Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Femicide (vrouwenmoord)


Valdemar schreef op 12-10-2022 om 17:02:

[..]

Wederom stel je hier een situatie voor waarbij de vrouw het slachtoffer is en de man de dader die moet veranderen.
Even een onderzoekje over partnergeweld, vanaf p34 als je niet alles wilt lezen:

https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/79673.pdf

Zijn er ongelijke zaken tussen man en vrouw? Natuurlijk, maar moet dit rechtgetrokken worden door voorrechten: absoluut neen.

En als je wilt praten over geweld op basis van sekse, ga dan eens praten met gescheiden mannen die kinderen hebben, over het institutioneel geweld waarbij ze hun woning moeten verkopen en een alimentatie moeten betalen enkel om hun kinderen vier dagen in de maand te zien.

Het moet maar eens gedaan zijn met het spelletje waarbij vrouwen altijd het slachtoffer spelen onder het patriarchaat. Jullie hebben al lang stemrecht, jullie hebben als enige de keuze over de geboorte van een kind, jullie zijn hoger geschoold, de vuilste en zwaarste beroepen zijn niet aan jullie besteed, ... kom uit die verdomse slachtofferrol en eis gewoon jullie positie op.
Echt, zie je al mannen met het vingertje wijzen: ow wij zijn ondervertegenwoordigd op de unief en dat komt door het vrouwelijke lerarenkorps aan wie we zijn blootgesteld. Neen toch, en dat komt omdat het mannen zijn. Ze slikken en slikken tot het kruitvat ontploft of hun hart het begeeft.

Wie zit er hier nu precies in de slachtoffer rol? 

Valdemar schreef op 12-10-2022 om 17:02:

[..]

Wederom stel je hier een situatie voor waarbij de vrouw het slachtoffer is en de man de dader die moet veranderen.
Even een onderzoekje over partnergeweld, vanaf p34 als je niet alles wilt lezen:

https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/79673.pdf

Zijn er ongelijke zaken tussen man en vrouw? Natuurlijk, maar moet dit rechtgetrokken worden door voorrechten: absoluut neen.

En als je wilt praten over geweld op basis van sekse, ga dan eens praten met gescheiden mannen die kinderen hebben, over het institutioneel geweld waarbij ze hun woning moeten verkopen en een alimentatie moeten betalen enkel om hun kinderen vier dagen in de maand te zien.

Het moet maar eens gedaan zijn met het spelletje waarbij vrouwen altijd het slachtoffer spelen onder het patriarchaat. Jullie hebben al lang stemrecht, jullie hebben als enige de keuze over de geboorte van een kind, jullie zijn hoger geschoold, de vuilste en zwaarste beroepen zijn niet aan jullie besteed, ... kom uit die verdomse slachtofferrol en eis gewoon jullie positie op.
Echt, zie je al mannen met het vingertje wijzen: ow wij zijn ondervertegenwoordigd op de unief en dat komt door het vrouwelijke lerarenkorps aan wie we zijn blootgesteld. Neen toch, en dat komt omdat het mannen zijn. Ze slikken en slikken tot het kruitvat ontploft of hun hart het begeeft.

En DAT kan dus niet als mannen niet een heel klein beetje veranderen.  Als ik mijn positie opeis en dat ten koste moet gaan van de positie van een man dan zal die man een beetje moeten toegeven. In de praktijk blijkt dat voor sommige mannen niet mogelijk. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

12-10-2022 om 17:16

CocoCharlie schreef op 12-10-2022 om 17:08:

[..]

Wie zit er hier nu precies in de slachtoffer rol?

Inderdaad bij sommigen komt een heel naar kantje naar boven.

Valdemar schreef op 12-10-2022 om 17:02:

[..]

Wederom stel je hier een situatie voor waarbij de vrouw het slachtoffer is en de man de dader die moet veranderen.
Even een onderzoekje over partnergeweld, vanaf p34 als je niet alles wilt lezen:

https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/79673.pdf

Zijn er ongelijke zaken tussen man en vrouw? Natuurlijk, maar moet dit rechtgetrokken worden door voorrechten: absoluut neen.

En als je wilt praten over geweld op basis van sekse, ga dan eens praten met gescheiden mannen die kinderen hebben, over het institutioneel geweld waarbij ze hun woning moeten verkopen en een alimentatie moeten betalen enkel om hun kinderen vier dagen in de maand te zien.

Het moet maar eens gedaan zijn met het spelletje waarbij vrouwen altijd het slachtoffer spelen onder het patriarchaat. Jullie hebben al lang stemrecht, jullie hebben als enige de keuze over de geboorte van een kind, jullie zijn hoger geschoold, de vuilste en zwaarste beroepen zijn niet aan jullie besteed, ... kom uit die verdomse slachtofferrol en eis gewoon jullie positie op.
Echt, zie je al mannen met het vingertje wijzen: ow wij zijn ondervertegenwoordigd op de unief en dat komt door het vrouwelijke lerarenkorps aan wie we zijn blootgesteld. Neen toch, en dat komt omdat het mannen zijn. Ze slikken en slikken tot het kruitvat ontploft of hun hart het begeeft.

Dit topic gaat over femicide: de moord op vrouwen door mannen. Als je daar al niet meer van mag zeggen dat vrouwen slachtoffers zijn, weet ik het niet meer. En hoeveel ander onrecht er misschien is, ook ten aanzien van mannen, in deze kwestie is het toch eenvoudig te zien dat vrouwen hier vele malen vaker slachtoffer van worden dan mannen en dat de daders, de mannen, de sleutel in handen hadden: die plegen immers (verhoudingsgewijs vaker) dodelijk geweld. Dit slachtofferschap van vrouwen valt niet weg te strepen door erop te wijzen dat mannen in andere opzichten afzien. 

En dat mannen niet piepen over het onderwijs? Nooit gelezen hoe vreselijk het voor jongens is dat er alleen maar vrouwen in het onderwijs werken? De ‘feminisering’ van de samenleving is volgens sommige opiniemakers een groot probleem. 

yette schreef op 12-10-2022 om 17:06:

[..]

Lijkt me logisch ja. Het probleem zit hem waarschijnlijk in hoe deze mannen met hun frustraties omgaan. Waarom zouden mannen die op mannen vallen daar meer of minder last van hebben dan mannen die op vrouwen vallen?

Naar mijn idee maakt dat niet zoveel uit maar als de ex een lichamelijk zwakker persoon is (vaker vrouw) dan is de kans waarschijnlijk groter dat het uit de hand loopt dan hij twee personen van dezelfde sterkte. 

Roodkapjeendewolf schreef op 12-10-2022 om 13:45:

Los van de inhoudelijke discussie. Altijd weer bijzonder dat juist twee mannen een tegengestelde mening hebben en vingen dat ze voor de “ mannen” op moeten komen. Het zou een keer verfrissend zijn als mannen inzien en beamen wat vrouwen zeggen en beleven.

Hoezo ‘los van de inhoud’? Je kunt de bijdragen toch op hun merites beoordelen? Als de argumenten sterk zijn, zijn ze sterk en zo niet dan niet. Ik vind het punt van DS, dat je agressie tegen een partner (huiselijk geweld) veel serieuzer moet aanpakken en er niet mee moet aanmodderen tot er een moord wordt gepleegd heel valide. In gevallen van partnerdoding is er immers best vaak een (lange) voorgeschiedenis. 

Terzijde maar wel gerelateerd: ik heb me er zeer over verbaasd dat er nauwelijks preventieve interventies zijn voor jongeren* met emotieregulatieproblemen en agressieve woedeaanvallen. Dat bestaat alleen in het gedwongen kader en in het strafrecht. Maar als het daar terechtkomt, is het dus volkomen uit de hand gelopen. En ook voor volwassen mannen die zelf hulp zoeken is dat best lastig te vinden. Ik kwam laatst een project tegen waar ervaringsdeskundigen, (ex-)plegers (m) dus, andere (hopelijk ex-)plegers (m) helpen. Ik vind dat zo’n ontzettend goed project!

https://agressieendaarna.nl/

Valdemar schreef op 12-10-2022 om 17:02:

[..]

Wederom stel je hier een situatie voor waarbij de vrouw het slachtoffer is en de man de dader die moet veranderen.
Even een onderzoekje over partnergeweld, vanaf p34 als je niet alles wilt lezen:

https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/79673.pdf

Zijn er ongelijke zaken tussen man en vrouw? Natuurlijk, maar moet dit rechtgetrokken worden door voorrechten: absoluut neen.

En als je wilt praten over geweld op basis van sekse, ga dan eens praten met gescheiden mannen die kinderen hebben, over het institutioneel geweld waarbij ze hun woning moeten verkopen en een alimentatie moeten betalen enkel om hun kinderen vier dagen in de maand te zien.

Het moet maar eens gedaan zijn met het spelletje waarbij vrouwen altijd het slachtoffer spelen onder het patriarchaat. Jullie hebben al lang stemrecht, jullie hebben als enige de keuze over de geboorte van een kind, jullie zijn hoger geschoold, de vuilste en zwaarste beroepen zijn niet aan jullie besteed, ... kom uit die verdomse slachtofferrol en eis gewoon jullie positie op.
Echt, zie je al mannen met het vingertje wijzen: ow wij zijn ondervertegenwoordigd op de unief en dat komt door het vrouwelijke lerarenkorps aan wie we zijn blootgesteld. Neen toch, en dat komt omdat het mannen zijn. Ze slikken en slikken tot het kruitvat ontploft of hun hart het begeeft.

En nog even inhoudelijk. Ik heb mijn positie zeker opgeëist. Ik heb een goede baan met een heel goed salaris binnen een interessant vakgebied waar vooral veel mannen werken. Verder ben ik erg goed in mijn werk. Niets aan de hand dus. Maar ik kan je vertellen dat het heel irritant en frustrerend is dat na 20 jaar nog steeds mannen op congressen denken dat ik de secretaresse of assistent ben, terwijl ik één van de personen met de meeste ervaring en kennis in de zaal ben. De junioren die net komen kijken worden, mits ze man zijn, voor voller aangezien dan ik. Hetzelfde geldt voor mijn beste vriendin, die chef kok is, ook een mannenwereld. Iedere leverancier die nieuw is en de keuken binnenkomt spreekt nog eerder de minderjarige mannelijke afwasser aan dan haar. En is dat nou zo erg? Ja dat is erg want hierdoor weet je dat deze mannen jou niet als gelijkwaardig zien, door hun male gaze is het vele malen aannemelijker dat iedere willekeurige andere man een hogere positie bekleedt dan jij. Blijkbaar zelfs als ze nog minderjarig zijn. En die mannen zijn echt geen femicide plegende klootzakken, dat zijn vaak gewoon  vriendelijke mannen. En juist dat maakt het misschien wel zo frustrerend. 

ik weet niet of het nou zo slim is om het topic te laten kapen. Als je je laat verleiden tot een discussie over glazen plafonds en afwassers en leraren zit je voordat je het weet te debatteren over de prijs van tampons. 
Volgens mij gaat dit topic over vrouwen die vermoord worden door mannen tot wie ze in enige relatie staan.  En is het zinnig om daarover te discussiëren maar we hoeven niet in te gaan op elke oprisping over wie het slechter heeft. 

redbulletje schreef op 12-10-2022 om 17:33:

[..]

Naar mijn idee maakt dat niet zoveel uit maar als de ex een lichamelijk zwakker persoon is (vaker vrouw) dan is de kans waarschijnlijk groter dat het uit de hand loopt dan hij twee personen van dezelfde sterkte.

Moord hoeft niet per sé een gevecht te zijn, hè? Van de mensen die vermoord worden, is 80% man. 

Ginevra schreef op 12-10-2022 om 17:59:

ik weet niet of het nou zo slim is om het topic te laten kapen. Als je je laat verleiden tot een discussie over glazen plafonds en afwassers en leraren zit je voordat je het weet te debatteren over de prijs van tampons.
Volgens mij gaat dit topic over vrouwen die vermoord worden door mannen tot wie ze in enige relatie staan. En is het zinnig om daarover te discussiëren maar we hoeven niet in te gaan op elke oprisping over wie het slechter heeft.

Daar heb je gelijk in. On topic maar weer.

yette schreef op 12-10-2022 om 18:01:

[..]

Moord hoeft niet per sé een gevecht te zijn, hè? Van de mensen die vermoord worden, is 80% man.

Klopt, mannen zijn gewelddadiger en agressiever. Maar daarom denk ik niet dat ze vrouwen vermoorden omdat ze vrouw zijn, maar omdat ze bij een uit de hand lopend conflict sterker zijn. 


Mija schreef op 12-10-2022 om 16:43:

[..]

Maar de voorbeelden die jij noemt, van mannen die in een ruzie proberen in te grijpen of die zomaar worden doodgeslagen, daar is toch ook bijzonder veel verontwaardiging over? Ik kan zo een aantal gevallen noemen uit mijn hoofd: Kerwin Duijnmeijer, Joes Kloppenburg, de scheidsrechter die werd doodgeslagen, Carlo Heuvelman. Dat is zinloos geweld gaan heten en ik heb nog nooit in de nasleep hiervan gehoord dat iemand meent dat de slachtoffers het ernaar gemaakt hebben.

Het gaat waarschijnlijk om dominantie tonen. En ex-partners zijn vaak de eersten die straf krijgen omdat ze de superioriteit van hun partner ‘niet respecteren’

Maatschappelijk wel. Het ging mij om dit specifieke concept. Wat in die zin ook helemaal niet breed wordt gedragen. 

Mija schreef op 12-10-2022 om 16:54:

[..]

Dat is gewoon onzin. Bij emancipatie hoort ook dat je ruimte en rechten claimt. En dat betekent dus dat anderen je die ruimte moeten geven en hun gedrag moeten aanpassen. Daar moeten ‘de anderen’ dan wat voor doen. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen dat gehandicapten zelf maar moeten zien hoe ze dezelfde bewegingsvrijheid krijgen terwijl ze nergens een stoep op kunnen. En soms moeten anderen daarvoor rechten opgeven. Slaven krijgen geen vrijheid als slaven bezitten een recht blijft.

Jij voert in dat vrouwen ‘niet hoeven te veranderen’ maar wat bedoel je daar dan mee? Vrouwen die ‘nee’ zeggen tegen hun echtgenoot zitten al in een veranderingsproces.

Maar nu lees je weer iets anders dan wat ik schreef. Wat ik bedoel is dat we het samen moeten doen. Mannen en vrouwen. Waarbij juist vrouwen aan zet zijn. Dat is altijd zo hoor als je iets wil claimen dat dan actie van jouw kant veel effectiever is dan wachten tot iemand het aan gaat bieden.

Daarom leer ik mijn dochters ook dat kinderen die vragen worden overgeslagen onzin is. Als je iets wil mag je het gewoon vragen. En soms ook eisen. Niet dat meegaande. 

Bakblik schreef op 12-10-2022 om 17:12:

[..]

En DAT kan dus niet als mannen niet een heel klein beetje veranderen. Als ik mijn positie opeis en dat ten koste moet gaan van de positie van een man dan zal die man een beetje moeten toegeven. In de praktijk blijkt dat voor sommige mannen niet mogelijk.

Newsflash: je moet knokken voor je positie, zeker als het een aantrekkelijke positie is. Mannen mogen er echter ook voor knokken. 

Mija schreef op 12-10-2022 om 17:25:

[..]

Dit topic gaat over femicide: de moord op vrouwen door mannen. Als je daar al niet meer van mag zeggen dat vrouwen slachtoffers zijn, weet ik het niet meer. En hoeveel ander onrecht er misschien is, ook ten aanzien van mannen, in deze kwestie is het toch eenvoudig te zien dat vrouwen hier vele malen vaker slachtoffer van worden dan mannen en dat de daders, de mannen, de sleutel in handen hadden: die plegen immers (verhoudingsgewijs vaker) dodelijk geweld. Dit slachtofferschap van vrouwen valt niet weg te strepen door erop te wijzen dat mannen in andere opzichten afzien.

En dat mannen niet piepen over het onderwijs? Nooit gelezen hoe vreselijk het voor jongens is dat er alleen maar vrouwen in het onderwijs werken? De ‘feminisering’ van de samenleving is volgens sommige opiniemakers een groot probleem.

Maar de daders zijn niet de mannen! Het zijn enkele mannen (het gaat om 38 in 2021, wat er 38 teveel zijn, maar 38 mannen is lichtjaren verwijderd van 1% van de mannen, laat staan van alle mannen).

Dit is gewoon net zo onzinnig als alle Moslims aankijken als het gaat om Moslimterreur. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.