Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

16-09-2023 om 18:25

Extra flitspalen

650 flitspalen en 125 flexibel 
Wat vinden wij ervan ?
Nodig? Geldklopperij? Heeft het echt invloed op veiligheid?


UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

16-09-2023 om 18:27

Ik denk dat het voor de veiligheid wel helpt.

RaggedGull77

RaggedGull77

16-09-2023 om 18:29

Verkeersboetes gaan nu ook omhoog, en de regering komt er openlijk voor uit dat het doel daarvan is om een gat in de begroting te dichten. Dus extra flitspalen zal ook wel geldklopperij zijn.


https://nos.nl/artikel/2490539-minister-yesilgoz-verhoogt-verkeersboetes-ondanks-negatief-advies

België staat vol flitspalen! En wees blij dat het geen trajectcontroles zijn, bij jullie. Dan ben je pas gejost!

letterkoekje schreef op 16-09-2023 om 19:06:

België staat vol flitspalen! En wees blij dat het geen trajectcontroles zijn, bij jullie. Dan ben je pas gejost!

Die zijn er ook ;-

Het zal een combinatie van de twee zijn, dat er meer geld moet binnenkomen is ook geen groot geheim. Uiteraard helpt het ook voor de veiligheid.

letterkoekje schreef op 16-09-2023 om 19:06:

België staat vol flitspalen! En wees blij dat het geen trajectcontroles zijn, bij jullie. Dan ben je pas gejost!

Die zijn er maar zat hoor!

letterkoekje schreef op 16-09-2023 om 19:06:

België staat vol flitspalen! En wees blij dat het geen trajectcontroles zijn, bij jullie. Dan ben je pas gejost!

 Je bent natuurlijk pas 'gejost' als je te hard rijdt. 

Grappig woord trouwens! Is dat Vlaams? 

Wat mij betreft mogen ze die dingen veel meer neerzetten. Sinds enkele maanden zit ik veel meer op de (snel)weg en ik vind het echt idioot om te zien hoe hard er gereden wordt overal. Ik rijd 104 (op de cruise control) op de snelweg (waar je dus overal 100 mag) en wordt echt cóntinu ingehaald. Prima als dat op meer plekken beboet wordt. 

Mischa83 schreef op 16-09-2023 om 19:43:

[..]

Je bent natuurlijk pas 'gejost' als je te hard rijdt.

Grappig woord trouwens! Is dat Vlaams?

Ja, daar heb je gelijk in. Pas gejost bij te snel rijden.

Ja, da's een echt Vlaams woord, geen dialect hoor. Want soms zeggen ze dat ook op de radio. Niet in formele nieuwsbulletins maar bijvb in een actualiteitenprogramma zou dat woord kunnen opduiken.

Er is daar trouwens nog een tweede woord voor: gechareld (van Charel dus).

Ik ben gejost, ik ben gechareld, ik heb het zitten: 3x Vlaams synoniem voor ik ben gekl**t.

Plastisch hé, die Vlaamse taal.


Edit: ik zeg: het is allemaal pure geldklopperij!

Om te zorgen dat auto's niet te snel rijden, zal ISA, Intelligent Speed Assist, in de toekomst geschikt zijn. Dan kan je alleen maar sneller als je heel bewust de auto door de maximale snelheid drukt. En dat mag dan ook  flink beboet worden. Maar de overheid verdient dan niets meer aan de "Oeps, was het daar 50 ipv 70, dat was niet echt duidelijk!" Dus ik ben benieuwd wat voor gaat, boetes innen, of verkeersveiligheid.

Zolang ze op plekken staan waar veel te hard wordt gereden en waardoor het onveilig is, prima.

Ik ben echter tegen die dingen op sneaky plekken waar ze lekker veel geld opleveren omdat het logisch is om harder te rijden en waar de veiligheid niet in het geding is. Zoals op een tweebaansweg richting de snelweg waar je eerst een stukje 50 mag en daarna 80.

Trouwens, verkeersdoden: nul, da's toch een utopie. Er zullen altijd verkeersdoden vallen, en ligt snelheid dan àltijd aan de basis van het ongeval? Neen!

En wie denkt dat ik nogal fel anti ben, dus een snelheidsduivel, ik ben echt een rustige rijder. Maar wie rijdt nu eens niet te hard? 

Net zoals de zones 30: soms rijd ik die zone buiten en ik wist nog niet dat ik er in gereden was. Waarom maken ze daar het wegdek niet rood? Extra duidelijk? Tuurlijk doen ze dat niet, dan zouden er teveel mensen de snelheid respecteren en dat brengt niet op. Liever ergens een klein bordje met een nog kleiner cijfertje 30.

Ik spreek alleen voor België: ik geloof niet dat de regering veel inzit met een dode hier of daar. Cfr de héél verkeersonveilige situaties. Hoeveel jaar wachten is het soms eer die opgelost worden! Want zogezegd té duur. Maar het equivalent (in prijs) aan flitspalen, dat kan wel.

Als je niet te hard rijdt heb je toch geen last van flitspalen? In Nederland worden 30 km zones over het algemeen ook op de weg gemarkeerd.

alhambra schreef op 16-09-2023 om 20:21:

Zolang ze op plekken staan waar veel te hard wordt gereden en waardoor het onveilig is, prima.

Ik ben echter tegen die dingen op sneaky plekken waar ze lekker veel geld opleveren omdat het logisch is om harder te rijden en waar de veiligheid niet in het geding is. Zoals op een tweebaansweg richting de snelweg waar je eerst een stukje 50 mag en daarna 80.

Ik woon vlakbij zo’n flitspaal. Hij staat er nu een paar maanden en ik zag dat hij al hoog in het lijstje stond van flitspalen die het meeste opbrengen. Aan de ene kant erg flauw want direct na de flitspaal mag je harder rijden dan voor de flitspaal. Hij valt ook niet erg op. Maar aan de andere kant is het een oversteekplaats waar al veel ernstige ongelukken gebeurd zijn een veel mensen nog wel een stuk harder rijden dan 80 of door rood. Ik hoop vooral dat het ongelukken zal voorkomen.

RaggedGull77

RaggedGull77

16-09-2023 om 20:41

letterkoekje schreef op 16-09-2023 om 20:26:

Trouwens, verkeersdoden: nul, da's toch een utopie. Er zullen altijd verkeersdoden vallen, en ligt snelheid dan àltijd aan de basis van het ongeval? Neen!

Met het laatste ben ik het eens, snelheid is niet altijd de oorzaak van een verkeersongeval.

Verkeersongevallen zullen altijd wel plaats blijven vinden en het aantal verkeersdoden helemaal tot nul reduceren is inderdaad een utopie, maar het lijkt me in principe wel mogelijk om het aantal verkeersdoden enorm terug te brengen. We hebben niet te maken met een natuurverschijnsel waar we niets aan kunnen doen, verkeersongevallen zijn een gevolg van menselijk gedrag.

Als iedere weggebruiker overal en te allen tijde zou rijden alsof het zijn rijexamen is, dan zouden we jaarlijks misschien maar 10 verkeersdoden te betreuren hebben, in plaats van nu ruim 600.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.