouw die eerst partner was, de vrouw die de man heeft afgewezen of verlaten, of vrouwen die geen interesse hebben getoond (zoals bij agressieve incels).
het is normaal en begrijpelijk dat zo’n man zich gekwetst voelt. Het is niet normaal dat zich dat omzet in geweld tegen vrouwen. Het blijft dan ook vaak niet bij één vrouw, vaak is het een patroon. En díe omzetting, die agressie, dat is vrouwenhaat.

Een partner die in een opwelling een klap uitdeelt, dat is huiselijk geweld. Maar femicide is vaak het slotstuk van doelbewuste bedreiging, stalking en gepland geweld.

Vrouwenhaat is een ziekelijke afkeer van vrouwen.

Gekrenktheid richt zich tegen het individu. Dat is voor heteroseksuele mannen per definitie een vrouw, maar daar kan ik met de beste wil geen vrouwenhaat van maken.

Het is veeleer iets in de psyche wat hieraan ten grondslag zal liggen. 

Bij daders van femicide zal vrijwel altijd een patroon zijn wat is begonnen met huiselijk geweld. Het is redelijk onbestaanbaar dat de bezitsdrang van iemand pas naar boven komt na een afwijzing lijkt mij zo. 

Lexus

Lexus

12-10-2022 om 22:30 Topicstarter

DS1971 schreef op 12-10-2022 om 21:56:

[..]

Ja, dat het jou alleen maar draait om klagen over die vervelende mannen was niet alleen daar duidelijk geworden, maar helemaal toen we het over huiselijk geweld hadden en jij het daar ineens niet meer over wilde hebben toen, in tegenstelling tot wat jij dacht, het niet vooral mannen bleken te zijn die zich daar schuldig aan maken, maar gewoon netjes 50/50 verdeeld.

Het lijkt mij dat op een forum waar terecht geen vrouwenhaat wordt toegestaan ook mannenhaat niet toegestaan zou moeten zijn. Al ken ik een voorbeeld van een forum waar dat wel zo is. Misschien dat je je daar dan meer thuisvoelt.

Mansplainen is meteen a trouwens. Misschien handig voor je om te weten voor wanneer je leert wat het begrip inhoudt.

Vet: nee ik ben er niet de hele dag mee bezig maar daarnaast vond ik jouw  link nogal apocrief, temeer daar er nogal kritiek op deze zienswijze is vanuit het perspectief professor Romkes en het verdrag van het verdrag van Instanbul: 

"

Er is ook kritiek op de Nederlandse aanpak. Het Nederlandse beleid gaat onder
meer uit van de ‘genderneutrale aanpak’:
‘Meer recentelijk heeft de stevige erkenning van het machtsverschil tussen
vrouwen en mannen en de invloed hiervan op de blootstelling van vrouwen
aan geweld en ervaringen van geweld tegen vrouwen echter plaatsgemaakt
voor een meer gender neutrale aanpak. Dit is terug te vinden in de nieuwe
term “geweld in afhankelijkheidsrelaties”, waarmee men uiting wil geven aan
de verschillende uitingen van huiselijk geweld die een persoon – ongeacht
leeftijd, gender, relatie, seksuele gerichtheid of anderszins – ervaart in een
intieme relatie of in familieverband. Het nationale programma “Geweld hoort
nergens thuis” (2018-2021) geeft inhoud aan dit concept en beschrijft de
maatregelen die door beroepskrachten in alle sectoren genomen moeten
worden. Ondanks de vele positieve elementen, zoals de nadruk op de nood‐
zaak voor een multidisciplinaire aanpak en de kernbeginselen van het Ver‐
drag van Istanbul inzake preventie, bescherming en vervolging, wordt in het
plan een zienswijze over huiselijk geweld neergezet die genderneutraal is
zonder erkenning voor vrouwen als groep die een bijzonder groot risico lopen
op gender gerelateerde schade. Bij genderneutraal beleid bestaat het gevaar
dat beroepskrachten interventies uitvoeren zonder aandacht te hebben voor
genderspecifieke aspecten, wat leidt tot hiaten in bescherming en ondersteu‐
ning en ertoe bijdraagt dat vrouwen opnieuw slachtoffer worden"

Lexus schreef op 12-10-2022 om 22:10:

[..]

Het raakt wel diep he? Gewezen worden op mAnsplaining...

Commentaar geven op spelling is niet toegestaan op dit forum.

Ik haat mannen niet trouwens, integendeel.

Maar het is geen mansplaining. Zoek het voor de aardigheid eens op. En beter nog, zoek eens op waarom mansplaining als verwijt wederom een uiting is van misandrie (Cathy Young schreef daar een goed stuk over in The Washington Post). 

En dat is ook mijn bezwaar. Ik kan best veel hebben in het debat hoor. Maar waar ik mij aan stoor is dat zinnige discussies in de kiem gesmoord worden door de boze blanke man overal maar de schuld van te geven. Daar schiet niemand wat mee op. En het zorgt al helemaal niet voor meer gelijke kansen. 

Terwijl ieder zinnig mens voorstander is van gelijke kansen. Terwijl ieder zinnig mens wil dat iedereen en dus ook vrouwen veilig zijn. Ik vind het zonde dat zovelen tegenwoordig vooral op zoek zijn naar een ander om de schuld te geven van de ellende. Maar als dat je doel is, throw a rock in the air, you're bound to hit someone guilty. 

Lexus

Lexus

12-10-2022 om 22:38 Topicstarter

DS1971 schreef op 12-10-2022 om 22:32:

[..]

Maar het is geen mansplaining. Zoek het voor de aardigheid eens op. En beter nog, zoek eens op waarom mansplaining als verwijt wederom een uiting is van misandrie (Cathy Young schreef daar een goed stuk over in The Washington Post).

En dat is ook mijn bezwaar. Ik kan best veel hebben in het debat hoor. Maar waar ik mij aan stoor is dat zinnige discussies in de kiem gesmoord worden door de boze blanke man overal maar de schuld van te geven. Daar schiet niemand wat mee op. En het zorgt al helemaal niet voor meer gelijke kansen.

Terwijl ieder zinnig mens voorstander is van gelijke kansen. Terwijl ieder zinnig mens wil dat iedereen en dus ook vrouwen veilig zijn. Ik vind het zonde dat zovelen tegenwoordig vooral op zoek zijn naar een ander om de schuld te geven van de ellende. Maar als dat je doel is, throw a rock in the air, you're bound to hit someone guilty.

ja dat is wel. Jij zegt tegen iemand: ja bent off topic want het gaat hier om partnergeweld. Ik ben het draadje begonnen en heb al ampel uitgelegd dat het daar niet alleen over gaat. In meerdere berichten. 

Maar for arguments sake blijf je het toch volhouden en mensen voorhouden dat het hier over partnergeweld gaat. Dat je vervolgens ertoe overgaat dat misandrie te noemen vind ik dan weer een geval van fragile masculinity. Want op mansplaining gewezen worden is toch weer net wat anders dan de misogynie die zich uit in mishandeld, verkracht, aangerand, lastig gevallen, genitaal verminkt, geobjectiveerd, vermoord of uitgehuwelijkt te worden. 

Maar goed, we willen beiden dat mannen én vrouwen veilig zijn en daarin zijn we het eens. Voor de rest ga ik over tot 'agree to disagree' wat jij verder ook vindt.

En nu ga ik met mijn lieve vriend netflixen. 

Lexus schreef op 12-10-2022 om 22:30:

[..]

Vet: nee ik ben er niet de hele dag mee bezig maar daarnaast vond ik jouw link nogal apocrief, temeer daar er nogal kritiek op deze zienswijze is vanuit het perspectief professor Romkes en het verdrag van het verdrag van Instanbul:

"

Er is ook kritiek op de Nederlandse aanpak. Het Nederlandse beleid gaat onder
meer uit van de ‘genderneutrale aanpak’:
‘Meer recentelijk heeft de stevige erkenning van het machtsverschil tussen
vrouwen en mannen en de invloed hiervan op de blootstelling van vrouwen
aan geweld en ervaringen van geweld tegen vrouwen echter plaatsgemaakt
voor een meer gender neutrale aanpak. Dit is terug te vinden in de nieuwe
term “geweld in afhankelijkheidsrelaties”, waarmee men uiting wil geven aan
de verschillende uitingen van huiselijk geweld die een persoon – ongeacht
leeftijd, gender, relatie, seksuele gerichtheid of anderszins – ervaart in een
intieme relatie of in familieverband. Het nationale programma “Geweld hoort
nergens thuis” (2018-2021) geeft inhoud aan dit concept en beschrijft de
maatregelen die door beroepskrachten in alle sectoren genomen moeten
worden. Ondanks de vele positieve elementen, zoals de nadruk op de nood‐
zaak voor een multidisciplinaire aanpak en de kernbeginselen van het Ver‐
drag van Istanbul inzake preventie, bescherming en vervolging, wordt in het
plan een zienswijze over huiselijk geweld neergezet die genderneutraal is
zonder erkenning voor vrouwen als groep die een bijzonder groot risico lopen
op gender gerelateerde schade. Bij genderneutraal beleid bestaat het gevaar
dat beroepskrachten interventies uitvoeren zonder aandacht te hebben voor
genderspecifieke aspecten, wat leidt tot hiaten in bescherming en ondersteu‐
ning en ertoe bijdraagt dat vrouwen opnieuw slachtoffer worden"

Apocrief? Terwijl nota bene door een ander een stuk is ingebracht waarin heel veel directe verwijzingen naar onderzoeken zijn opgenomen die het ondersteunen? 

En daar zet je dan één andere mening tegenover van Prof. Römkens (ik neem aan dat je haar bedoelt). Dat is dunnetjes. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-10-2022 om 22:44

Lexus schreef op 12-10-2022 om 21:18:

[..]

1. dit gaat niet over wetten maken, dit gaat over de rechtbank waar al recht gesproken wordt
2. beter geen aandacht vanuit jou aan geven dan, toch? dag

Leg het mij nog eens uit, want ik ben dom. Waarom moet er weer extra aandacht besteed worden aan femicide terwijl vrouwen slechts een kwart uitmaken van de slachtoffers bij moorden en er ruim veertig keer zoveel zelfmoorden plaatsvinden per moord op een vrouw? 
Echt, leg mij eens haarfijn uit waarom die 38 gevallen per jaar op een bevolking van 17 000 000, al die extra aandacht nodig hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.