Nieuws en actueel
ReadyAnteater53
25-10-2021 om 20:05
Dreiging radicaal- en extreemrechts
Vandaag las ik dat er in Duitsland groepen rechtsextremisten zijn aangetroffen die gewapend met onder andere pepperspray, wapenstokken en messen op migranten jaagden aan de Poolse grens. Ook zag ik een stuk over een opkomende Italiaanse politica die 'het fascisme nauwelijks afwijst.' Enkele weken geleden bestormden extreemrechtse anti-coronamaatregelen demonstranten in Italië een prominent vakbondskantoor, geïnspireerd door de bestorming van het Capitool.
Ook in Nederland lopen duizenden mensen op demonstraties tegen de coronamaatregelen schouder aan schouder met FvD, maar ook met bekende neonazi's. Sommigen met prinsenvlaggen, gele sterren en onlangs een grote galg.
JFvD maakte deze week op twitter reclame voor hun nieuwe 'boreale rompertjes' (hun woorden) met de tekst 'nieuwkomers maken we zelf.' Met daarbij een oproep om de verdringing van witte Nederlanders tegen te gaan door zelf baby's te maken. Dit daags na Baudets betoog tegen het gebruik van condooms door witte heteromannen.
In een documentaire van Zembla (netwerk van haat) zag ik onlangs dat de AIVD al enkele jaren waarschuwt voor een toenemende dreiging van extreemrechts. In hun jaarverslag noemen zij het risico op een terroristische aanslag in Nederland reëel. In de VS is het dreigingsniveau van extreemrechts inmiddels gelijkgesteld aan dat van IS.
En dan is er natuurlijk nog de stroom van (extreem)rechtse, autoritaire politici als Trump, Bolsonaro en Orbán en het opvallende electorale succes van radicaal/extreemrechtse populistische partijen elders in Europa.
Ik maak me steeds meer zorgen en ik vraag me af: hoe kijken anderen hier tegenaan? Maak je je ook zorgen of denk je dat het allemaal wel meevalt? Zie je grote verschillen tussen vroeger en nu, of is dit in jouw ervaring iets van alle tijden? (Ik ben zelf eind 20 dus ik ben zeker benieuwd naar het perspectief van mensen die hier al wat langer rondlopen.) Vind je dat we dit soort sentimenten/politici vooral geen aandacht moeten geven of juist dat er een veel duidelijkere grens moet worden getrokken? Of nog iets anders?
Kortom: een topic over radicaal- en extreemrechts.
Enkele verwijzingen:
https://nos.nl/artikel/2402936-duitse-rechtsextremisten-jagen-met-pepperspray-en-messen-op-migranten-uit-oosten
Infobericht: link achter betaalmuur is niet toegestaan
https://dekanttekening.nl/nieuws/fvd-jeugd-lanceert-boreale-babypakjes-nieuwkomers-maken-we-zelf5/
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme/rechts-extremisme
ReadyAnteater53
30-10-2021 om 22:41
Piratenkoningin schreef op 30-10-2021 om 22:26:
[..]
Ik heb net alle reacties van Koralinde in dit topic teruggelezen en zie nergens dat die iemand ervan beticht racistisch te zijn/doen. Dat kan in andere topics wel gebeurd zijn, maar hier zie ik alleen een paar mensen zeggen dat ze steeds in het hokje racistisch worden gestopt, zonder dat dat - voor zover ik het heb gelezen - in dit topic is gebeurd.
Klopt, ik heb het daar in dit topic helemaal niet over gehad. Sterker nog, ik heb bewust geprobeerd om daar van weg te blijven. In andere topics heb ik wel aangegeven dat ik bepaalde opmerkingen racistisch vond (in sommige topics werden er naar mijn mening ook erg heftige dingen gezegd), maar dat heb ik altijd rustig, constructief en met uitleg proberen te doen.
Ik vind het dus best wel vreemd en vervelend dat de indruk hier meermaals gewekt wordt dat ik mensen links en rechts om het minste of geringste voor racist loop uit te maken.
QuizzicalOpossum53
30-10-2021 om 22:49
Athan schreef op 30-10-2021 om 22:01:
[..]
Huh, het was toch de PVV waar steeds weer allerlei leden opstapten omdat de partij zo ondemocratisch was?
Edit: Oh ja, precies wat Wednesday dus al zei.
Uhm, dat is niet de definitie van een extremistische partij. Dat is een partij die op ondemocratische wijze de macht probeert te krijgen. Door middel van (dreiging met) geweld of bijvoorbeeld door het verspreiden van fake news en complottheorieën. Hoe het binnen de partij is georganiseerd heeft daar niets mee te maken.
Moxxie
30-10-2021 om 23:12
Drietje schreef op 30-10-2021 om 22:49:
[..]
Uhm, dat is niet de definitie van een extremistische partij. Dat is een partij die op ondemocratische wijze de macht probeert te krijgen. Door middel van (dreiging met) geweld of bijvoorbeeld door het verspreiden van fake news en complottheorieën. Hoe het binnen de partij is georganiseerd heeft daar niets mee te maken.
Eens, en daarnaast zijn systematisch haat of angst zaaien en demoniseren ook ondemocratische methoden. Daarin heeft Wilders weleens grenzen overschreden (bv meer of minder Marokkanen) maar om het nu systematisch te noemen, nee, dat gaat me te ver. De FvD is daar een veel beter voorbeeld van.
Hoe oneens ik het ook meestal ben met Wilders, hij heeft ook zeker standpunten waar ik achter sta en wat je ook van hem vindt, hij is een kei in het debat en als kamerlid in de oppositie houdt hij het kabinet wel wakker.
Athan
30-10-2021 om 23:13
Drietje schreef op 30-10-2021 om 22:49:
[..]
Wat klets je nou? Ik heb het nergens over een extremistische partij. Ik reageerde op jouw opmerking "Nee hoor, dat is zeker geen ondemocratische partij. Dat jij dat vindt maakt het nog niet de waarheid." Daarover merkte ik dus op dat niet alleen wij dat vinden, maar dat zelfs de "leden" er letterlijk zo over denken.
ReadyAnteater53
30-10-2021 om 23:32
Moxxie schreef op 30-10-2021 om 23:12:
[..]
Eens, en daarnaast zijn systematisch haat of angst zaaien en demoniseren ook ondemocratische methoden. Daarin heeft Wilders weleens grenzen overschreden (bv meer of minder Marokkanen) maar om het nu systematisch te noemen, nee, dat gaat me te ver. De FvD is daar een veel beter voorbeeld van.
Meen je dat? Heb je zijn verkiezingsprogramma gelezen? Zijn speech tijdens de Algemene Beschouwingen gehoord? Zijn twitter account bekeken? Ik vind hem ook wel een charismatische debater, maar als er nu iemand is die al jarenlang systematisch angst en haat zaait...
Moxxie
30-10-2021 om 23:39
Koralinde schreef op 30-10-2021 om 23:32:
[..]
Meen je dat? Heb je zijn verkiezingsprogramma gelezen? Zijn speech tijdens de Algemene Beschouwingen gehoord? Zijn twitter account bekeken? Ik vind hem ook wel een charismatische debater, maar als er nu iemand is die al jarenlang systematisch angst en haat zaait...
Ik vind hem en zijn partijprogramma racistisch en ondemocratisch, dat zeker, maar als je doelt op de manier waarop ze naar macht streven vind ik dat niet extremistisch, daar is toch net wat meer voor nodig, à la Thierry Baudet.
ReadyAnteater53
30-10-2021 om 23:45
Moxxie schreef op 30-10-2021 om 23:39:
[..]
Ik vind hem en zijn partijprogramma racistisch en ondemocratisch, dat zeker, maar als je doelt op de manier waarop ze naar macht streven vind ik dat niet extremistisch, daar is toch net wat meer voor nodig, à la Thierry Baudet.
Daar kan ik inkomen. Ben ik het ook wel mee eens. Ik verbaasde me er alleen over dat je aangaf het angst/haatzaaien en demoniseren niet te zien als iets systematisch.
Moxxie
30-10-2021 om 23:52
Koralinde schreef op 30-10-2021 om 23:45:
[..]
Daar kan ik inkomen. Ben ik het ook wel mee eens. Ik verbaasde me er alleen over dat je aangaf het angst/haatzaaien en demoniseren niet te zien als iets systematisch.
Tja, het is ook de vraag waar de grens ligt. Tot hoever is het het verkondigen van je politieke standpunt en waar kantelt het naar systematisch haatzaaien? Voor mij schurkt het er tegenaan.
ReadyAnteater53
31-10-2021 om 00:11
Moxxie schreef op 30-10-2021 om 23:52:
[..]
Tja, het is ook de vraag waar de grens ligt. Tot hoever is het het verkondigen van je politieke standpunt en waar kantelt het naar systematisch haatzaaien? Voor mij schurkt het er tegenaan.
In mijn beleving ben je die grens absoluut overgegaan als je bijna dagelijks in niet mis te verstane bewoordingen spreekt over het gevaar van de islam, al jarenlang oproept tot het verbieden van een godsdienst, iedere keer dat iemand die een hoofddoek draagt beëdigd wordt als volksvertegenwoordiger stampij maakt over hoe verschrikkelijk dat is, asielzoekers structureel voor tuig/parasieten uitmaakt en oa zeer regelmatig spreekt over het 'gevaar dat zij vormen voor onze vrouwen' en als je bovendien in je partijprogramma overal zinnen hebt staan als: 'Allochtone straatterroristen, vaak Marokkanen, terroriseren Nederlanders overal. In de wijken, op de stranden of in winkelcentra – overal wordt de Nederlandse gezelligheid verdrongen door Marokkaanse agressie.'
Moxxie
31-10-2021 om 00:42
Koralinde schreef op 31-10-2021 om 00:11:
[..]
In mijn beleving ben je die grens absoluut overgegaan als je bijna dagelijks in niet mis te verstane bewoordingen spreekt over het gevaar van de islam, al jarenlang oproept tot het verbieden van een godsdienst, iedere keer dat iemand die een hoofddoek draagt beëdigd wordt als volksvertegenwoordiger stampij maakt over hoe verschrikkelijk dat is, asielzoekers structureel voor tuig/parasieten uitmaakt en oa zeer regelmatig spreekt over het 'gevaar dat zij vormen voor onze vrouwen' en als je bovendien in je partijprogramma overal zinnen hebt staan als: 'Allochtone straatterroristen, vaak Marokkanen, terroriseren Nederlanders overal. In de wijken, op de stranden of in winkelcentra – overal wordt de Nederlandse gezelligheid verdrongen door Marokkaanse agressie.'
Geert weet heel goed zijn vinger op de zere plek van zijn kiezers te leggen en daar maakt hij schaamteloos gebruik van. Niet alleen wat betreft vluchtelingen of Marokkanen, maar ook als het om de portemonnee van de Nederlander gaat. Toch zie ik wel aansluiting op zijn politieke standpunten bij wat hij zegt. Ik pleit hem niet vrij maar zoals gezegd vind ik het op het randje.
Thierry Baudet verkondigt te pas en te onpas verhalen of feiten die niet eens kloppen, zoals de vriendinnen die in de trein lastig gevallen werden, dat vind ik wel systematische haatzaaierij.
QuizzicalOpossum53
31-10-2021 om 08:34
Moxxie schreef op 31-10-2021 om 00:42:
[..]
Geert weet heel goed zijn vinger op de zere plek van zijn kiezers te leggen en daar maakt hij schaamteloos gebruik van. Niet alleen wat betreft vluchtelingen of Marokkanen, maar ook als het om de portemonnee van de Nederlander gaat. Toch zie ik wel aansluiting op zijn politieke standpunten bij wat hij zegt. Ik pleit hem niet vrij maar zoals gezegd vind ik het op het randje.
Thierry Baudet verkondigt te pas en te onpas verhalen of feiten die niet eens kloppen, zoals de vriendinnen die in de trein lastig gevallen werden, dat vind ik wel systematische haatzaaierij.
[..]
Exact, daar zit het verschil. Je mening geven mag als politicus, zelfs als het in niet zo fijne bewoording is. Dat zorgt er dan wel voor dat andere partijen niet met je willen regeren, maar het is geen bedreiging voor de democratie. Degenen die wilders bedreigen zijn dat wel.
Beaudet verzint 'feiten' en verspreidt deze met het doel meer macht te krijgen. Liefst sticht hij een eigen staat. Dat is wel een bedreiging voor onze democratie, maar gelukkig ziet bijna iedereen inmiddels wel in dat hij gewoon knetter is.
ReadyAnteater53
31-10-2021 om 08:43
[..]
Ik heb eerder het idee dat hij heel goed een zere plek heeft weten te creëren. En je zal die zere plek maar zijn. Maar hoe bedoel je aansluiting op zijn politieke standpunten bij wat hij zegt? Die zin begrijp ik niet helemaal.
DanGun
31-10-2021 om 08:46
Koralinde schreef op 31-10-2021 om 08:43:
[..]
Ik heb eerder het idee dat hij heel goed een zere plek heeft weten te creëren. En je zal die zere plek maar zijn. Maar hoe bedoel je aansluiting op zijn politieke standpunten bij wat hij zegt? Die zin begrijp ik niet helemaal.
Precies.
QuizzicalOpossum53
31-10-2021 om 09:05
Koralinde schreef op 31-10-2021 om 08:43:
[..]
Nou nee, dat denk ik niet. Dit issue bestaat al veel langer en inmiddels is het straatbeeld flink veranderd dus het is niet gek dat het onderwerp dan ook steeds belangrijker wordt voor mensen. Ik denk dat wilders verwoordt wat veel mensen denken. Hij heeft niet voor niks zoveel stemmen gekregen.
Ik ben er ook van overtuigd dat als er nu partijen gaan regeren die meer immigratie toelaten, dat dan bij de volgende verkiezingen nog meer mensen op wilders gaan stemmen. Hij zou dan zomaar de grootste partij kunnen worden. Alleen al daarom is het belangrijk om zijn kiezers serieus te nemen en niet in een racistisch hoekje te drukken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.