Nieuws en actueel
ReadyAnteater53
25-10-2021 om 20:05
Dreiging radicaal- en extreemrechts
Vandaag las ik dat er in Duitsland groepen rechtsextremisten zijn aangetroffen die gewapend met onder andere pepperspray, wapenstokken en messen op migranten jaagden aan de Poolse grens. Ook zag ik een stuk over een opkomende Italiaanse politica die 'het fascisme nauwelijks afwijst.' Enkele weken geleden bestormden extreemrechtse anti-coronamaatregelen demonstranten in Italië een prominent vakbondskantoor, geïnspireerd door de bestorming van het Capitool.
Ook in Nederland lopen duizenden mensen op demonstraties tegen de coronamaatregelen schouder aan schouder met FvD, maar ook met bekende neonazi's. Sommigen met prinsenvlaggen, gele sterren en onlangs een grote galg.
JFvD maakte deze week op twitter reclame voor hun nieuwe 'boreale rompertjes' (hun woorden) met de tekst 'nieuwkomers maken we zelf.' Met daarbij een oproep om de verdringing van witte Nederlanders tegen te gaan door zelf baby's te maken. Dit daags na Baudets betoog tegen het gebruik van condooms door witte heteromannen.
In een documentaire van Zembla (netwerk van haat) zag ik onlangs dat de AIVD al enkele jaren waarschuwt voor een toenemende dreiging van extreemrechts. In hun jaarverslag noemen zij het risico op een terroristische aanslag in Nederland reëel. In de VS is het dreigingsniveau van extreemrechts inmiddels gelijkgesteld aan dat van IS.
En dan is er natuurlijk nog de stroom van (extreem)rechtse, autoritaire politici als Trump, Bolsonaro en Orbán en het opvallende electorale succes van radicaal/extreemrechtse populistische partijen elders in Europa.
Ik maak me steeds meer zorgen en ik vraag me af: hoe kijken anderen hier tegenaan? Maak je je ook zorgen of denk je dat het allemaal wel meevalt? Zie je grote verschillen tussen vroeger en nu, of is dit in jouw ervaring iets van alle tijden? (Ik ben zelf eind 20 dus ik ben zeker benieuwd naar het perspectief van mensen die hier al wat langer rondlopen.) Vind je dat we dit soort sentimenten/politici vooral geen aandacht moeten geven of juist dat er een veel duidelijkere grens moet worden getrokken? Of nog iets anders?
Kortom: een topic over radicaal- en extreemrechts.
Enkele verwijzingen:
https://nos.nl/artikel/2402936-duitse-rechtsextremisten-jagen-met-pepperspray-en-messen-op-migranten-uit-oosten
Infobericht: link achter betaalmuur is niet toegestaan
https://dekanttekening.nl/nieuws/fvd-jeugd-lanceert-boreale-babypakjes-nieuwkomers-maken-we-zelf5/
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme/rechts-extremisme
WorldlyAnteater37
30-10-2021 om 15:52
DanGun schreef op 30-10-2021 om 15:49:
[..]
Ik vind het geen excuus dat jij me woorden in de mond legt. Want waar heb ik in deze post gezegd dat die mensen rechts extremistisch zijn?
Niet over die mensen maar wel tegen mensen hier op het forum, ook tegen mij.. En dit topic gaat over rechtsextremisme.
Apart dat je op de rest niet reageert, het was goed bedoeld.
Extremisten hebben en zien alleen hun eigen (tunnel)visie, andere mensen staan open voor elkaar en proberen zich in te leven in een ander. Het laatste blijkt niet uit jouw reactie (s)..
Piratenkoningin
30-10-2021 om 16:00
Koralinde schreef op 30-10-2021 om 15:28:
[..]
Maar stemmen (en nare racistische/xenofobe uitspraken doen) is toch ook gedrag! Of denk jij dat (onder andere) vluchtelingen en mensen met een migratieachtergrond geen last hebben van de toenemende radicaal/extreemrechtse geluiden in de politiek en de media én de impact daarvan op het beleid dat gemaakt wordt?
In zekere zin is het gedrag, maar ik zie wel verschil tussen stemmen-op-een-partij-gedrag en contact-met-een-medemens-gedrag. Het lijkt vanuit de media soms alsof dat hetzelfde is; alsof iedereen die PVV of FvD stemt ook bij een AZC staat vuurwerk af te steken / DanGun op een akelige manier intimideert en bedreigt / bewapend langs de grens loopt om migranten buiten te houden. Het allergrootste deel van die groep stemmers gedraagt zich in direct contact met een medemens gewoon fatsoenlijk (net als het overgrote deel van de asielzoekers). Gelukkig maar.
Ik denk dat het belangrijk is om je te realiseren dat de media de uitwassen naar voren brengen. Er zijn veel meer mensen die een noodopvang overspoelen met spullen en hulp aanbieden dan dat er staan te protesteren (net als er veel meer mensen in Ter Apel zitten die zich gewoon gedragen dan die overlast veroorzaken). Dat kleurt ons beeld, waardoor het voor mij lijkt alsof mensen van beide kanten angstiger worden dan nodig is.
En nee, ik denk niet dat mensen geen last hebben van die geluiden in de politiek, media en het beleid; ik weet heel goed dat dat wel zo is. Ik vind ook echt heel erg dat dat anders moet. Voor mij ligt de oplossing niet bij het aanvallen van mijn voormalig dorpsgenoten op hun stem. Zij hebben voortdurend moeite zich staande te houden in de maatschappij en/of zien hun dierbaren worstelen. Als dan een politicus, iemand met gezag, roept dat migranten de oorzaak zijn en belooft dat hij dat op gaat lossen door de grenzen dicht te doen, dan snap ik dat mensen daarop stemmen (hoe fout ik het ook vind!). Het water staat hun aan de lippen, ze hebben geen ruimte om zich er eens goed in te verdiepen, ze willen gewoon dat het beter wordt. Een simpele oorzaak en oplossing is dan fijn. En het overgrote deel van die mensen zal nooit iemand bedreigen of erger. Ze doen onder elkaar wel racistische/xenofobe uitspraken en ook dat is fout. Dat ze dat niet doen tegen of over de mensen die ze kennen, vind ik hoopgevend. Verbeter hun omstandigheden en het zal niet meer nodig zijn een schuldige aan te wijzen en het land uit te werken. Een deel van de partijen heeft er baat bij dat de omstandigheden niet verbeteren want dan raken ze hun legitimiteit kwijt, een ander deel keert zich van deze mensen af waardoor hun omstandigheden ook niet verbeteren. Beide helpt niet.
Moxxie
30-10-2021 om 16:01
Goede vraag eigenlijk, wanneer kan je iemand rechts extremistisch noemen? Is dat als ze FvD stemmen of oordeel je dan te snel?
Persoonlijk label ik FvD stemmers wel degelijk als rechts extremisten, ongeacht hun motivatie om op deze partij te stemmen.
WorldlyAnteater37
30-10-2021 om 16:05
Piratenkoningin schreef op 30-10-2021 om 16:00:
[..]
In zekere zin is het gedrag, maar ik zie wel verschil tussen stemmen-op-een-partij-gedrag en contact-met-een-medemens-gedrag. Het lijkt vanuit de media soms alsof dat hetzelfde is; alsof iedereen die PVV of FvD stemt ook bij een AZC staat vuurwerk af te steken / DanGun op een akelige manier intimideert en bedreigt / bewapend langs de grens loopt om migranten buiten te houden. Het allergrootste deel van die groep stemmers gedraagt zich in direct contact met een medemens gewoon fatsoenlijk (net als het overgrote deel van de asielzoekers). Gelukkig maar.
Ik denk dat het belangrijk is om je te realiseren dat de media de uitwassen naar voren brengen. Er zijn veel meer mensen die een noodopvang overspoelen met spullen en hulp aanbieden dan dat er staan te protesteren (net als er veel meer mensen in Ter Apel zitten die zich gewoon gedragen dan die overlast veroorzaken). Dat kleurt ons beeld, waardoor het voor mij lijkt alsof mensen van beide kanten angstiger worden dan nodig is.
En nee, ik denk niet dat mensen geen last hebben van die geluiden in de politiek, media en het beleid; ik weet heel goed dat dat wel zo is. Ik vind ook echt heel erg dat dat anders moet. Voor mij ligt de oplossing niet bij het aanvallen van mijn voormalig dorpsgenoten op hun stem. Zij hebben voortdurend moeite zich staande te houden in de maatschappij en/of zien hun dierbaren worstelen. Als dan een politicus, iemand met gezag, roept dat migranten de oorzaak zijn en belooft dat hij dat op gaat lossen door de grenzen dicht te doen, dan snap ik dat mensen daarop stemmen (hoe fout ik het ook vind!). Het water staat hun aan de lippen, ze hebben geen ruimte om zich er eens goed in te verdiepen, ze willen gewoon dat het beter wordt. Een simpele oorzaak en oplossing is dan fijn. En het overgrote deel van die mensen zal nooit iemand bedreigen of erger. Ze doen onder elkaar wel racistische/xenofobe uitspraken en ook dat is fout. Dat ze dat niet doen tegen of over de mensen die ze kennen, vind ik hoopgevend. Verbeter hun omstandigheden en het zal niet meer nodig zijn een schuldige aan te wijzen en het land uit te werken. Een deel van de partijen heeft er baat bij dat de omstandigheden niet verbeteren want dan raken ze hun legitimiteit kwijt, een ander deel keert zich van deze mensen af waardoor hun omstandigheden ook niet verbeteren. Beide helpt niet.
Goed verwoord!
Piratenkoningin
30-10-2021 om 16:09
Moxxie schreef op 30-10-2021 om 16:01:
Goede vraag eigenlijk, wanneer kan je iemand rechts extremistisch noemen? Is dat als ze FvD stemmen of oordeel je dan te snel?
Persoonlijk label ik FvD stemmers wel degelijk als rechts extremisten, ongeacht hun motivatie om op deze partij te stemmen.
Goede vraag. Ik weet dat eigenlijk niet en vind online ook geen eenduidige definitie. Ik vond het wel vervelend eerder toen GroenLinks (waar ik niet recent maar wel ooit op gestemd heb) extreemlinks werd genoemd en kan me voorstellen dat dat andersom ook zo werkt. Daarom heb ik de term rechts-extreem uit mijn laatste post gelaten en wil ik dat geloof ik niet gebruiken om een complete groep stemmers te definiëren.
Kersje
30-10-2021 om 16:11
DanGun schreef op 30-10-2021 om 15:49:
[..]
Ik vind het geen excuus dat jij me woorden in de mond legt. Want waar heb ik in deze post gezegd dat die mensen rechts extremistisch zijn?
Ik lees jou nu best al hele poos op dit forum, maar heb jij nu zelf niet door dat jij exact hetzelfde doet als waar jij anderen vaak van beschuldigd? Je houdt er, in mijn ogen, een enorme tunnelvisie op na namelijk. Het zijn mensen uit alle bevolkingsgroepen die verrot zijn, niet enkel witte (al noem ik mezelf nog steeds blank zonder daarmee racistisch te zijn overigens) maar ook net zoveel mensen van andere afkomst en ‘kleuren’. Jij generaliseert en polariseert net zoveel als de mensen waarbij jij de racismekaart trekt, je ziet het helaas zelf niet meer, omdat je tunnelvisie hebt.
ReadyAnteater53
30-10-2021 om 16:16
Piratenkoningin schreef op 30-10-2021 om 16:00:
[..]
Ik zie het onderscheid wat jij maakt ook zeker en net als jij denk ik absoluut niet dat alle mensen die FvD of PVV stemmen in de kern kwaadaardig zijn of zullen overgaan tot intimidatie/geweld richting mensen in hun omgeving. En ik ben het ook met je eens dat het weinig zin heeft om gemarginaliseerde, angstige mensen die bespeeld worden keihard te gaan aanvallen op hun stem. Dat is de oplossing niet.
Voor mij is dat alleen allemaal geen aanleiding om me minder zorgen te maken over de politieke ontwikkelingen die gaande zijn.
WorldlyAnteater37
30-10-2021 om 16:16
Kersje schreef op 30-10-2021 om 16:11:
[..]
Ik lees jou nu best al hele poos op dit forum, maar heb jij nu zelf niet door dat jij exact hetzelfde doet als waar jij anderen vaak van beschuldigd? Je houdt er, in mijn ogen, een enorme tunnelvisie op na namelijk. Het zijn mensen in alle bevolkingsgroepen die verrot zijn, niet enkel witte (al noem ik mezelf nog steeds blank zonder daarmee racistisch te zijn overigens) maar ook net zoveel mensen van andere afkomst en ‘kleuren’. Jij generaliseert en polariseert net zoveel als de mensen waarbij jij de racismekaart trekt, je ziet het helaas zelf niet meer, omdat je tunnelvisie hebt.
Precies.
Piratenkoningin
30-10-2021 om 16:26
Koralinde schreef op 30-10-2021 om 16:16:
[..]
Ik zie het onderscheid wat jij maakt ook zeker en net als jij denk ik absoluut niet dat alle mensen die FvD of PVV stemmen in de kern kwaadaardig zijn of zullen overgaan tot intimidatie/geweld richting mensen in hun omgeving. En ik ben het ook met je eens dat het weinig zin heeft om gemarginaliseerde, angstige mensen die bespeeld worden keihard te gaan aanvallen op hun stem. Dat is de oplossing niet.
Voor mij is dat alleen allemaal geen aanleiding om me minder zorgen te maken over de politieke ontwikkelingen die gaande zijn.
Dat is het verschil inderdaad. Ik maak me er wel zorgen over maar een stuk minder dan jij denk ik en het staat voor mij naast en niet boven allerlei andere zorgen over politiek en beleid. Ik weet niet zo goed waar dat verschil door komt. Misschien omdat ik in werk en privé steeds naast alle ellende de lichtpuntjes zie van de hulp en steun die mensen kunnen krijgen uit de meest onverwachte hoeken. Dan lijkt de polarisatie uit politiek en media nauwelijks iets van de echte wereld. Of misschien ben ik gewoon naïef, dat krijg ik ook nog weleens naar mijn hoofd
ReadyAnteater53
30-10-2021 om 16:37
Er zijn zoveel verschillende definities en termen in omloop. Best verwarrend en ook enigszins afleidend eigenlijk.
Voor mij persoonlijk: als mensen FvD stemmen dan vind ik dat ze een bijdrage leveren aan de groei en normalisering van extreemrechts. Dat reken ik ze ook absoluut aan. (Of ik ze dat ook daadwerkelijk voor de voeten gooi en zo ja hoe is situatieafhankelijk.) Als het bij die stem blijft en ze het zelf bijvoorbeeld een proteststem of een stem tegen de coronamaatregelen noemen dan denk ik desondanks niet dat je hen een volwaardig rechtsextremist zou kunnen noemen. Als ze actief worden in de partij, extremistisch gedachtegoed gaan verspreiden, mensen online gaan bedreigen, de straat op gaan tegen de komst van een AZC of wat dan ook, dan zeker wel.
QuizzicalOpossum53
30-10-2021 om 16:40
Ik niet hoor. Ik ken wel een aantal FvD stemmers. Die zijn jong en dom maar beslist niet racistisch en zeker niet gewelddadig. Hetzelfde geldt voor pvv stemmers die ik ken.
Moxxie
30-10-2021 om 16:47
Drietje schreef op 30-10-2021 om 16:40:
[..]
Ik niet hoor. Ik ken wel een aantal FvD stemmers. Die zijn jong en dom maar beslist niet racistisch en zeker niet gewelddadig. Hetzelfde geldt voor pvv stemmers die ik ken.
Kan ik hieruit afleiden dat jij de term rechts extremisme pas gebruikt als mensen enige mate van geweld gebruiken?
Het is natuurlijk lastig discussiëren als we eigenlijk allemaal een andere definitie van rechts extreem hanteren.
ReadyAnteater53
30-10-2021 om 16:52
Piratenkoningin schreef op 30-10-2021 om 16:26:
[..]
Dat is het verschil inderdaad. Ik maak me er wel zorgen over maar een stuk minder dan jij denk ik en het staat voor mij naast en niet boven allerlei andere zorgen over politiek en beleid. Ik weet niet zo goed waar dat verschil door komt. Misschien omdat ik in werk en privé steeds naast alle ellende de lichtpuntjes zie van de hulp en steun die mensen kunnen krijgen uit de meest onverwachte hoeken. Dan lijkt de polarisatie uit politiek en media nauwelijks iets van de echte wereld. Of misschien ben ik gewoon naïef, dat krijg ik ook nog weleens naar mijn hoofd
Misschien maakt dat ook gewoon wel uit ja. Ik heb een tijd werk gedaan waardoor ik er juist veel van mee kreeg en ik heb toen ik nog studeerde ook een aantal vakken gevolgd over deze thematiek. Dat maakt wel dat mijn aandacht er ook op gericht is.
En daarnaast ben ik sowieso ook wel iemand die piekert over de wereld
QuizzicalOpossum53
30-10-2021 om 16:53
Moxxie schreef op 30-10-2021 om 16:47:
[..]
Kan ik hieruit afleiden dat jij de term rechts extremisme pas gebruikt als mensen enige mate van geweld gebruiken?
Het is natuurlijk lastig discussiëren als we eigenlijk allemaal een andere definitie van rechts extreem hanteren.
Dat niet. Wensen dat iemand anders geweld gebruikt vind ik ook extremistisch. Een bepaalde groep minder of dommer vinden dan jezelf ook. Maar dat is allemaal niet aan de hand bij die jongens.
Piratenkoningin
30-10-2021 om 16:53
Moxxie schreef op 30-10-2021 om 16:47:
[..]
De AIVD noemt iets extremisme als de democratische rechtsorde wordt bedreigd doordat er wordt gestreefd naar antidemocratische doelen, eventueel met ondemocratische middelen. Rechtsextremisme is dan als denkbeelden m.b.t. vreemdelingenhaat, haat jegens vreemde (cultuur)elementen en/of ultranationalisme een rol spelen.
Blijft wat abstract, maar voor mij de duidelijkste definitie die ik kon vinden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.