Nieuws en actueel
ReadyAnteater53
25-10-2021 om 20:05
Dreiging radicaal- en extreemrechts
Vandaag las ik dat er in Duitsland groepen rechtsextremisten zijn aangetroffen die gewapend met onder andere pepperspray, wapenstokken en messen op migranten jaagden aan de Poolse grens. Ook zag ik een stuk over een opkomende Italiaanse politica die 'het fascisme nauwelijks afwijst.' Enkele weken geleden bestormden extreemrechtse anti-coronamaatregelen demonstranten in Italië een prominent vakbondskantoor, geïnspireerd door de bestorming van het Capitool.
Ook in Nederland lopen duizenden mensen op demonstraties tegen de coronamaatregelen schouder aan schouder met FvD, maar ook met bekende neonazi's. Sommigen met prinsenvlaggen, gele sterren en onlangs een grote galg.
JFvD maakte deze week op twitter reclame voor hun nieuwe 'boreale rompertjes' (hun woorden) met de tekst 'nieuwkomers maken we zelf.' Met daarbij een oproep om de verdringing van witte Nederlanders tegen te gaan door zelf baby's te maken. Dit daags na Baudets betoog tegen het gebruik van condooms door witte heteromannen.
In een documentaire van Zembla (netwerk van haat) zag ik onlangs dat de AIVD al enkele jaren waarschuwt voor een toenemende dreiging van extreemrechts. In hun jaarverslag noemen zij het risico op een terroristische aanslag in Nederland reëel. In de VS is het dreigingsniveau van extreemrechts inmiddels gelijkgesteld aan dat van IS.
En dan is er natuurlijk nog de stroom van (extreem)rechtse, autoritaire politici als Trump, Bolsonaro en Orbán en het opvallende electorale succes van radicaal/extreemrechtse populistische partijen elders in Europa.
Ik maak me steeds meer zorgen en ik vraag me af: hoe kijken anderen hier tegenaan? Maak je je ook zorgen of denk je dat het allemaal wel meevalt? Zie je grote verschillen tussen vroeger en nu, of is dit in jouw ervaring iets van alle tijden? (Ik ben zelf eind 20 dus ik ben zeker benieuwd naar het perspectief van mensen die hier al wat langer rondlopen.) Vind je dat we dit soort sentimenten/politici vooral geen aandacht moeten geven of juist dat er een veel duidelijkere grens moet worden getrokken? Of nog iets anders?
Kortom: een topic over radicaal- en extreemrechts.
Enkele verwijzingen:
https://nos.nl/artikel/2402936-duitse-rechtsextremisten-jagen-met-pepperspray-en-messen-op-migranten-uit-oosten
Infobericht: link achter betaalmuur is niet toegestaan
https://dekanttekening.nl/nieuws/fvd-jeugd-lanceert-boreale-babypakjes-nieuwkomers-maken-we-zelf5/
https://www.aivd.nl/onderwerpen/extremisme/rechts-extremisme
redbulletje
30-10-2021 om 11:36
Koralinde schreef op 30-10-2021 om 09:59:
[..]
Nee dat is veel te simpel gesteld. Extreemrechts heeft vluchtelingen heel effectief verdacht weten te maken, maar de aanwezigheid van vluchtelingen leidt zeker niet per definitie tot een groei van extreemrechts zoals we die nu zien. Als er geen vluchtelingen waren geweest had het net zo goed een andere zondebok kunnen zijn. Daarom vind ik het niet passend om hier een hele discussie over vluchtelingen te voeren. Dit topic gaat niet over vluchtelingen maar over extreemrechts.
Als het een groep was die niet buitensporig voor overlast zorgde had extreem rechts hoog of laag kunnen springen, maar dan was hun actie niet van de grond gekomen. Net als die 1,5 man en een paardenkop die af en toe demonstreren bij een 5G mast. De groep zet zichzelf structureel negatief in de schijnwerpers. Eén rotte appel daar zullen we meestal wel onze schouders voor ophalen, maar het is een hele grote groep die voor overlast, criminaliteit en geweld zorgt inmiddels. Janmaat zei 't al en werd verketterd, Fortuijn en Van Gogh werden er om vermoord, maar het is hier inmiddels 5 óver 12, en we stonden erbij en keken ernaar...
redbulletje
30-10-2021 om 11:40
Dinah schreef op 30-10-2021 om 10:00:
[..]
Als het niet vanuit naastenliefde is, dan wel vanuit koelbloedig, berekenend egoïsme.
De mensen die uit die landen komen, worden onderdrukt door tirannieke regimes. Die regimes vinden zo ongeveer alles aan de westerse samenleving walgelijk en zouden het liefst zien dat iedereen het doet zoals zij. En achter de schermen wordt er flink gewerkt aan die veroveringsdrang. Als wij nu niks doen, dan merken we dat misschien niet in onze levens, misschien niet in die van onze kinderen, maar mogelijk zadelen we onze kleinkinderen op met een oorlog. Omdat we zelf te gemakzuchtig waren om die in de kiem te smoren toen het nog beheersbaar was: “We hadden nooit moeten mengen in Afghanistan, we moeten de Taliban daar gewoon hun gang laten gaan! Niet ons probleem! Het is zo ver weg!” Wat denk je dat er gebeurd als we dat doen en Afghanistan en alle buurlanden daar als een soort olievlek worden veroverd en die hele grote vuist onze kant op komt? Onze achter-achterkleindochters gaan boerka’s dragen en daarmee basta. En alleen al om dat te voorkomen, moeten we betrokken blijven met wat er daar gebeurd.
Wij hebben er zelf alle baat bij om mensen uit Afghanistan te helpen, een beter leven te geven en ze bloot te stellen aan de westerse samenleving, en ze ervan te overtuigen dat onze manier van leven een stap vooruit is en niet iets wat uitgeroeid moet worden. Dat is geen proces van jaren, dat is een proces van generaties. We krijgen bij deze generatie dat besef niet erin (als je te lang in een toxische omgeving zit, word je zelf ook toxisch), maar misschien kunnen we bij de volgende een start maken. En zo verder. Je weet nooit voor de toekomst waar je goed aan doet. Maar ik wil daar in ieder geval vanuit mezelf ook aan bijdragen, om het voor de generaties na ons makkelijker te maken.
*knip, racisme
CuddlyReindeer95
30-10-2021 om 11:44
redbulletje schreef op 30-10-2021 om 11:40:
[..]
[Quote verwijderd]
Je bent echt enorm aan het generaliseren. Ik ken hier een hoop normale moslims, dus gewoon mensen met een baan die hier in de buurt wonen of collega’s op mijn werk of ouders van vrienden van mijn kinderen. Die zijn er net zo op gebrand als ik dat het hier leefbaar blijft, ook al bezoeken ze weleens een moskee. Ken jij dat soort mensen überhaupt wel of is het hier: onbekend maakt onbemind?
OrganicDeer76
30-10-2021 om 12:07
Ik lees net dat maxime meiland bedreigd word vanwege uitspraken die haar moeder doet. Dit is dus eigenlijk waar veel Nederlanders tegenaan lopen. Je mag niks zeggen want of de moslims bedreigen je of de linkse groep roept dat je discrimineert. Vind het niet zo gek dat daarom veel Nederlanders liever hun eigen Nederland houden.
redbulletje
30-10-2021 om 12:10
Wednesday schreef op 30-10-2021 om 11:44:
[..]
Je bent echt enorm aan het generaliseren. Ik ken hier een hoop normale moslims, dus gewoon mensen met een baan die hier in de buurt wonen of collega’s op mijn werk of ouders van vrienden van mijn kinderen. Die zijn er net zo op gebrand als ik dat het hier leefbaar blijft, ook al bezoeken ze weleens een moskee. Ken jij dat soort mensen überhaupt wel of is het hier: onbekend maakt onbemind?
*knip, racisme
CuddlyReindeer95
30-10-2021 om 12:12
Keetie schreef op 30-10-2021 om 12:07:
Ik lees net dat maxime meiland bedreigd word vanwege uitspraken die haar moeder doet. Dit is dus eigenlijk waar veel Nederlanders tegenaan lopen. Je mag niks zeggen want of de moslims bedreigen je of de linkse groep roept dat je discrimineert. Vind het niet zo gek dat daarom veel Nederlanders liever hun eigen Nederland houden.
Nederlandser dan ik zul je ze niet snel vinden, maar het Nederland dat bijvoorbeeld Wilders of sommigen hier in dit topic voor ogen hebben, is zeker niet mijn Nederland. Dat staat mij zo tegen in het rechts-populisme: dat ze de begrippen Nederland en Nederlander kapen en invullen op een manier waar ik als Nederlander niets mee kan.
CuddlyReindeer95
30-10-2021 om 12:15
redbulletje schreef op 30-10-2021 om 12:10:
[..]
[Quote verwijderd]
In Brabant is er altijd al veel criminaliteit geweest. Van oudsher was er smokkelarij, nu veel drugscriminaliteit in echte Brabantse families en heel veel mensen in de dorpjes die de politie wantrouwen en zelfs actief tegenwerken. Ik woonde vroeger in Brabant en bijvoorbeeld Helmond stond echt bekend als messentrekkersstad. Allemaal maar afschaffen dan, dat Brabant? Niet meer om bekommeren?
Piratenkoningin
30-10-2021 om 12:33
Wednesday schreef op 30-10-2021 om 11:02:
[..]
Maar hoe kun je dat los zien van elkaar? Jij woont dus te midden van precies die mensen die die lui van FvD en PVV een podium geven door erop te stemmen, die zich kennelijk zó aangesproken voelen door uitspraken over kopvoddentaks en boreale samenlevingen dat ze hun kostbare stem eraan verspillen, zodat dat geluid kan klinken in de Tweede Kamer.
Ik kan het los van elkaar zien omdat ik zie dat het voor die mensen los van elkaar staat: hun politieke mening en hun gedrag ten opzichte van de mensen die daar de dupe van worden. Ik begrijp dat contrast omdat ik zie dat veel mensen zich enorm bedreigd voelen in hun veiligheid en bestaan door een vrij abstracte groep ‘anderen.’ Iemand heeft het moeilijk en zoekt een oorzaak/schuldige. Hun politiek leider presenteert ‘de ander’ als de oorzaak en dat is prettig. Zodra ze met een lid van die groep in contact komen, is er opeens niet zoveel aan de hand. Dat vind ik dan geruststellend.
Ik vind het wel heel kwalijk dat mensen met macht daarop inspelen door die groep ‘anderen’ als oorzaak van de problemen neer te zetten, terwijl de oorzaak uiteindelijk vooral ligt bij de keuzes die de machthebbers maken.
Dinah
30-10-2021 om 13:35
redbulletje schreef op 30-10-2021 om 11:40:
[..]
[Quote verwijderd]
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. En wat de moslims betreft… Moskeeën zijn niet perse slecht. En er zijn al heel veel mensen die in vrijheid hun geloof belijden en tegelijkertijd mild kijken naar en graag leven in de westerse samenleving. Daar zie ik winst. En nee, het gaat niet perfect, maar wat ik al eerder aangaf: het kost veel tijd en wij gaan het misschien niet eens meemaken wat we uiteindelijk zouden willen. Een samenleving waarin iedereen elkaar in elkaars waarde laat en waar onze westerse vrijheden gewaardeerd worden. Er staat nu van buitenaf veel druk op die vrijheden en meer tirannieke regimes zien ons het liefst niet. Dus je kan jezelf wel voor de gek houden dat als je mensen uit die landen weigert, ze ook niet komen. Dan komen ze op een gegeven moment als overheersers. Met alle gevolgen van dien. Dus we kunnen ze dan nu het beste laten komen en ze zoveel mogelijk met ons te maken te laten krijgen. Het is moeilijk om oude culturele overtuigingen uit een eerste generatie te krijgen, dat gaf ik eerder ook al aan. Dus ik vind dat we ons daar niet door moeten laten ontmoedigen. Anders zal wat we achterlaten voor ons nageslacht sowieso niet best zijn.
QuizzicalOpossum53
30-10-2021 om 14:16
Dinah schreef op 30-10-2021 om 13:35:
[..]
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. En wat de moslims betreft… Moskeeën zijn niet perse slecht. En er zijn al heel veel mensen die in vrijheid hun geloof belijden en tegelijkertijd mild kijken naar en graag leven in de westerse samenleving. Daar zie ik winst. En nee, het gaat niet perfect, maar wat ik al eerder aangaf: het kost veel tijd en wij gaan het misschien niet eens meemaken wat we uiteindelijk zouden willen. Een samenleving waarin iedereen elkaar in elkaars waarde laat en waar onze westerse vrijheden gewaardeerd worden. Er staat nu van buitenaf veel druk op die vrijheden en meer tirannieke regimes zien ons het liefst niet. Dus je kan jezelf wel voor de gek houden dat als je mensen uit die landen weigert, ze ook niet komen. Dan komen ze op een gegeven moment als overheersers. Met alle gevolgen van dien. Dus we kunnen ze dan nu het beste laten komen en ze zoveel mogelijk met ons te maken te laten krijgen. Het is moeilijk om oude culturele overtuigingen uit een eerste generatie te krijgen, dat gaf ik eerder ook al aan. Dus ik vind dat we ons daar niet door moeten laten ontmoedigen. Anders zal wat we achterlaten voor ons nageslacht sowieso niet best zijn.
Je zegt hier dus dat moslims de wereld zullen veroveren en dat we maar beter ervoor kunnen zorgen dat we nu al meewerken?
WorldlyAnteater37
30-10-2021 om 14:24
Dinah schreef op 30-10-2021 om 13:35:
[..]
Waren het alleen maar de eerste generaties, ik zie hier derde generaties (hier geboren) die hebben er nog steeds last van of moeite mee.
DanGun
30-10-2021 om 15:12
DISCLAIMER: IK CITEER EEN AANTAL DINGEN DIE IK NAAR MN HOOFD GESLINGERD KREEG. DIT ZIJN NIET MIJN EIGEN WOORDEN. ALS HET NIET MAG VAN DE MODS DAN HAAL IK HET WEL WEG.
Ik ben op diverse social media (vooral Twitter maar ook op zgn gezelllige fora) bedreigd. Door mensen waar je het niet van verwacht als je al die lieve glitterplaatjes op hun Facebook ziet.
Ik mag allerlei nare ziektes krijgen, moet dood, had geaborteerd moeten worden (leve het Libelleforum) M’n adres zou wel ff worden opgezocht, m’n werkgever zou wel eens even het eea horen over mij (Twitter) Waarom? Omdat ik meedeed aan de Ramadan of omdat ik iemand aansprak op racistische opmerkingen.
Ook irl een keer: twee kerels liepen voor me en hadden het over ‘kanker moslims, kanker zwarten’ Dus ik zeg ‘jongens kan dat ff minder met die taal?’ Was het eerst ‘Sorry mevrouw’ En toen ‘maar die kut zwarte moslims….’ en weer een hele tirade. ‘Dat bent u toch eens?’ Ik weer ‘Nee’. Toen stonden die 2 opeens scheldend en schreeuwend tegenover me. Ik de straat overgestoken en toen kreeg ik een halfvol blikje RedBull naar m’n hoofd gegooid. Mis gelukkig en daar moest ik om lachen. Komen ze de straat over, naar me toe. Schelden, schreeuwen dat ik een moslimhoer was die maar verkracht moest worden m, onee, ik was te lelijk, onee dat vond ik alleen maar lekker. Ik kon de kanker krijgen en de tering. En ondertussen kwamen ze op me af gelopen. Drukke winkelstraat, niemand die iets deed. Ik scheet bagger. Maar toen liepen ze opeens een coffeeshop binnen. Fijne mannen.
Dat én die berichtjes die ik soms op social media krijg maken dat ik me soms onveilig voel. Dat heeft een nood AZC vol Syrische mannen bij ons in de stad niet voor elkaar gekregen, maar een paar witte mannen en vrouwen wel.
WorldlyAnteater37
30-10-2021 om 15:21
DanGun schreef op 30-10-2021 om 15:12:
DISCLAIMER: IK CITEER EEN AANTAL DINGEN DIE IK NAAR MN HOOFD GESLINGERD KREEG. DIT ZIJN NIET MIJN EIGEN WOORDEN. ALS HET NIET MAG VAN DE MODS DAN HAAL IK HET WEL WEG.
Ik ben op diverse social media (vooral Twitter maar ook op zgn gezelllige fora) bedreigd. Door mensen waar je het niet van verwacht als je al die lieve glitterplaatjes op hun Facebook ziet.
Ik mag allerlei nare ziektes krijgen, moet dood, had geaborteerd moeten worden (leve het Libelleforum) M’n adres zou wel ff worden opgezocht, m’n werkgever zou wel eens even het eea horen over mij (Twitter) Waarom? Omdat ik meedeed aan de Ramadan of omdat ik iemand aansprak op racistische opmerkingen.
Ook irl een keer: twee kerels liepen voor me en hadden het over ‘kanker moslims, kanker zwarten’ Dus ik zeg ‘jongens kan dat ff minder met die taal?’ Was het eerst ‘Sorry mevrouw’ En toen ‘maar die kut zwarte moslims….’ en weer een hele tirade. ‘Dat bent u toch eens?’ Ik weer ‘Nee’. Toen stonden die 2 opeens scheldend en schreeuwend tegenover me. Ik de straat overgestoken en toen kreeg ik een halfvol blikje RedBull naar m’n hoofd gegooid. Mis gelukkig en daar moest ik om lachen. Komen ze de straat over, naar me toe. Schelden, schreeuwen dat ik een moslimhoer was die maar verkracht moest worden m, onee, ik was te lelijk, onee dat vond ik alleen maar lekker. Ik kon de kanker krijgen en de tering. En ondertussen kwamen ze op me af gelopen. Drukke winkelstraat, niemand die iets deed. Ik scheet bagger. Maar toen liepen ze opeens een coffeeshop binnen. Fijne mannen.
Dat én die berichtjes die ik soms op social media krijg maken dat ik me soms onveilig voel. Dat heeft een nood AZC vol Syrische mannen bij ons in de stad niet voor elkaar gekregen, maar een paar witte mannen en vrouwen wel.
Dat vind ik echt heel naar voor je!
Weet je wat het ergste is dat ik dit ook had kunnen schrijven (en het is vaker gebeurd) maar toen ging het om moslimmannen. Altijd in groepjes en daar kom je dan aan alleen als vrouw.
Maar ik vind het geen excuus dat jij hier mensen dan maar onterecht rechtsextremistisch noemt, terwijl we eigenlijk het zelfde gevoel hebben en het zelfde mee hebben gemaakt.
ReadyAnteater53
30-10-2021 om 15:28
Piratenkoningin schreef op 30-10-2021 om 12:33:
[..]
Ik kan het los van elkaar zien omdat ik zie dat het voor die mensen los van elkaar staat: hun politieke mening en hun gedrag ten opzichte van de mensen die daar de dupe van worden. Ik begrijp dat contrast omdat ik zie dat veel mensen zich enorm bedreigd voelen in hun veiligheid en bestaan door een vrij abstracte groep ‘anderen.’ Iemand heeft het moeilijk en zoekt een oorzaak/schuldige. Hun politiek leider presenteert ‘de ander’ als de oorzaak en dat is prettig. Zodra ze met een lid van die groep in contact komen, is er opeens niet zoveel aan de hand. Dat vind ik dan geruststellend.
Maar stemmen (en nare racistische/xenofobe uitspraken doen) is toch ook gedrag! Of denk jij dat (onder andere) vluchtelingen en mensen met een migratieachtergrond geen last hebben van de toenemende radicaal/extreemrechtse geluiden in de politiek en de media én de impact daarvan op het beleid dat gemaakt wordt?
Voor het overige: ik lees hier een heleboel dingen waar ik eigenlijk graag op wil reageren maar dat ga ik niet doen want nogmaals: dit is een topic over extreemrechts. Niet het zoveelste topic over moslims/vluchtelingen. Ik wil die discussie hier niet meer voeren en niet meer lezen, dus ik zou het echt waarderen als mensen die kunnen staken of kunnen verplaatsen naar een ander topic. Ik geef dat nota bene ook al sinds het begin van dit topic aan.
DanGun
30-10-2021 om 15:49
Thunderbird schreef op 30-10-2021 om 15:21:
[..]
Dat vind ik echt heel naar voor je!
Weet je wat het ergste is dat ik dit ook had kunnen schrijven (en het is vaker gebeurd) maar toen ging het om moslimmannen. Altijd in groepjes en daar kom je dan aan alleen als vrouw.
Maar ik vind het geen excuus dat jij hier mensen dan maar onterecht rechtsextremistisch noemt, terwijl we eigenlijk het zelfde gevoel hebben en het zelfde mee hebben gemaakt.
Ik vind het geen excuus dat jij me woorden in de mond legt. Want waar heb ik in deze post gezegd dat die mensen rechts extremistisch zijn?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.